Århusianere har taget digital selvbetjening til sig

OFFENTLIG DIGITALISERING: Mens der på landsplan er ringe interesse for digital selvbetjening, er borgerne i Århus flittige til at bruge nettet i kontakten med myndigheder, oplever Århus Kommune.

Den store offentlige satsning på digital selvbetjening mangler endnu at få sit store folkelige gennembrud. Men måske skal landets kommunalpolitikere tage på studietur hos kollegerne i Århus, hvor borgerne angiveligt er langt bedre til at bruge internettet i kontakten med myndighederne.

Det er udmeldingen fra blandt andre Peter Thyssen (R), rådmand for Teknik og Miljø i Århus Kommune.

Med direkte henvisning til version2.dk og Ingeniørens artikler om en fejlslagen offentlig net-betjening understreger han, at man i Århus oplever en stor interesse for selvbetjening via nettet.

»Jeg bliver ikke ? som andre steder i det offentlige Danmark ? nedslået over, hvordan det går med borgernes brug af det offentliges digitale selvbetjening. Tværtimod. Teknik og Miljø har positive erfaringer, der giver mod på at give videre,« siger Peter Thyssen i en pressemeddelelse.

Som Version2 tidligere har beskrevet, er det eksempelvis kun syv procent af alle flytninger, der bliver meldt via nettet. I Århus Kommune oplever man derimod, at hele 37 procent brugte nettet til at melde flytning af vand og varme, ligesom 82 procent indberetter aflæsning af vand og varme via nettet eller tast-selv-telefon.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jens Mikkelsen

Jeg er enig i, at de to nævnte eksempler på digital selvbetjening har fungeret upåklageligt, de par gange, jeg har brugt det,

MEN: Min adresseændring indtastet på Århus Kommunes hjemmeside blev først aktiv hos CPR (og dermed hos PostDanmark) efter at jeg rykkede BorgerService flere gange. Forklaring fra diverse medarbejdere var, at mine data først skulle overføres. Det krævede manuel indsats fra medarbejderen. Ikke specielt digitalt, hvis man spørger mig. Men forhåbentligt er det kommet til at fungere siden da.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere