Firmaet bag Adblock Plus, som bruges af et voksende antal internetbrugere til at blokere fortrinsvis reklamer på hjemmesider, reagerer nu på, at flere medier er begyndt at gå mere aggressivt til værks over for besøgende, som blokerer for reklamer.
Eyeo, der udvikler Adblock Plus, ønsker at afholde en rundbordsdiskussion inden for den nærmeste fremtid for at få annoncører i dialog omkring deres reklamer. Det fortalte Ben Williams fra Eyeo til Motherboard.
Browser-tilføjelsesprogrammet Adblock er blevet downloadet mere end 300 millioner gange af brugere, der ønsker at slippe for irriterende reklamer på nettet. Flere hjemmesider er for nylig begyndt at kæmpe imod ved at blokere for adgang, medmindre man deaktiverer programmet. Google har forsøgt at afskrække Adblock-brugere på lignende vis på YouTube.
Læs også: Google Chrome blokerer Adblock
For både medier og annoncører udgør Adblock et problem, som rammer medierne på indtjeningen, og annoncørerne på rækkevidden. Eyeo har også fået yderligere vind i sejlene ved at lave en mobilbrowser til iOS og Android. Nu håber Eyeo at kunne have en konstruktiv dialog med annoncørerne om, hvordan man kan gøre reklamerne mere tålelige.
»Vi er meget interesseret i at få folks input, efterhånden som vi bevæger os fremad med planerne,« udtalte Williams til Motherboard.
Den britiske reklamegruppe IAB UK har allerede udvist interesse for at tage en fredssnak.