Adobe giver op: Dropper udvikling til iPhone

Krigen mellem Apple og Adobe betyder nu, at Adobe stopper al udvikling til iPhone. Skift hellere til Android-platformen, lyder rådet fra Flash-firmaet til udviklerne.

Nu kan det være nok, lyder det fra Adobe, som efter Apples seneste ændring af reglerne for udvikling af iPhone-applikationer, fremover vil droppe bestræbelserne på at udvikle Flash og Flash-appplikationer til Apples populære telefon-platform. Det skriver amerikanske Computerworld.

Med den nylige ændring af reglerne fra Apple blev det nemlig forbudt at rekompilere applikationer fra andre sprog til iPhone-kode, hvilket i praksis har sat Adobes Flash-arbejde tilbage til nul.

»Apple vil binde udviklerne til deres egen platform og begrænse dem, så det er svært at udvikle til andre platforme,« skriver Adobes produktchef Mike Chambers i et blogindlæg og fremhæver, at Adobes Flash altid har handlet om det stik modsatte: At gøre det nemt at udvikle til alle platforme i én omgang.

Adobes seneste udgave af Creative Suite, CS5, er netop lanceret, og her indgår et værktøj, som kan rekompilere Flash-kode til iPhone-applikationer. Den bliver der ikke pillet ved, men al fremtidig udvikling hos Adobe vil fremover holde sig langt væk fra Apples platform og luner.

På grund af de nye regler fra Apple må udviklere således forvente, at applikationer lavet med Adobes spritnye værktøj vil blive afvist ved døren hos Apple.

I stedet for at bruge tiden på iPhone- og iPad-applikationer anbefaler Mike Chambers udviklere at kaste sig over Android-platformen. Her er Adobe på vej med en Flash-version til Android, som Mike Chambers kalder 'meget lovende'.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (32)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Stephen Aaskov

»Apple vil binde udviklerne til deres egen platform og begrænse dem, så det er svært at udvikle til andre platforme,« skriver Adobes produktchef Mike Chambers i et blogindlæg og fremhæver, at Adobes Flash altid har handlet om det stik modsatte: At gøre det nemt at udvikle til alle platforme i én omgang.

Og Adobe er altruistisk og blottet for økonomiske interesser?

Teknisk set er man mere låst og bundet hvis man vælger Flash som platform i stedet for en hel eller delvis åbent udviklingsplatform som C/C++/ObjC.

  • 0
  • 0
#5 Venligst Slet Min Bruger

Jakob:

Fakta er, at Apple med alle midler forsøger at holde konkurrenter væk.

Det er rent vanvid ikke at tillade andre udviklingsværktøjer end dem Apple godkender. Forestil dig et ramaskrig, der ville være, hvis Microsoft kun godkendte Visual Studio på deres platform?

Jeg må erkende, at Apple gang på gang forbavser mig med deres evne til at få intelligente mennesker til at blive savlende zombier, der tilbeder alt hvad de laver.

Jeg vil anbefale dig at tage et skridt tilbage og tage et mere kritisk blik på Apple.. For din egen skyld.

  • 0
  • 0
#6 Per Erik Rønne

Ja, fremtiden for Adobe er et udviklingsprogram som som nok indeholder den velkendte Flash-grænseflade til udviklerne, men gemmer tingene i HTML5. Ikke på den enkelte enhed men lokalt på den enkelte site.

Så vil den da også kunne køre på alle enheder, også iPad og iPhone. Gennem en browser.

  • 0
  • 0
#7 Jakob Damkjær

PS! reality calling....

Adobe dropper Flash til iPhone udviklingen, dvs de kaster håndklædet i ringen og acceptere at Apple ikke vil ha flash på iPhonen. SCORE... and the crowd goes wild!!1

»Apple vil binde udviklerne til deres egen platform og begrænse dem, så det er svært at udvikle til andre platforme,« skriver Adobes produktchef Mike Chambers"

og Adobes mål med at introducere deres allestedsnærværende flash til iPhonen havde til formål at sætte alle udviklerene fri.... eller bare binde dem lige så hårdt til CS5 som koster lidt mere end de 99USD som det koster at få en dev licens til iPhone OS...

"På grund af de nye regler fra Apple må udviklere således forvente, at applikationer lavet med Adobes spritnye værktøj vil blive afvist ved døren hos Apple. "

FORKERT.... passer ikke dette udsagn er en sort LØGN.

Hvad er en af de andre nye ting som CS5 også kan ???.... CS5 kan såmænd lave ActionScript om til HTML5/CSS/JavaScript som fint køre på iPhone OS og alle andre platforme med en moderne browser...

Så det eneste der kan siges er at hvis du vil bruge CS5 til at lave apps til iPhonen så skal du huske at exportere dem som HTML5/CSS/JavaScript...

Så nu bliver Adobe bare tvunget til at forbedre deres HTML5 converter og følge de åbne webstandarter (som alle HTML5 editors kan læse og skrive) hvis de vil ha nogen plads på iPhone OS.

De mange sure rønnebær til trods (og hvorfor der grædes mange salte tåre over en propritær standart er mig et monumentalt mysterie) så står fakta tilbage.

Idag fik det lukkede propritære flash format tæv af HTML5/CSS/JavaScript for første gang, jeg håber alle de mange flinke HTML5 kodere vil gøre det igen og igen...

Og selv om Adobe prøver at sælge sin skønsang om at de bare prøver at gøre det så nemt som muligt at lave apps (med flash) så skal man lige bruge CS5 (med prisen 14.000 plus moms) til at lave det...

Så ja der er et platform lockin med iPhone, men du låst til et udvalg af åbne isocertificeret standart programeringsprog og ikke syet sammen ved hoften med Adobe og deres flash platform...

Så tør jeres tåre for om et par måneder så vil jeg satse på at Adobe kommer med en forbedret HTML5/CSS/JavaScript ActionScript converter og bliver solgt som det bedste siden skiveskåret brød til at editere HTML5....

Men det er selvfølgeligt mere sensationelt at skrive at Adobe dropper udviklingen til iPhonen punktum... go figure

  • 0
  • 0
#8 Jakob Damkjær

ikke browser... webkit er en service på iPhone OS så en HTML5/CSS/JavaScript app kan køre som en lokal app.

Se Phonegap.... for det er en lignend funktion som CS5 har nu bare men en anden backend.

  • 0
  • 0
#9 Jakob Damkjær

Der er ingen som siger at man skal udvikle i Xcode. Bare i C C++ Obj-C eller JavaScript.

Brug vilket som helst IDE til at lave den kode og så bare build den med iPhone som target.

Hvis du vil ha support direkte fra Apple til dette så er Xcode nok det bedste valg.

Ligsom VisualStudio er det bedste valg hvis du vil ha support fra microsoft til dev på windows.

Alle andre sprog og udviklingsmiljøer henviser microsoft til IDE udvikleren... ikke særlig stor forskel.

  • 0
  • 0
#10 Stephen Aaskov

hvis du med teknisk, mener teoretisk, så ja ;)

Nej, teknisk som i teknisk. Ellers ville jeg jo skrive teoretisk.

Du kan ikke mene, at Flash er en åben platform i modsætning til et C-baseret miljø med semi-åbne frameworks (Cocoa, UIKit, m.fl).

Det er simpelthen enten uvidenhed eller at tale mod bedreviden.

  • 0
  • 0
#11 Stephen Aaskov

Fakta er, at Apple med alle midler forsøger at holde konkurrenter væk.

Holde konkurrenter væk fra hvad? Og hvilke konkurrenter?

Når du bruger ordet "fakta" vil jeg gerne have nogle beviser, det er noget der hører med til "fakta".

Her er derimod nogle kendsgerninger, som der er masser med beviser for:

De software udviklere der ville bruge CS5 til at lave apps. med kan jo bare bruge Xcode.

Apple leverer en vertikalt integreret løsning, en del af den er udviklingsmiljøet - det er et valg Apple har truffet for at sikre den vertikale integration (som både gavner brugerene og Apple selv)

Der er ingen konkurrenter at "holde væk", for ingen andre leverer produktet - produktet er hardwaren, OS´et, distributionskanalen til musik (iTunes) og udviklingsmiljøet (Xcode).

Derimod har Apple al interesse i at der udvikles applikationer til platformen, da det gør denne mere interessant.

Jeg ved godt at Apple´s model ligger milevidt fra Mads Skjern, Bryggeren og ham fyren fra Krøniken - men Apple´s nuværende succesbølge startede jo også i dette årtusinde.

  • 0
  • 0
#12 Venligst Slet Min Bruger

Stephen:

Var der ikke noget med, at det tog lang tid før Apple åbnede op for, at andre producenters afspillere kunne afspille musik indkøbt fra iTunes?

Ang. CS5 / XCode så var det smarte jo netop, at man kunne lave sin application uden at være ekspert i Objective C ved at benytte det værktøj Adobe havde lavet. Det må man ikke længere, af uvisse årsager.

Jeg har ingen ambitioner om at omvende hverken dig eller Jacob - i er for længst kommet uden for rækkevidde.

Hvis du tager dine Apple-briller af, så vil jeg gerne føre en diskussion, ellers har det ingen interesse.

  • 0
  • 0
#13 Stephen Aaskov

Ang. CS5 / XCode så var det smarte jo netop, at man kunne lave sin application uden at være ekspert i Objective C ved at benytte det værktøj Adobe havde lavet. Det må man ikke længere, af uvisse årsager.

Det er jo ikke uvisse årsager, tror du selv at Adobe ville kunne lave et værktøj der tillader ikke-platform kyndige at lave apps. der udnytter platformen til fulde? Apple tror det ikke.

Jeg har ingen ambitioner om at omvende hverken dig eller Jacob - i er for længst kommet uden for rækkevidde.

Ingen skal omvendes her, og at du ikke tager stilling til mine argumenter placerer da ikke dig i kategorien af personer i "rækkevidde".

Jeg argumenterede for hvorfor Apple gør som de gør (den vertikale integration), hvorfor er jeg så uden for rækkevidde?

Hvis du tager dine Apple-briller af, så vil jeg gerne føre en diskussion, ellers har det ingen interesse.

Du mener: Når jeg giver dig ret? Igen: jeg argumenterer rimelig neutralt for hvad der driver Apple til at gøre som de gør, det har da intet med "Apple briller" at gøre.

jeg vil da gerne føre en diskussion, men hvis adgangsbiletten er, at jeg skal acceptere de præmisser du lagde til grund for dit første indlæg melder jeg pas. Prøv du engang selv at tage de "briller" du nu engang har på af et øjeblik.

  • 0
  • 0
#14 Jakob Damkjær

"Ang. CS5 / XCode så var det smarte jo netop, at man kunne lave sin application uden at være ekspert i Objective C ved at benytte det værktøj Adobe havde lavet. Det må man ikke længere, af uvisse årsager. "

Det er jo netop IKKE tilfældet, da CS5 fint kan lave en ActionScript programeret app om til HTML5/CSS/JavaScript. På iPhone bliver CS5 apps blot tvunget til at følge et åbent standart webformat istedet for at bruge adobes propritære flash format.

"Jeg har ingen ambitioner om at omvende hverken dig eller Jacob - i er for længst kommet uden for rækkevidde. Hvis du tager dine Apple-briller af, så vil jeg gerne føre en diskussion, ellers har det ingen interesse."

Læs igen paul grahams fine intro til at være uenige på nettet.

http://paulgraham.com/disagree.html

At kalde nogen navne er et DH0 uoverensstemmelse det gør ikke andet end at sige noget om dine evner til at fremføre et rigtigt argument eller modargument (en DH4 nivaus uoverensstemmelse) og nej det er ikke positivt.

At Adobe har accepteret at det bliver nød til at onformere til HTML5/CSS/JavaScript på iPhonen er en stor sejr for åbne webstandarter derfor bør man fejre det istedet for at græde snot over en propritær vendor ejet og kontroleret standart som flash.

HTML5/CSS/JavaScript apps bør også køre fint på alle andre webplatforme hvis disse åbne standarter tilbydes som applikations format....

Wow det er jo næsten antikrist + hitler det HTML5... ;)

/Jakob

  • 0
  • 0
#15 Dennis Schafroth

Disclaimer: Jeg er ejer af Apple produkter, men ikke enig i alle deres strategier.

Var der ikke noget med, at det tog lang tid før Apple åbnede op for, at andre producenters afspillere kunne afspille musik indkøbt fra iTunes?

Musikken var beskyttet af fairplay som Apple har udviklet, fordi musikbranchen ville have DRM.

Der var en mulighed, om end besværlig.

Apple sælger HW, men byggede iTunes op med succes. Hvorfor skulle Apple åbne dette op for deres konkurrenter?

Apple har ikke monopol på on-line musiksalg. Folk kan gå til Amazon mv.

Apple har samme strategi for deres applikationsudvikling som Sony har for PS/3 og MS for Xbox (uden dog at kende betingelserne i detajler), men der er aldring nogen der hyler om dette.

Det smarte ved CS5 er for, undskyld mig, dårlige eller dovne udviklere og Adobe, der gerne vil have en del af kagen.

Det er ikke forbrugerne, der vil få glæde af dette.

Hvis du vil lave multi-platform løsninger, giver Apple dig stadig en mulighed med HTML5.

Hvor du vil lave applikationer, må du følge Apples betingelser. Det er deres platform.

  • 0
  • 0
#16 Sune Rentow

Det er jo ikke uvisse årsager, tror du selv at Adobe ville kunne lave et værktøj der tillader ikke-platform kyndige at lave apps. der udnytter platformen til fulde? Apple tror det ikke.

De fleste vil nok mene at det er vigtigere at opfylde brugerens behov end at udnytte en platform til fulde.

Flash er nok ikke optimalt til avancerede multiplayer 3D spil, men vil fint kunne bruges til hovedparten af de Apps der findes.

  • 0
  • 0
#17 Stephen Aaskov

De fleste vil nok mene at det er vigtigere at opfylde brugerens behov end at udnytte en platform til fulde.

Behøver der være en forskel på de to mål? Når en platform er designed top-down med udgangspunkt i brugeroplevelsen kan der da sagtens være fuld overensstemmelse.

  • 0
  • 0
#18 Deleted User

Man kan sagtens lave et metalag der har præcis samme look&feel som det det skal køre på. Man kunne endda lave det rigtigt smart, så når det blev kørt på Android lignede det Android, og når det blev kørt på Iphone OS lignedede det det. Det svære ligger i at udnytte specielle egenskaber som accelerometer og blitz, hvis disse ikke findes på alle platforme.

Jeg kan ikke se noget problem i at lave et prutteprogram i flash, som ligner og opfører sig præcis som det samme i objective C. Hvis det er den slags man laver (og hvis man bliver nødt til at bruge flash, så er det næppe noget vildere) kan jeg ikke se hvad problemet skulle være.

  • 0
  • 0
#19 Stephen Aaskov

Jeg kan ikke se noget problem i at lave et prutteprogram i flash, som ligner og opfører sig præcis som det samme i objective C. Hvis det er den slags man laver (og hvis man bliver nødt til at bruge flash, så er det næppe noget vildere) kan jeg ikke se hvad problemet skulle være.

Så er det netop nok ikke den slags man laver :-)

Hvis man ikke har prutteprogram metaplatformen får man ikke prutteprogrammer.

Når folk bliver så pissed som de gør, er det enten fordi de vil lave andet end prutteprogrammer - eller fordi de ikke aner hvad det hele drejer sig om og blot laver bandwagon på noget spin.

Hvis man så er opsat på at lave noget seriøst software, kan XCode/ObjC/Cocoa/UIKit ikke være den store forhindring - hvis man ser det som en forhindring har man i hvert fald ikke gjort et ærligt forsøg på at sætte sig ind i det.

  • 0
  • 0
#20 Venligst Slet Min Bruger

Stephen:

Det er jo ikke uvisse årsager, tror du selv at Adobe ville kunne lave et værktøj der tillader ikke-platform kyndige at lave apps. der udnytter platformen til fulde? Apple tror det ikke.

Det er da fløjtende ligegyldigt. Det er udtryk for diktatorisk tankegang, når man lukker for den slags.

Jeg argumenterede for hvorfor Apple gør som de gør (den vertikale integration), hvorfor er jeg så uden for rækkevidde?

Fordi du virker, med al ære og respekt, som en fanboy. Der kommer sjældent noget godt ud af at diskutere med den slags. Du er dog slet ikke så slem som Jakob.

Jakob:

Det er jo netop IKKE tilfældet, da CS5 fint kan lave en ActionScript programeret app om til HTML5/CSS/JavaScript. På iPhone bliver CS5 apps blot tvunget til at følge et åbent standart webformat istedet for at bruge adobes propritære flash format.

Men er iPhone apps ikke normalt skrevet i Objective C - og ikke Javascript mm.? Jeg tror måske vi snakker forbi hinanden. Du snakker om Flash-player, hvor jeg snakker om, at man kan/kunne bruge Flash CS5 til at lave apps i flash, der så blev konverteret til Objective C.

Om Apple vil tillade Flash-indhold på deres telefoner eller ej, er jeg fløjtende ligeglad med, hvis jeg må være så fri. Det er Apple-brugernes tab - ikke mit.

Dennis:

Apple sælger HW, men byggede iTunes op med succes. Hvorfor skulle Apple åbne dette op for deres konkurrenter?

Pas, det kan jeg ikke svare dig på. Det var bare Stephen, der spurgte ind til eksempler på, hvor Apple har lukket konkurrenter ude. Han fik et, og jeg er glad for, at jeg ikke er den eneste, der har det sådan.

Apple har samme strategi for deres applikationsudvikling som Sony har for PS/3 og MS for Xbox (uden dog at kende betingelserne i detajler), men der er aldring nogen der hyler om dette.

Det skal jeg ikke kunne sige. Er du sikker på, at MS ikke vil tillade et program, der oversætter fra f.eks. Flash til C# (eller hvilket sprog 360'eren nu benytter)?

Det smarte ved CS5 er for, undskyld mig, dårlige eller dovne udviklere og Adobe, der gerne vil have en del af kagen.

Det er ikke forbrugerne, der vil få glæde af dette.

Det vil jeg mene, der er delte meninger om. Det er vel alt andet lige nemmere at lave multi-platforms-indhold, hvis man kan bruge samme sprog til dem alle. Jeg tror ikke Apple har tænkt på forbrugerne overhovedet i denne sag, det er udelukkende et spørgsmål om at lukke forbrugerne mest muligt ned.

Og nej, Apple har ikke monopol, men jeg vil vove den påstand, at hvis de havde monopol og opførte sig på samme måde, som de gør nu, så ville EU næppe være glade.

  • 0
  • 0
#21 Deleted User

Hvis man ikke har prutteprogram metaplatformen får man ikke prutteprogrammer.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Siger du, at hvis man ikke har flash, så får man ikke prutteprogrammer? Flash kan jo ikke noget de tilladte sprog ikke kan, det er bare nemmere der. Så du får vel prutteprogrammer uanset, nu skal udviklerne bare bruge tid på at sætte sig ind i et nyt sprog, og skal skrive det specifikt til hver platform de ønsker at understøtte.

  • 0
  • 0
#22 Jakob Damkjær

"Men er iPhone apps ikke normalt skrevet i Objective C - og ikke Javascript mm.? Jeg tror måske vi snakker forbi hinanden. Du snakker om Flash-player, hvor jeg snakker om, at man kan/kunne bruge Flash CS5 til at lave apps i flash, der så blev konverteret til Objective C.

Om Apple vil tillade Flash-indhold på deres telefoner eller ej, er jeg fløjtende ligeglad med, hvis jeg må være så fri. Det er Apple-brugernes tab - ikke mit."

Bare fordi du kalder mig fanboi betyder det ikke at du kan ignorere virkeligheden...

iPhone OS vil med verison 4.0 tilllade apps skrevet i C, C++, Obj-C OG JavaScript. Kun 3 af de mest udbredte programeringssprog i verden (Obj-C er ikke så udbredt uden for Mac OS X platform familien).

At du tror iPhone apps kun kan skrives i Obj-C viser tydeligt at du ikke har fulgt med i timen og du bare afviser alt hvad jeg skriver fordi jeg i din optik er fanboi...

Nej, jag taler om at CS5 kan konvertere ActionScript apps til en HTML5/CSS/JavaScript iPhone App, som der ikke er noget problem med at få publiseret i Appstoren.

Jamen det er jo ikke oprindeligt skrevet i JavaScript, nope men Apple har tidligere på ugen godkendt PhoneGap der er et framework der laver HTML/CSS/JavaScript apps... Så så længe at Appsne bliver konverteret til nogen af de tilladte sprog så er der skabt precedens for at de bliver godkendt.

Har du fattet det nu eller skal jeg skære det ud i endnu større stykker pap ?

"Dennis:

Apple sælger HW, men byggede iTunes op med succes. Hvorfor skulle Apple åbne dette op for deres konkurrenter?

Pas, det kan jeg ikke svare dig på. Det var bare Stephen, der spurgte ind til eksempler på, hvor Apple har lukket konkurrenter ude. Han fik et, og jeg er glad for, at jeg ikke er den eneste, der har det sådan."

Det er ikke at lukke konkurenter ude af et marked, det er at ha kontrol med sin egen platform og forhindre at der er nogen der freeloader på ens teknologi.

Du kan heller ikke spille Zune DRM formatet på iTunes vel eller Sonys DRM format på Zunes ? Hvorfor er det så at FairPlay skal spille på Creatives player ?

Den fejltagelse som du laver er at sidestille en platform med et markede. iTunes er en musik forhandlings markesplads ligesom Wallmarkt eller Amazon.

Du ser heller ikke en Virgin Mega Store in store i en Walmarkt butik vel ? Eller for at tage et andet eksempel en Irma store in store i Brugsen ?

Zune marketplace og Amazon er ikke på nogen måde forhindret i at sælge medie indhold til iPod kunder, så længe musikken og video er et format som iPod kan decode.

Hvis du ikke vil bruge iTunes kan du fint bruge iPod køb på Amazon eller andre steder. Hvis du vil bruge iTunes men ikke iPod så kan du også det så længe at din musik afspiller kan læse ACC. ergo intet monopol.

Der er ikke nogen forhindringer i vejen for at nye konkurenter kan komme ind på musik markdet pga iTunes eller iPod derfor er der ikke noget kriminelt ved Apples adfærd mht iTunes.

Din pointe er ?

At det er moralsk forkasteligt ikke at forære sin platform til alle i åbenthedens navn ?

At der er nogen der troede at Apple ikke ville enforce "INGEN FORTOLKEDE SPROG PÅ IPHONE" reglen fordi der så var nogen udviklere der ville spytte sutten ud og klage over at deres metaplatform gamble var slået fejl ?

De udviklere der lavede en fornuftig strategisk beslutning om at kode i C C++ eller Obj-C sidder nu og gotter sig over at de lærte sig de nødvendige kundskaber for at kunne udvikle direkte til iPhone OS mens de andre der ikke vil eller ikke har kapacitet til at lære sig at kode C hyler over at de ikke kan få is til forret, hovedret og desert.... bu hu. Så kan de satse på Android i stedet men Android Market er IKKE et globalt markded som AppStoren, man kan stadig ikke sælge apps til folk i Danmark og ej heller til verisons kunder i usa. Det ene er fordi google åbentbart ikke kan overskue at få betalningsløsningen til at virke i Danmark, det andet fordi Verison har blokeret for alle andre Android App stores foruden deres egen...

So to sum it up enjoy the freedom - Cause its sure as shit is not free as in beer...

/Jakob

PS! jeg vil heller være en Apple fanboi med argumenter end i stor grad være frakoblet fra virkeligheden...

  • 0
  • 0
#23 Piotr Czarny

Hvis man så er opsat på at lave noget seriøst software, kan XCode/ObjC/Cocoa/UIKit ikke være den store forhindring - hvis man ser det som en forhindring har man i hvert fald ikke gjort et ærligt forsøg på at sætte sig ind i det.

En stor del af mobile applikationer er i virkeligheden fremvisere for alle mulige former for data, som serveres af backend servere. Håndsættet fungerer som en halvtynd klient, som sender lidt positionsinfo og den slags ind, får svar og viser dem i en eller anden form.

Til det formål er en metaplatform perfekt. Man skriver sin netværkskode og forretningslogik ind een gang. Man bruger nogle simple UI elementer og viser data for brugeren. Koden kompileres og man har en udmærket applikation til de platforme, man gerne vil have dækket. Perfekt.

Værsgo. Her er en applikation, som kan vise dig, hvornår den næste bus kommer til det stoppested, du befinder sig på. (et tænkt eksempel) Den virker på Android, iPhone og Windows Mobile. Min metaplatform har gjort det muligt.

Jeg kan ikke se det useriøse i at ville spare udviklingstid og penge.

Hvis man skal kode "hardcore" ting, som suger CPU og presser hardwaren, er det en helt anden sag. Men metaplatforme er absolut brugbare til at lave interfaces til diverse tjenester.

  • 0
  • 0
#24 Venligst Slet Min Bruger

Jakob:

iPhone OS vil med verison 4.0 tilllade apps skrevet i C, C++, Obj-C OG JavaScript. Kun 3 af de mest udbredte programeringssprog i verden (Obj-C er ikke så udbredt uden for Mac OS X platform familien).

Er javascript ikke primært beregnet til såkaldte WebApps? Man kan med Phonegap indlogere en javascript-app inden i en Obj-C-app.

Jeg har ikke skrevet noget om, at apps KUN må skrives i Obj-C. Det er bare det sprog, jeg har hørt mest om ifbm. denne sag.

Så så længe at Appsne bliver konverteret til nogen af de tilladte sprog så er der skabt precedens for at de bliver godkendt.

Så ifølge dig vil det være helt ok at bruge Flash CS5 til at skabe apps, så længe de bliver konverteret til et af de godkendte sprog? Eller hvordan skal jeg forstå det?

Har du fattet det nu eller skal jeg skære det ud i endnu større stykker pap ?

Jeg ved ikke om det skal oprettes som en provokation eller ej. Er det meningen, så skal du øve dig lidt på det :)

Det er ikke at lukke konkurenter ude af et marked, det er at ha kontrol med sin egen platform og forhindre at der er nogen der freeloader på ens teknologi.

Du kan heller ikke spille Zune DRM formatet på iTunes vel eller Sonys DRM format på Zunes ? Hvorfor er det så at FairPlay skal spille på Creatives player ?

Hvis Apple var interesseret i at lukke andre ind, så havde de valgt et mere udbredt format - mp3, ogg vorbis eller hva ved jeg. At du hiver andre firmaer ind i det, er jeg lidt ligeglad med. Two wrongs doesn't make a right, som man siger på udenlandsk.

Apple har ingen interesse i at åbne op for andre virksomheder. Man skal være ret naiv for ikke at vide, at deres strategi er at alle skal være låst til deres produkter hele vejen rundt. iPhone, iPad, iPod, Apple TV, iMac osv. Bevares, det er en god strategi, men at påstå, at Apple ikke forsøger at lukke konkurrenter ude er lidt.. ja, naivt.

Det er muligt, at du har nogle gode pointer indimellem, men de drukner lidt i alt dit "buhu, de andre tuder, og apple er de bedste til alt" vrøvl.

Android er ikke perfekt, men i det mindste har man valgfrihed.

PS! jeg vil heller være en Apple fanboi med argumenter end i stor grad være frakoblet fra virkeligheden...

Nu har jeg en del gange talt for, at vi skal snakke pænt til hinanden herinde, så jeg vil lade det være op til evt. medlæsere at se det voldsomt ironiske i den sætning ;)

  • 0
  • 0
#26 Jakob Damkjær

"Så ifølge dig vil det være helt ok at bruge Flash CS5 til at skabe apps, så længe de bliver konverteret til et af de godkendte sprog? Eller hvordan skal jeg forstå det?"

Det er den tolkning som jeg har set af accepten af PhoneGap.

"Apple har ingen interesse i at åbne op for andre virksomheder. Man skal være ret naiv for ikke at vide, at deres strategi er at alle skal være låst til deres produkter hele vejen rundt. iPhone, iPad, iPod, Apple TV, iMac osv. Bevares, det er en god strategi, men at påstå, at Apple ikke forsøger at lukke konkurrenter ude er lidt.. ja, naivt."

Som jeg har sagt igen og igen.

Apple er en lukket platform med åbne standarter. ACC med FairPlay blev oprindeligt valgt fordi det var DET ENESTE pladeselskaberne ville gå med at at acceptere. Det var et kompromi mellem at få indhold og DRM nok til at pladeselskaberne ville gå med til det.

Men efter DRM fri musik blev tilgængeligt fra flere kilder så blev iTunes plus formatet introduceret. Det er straight up ACC med et fingerprint så det kan spores hvis du deler det ud på fildelings tjenester. ACC er et format som alle player software der er navnet værdigt kan afspille...

Men hvis man vil se det som lockin så skal man være velkommen...

Er det mere lock in at windows softare kun kan køre på windows ?

/Jakob

  • 0
  • 0
#27 Henrik Pedersen

Som en af de få fornuftige mennesker der står tilbage i vor kære lille fædreland, så har jeg sørget for at der INTET Apple hardware er her i huset!

Det eneste jeg har fra Apple er faktisk iTunes (trods jeg ikke har nogle Ipods eller lignende) Og det er KUN pga det har et dejligt let tilgængligt API og ser relativt godt ud. Respekt for det!

Men... Jeg synes det er FULDSTÆNDIGT latterligt at hvis du køber en mobil til 5000 - 6000,- DKK at du så ikke engang kan bestemme indholdet? Det mest sindsyge er at du direkte skal brydde garantien for at ikke være styret af Apple.. Det var dog ekstremt! At det overhovedet er lovligt!??!

Jaja jeg har hørt det... "Vi beskytter bare vores brugere.."

Windows har også en Firewall, og der er også Windows Defender... Men man kan sgu FRAVÆLGE den beskyttelse hvis man stoler nok på sine egne evner!

Hvis "software-garantien" (tænker på support osv) så frafaldt ville det være fair nok...

Men at du ikke kan få den lavet hvis et komponent fejler, FORDI du har jailbreaket den... Det er jo fuldstændigt latterligt!

Jeg ville virkelig ønske at Adobe i det mindste bare truede med at trække sig væk fra Macs... Om ikke andet sagde at når CS6 kommer ville de ikke længere understøtte Mac, omend ikke fuldt ud...

Hvad ville Apple være uden Photoshop og Flash? Jeg kender godt svaret selv... Og lad mig bare sige der ville blive taget en MEGET stor bid af det æble der for mange mennesker!

Mit personlige råd? Hold jer for guds skyld LANGT væk fra alt med det lille æble ! Det er alt for dyrt, du ejer praktisk taget ikke hvad du selv køber, og populariten er primært basseret på at æblet er "in".. Jeg har masser af eksempler alene fra min klasse om hvor let blandt andet skærmen går i stykker..

Men folk er bare ligeglade! De vil bare have den fordi alle andre har den... Jeg er selv en stolt Nokia E75 ejer og bliver ved med det!

Det bringer mig så igen ind på hvor dumme folk er når de handler i flok pga sociale påvirkninger, men den må jeg gennemtæske i et andet indlæg....

  • 0
  • 0
#28 Venligst Slet Min Bruger

Er det mere lock in at windows softare kun kan køre på windows ?

Og WINE, til dels. Men det er en helt anden diskussion.

Jeg vil blot konstatere, at bare fordi MS har været nogle dumme skiderikker i tidens løb, så behøver Apple ikke gentage de fejl, som MS har lavet.

Ang. om Apple er lukkede eller ej, så bliver vi næppe enige.

ACC med FairPlay var/er vel ikke en åben standard eller?

  • 0
  • 0
#29 Per Erik Rønne

Som jeg har sagt igen og igen.

Apple er en lukket platform med åbne standarter.

Jakob Damkjær. Nu har jeg set dig bruge det udtryk efterhånden mange gange - men hvad skal en platform dog hoverhovedet bruge »standarter« til? Mon ikke du skullediskriminere mellem standarDer og standarTer - sidstnævnte er som bekendt en lille fane brugt af kavaleriet ...

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=standart&search=Søg

  • 0
  • 0
#30 Jakob Damkjær

Alas the sweet smell of napalm in the morning... It smells like..... victory.

Update: Når man degenerere til gramma nazi elller nivau DH0 for uenighed (namecalling) så taber man argumentet.

Men for folk der ikke kendte til den regel for Internet diskussioner så er jeg villig til at tilgive de eklatante ovenstående overskridelser og vil hermed komme med denne udfordring. 

Vis hvordan 3.3.1 gør Apple til monopolist ?  Hvordan Apple er monopolist på nogen måde ?

(i ved rigtige monopoler som opsætter prohibitivt høje entry costs til et markede, forgifter åbne standarter, opdeler markedet så prisen på en vare er over markedespris fordi et firma udnytter sin dominante markedes position til at presse prisen op   og ligende. At nogen pisser på fildelerenes sukkermad (fordi de faktisk har en aftale med dem der ejer rettighederne til materialet, tæller ikke, at en lukket platform er lukket er heller ikke monopol).

Hvilke propitær fil formater som Apple tvinger nogen til at bruge ved at låse et stykke hardware.

Bring it on ;D  

  • 0
  • 0
#31 Jakob Damkjær

Flash filformatet er offentligjort.

Men... Det er kun Adobe der kan Udvikle formatet da det kun er adobe der laver player implementationer...

Der var en opensource implementation men den blev forladt da adobe udgav en Linux player...

Actionscript er det adobe der ejer og kun adobe der kan udvikle da de har totalt ejerskab af player platformen.

Så at sammenligne html5 arbejdtsgruppen med flash som kun adobe kan påvirke er lidt søgt....

Og metalag vil med tiden fjerne de definerende træk og features fra alle de platforme da generiske apps vil bruge den laveste fællesnævner for alle de understøttede platforme. Det vil så med tiden forminske formålet med at udvikle platformen mm man har metaplatform developeren med på teamet.

Så som jeg har sagt en milion gange så er det spørgsmålet om det er adobe der bestemmer over hvornår eller hvis metaplatform udviklerene får adgang til nye features eller om det er Google Apple rim Microsoft eller Nokia der bestemmer det....

Og eftersom den største playerplatform for flash er windows så vil jeg godt gætte hvem adobe vil favorisere... Som de har gjort i de sidste mange år....

Samtidigt er der for nuværende INGEN mobil ikke light implementationer af flash player anywhere.... Så al deres snak at det allerede eksistere og kun venter på at Apple siger ja runger hult for hvis det allerede er virkelighed (og er på et stadie andet end big pile of dogpoo) hvorfor er det så ikke på firefox for Nokia, webos eller android idag ???

  • 0
  • 0
#32 Venligst Slet Min Bruger

Alas the sweet smell of napalm in the morning... It smells like..... victory.

Jeg ved ikke hvem du prøver at narre.. men når du konsekvent laver fallacies som moving the goalposts mv., så er det nemt at trætte folk og få dem til at bakke ud af en diskussion. Kunne forestille mig, det hænger sammen med, at du skriver dette: "Update: Når man degenerere til gramma nazi elller nivau DH0 for uenighed (namecalling) så taber man argumentet." hvilket er forkert.

Hvorfor begynder du at fable om, at folk skal bevise, at Apple har monopol? Det er der ingen der har påstået i denne tråd. Tværtimod!

Men for folk der ikke kendte til den regel for Internet diskussioner så er jeg villig til at tilgive de eklatante ovenstående overskridelser og vil hermed komme med denne udfordring.

Sikke et stort menneske du dog er.... Kan du ikke komme ned fra din piedestal på et tidspunkt, skrue lidt ned for arrogancen og føre en diskussion på normal vis?

Så længe du opstiller fallacies, så skal du vel næppe snakke om at folk overskrider "regler for internet diskussioner". Det klinger lidt hult og dobbeltmoralsk.

Du har forøvrigt ikke svaret på mit spørgsmål: "ACC med FairPlay var/er vel ikke en åben standard eller?".

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere