Aarhusiansk skole bruger 100.000 kr. på iPads til elever

Efter sommerferien bliver en 7. klasse på Vestergårdsskolen i Aarhus den første 100 procent digitale klasse i kommunen. Alle elever udstyres med iPads.

Vestergårdsskolen i Aarhus Kommune vil spendere 100.000 kroner på at udstyre eleverne i en 7. klasse med Apples tavle-pc, iPad.

I første omgang er der tale om en forsøgsordning:

»Vi har længe overvejet, hvordan vi kunne styrke vores satsning på it-området, og med udviklingen af de nye iPads fra Apple er teknologien nu ved at være så moden, at vi efter sommerferien er i stand til at gennemføre et forsøg med brug af dem i undervisningen,« udtaler lærer og it-vejleder Hans Lunde i en pressemeddelelse.

Forventer besparelser

Frem til sommerferien arbejder skolen på at få infrastrukturen på plads og uddanne lærerne i at bruge iPads i undervisningen.

Læs også: iPhone er den nye skoletaske på Borupgaard Gymnasium

Målet er, at den nye 7. klasse - den kommer til at hedde '7.i' - bliver Aarhus Kommunes første 100 procent digitale skoleklasse.

Administrativ leder Morten Pless erkender, at der bliver tale om en udgift til at begynde med.

»Men på sigt forventer vi at opnå betydelige besparelser blandt andet på bogindkøb, kopiering og it-afgifter til kommunen, samtidig med at vi håber, at satsningen også kan tiltrække nye elever til skolen,« udtaler Morten Pless.

Læs mere i pressemeddelelsen fra Vestergårdsskolen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (25)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bo Sørensen

Det er fint nok at investere i IT og en iPad kan være et super værktøj til læring, men det kommer an på indholdet.

Jeg synes det kunne være interessant at høre Vestergårdsskolens overvejelser på indholdssiden?
Er det "kun" til at læse artikler/bøger på? Har man tænkt sig kun at benytte sig af gratis programmer og er de i så fald gode nok? Eller er der også afsat penge til at investere i kvalitets indhold?

  • 0
  • 0
Kim Schulz

...kunne V2 ikke tage og lave et tema om dette og gå i dybden med hvordan de rent faktisk har tænkt sig at dette skal foregå? hvilket undervisningsindhold har de på ipad, hvor kommer ebogsudgaverne af bøgerne fra, hvad siger ungerne (ud over at de sikkert er glade for at få gratis legetøj), hvordan vil man forhindre at eleverne "misbruger" enhederne til f.eks. at sidder på sociale netværker hele dagen eller spille irrelevante spil...osv osv. Mange spændende aspekter som V2 kunne tage op.

  • 0
  • 0
Morten Winther

Gad vide hvornår der kommer en iPad kanon med apps som folkeskoles elver skal/bør igennem. Der er sket lidt siden Mads & Mette bøgerne blev skrevet. Lad os nedsætte et kanonudvalg.

Interessant at se om åbne standarder vil indgå i diskussionen når de skal evaluere dette forsøg.

  • 0
  • 0
Esben Damgaard

Jeg er også interesseret i hvorfor valget er landet på netop iPad i stedet for så mange andre tavlecomputere der er.
Hvorfor vælger man en så låst enhed? Hvorfor ikke en billigere enhed? Hvorfor ikke netbooks? Er det mest af alt pga. opmærksomhedsfaktoren og tiltrækning af nye elever?

  • 0
  • 0
Claus Junker Jørgensen

Hvilke andre tavlecomputere er der? Og hvad for dig til at kalde enheden for låst?

Og rent prismæssigt, kan du overhovedet finde nogen netbooks på niveau med ipads (hardware og performance-mæssigt)?

Tablets er gode til studiebrug, og bedre til at fungere som læsemateriale, end en netbooks.

Netbooks har generelt alt for små skærme, som slet ikke er ideele til at repræsentere undervisningsmaterialer på.

  • 0
  • 0
Claus Gårde Henriksen

Det må da være en for tidlig aprils-nar den her.
Ang. besparelser: Hvordan kan dette regnestykke 'gå op' for en folkeskole klasse?
Hvad er der for den enkelte elev reelt behov for af performance og wauw-effect?
Hvorfor skal denne folkeskole kunne konkurrere om eleverne med sådanne parametre i stedet for at vise samfundssind og købe mange flere PCere/netbooks til samme pris, eller alternativt spare nogle penge.

  • 0
  • 0
Mads Vanggaard

Når man har arbejdet med IPads i et stykke tid vil man finde ud af, at der arbejdsmæssigt stor forskel på at rende rundt med en laptop og en IPad. Skiftet imellem mails, browser, Skype og en note-tagende applikation ala' Evernote bliver for smertefuldt. Det finder man dog først ud af når man har arbejdet seriøst med den i et stykke tid.

Jeg kan se mange interessante muligheder med medieproduktion, distribution af læsemateriale via PDFs og IBooks, mere online arbejde, tilmeldinger, skolearbejde afleveringer m.m. Hvis de laver en central installation også med kalender, emails m.m. så bliver det da interessant om de kan effektivisere deres arbejde samt skabe nye muligheder. 9ende klasse (når de kommer dertil) kunne have computerarbejde med at kode små stumper til den. Interessant, men min egen erfaring med IPad fortæller mig også at den bliver "besværlig".

Til Apple-hader-robotterne.... Læs Android inde i dit hovedet så du stadig kan have en god søndag.

  • 0
  • 0
Kasper Johansen

Har de tænkt over, at de låser deres viden til et låst produkt, som der kun er en enkelt forhandler af?

Hvis nu Apple skulle vælge at hæve prisen med det dobbelte, hvad er så deres muligheder for alternativer?

Personligt syntes jeg det er et problem, at man investerer i sådan et produkt. Ikke at det pt. er noget tilsvarende alternativ (Android og Meego er vel alt for nyt på tablet-markedet?)

Stadigvæk kunne jeg godt tænke mig at se, at man investerede i noget, som der var flere forhandlere af, og som måske var open source, så man ikke stod med "et smørrebræt" såfremt Apple på en eller anden måde "lukked"e for iPad eller iPad'ens udvikling. Selv en Windows tablet havde været bedre i denne sammenhæng efter min mening.

Desuden så har folkeskole-elever måske mere brug for at blive lært op inden for almindelige computere og brug af disse, da de er langt mere brugte i jobs idag end iPad's og software til iPad's?

  • 0
  • 0
Mads Vanggaard

Du har sandsynligvis ret, men hvad mener du med låser deres viden til et låst produkt? Jeg tænkte selv på muligheden at lave PDFer fra skolematerialet og så distributere det som en elektronisk bog. Måske skal der være DRM oveni af forskellige grunde, men så er Windows løsningen jo ikke et hak forskellig. Hvis DRM ikke er nødvendig, så er viden vel ikke låst.

Hvad er sandsynligheden for at Apple lukkede for IPad eller IPad's udvikling inden for de næste par år?

Hvorfor mener du at en Windows tablet vil være bedre end en IPad?

Hvorfor tror du at skolen er nødvendig i at lære eleverne op i brugen af computere? Selvfølgelig er der fattige familier som ikke har råd til køb af en computer, men hvad er sandsynligheden for at børn ikke lærer det af andre kanaler så?

  • 0
  • 0
Morten Winther

Den er et smørebrædt uden iTunes. Der kan ikke lægges noget på den uden en Mac eller Windows-maskine udstyret med iTunes. Intet. Nul og niks.

Der går ellers uger imellem at jeg sætter min iPad til computeren. Du kan hente bøger, pdf, apps, musik, mails, postcasts uden iTunes.

  • 0
  • 0
Jesper Poulsen

Hvorfor mener du at en Windows tablet vil være bedre end en IPad?

Der er flere hardwareproducenter. En Windows-tablet vil også kunne briges til at afvikle andre OS'er end lige Windows.

En iPad laves af Apple og kun Apple. Det kaldes for vendor-lockin af den allerværste slags.

  • 0
  • 0
Jesper Poulsen

Der går ellers uger imellem at jeg sætter min iPad til computeren. Du kan hente bøger, pdf, apps, musik, mails, postcasts uden iTunes.

Du er så heller ikke 7. klasses elev der skal kunne overføre diverse skoledata til/fra andre enheder - dagligt.

SVJV er der også en begrænsning i hvordan data overført til en iPad kan anvendes af de forskellige programmer på det pågældende apparat. Man kan ikke bare lægge data ind og så kan alle programmer tilgå dem...?

  • 0
  • 0
Allan Pedersen

Den er et smørebrædt uden iTunes. Der kan ikke lægges noget på den uden en Mac eller Windows-maskine udstyret med iTunes. Intet. Nul og niks

Jeg henter ellers lystigt filer fra min Ubuntu og min Win installation over hjemme netværket helt smertefrit... vel og mærke UDEN iTunes intalleret... jeg forstår ikke denne religions-ting.... jeg bruger det bedste af alt... og der skal ret tit forbavsende lidt til at få det hele til at tale sammen.

  • 0
  • 0
Henrik Mikael Kristensen

SVJV er der også en begrænsning i hvordan data overført til en iPad kan anvendes af de forskellige programmer på det pågældende apparat. Man kan ikke bare lægge data ind og så kan alle programmer tilgå dem...?

Nej, der er ikke indbygget noget fælleslager ud over specifikke lagre for musik og fotos, som man kan tilgå fra apps der bruger dem. Fotos kan man skrive til, men musik kan kun læses. Hvert program kan også have sit eget lager, men programmerne kan ikke dele lagrene. Det er stadig en stor mangel.

Det nærmeste man kommer er ved at bruge Dropbox, som der er support for i mange apps, men så skal man ud i skyen.

Alternativet er, at bruge Google Apps til dokumenter, som findes med en specifik brugerflade til iPad, men det er igen skyen. Der findes også en del "skyapps", dvs. programmer der blot er frontends for sky-produkter justeret for iPhone eller iPad.

En tredje mulighed er indbygget trådløs filoverførsel via en indbygget webserver, så længe man holder sig indenfor den samme app, f.eks. GoodReader. Så tænder man for den og går ind på iPad'en via en webbrowser og overfører filer den vej.

Safari understøtter også URLs med bestemte protokol-prefixes, f.eks. ghttp, som automatisk flytter en download handling over til GoodReader, så man kan hente PDF filer og gemme dem i GoodReader.

En fjerde mulighed er at bruge iTunes, men det er desværre alt for kluntet og gemt væk i en rodet brugerflade. Jeg bruger ikke selv denne mulighed, så det er ikke korrekt, at man er 100% afhængig af iTunes uden at den bliver et "smørebrædt", men man skal bruge iTunes for at lave den initielle sync og til iOS opdateringer. Resten kan man klare med programmerne selv.

Efter min mening er manglen blot at kunne dele data mellem apps via et fællesområde, og så vil det ikke være svært at kunne dække det meste skolebrug med de fleste eksisterende apps på App Storen, hvor det meste kan skrabes sammen for et par hundrede kroner. Udfordringen er så at finde noget på dansk.

En anden mangel, som forhåbentligt bliver løst, er bedre skift mellem programmer. En metode, hvor man swiper med alle fire fingre i stedet for dobbeltklik med home-knappen var demonstreret i betaudgaver af iOS4.3, men er røget ud igen for at bedømme feedback til næste iOS version.

Lige nu virker det mest realistisk med en Google Apps løsning, da den giver så meget frihed, som man kan få ved sky-apps. Det vil sikkert også virke bedst, hvis man er Apple-allergisk og ønsker en anden type tablet.

  • 0
  • 0
Jesper Poulsen

Jeg bruger ikke selv denne mulighed, så det er ikke korrekt, at man er 100% afhængig af iTunes uden at den bliver et "smørebrædt",

IT-folk skal nok finde en udvej. Jeg fandt også en udvej til at få mit netværkskodeord bestående af karakterer fra stort set alle hjørner af ASCII-tabellen ind på min Sony Ericsson-telefon.
Nu er det bare ikke IT-folk som er målet for dette massive indkøb. Det er ganske almindelige forældre til ganske almindelige 7.-klasseselever.

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Jesper,

Du er så heller ikke 7. klasses elev der skal kunne overføre diverse skoledata til/fra andre enheder - dagligt.

Beskriver du ikke et ikke-eksisterende problem? Hvis du læser pressemeddelelsen fra skolen, så står der intet sted, at iPads skal fungere som enorme USB-sticks men derimod som klient til services som læsning af undervisningsmateriale, adgang til skytjenester som Google Docs etc.

  • 0
  • 0
Mark Gjøl

Eller rettere: Man kan automatisk skubbe data ud på enhederne. Så behøver eleverne for det meste skolebrug slet ikke belemres med at skulle hente pdf'er og andet ned på deres pader. De skal bare dele en dropbox med skolen eller tilsvarende, og så kan læreren referere til den mappe hver gang der er noget.

  • 0
  • 0
Morten Winther

Pussigt at de kloge hoveder som ellers er herinde og nemt finder løsninger på alverdens problemstillinger bliver sortseere så snart Apple indgår i løsningen.

Der er at hav af muligheder for at hente og dele content via skyen. Alternativt kan man også dele dokumenter via simpel standard webdav server.

Rate mig så bare ned for ikke at hade Apple.

  • 0
  • 0
Mark Gjøl

Jeg rater dig ikke ned pga. din holdning, men fordi du nævner ratingen af dig. Bare af princip. :)

Jeg bliver altid nervøs når folk vælger Apple-løsninger dels fordi Apple er verdensmestre til lock in, dels fordi det virker som om folk falder for udseendet, og vælger produktet før de har fundet ud af hvad de skal bruge det til (Jeg har hørt RIGTIGT mange tale om at de vil have en ipad, uden at vide hvad de skal bruge den til).

Men jeg har også her hørt om hvordan en tablet kan bruges mere fornuftigt end laptop/mobil-kombinationen. Jeg er positivt stemt for ideen, hvis der kan komme noget mere håndgribeligt på bordet end "teknologien [er] nu ved at være [] moden". Hvorfor er en ipad smart her? Eller for den sags skyld enhver anden tablet.

  • 0
  • 0
Jesper Poulsen

Beskriver du ikke et ikke-eksisterende problem?

Ingenlunde.

Men hvis den skal integreres ordentligt i det daglige arbejde, så skal det også være muligt at kommunikere med den vha. andre løsninger end netværket. Og dér er Apple's enheder låst. Det er meget hårdt vendor-lockin. Ingen andre låser så hårdt.
Det er meget bekymrende.

  • 0
  • 0
Brian Aagesen

Valget af et (næsten) totalt lås os system giver stor mening når vi taler skole, da det vil forhindre at alt undervisnings tiden bliver brugt på fejl40, mennesket er nysgerrig af natur, og hvor lang tid tror i der går før, hele klassen har kørt andre OS baseret maskiner totalt ned, ydermere så er iPad den mest brugervenlige, for den ikke teknisk minded, dvs. både lære og elever kan være hurtigt med.

Angående folks vrøvl om fildelings problemer og iTunes,
nej iTunes er kun nødvendig til aktivering og opdatering, og da de nok køber direkte fra Apple, er det mugligt for dem at få Apple til at aktivere den før levering, og fildeling af skole materiale, det har ikke været noget problem for det japanske skolesystem, som har brugt iPhone og iPad i nogle år nu, så hvorfor skulle det pludselig være et problem.

Og til sidst, det er kun computerundervisning, hvor jeg kan se et problem med kun til gang til et type os, men på den anden side hvad er forskellen fra nu?

  • 0
  • 0
Jesper Poulsen

Valget af et (næsten) totalt lås os system giver stor mening når vi taler skole,

Vendor-lockin i det offentlige er en fejl af uanede dimensioner. Det lægger sig ganske tæt op at fejlen med NemID. Det giver samme planøkonomi, da der ikke er fri konkurrence på markedet.

  • 0
  • 0
Brian Aagesen

Hvad vil forhindre dem i at flytte undervisnings materialet over på et andet system?

Alle filer og materiale, jeg har på iOS kan læses af de andre systemer uden problemer(har ikke prøvet wm7), det er kun iOS selv der er låst.

Ang. NemID kan jeg ikke se sammenligningen, da NemID er blevet presset ned over hovederne på os, hvor at iOS produkter er blevet lanceret på det frie marked, og folk har valgt frivilligt at smide penge i hovedet på Apple, hvilket betyder de har gjort noget rigtigt, og beslutter skolen at skifte til produkt X eller Y så er der ingen problemer i det, da selve undervisnings materialet ikke er en del af iOS men noget af det der er lagt på iOS, hvilket betyder at det ikke er låst af Apple, kun evt. undervisnings ministeriet eller ligne.

iPad til undervisnings brug er ikke til apps eller computerundervisning, men en håndholdt tavle der giver støre muligheder i undervisningen end den gamle tavle med kridt.

iPad er det bedste valg lige nu pris/hardware/brugervenlighed, men om 4 år er det måske en android, nokia, windows eller en 4., og så passer det meget godt med at de skal skifte deres iPads ud(til almindelig undervisnings brug er det ikke nødvendigt at skifte så tit)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere