Aarhusianerne gør det igen: Danmarksmestre i NemID

Aarhus C topper for andet år i træk statistikken for antallet af aktiverede NemID til brug med det offentlige. Østjyderne er dog i skarp konkurrence med København og Odense

83,8 procent. Så mange af de godt 59.000 indbyggere i Aarhus C har aktiveret NemID til brug med det offentlige. Det er danmarksrekord og hele 25,4 procentpoint over landsgennemsnittet.

SE INTERAKTIVT KORT: Her er den rådne NemID-banan

Men den gode historie stopper ikke her. For ikke nok med, at Version2 i september kunne fortælle, at Aarhus C er Danmarks mest digitaliserede postdistrikt, så ligger området nemlig også over landsgennemsnittet for udviklingen i antallet af aktiverede NemID. På landsplan er der i gennemsnit en stigning på 14 procent i antallet af aktiverede NemID til brug med det offentlige, men Aarhus spurter fra feltet med en fremgang på 1,6 procentpoint over gennemsnitsstigningen.

Læs også: Skæv digitalisering: Rådden NemID-banan spøger stadig

Den positive udvikling for især storbyerne, når det kommer til udbredelsen af NemID glæder Charlotte Munksgaard, chefkonsulent hos KL, men den overrasker ikke, siger hun.

»Især i Aarhus Kommune har man gjort et godt stykke arbejde for at fremme NemID. Det er yderst positivt, men ikke overraskende, for kommunens befolkningssammensætning og uddannelsesniveau sætter dem i en god position,« siger hun til Version2 og fortsætter:

Læs også: Aarhusianere er danmarksmestre i NemID

»De andre storbyer, der ellers ligger i top, er alle universitetsbyer, hvor der bor mange unge. I dag skal man søge sin SU digitalt, og det gør, at der kommer et meget stort udsving i statistikken i forhold til de unge. Det er dejligt, for det kommer til at følge de unge resten af livet, når de kender de digitale løsninger.«

Københavnere også i front

For det er ikke kun i Aarhus, at det ser godt ud for NemID-udbredelsen. For ud over Odense ligger særligt København solidt placeret i de ti områder, hvor der er størst NemID-penetration med bydelene København K, V, Ø, N og S.

Thomas Jakobsen, direktør for borgerservice i Københavns Kommune, er henrykt over den flotte placering.

»Det er fantastisk at se, at vores indsats gør en forskel. Vi har i de seneste par år gjort meget for at få flere til at kommunikere digitalt med kommunen,« siger Thomas Jakobsen til Version2.

Noget af det Thomas Jakobsen mener, har gjort en stor forskel er kommunens mange Borgerservice Kvik-centre, der er placeret på fem af byens biblioteker. Her kan borgerne, inden for bibliotekets åbningstid, få hjælp til selvbetjening, Pasansøgninger og NemID. Seneste skud på stammen er Borgerservice ”To go” i Amager Centret, hvor man ligeledes kan få vejledning og hjælp, uden at skulle forbi borgerservicecenteret.

Læs også: Øster Assels er stadig Danmarks dårligst digitaliserede by

»Vi har lavet meget opsøgende arbejde. Vi har eksempelvis et samarbejde med Ældresagen og nogle ældreorganisationer i byen, hvor vi har uddannet undervisere, der kan hjælpe de ældre med blandt andet NemID,« siger Thomas Jakobsen til Version2.

Derudover er der kurser til de unge, ældre og dem midt i mellem, og med biblioteker og indkøbscentre på listen over steder, hvor man kan få hjælp, er det nemt og bekvemt for københavnerne at få hjælp, siger Thomas Jakobsen. Men det er ikke gratis, fortæller han.

»Det har kostet mange ressourcer at gøre så stor en indsats, men det virker,« siger han og fortsætter:

»Politikerne har afsat 35 millioner kroner til 10 initiativer, som blandt andet skal øge digitaliseringen og effektivisering af borgerserviceområdet. Det har givet en varig besparelse på 24 millioner kroner årligt, og der indgår NemID og selvbetjening som en væsentlig del af det.«

Så selv om det koster mange penge at få flere med på digitaliseringstoget, så er det bestemt en investering, der giver et afkast, der er til at tage og føle på, mener Thomas Jakobsen.

Måske netop derfor har eksempelvis København K, der procentuelt har den anden højeste NemID-penetration i landet, set en fremgang på hele 18,4 procentpoint i forhold til sidste periode. En stigning, der også her ligger langt over landsgennemsnittet på omkring 14 procentpoint.
Men digitaliseringstoget er ikke kørt endnu, og borgerservicedirektøren vil gerne have flere med på toget.

»Vi skal sørge for, at vores selvbetjeningsløsninger bare virker, og at der er gode løsninger der, hvor der nu ikke er løsninger eller hvor løsningerne er mangelfulde. Derudover skal vi sikre, at de borgere, der af den ene eller anden grund aldrig kommer til at kunne betjene sig selv, fortsat har muligheden for at kunne benytte vores mange faciliteter,« slutter Thomas Jakobsen.

Top 10 største udbredelse

Postdistrikt Procentdel Fremgang
Aarhus C 83,8% 15,6%
København K 75,9% 18,4%
Odense C 75,5% 15,4%
Århus N 74,9% 14,6%
København V 74,1% 15,8%
København Ø 72,1% 15,6%
København N 72% 15,6%
Hellebæk 70,6% 19,8%
København S 70,5% 16%
Dyssegård 70,3% 14,3%

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
Michael Nielsen

hvad er det man siger om får?

Det er bare skræmmende at så mange nu bruger et system der har så mange katastrofale fejl i den...

Bliver sjovt at se om min spådom om Danmarks største IT-katastrofe bliver til virkelighed?

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 10:31

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017