Adblock Plus vil facilitere en fredsaftale mellem internetbrugere og annoncører

Det er på tide at finde et kompromis, mener skaberne bag reklameblokeringsprogrammet Adblock Plus.

Firmaet bag Adblock Plus, som bruges af et voksende antal internetbrugere til at blokere fortrinsvis reklamer på hjemmesider, reagerer nu på, at flere medier er begyndt at gå mere aggressivt til værks over for besøgende, som blokerer for reklamer.

Eyeo, der udvikler Adblock Plus, ønsker at afholde en rundbordsdiskussion inden for den nærmeste fremtid for at få annoncører i dialog omkring deres reklamer. Det fortalte Ben Williams fra Eyeo til Motherboard.

Browser-tilføjelsesprogrammet Adblock er blevet downloadet mere end 300 millioner gange af brugere, der ønsker at slippe for irriterende reklamer på nettet. Flere hjemmesider er for nylig begyndt at kæmpe imod ved at blokere for adgang, medmindre man deaktiverer programmet. Google har forsøgt at afskrække Adblock-brugere på lignende vis på YouTube.

Læs også: Google Chrome blokerer Adblock

For både medier og annoncører udgør Adblock et problem, som rammer medierne på indtjeningen, og annoncørerne på rækkevidden. Eyeo har også fået yderligere vind i sejlene ved at lave en mobilbrowser til iOS og Android. Nu håber Eyeo at kunne have en konstruktiv dialog med annoncørerne om, hvordan man kan gøre reklamerne mere tålelige.

»Vi er meget interesseret i at få folks input, efterhånden som vi bevæger os fremad med planerne,« udtalte Williams til Motherboard.

Den britiske reklamegruppe IAB UK har allerede udvist interesse for at tage en fredssnak.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (17)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Hans Henrik Jakobsen

Først så er jeg bruger af Adblocking i den helt store stil for jeg gider ikke reklamer.

Jeg vil hverken have dem i min postkasse, i min mail eller nogen som helst andre steder.

Den primær årsag til at jeg slet ikke ønsker reklamer i min browser er, at de sites som viser reklamerne ikke hoster dem.

De sites som hoster reklamerne tracker min færden og når jeg tilgår data på et site så popper det sørme op igen et helt andet site.

Det vil jeg ikke finde mig i. De har ikke ret til at spionere på min færden.

Og ikke nok med, at de følger med i hvad jeg laver, så om de ikke også sælger den viden, uden at jeg får én krone ud af det.

De kan tro, nej, kan de, sådan spiller klaveret ikke!

De kan begynde at betale ellers så får de ikke MINE data.

  • 23
  • 1
Kenneth Schack Banner

Jeg bruger tilføjelsen: "Disconnect" med stor success..
jeg vil ikke spores/overvåges eller krænkes privat.. annoncørerne minder om film industrien.. Mon det er de samme personer?

annoncer spreder vidst os malware har jeg hørt noget om.. var det ikke ekstra bladet?

  • 1
  • 2
Martin Kofoed

Lad os slå fast: hvis ikke ABP tilbyder denne funktionalitet, så gør nogle andre. Uanset hvad der ellers måtte komme ud af denne "rundbordssamtale".

Jeg ser tredjepartsindhold (billeder, script, cookies eller det, der er værre (hostflashhost)) som en gigantisk sikkerhedsrisiko. De sites, som inkluderer den slags - nærverende inklusiv - kan IKKE garantere, at der ikke følger ubehagelige overraskelser med i form af tracking eller regulære angreb. Det er sket før, bl.a. via hackede reklameservers.

Derfor foretrækker jeg at tage det dér med sikkerhed alvorligt ved selv at tage ansvar for, hvad min browser renderer.

  • 16
  • 1
Peter Christiansen

Der er jo også problemet med cookie stealing ved 3. parts reklamer,
hvis een af dem bliver kompromiteret, kan gerningsmanden få adgang
til samtlige brugeres konti (på de sider hvor reklamerne vises og i den grad
at brugerne er logget ind).

Og jo reklame netværk er high-risk high profile targets for teknologi interesserede.

Det samme med 3. parts hostede javascript api'er, frameworks etc. , det er en
tikkende bombe. Men det har folk nok med i overvejelserne når de udvikler og
vælger at loade et framework off-site.

Grunden til at NSA har så fri adgang til folks konti på diverse sites er jo bla.
googles velvillighed til at hoste diverse javascript api'er.
Der er ingen der ved hvornår et js api downloadet til klienten, har en lille ændring
med der stjæler session cookies.

Her på sitet er der også addblock check, det bliver rapporteret til google analytics.

  • 5
  • 2
Per Thykjær Jensen

Reklamer på nettet er invasive snyltere. De stjæler båndbredde, og er generelt en forstyrrende pestilens. Uden en adblocker kan man reelt ikke bruge websider som Politiken eller andre danske nyhedsmedier til noget.

Hvis reklamerne opførte sig ordentligt, så ville jeg nok være rimeligt ligeglad med dem. Men når de overtager skærmen, spærrer for det jeg vil se, snyder med x som ikke lukker; men derimod åbner, snakker, larmer og generelt bare er urin-irriterende - så er det da indlysende, at vi beskytter os som forbrugere.

Adblocks udmelding er bekymrende. Google har allerede gennemhullet konceptet på YouTube. Hvad godt kan der komme ud af et kompromis med en reklamebranche, der opfører sig som et frådende freudsk id?

Med lidt inspiration fra Naomi Klein ku man udbryde:

  • Reclaim your browser!
  • 17
  • 2
Lars Bjerregaard

Indhold på nettet i dag kører på en ikke-bæredygtig forretningsmodel (annoncer), og det holder bare ikke - alle ved det. Aviserne (og medier generelt) er nogle dinosaurer, ligesom filmbranchen, som bare ikke kan få hovedet ud af sandet. Alle ved at godt indhold koster, men få kan finde ud af at gøre det rigtigt. Jeg kigger på f.eks. Spotify, Netflix og såmænd gode gamle lwn.net, som nogen der godt kan finde ud af det. Dem der finder recepten og leverer varen, til en pris der er rimelig, bliver nogen gange massive successer, for så vil folk godt betale. Kig på Netflix.

Jo mere jeg tænker over det, er jeg overbevist om at forretningsmodellen (den holdbare) i fremtiden for stort set alle indholds-leverandører, vil bestå af 1, 2 eller alle tre, af følgende tiers:

1) Abonnement. Det er indhold man læser meget af, meget jævnligt. Man vil måske også gerne støtte mediets fortsatte eksistens. Ingen reklamer, ingen trackere. En konto, måske personalisering.

2) Mikrobetalinger. Det er "pay as you go", til sporadisk og uregelmæssig læsning. Hvert link du klikker på koster dig x øre. Slut, prut, færdig arbejde. Der er ingen reklamer, ingen trackere. Det kan gøres nemt og smidigt, og jeg forudser at dette vil være (bør være) langt den mest udbredte tier. Tænk "Dankort for links". Af uransagelige årsager, er det her leverandørerne har meget svært ved at få fingeren ud.

3) Gratis/reklamer. Som f.eks. Spotify's gratis tier. Nogenlunde som nu, men der bør opstå et/flere reklame clearing-house(s), med en etisk profil og forbruger repræsentation, som er dem medierne bruger, som er en "vetted pool" af rene annoncer, fri for malware og privatlivsbrud, der luger den (store) lyssky del af reklamebranchen ud.

Jeg forestiller mig at stort set alle medier vil bruge (2) som den mest udbredte, hvor nogle også vil implementere (1) og (3).

  • 10
  • 0
Max Jakobsen

Som flere har skrevet så tracker de min færden og sælger min private oplysninger uden min viden hvilket er klart ulovligt, der bliver bare ikke gjort noget ved det. Udover det så er reklamerne utrolig aggressive og i mange tilfælde ødelægger den site man åbner, jeg forstår ikke EB , BT , politikken og andre aviser der ikke kan bruges uden reklame blokker. Hvis Adblock ikke vil så er der nok et alternativ. Jeg har ALDRIG købt noget som jeg tilfældigvis har set i en reklame,

  • 1
  • 0
Christian Nobel

Som flere har skrevet så tracker de min færden og sælger min private oplysninger uden min viden hvilket er klart ulovligt...

Og så er der de klaphatte der mener det er dig der gør noget ulovligt ved ikke at ville blive svinet til med deres bras:

http://www.version2.dk/comment/314552#comment-314552

Hvis Adblock ikke vil så er der nok et alternativ

Det er jo lige præcis det, Adblock er ikke unik, og hvis de begynder at lugte penge ved at give kast på principperne, så står der allerede andre klar i kulissen.

  • 6
  • 1
Martin Kofoed

Lige en kommentar mere til danske medier. Jeg betaler selv for en enkelt nyhedsservice. Det er relativt dyrt (99,- om måneden), men indholdet har høj kvalitet, så prisen er ok med mig. Hvad der derimod undrer mig helt vildt, er, at jeg som betalende kunde skal udsættes for reklamer på lige fod med de ikke-betalende besøgende. Det er sgu ikke i orden.

Og så er det da besynderligt, at de trykte medier og onlinemedierne ikke snart kan finde sammen i en fælles "offering" til os, der beviseligt gerne vil betale for kvalitetsindhold.

  • 7
  • 0
Michael Hansen

Det er sådan vi som brugere gerne ser det, men realistisk så vil det blive:

1) Abbonoment med reklamer som hidtil, trackere etc, pris sat helt urealistisk.
2) Mikrobetalinger, stadig med reklamer og trackere, pris sat urealistisk
3) Som idag, hvis ikke med flere reklamer og trackere, bruger fjenst adfærd med at blokere for folk der blokere deres reklamer og trackere.

3) Rykker sikkert op til 1/2 over tid.

  • 0
  • 0
Flemming Larsen

Brugerne har tabt kampen om beskyttelse af deres private oplysninger på nettet.
Det er sikkert fint at de tager en rundbordssamtale om AdBlock, men der skal lovgivning på bordet hvis vi skal det her til livs ellers stopper det ikke.

  • 1
  • 0
Hoder Jensen

Problemet er at siderne er ikke er realistiske og kaster dybt generende reklamer efter folk.

Jeg gider ikke se en 55 sekunder video for at se et video klip på 15 sekunder, et godt eksempel er onside.dk som leverer lange reklamer og hakkende video af selve indholdet.

Intet flash, intet med lyd på og vilde blinkede farver. Relevante reklamer, dvs. hvis jeg er på en side som computerspil, så må det godt være reklamer for spil eller teknologi-relateret. Hvis siderne ikke kan finde ud af det og det kan de ikke pt., så holder jeg fast i Ublock. Hvis jeg støder på en side der spørger mig om at slå addblocker fra, så gør jeg det og tjekker hvordan deres side fungerer med reklamer. Sider der helt blokerer folk med addblocker, ja de bliver ikke brugt, deres tab.

  • 3
  • 0
Ditlev Petersen

at skidtet fylder mere og mere og derfor tager mere tid. Hvis ikke tid er penge, så er datamængde det. Og jo flere, der blokerer annoncer, desto mere højtråbende bliver annoncerne hos dem, der stadig får dem vist. Der er lyd på, de flytter sig ind over det, man egentlig gad læse, de flytter teksten (Jyllandsposten), de stiller spørgsmål, de blinker og svinger med mammae.
I modsætning hertil er annoncerne i avisen (papir) klædeligt beskedne i deres adfærd, selv når Ryanair skal have en hel side (for de penge de sparer på lønnen).
Så jeg har også blocker på min ene browser. Den seriøse. Løn som fortjent til annoncørerne. Er der sites, der vil afvise mig af den grund, så er det næppe mig, der lider et tab.

  • 3
  • 0
Bent Jensen

At slå add block, og andet sikkerheds software fra, så man kan se sider, hvor de ikke vil vise noget ellers ? Og svaret så er 2-4 vinduer der popper op, og en browser du er nød til at "kill" Mens du tænker at, det var godt det ikke var en windows maskine, så have du fået noget slemt. Så gør man ikke det mere.
Svaret bliver at bruge blokerings programmer der ikke bliver opdaget, eller at fravælge siderne.

Men kan også se det som grådighed,
1. dobbelt 2 mange reklamer giver dobbelt så mange penge
2. ->1

Hvis man så mister bruger på grund af dette, så er det kun 1.
Eller at lave tudefjæs over man ikke kan få det til at hænge sammen.
Så luk dog.

Køber selv udenlandske data blade, og de har fundet ud af det. Får 3-4 stykker med 8-16 nummer om året, elektronisk for mindre end hvad jeg betaler for 1 eller 2 i løssalg i kiosken i Danmark. Der er også reklame med selv om man betaler, men det er det samme som i det trykte blad, så det er ok og går. Men vil nok føle mig lidt snydt, ved et papir blad hvor de første 4-8 sider er reklame, samt mindst halvdelen af resten. Men der er så i det mindste relevante reklamer for mig.

At vi i Danmark har det svære med Dansk, da målgruppen svare til en stor Tysk by, så der er færre mulige kunder er noget andet. Men til gengæld var konkurrencen så også større. V2 ville ikke have en chance hvis man sammenligner hvad der bliver levere af teknologisk nyheder på Engelsk, så ville dette "forum" også hurtigt være væk. Så de skulle måske være lidt glade for dette lidt smalle publikum i stedet.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere