Århus-undersøgelse: Skolebørn arbejder bedst med Microsoft Office 2007

Valg af kontorpakke handlede i Århus om politik og ikke om børnenes behov, siger skolelærer. Hans erfaring viser, at eleverne klarer sig bedst med Microsoft Office 2007.

Når eleverne på Virum skole klager over, at de skulle skifte til den gratisk kontorpakke Openoffice, og reaktionen fra mange it-kyndige er mistænksomhed og ideologisk baserede svar, er det en situation, der vækker dejavu hos Rasmus Kær, lærer og it-ansvarlig på Skovvangskolen i Århus.

For nogle år siden forsøgte Jens Kjellerup, der nu er it-direktør i Lyngby-Taarbæk kommune, men dengang var ansat i Århus kommune, nemlig at få skolevæsenet i smilets by til at skifte til Openoffice. Og problemerne og argumenterne var de samme, som nu udspiller sig i Lyngby og Virum.

»Det blev et hundeslagsmål om at få indført Openoffice, og beslutningen om den politik var taget i forvejen. Det blev for eksempel gjort klart for os, at vi ikke måtte sammenligne Openoffice med Microsoft Office 2007, men kun med Office 2003,« forklarer Århus-læreren.

Diskussionerne endte dog med, at skolerne holdt fast i Microsoft Office 2003, indtil sagen var undersøgt nærmere. Og skolerne i Århus bruger stadig Office 2003 i dag.

»Men det var en kamp at nå dertil, at man valgte at undersøge konsekvenserne nærmere, i stedet for bare at indføre det,« siger Rasmus Kær.

Eleverne skal høres
Han vælger at råbe op nu, fordi han synes, at børnene bliver tabere i diskussionerne, når det hele går op i it-politik og ikke pædagogiske overvejelser.

»Jeg synes, det er urimeligt, som det foregår nu, hvor det bliver trukket ned over elever og lærere. Eleverne skal høres, når man skal vælge mellem Openoffice og Microsoft Office,« siger Rasmus Kær.

Da diskussionen kørte i Århus valgte han i trods at lave sin egen, uvidenskabelige undersøgelse, hvor elever i en 8. og en 9. klasse blev bedt om at bruge både Openoffice og Microsoft Office 2007. Tilbagemeldingerne fra eleverne var meget klare: Microsofts produkt var bedst at bruge.

»Normalt når man undersøger brugervenligheden i kontorpakkerne, er det undersøgelser lavet med voksne. Men det dokumenterer ikke børns læring. Og min erfaring er, at der er stor forskel på menubaserede og ikonbaserede programmer,« siger Rasmus Kær, der har været lærer i syv år.

Ikke logisk for børn
Forskellen på børn og voksne er, at de voksne er blevet vant til menuerne, fordi det er sådan, programmerne plejer at se ud. Men børnene er nye brugere, der ikke har indkodet de samme præferencer.

»Nogle børn har svært ved at læse, og de skal måske igennem tre abstraktionsniveauer for at finde en funktion gennem menuerne. Det er ikke logisk for dem, at det fungerer sådan. Med en ikonbaseret brugergrænseflade dukker de rigtige ikoner op, når der er brug for det,« fortæller han.

Undersøgelsen, som Rasmus Kær selv pointerer ikke er et videnskabeligt arbejde, blev sendt til arbejdsgruppen i kommunen, men daværende it-chef Jens Kjellerup var ikke enig i konklusionen og ændrede den. Igen oplevede skolelæreren, at den pædagogiske vinkel på, hvilken software, der skal bruges af eleverne, blev ignoreret.

»Men vil man overbevise almindelige lærere og skoleledere om noget som helst, så er det den pædagogiske og psykologiske vinkel, man skal tage på det. Hele den tekniske snak om formater, licenser og det 'onde' Microsoft-imperium går simpelthen hen over hovedet på dem,« siger Rasmus Kær.

Han understreger, at han absolut intet varmt forhold har til Microsoft ellers.

»Jeg er gammel Amiga-mand, og så hader man jo Microsoft. Og jeg synes, at det er dybt problematisk, at Microsoft har noget nær monopol i folkeskolen, så eleverne opdrages til at bruge det. Men man skal ikke af den grund indføre Openoffice uden at undersøge konsekvenserne. Det er ikke rimeligt,« siger læreren.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (86)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Brian Matzon

Men børnene er nye brugere, der ikke har indkodet de samme præferencer.

Er det ikke en smule naivt at antage at børnene i 8-9 klasse ikke allerede har præferencer?

Når det nu er sagt - så er jeg helt enig i at der kan være forskel i de målgrupper som OOo og MSO henvender sig til - og man kunne måske med fordel overveje at lave varianter af de forskellige miljøer der henvender sig til f.eks skolebørn. Lidt i stil med BlueJ (Java).

Det eneste krav er selvfølgelig bare at det miljø understøtter den offentlige dokument standard.

  • 0
  • 0
Steen Krøyer

Da diskussionen kørte i Århus valgte han i trods at lave sin egen, uvidenskabelige undersøgelse, hvor elever i en 8. og en 9. klasse blev bedt om at bruge både Openoffice og Microsoft Office 2007. Tilbagemeldingerne fra eleverne var meget klare: Microsofts produkt var bedst at bruge.

Så man spørger en flok 8.-9. klasses elever om hvad der er "bedst at bruge" - det de er vant til eller noget de ikke har prøvet før (og ud fra beskrivelsen af forsøget heller ikke er blevet introduceret til). Det er da vist et forsøg hvor konklusionen er givet på forhånd. Havde man nu sat poderne til at arbejde med de nye ting i nogle uger, og målt hvor hurtigt de kunne løse forskellige opgaver havde det været noget andet. Jeg forstår da godt at ingen tog resultatet af forsøget alvorligt.

Men man skal ikke af den grund indføre Openoffice uden at undersøge konsekvenserne. Det er ikke rimeligt

Skal man tro på Rasmus Kær, skal man med andre ord helst ikke udsætte skolebørn for noget de ikke allerede kender. De kunne jo risikere at lære noget, det var jo en grim konsekvens. For når man engang kommer ud på arbejdsmarkedet får man jo aldrig brug for at lære at benytte software man ikke har set før.

(Advarsel: Sarkasme kan forekomme i dette indlæg)

  • 0
  • 0
Anonym

Hvor er jeg træt af at være borger i Århus kommune !

Jeg synes, det er urimeligt, som det foregår nu, hvor det bliver trukket ned over elever og lærere. Eleverne skal høres, når man skal vælge mellem Openoffice og Microsoft Office

Er det rimeligt at skolen tvinger udgifter til kontorpakker og operativsystem ned over samtlige forældre i kommunen !! ?

Mon ikke de penge kunne finde anvendelse andre steder i kommunen ?

valgte han i trods at lave sin egen, uvidenskabelige undersøgelse

Gad vide hvad svaret havde været på spørgsmålet: kan du bedst lide breezer eller skolemælk ?

Undersøgelsen, som Rasmus Kær selv pointerer ikke er et videnskabeligt arbejde, blev sendt til arbejdsgruppen i kommunen, men daværende it-chef Jens Kjellerup var ikke enig i konklusionen og ændrede den. Igen oplevede skolelæreren, at den pædagogiske vinkel på, hvilken software, der skal bruges af eleverne, blev ignoreret.

At hvad ?

Folkeskolen i Århus kommune poster da stadig penge i Microsofts kontorpakke-monopol, og tvinger hovedparten af borgerne til det samme ?

Rasmus Kær skulle tvinges til, at opleve reaktionen fra folkeskolen og kommunen, hvis man formaster sig til at foreslå/forespørge vedr. OpenOffice i 2010 !

Vil foreslå at Rasmus Kær istedet for, at udarbejde uvidenskabelige undersøgelser, kaster sig over emner der ligger lidt mere indenfor eget arbejdsområde, som f.eks. at få udarbejdet elevplaner, noget forældrene i Skovvangsskolen har ventet på i 3 år...

Spørgsmål til Rasmus Kær:
Hvad syntes du om at alle forældre i kommunen, tvinges til at benytte Microsoft Windows ?

Ja, jeg ved godt at man kan forsøge sig med sende PDF, etc. etc. Men min erfaring, og jeg har forsøgt flere gange, er at alt andet en .doc og .ppt bliver afvist ved porten.

Uvidenskabelig ja, men alligevel blev overskriften:

Århus-undersøgelse: Skolebørn arbejder bedst med Microsoft Office 2007

!??!?!

Helt ærlig, hvad sker der, panik før lukketid ?

Nå, hvad pokker, hvis man kan købe et land, så er en degn en videnskabsminister og en online publikation vel også til salg :-)

  • 0
  • 0
Malte Christensen

... hvor alle de MS Office vs. OpenOffice historier pludselig dukker op fra? Hvem fodrer medierne? Er det Rasmus Kær, som selv har ringet/skrevet? Er Rasmus Kær blevet opsøgt? Af hvem? Eller er der tale om opsøgende journalistik?

Dette gælder for alle de historier vi har set, siden formatkrigen tog fart. Og ikke blot i v2.

  • 0
  • 0
Jesper Larsen

Helt uvidenskabelig, så er jeg godt klar over jeg er farvet i denne diskustion.

Da jeg læste overskriften kunne jeg slet ikke vente med, at se hvad begrebet "bedst" var defineret til i undersøgelse.

Nej, hvor blev jeg skuffet.

  • menu- og ikon-baserede programmer.

Vi er vel alle vanemennesker, især efter jeg har fundet et emacs plug-in til min browser, tager jeg mig selv i at slå de genveje, uanset hvilken maskine eller applikation, jeg arbejder på eller i.

  • 0
  • 0
Per Hansen

»Jeg synes, det er urimeligt, som det foregår nu, hvor det bliver trukket ned over elever og lærere. Eleverne skal høres, når man skal vælge mellem Openoffice og Microsoft Office,«

Skal eleverne bestemme hvilke økonomiske udgifter skolen har?
Skal de også have indflydelse på, hvilke undervisningsmaterialer de ellers benytter ?

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Ja det er lidt sjovt, at siden Virum Skole bomorangen så er der dukket diverse jammerhistorier op fra bunden af kisten, samt de kommer så tæt på folketinget (måske) skal træffe en afgørelse [b]omkring dokumentformater, ikke kontorpakke.[/b]

Men bortset fra det, så understreger det bare endnu mere tydeligt at vi skal have et og kun en fælles dokumentformat, nemlig ODF.

Og så kan man selv vælge kontorprogram efter behov, ønske, tegnebog mv. - og det er så op til MS at overholde de fælles regler som alle andre godt kan finde ud af.

/Christian

  • 0
  • 0
Anonym

I en verden hvor den næsten føles at der er lige så mange linux distro'er som der er linux brugere, så kunne det da være en god ide hvis man begyndte at arbejde i retningen af at lave en målrettet indsats fra Open Office til at lave det mere børnevenligt (måske her: http://wiki.ooo4kids.org/index.php/Main_Page).

Jeg bruger selv Open Office, og er meget tilfreds med det, men jeg kan da fint acceptere at man ikke bare blindt skal vælge det alene fordi at det er et alternativ til noget "ondt". Og her er det erfaringer fra en der lever ude i den virkelige verden med ungerne, selv om der er andre steder hvor det går fint med Open Office, så kan der være steder hvor det ikke gør.

  • 0
  • 0
Morten Friesgaard

Sjovt, den gang jeg først havde EDB brugte vi et program som hed Papyrus, der var vist ingen valg af font og alt tekst blev skrev med "insert". Jeg er på ingen måde blevet hæmmet i at skrive tekst i forskellige programmer! Tværdigmod kan programskift give alsidighed.

Jeg synes ærlig talt de små guldklumper skal undervises i typografi på kryds af programmer, diverse programmer, dokument håndtering mm.

  • 0
  • 0
Claus Jørgensen

Hvor er det typisk at se OpenOffice lejren reagere som Jens Kjellerup, at nægte at se eller høre på kritikken når folk rent faktisk laver undersøgelser, i stedet for at vælge idelogisk.

Jo mere af den slags kritik, jo flere licenser sælger Microsoft ;-)

  • 0
  • 0
Benn Christensen

Hvorfor er det at denne diskussion altid kommer til at handle om Microsoft Office vs OpenOffice? Det der skal tages stilling til er jo hvilket format det offentlige skal bruge, ODF, OOXML eller begge dele. Hvis valget bliver ODF er der jo ikke noget i vejen for, at Microsoft udvikler en version af MS Office der understøtter ODF eller at et helt tredje firma laver en kontorpakke der er designet til de små poder i folkeskolen.

  • 0
  • 0
Per Hansen

Problemet er at undersøgelsen IKKE påviser at det er lettere at bruge MSO end OOO, men at det er lettere at benytte et produkt man kender, istedetfor et man aldrig har set før.

Og en skoleelev der ikke magter at benytte et stortset identisk program (når der ses bort fra ribbon versionerne af MSO, som selv MS folk kritiserer), det kan jeg altså ikke tage seriøst.
Samme elev kan sagtens sætte sig ind i en ny mobiltelefon på 5 minutter uden brug af nogen form for vejledning...

  • 0
  • 0
Martin Bøgelund

Selvom artiklen er slet skjult troll-bait (Hej Claus Jørgensen! :-), mener jeg at emnet fortjener en seriøs behandling.

Lad mig først slå fast at en kommune er en politisk styret enhed. Derfor er det klart politiske hensyn der tages på kommunalt niveau, og Jens Kjellerup er IT-direktør i Lyngby-Taarbæk kommune, og valget af OpenOffice er et politisk valg, bakket op med økonomisk, teknisk og praktisk indsigt.

Det er et fornuftigt valg, i og med at OpenOffice kan erhverves for ingen penge (i bogstaveligste forstand) og fordi det løser opgaven. Ingen dumper eller ender som sociale tabere pga at éns kommune valgte OpenOffice!

For det er forhåbentlig stadig elevens indsats og præstation der måles og udbygges, og ikke blyantens!

Skolen er en virksomhed der har ansvar for undervisningen og pædagogikken. Derfor skal elever, lærere, forældre og skoleledelse tage ansvar for læringen, og det gør de fint ved at forholde sig til de anvendte materialer, herunder IT-værktøjer. Thumbs op for det!

Men dette kan de gøre i den enkelte skolebestyrelse, hvor eleveråd typisk har sæde, og sågar stemmeret visse steder. Det samme har lærere gennem medarbejderrepræsentanter.

Enhver skole kan derfor sagtens få alle de MS Office licenser de lyster, de skal bare prioritere dem højt nok, og lægge dem ind i budgettet. Og så er den potte ude!

Visse steder har elever, og en lærer i nærværende artikel, så valgt at ville føre kommunalpolitik i pressen, i stedet for at drive skole på skolen...

Jeg kan ikke afvise at visse elever vil "være mere effektive" med MS Office. Til gengæld kan det heller ikke afvises at nogle vil være mere effektive med OpenOffice. Som sagt, forskellen er efterhånden marginal, og kan nemt tolkes til begge siders fordel.

Og derfor er der heller ingen videnskabelige undersøgelser der vil udpege denne eller hin office pakke som "bedst i alle kategorier".

Og at skyde en MSO-licens efter en hel kommunes børn, bare fordi at nogle enkelte elever har det bedst med ikoner, er en komplet skævvridning og skudt over målet. Hvis nogen har indlæringsmæssige særbehov, kan MSO lægges ind i skolens budget for de få elever det drejer sig om, istedet for at pålægge en hel kommune unødige udgifter. Kommunen har jo heller ikke et pengetræ...

Kommunen stiller med det der bedst løser opgaven, og så kan skolen selv dække særbehov ud fra eget budget, hvis kommunens valg opfattes som alt for generelt dækkende.

Træder man to skridt tilbage og ser på sagen, så er der altså ikke noget at fare i flint over. Man kan få det som man vil ha' det, hvis man formår at prioritere, og sætte stødet ind det rigtige sted.

  • 0
  • 0
Rene Caspersen

Som Open Office tilhængerne ALTID skyder alverden skumle motiver i skoene på de som ikke e renige med dem.

I den aktuelle debat bliver der snakket en masse om dokument formater.
Men hvad H..... rager dokumentformaeter en skoleelev i 8 klasse. Eleverne er interesseret i een ting; at få skrevet deres opgaver så hurtigt som muligt, så de kan komme videre med deres barn/ung-dom.
At høre alle nørderne overfalde alle de som prøver at forstå børnene, med alverdens teorier om undergravende virksomhed, til at væres på M$ lønningsliste tangere det patetiske.
Jeg har adskellige gange prøvet at bruge Open Office, og jeg syntes simpelthen ikke det er et særlig godt produkt, selvfølgelig også fordi jeg er vant til MS Office og iWorks.

Hvorom altinge er, så er det i min optik, helt galt at føre en format krig over på skolebørn som har MEGET kort tid til at præstere i, en tid som ikke kommer tilbage, og som ikke kan gøres om.

I den perfekte verden kunne hver enkelt elev vælge lige netop den applikation som de SELV syntes bedst om. Det handler jo om indhold, og præsentationen af indholdet.

  • 0
  • 0
Anonym

Martin,

Kloge ord, er helt enig !

Vil dog gerne tilføje to meget vigtige problemstillinger mht. valg af kontorpakke i netop folkeskolen.

  1. Ved valg af en gratis kontorpakke (der findes alternativer til OpenOffice) som man afvikles på så mange platforme som muligt, undgår man at tvinge brugerne af folkeskolen (forældre og elever) til, at indkøbe specifikt operativsystem (vi er nogen der anvender andet en Windows).

  2. Da alle brugere af folkeskolen kan erhverve sig programmet for kr. 0, undgår man problemer med konvertering mellem forskellige dokumentformater.

Det er egentlig, som flere i debatten påpeger, dokumentformatet det her handler om, ikke om man vælger kontorpakke x eller y.

  • 0
  • 0
Anonym

Rene,

I den perfekte verden kunne hver enkelt elev vælge lige netop den applikation som de SELV syntes bedst om. Det handler jo om indhold, og præsentationen af indholdet.

Du har efter min mening overhovedet ikke fattet problemstillingen....

Forestil dig den stakkels dansklære der modtager stile i 12 forskellige formater, 1 stk. papyrusrulle og en stentavle...

Og smålige monopol betragtninger opgiver jeg simpelthen, at forklare for en Mac-bruger.... :-)

Beklager, men den perfekte verden er aflyst...

  • 0
  • 0
Jan Rouvillain

@Kim Udklit

ENIG!!!!

I min lille, meget indikative og uvidenskabelige undersøgelse, så er der intet problem med OpenOffice og børn. Min søn på 11 og min datter på 9 år bruger OpenOffice. Det kommer der mange sjove dokumetner ud af med billeder osv. Vi åbner alle dokumenter fra skoleintraen skrevet med M$ Office. uden problemer. Skolen sender stort kun *.doc filer. PDF benytter de sig ikke af. Jeg har truet med at sende i OpenOffice format, men skolen har jo monopol. Kan de ikke læse hvad jeg skriver er det mit problem.

  • 0
  • 0
Flemming Frøkjær

Men hvad H..... rager dokumentformaeter en skoleelev i 8 klasse. Eleverne er interesseret i een ting; at få skrevet deres opgaver så hurtigt som muligt, så de kan komme videre med deres barn/ung-dom.

Jammen fint. Hvis de er børn som ikke interessere sig for verden omkring dem så må de også acceptere at andre bestemmer hvad de skal bruge.

  • 0
  • 0
Martin Bøgelund

Ribbon interfacet i office 2007 er markant anderledes end foregående versioner.. Svært at afvise.

Det siger jo ikke andet end at det er en ændring - ikke at det er en forbedring.

Selv Ribbon kan der sikkert være delte meninger om:
http://www.dexodesign.com/2007/08/24/why-microsofts-ribbon-sucks/

I’ve been using it daily for months (Word, Powerpoint, Excel), and I consistently stumble on the same functions over and over again. I doubt I will ever master it. And I’m an interface designer!

Jeg synes denne snak skal helt ned på jorden, hvor den hører til.

At en producent klistrer et "New and improved!" klistermærke på en office-pakke, vil ifølge min bedste overbevisning ikke nødvendigvis medføre at man bliver bedre til at skabe godt indhold i sine dokumenter.

Jeg tror vi alle taber på denne fokusering på "blyanten". Det skrevne bliver altså ikke bedre end det eleven kan præstere.

  • 0
  • 0
Anonym

M$ er yt og OO er in.

Og man vil ikke lade sig rykke i nogen retninger uanset hvad der kommer af argumenter fra begge lejre.

Skift M$ eller OO ud med Windows og Linux eller Mac så er det same shit all over igen.

Jeg syntes at det er interessant at der er nogen der har en oplevelse af det er bedre for dem at arbejde med Micorsoft Office fremfor Open Office. Systemet og platformen er ikke relevant her men derimod brugergrænsefladen.

  • 0
  • 0
Kenn Nielsen

..er at vi skal havde denne nyhed 2 gange.

Dennegang har retorikken, og overskriften fået et par hak op.

Artiklen fra tidligere har sandsynligvis ikke bredt sig til nok medier.

  • Gad vide hvor meget af disse artikler der er resultatet af reel journalistisk indsats, og hvor meget der blot er 'tilskæring' af tilsendte pressemeddelelser.

K

  • 0
  • 0
Thomas Alexander Frederiksen

Uvidenskabelig.

At kolportere sådan en gang usagligt klams burde ligge under den journalistiske værdighed for alle medier, version2 inklusive.

At der er en århusiansk folkeskolelærer med tilpas meget storhedsvanvid til at mene at hans temmeligt tendentiøse "forsøg" har tilpas merit til at være relevant er en sag, at v2 m.fl. betragter det som havende nyhedsværdi en anden og ganske værre.

Rasmus Kær burde, hvis han ellers har fulgt med på seminariet, være klar over at pædagogiske undersøgelser, og undersøgelser af indlæring i særdeleshed, ikke er noget der giver meningsfyldte resultater hvis de udføres uden introduktion og uden kontrolgruppe. Jeg håber virkelig at hans egen opfattelse af resultatets brugbarhed er mindre end artiklen giver udtryk for.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

»Normalt når man undersøger brugervenligheden i kontorpakkerne, er det undersøgelser lavet med voksne. Men det dokumenterer ikke børns læring. Og min erfaring er, at der er stor forskel på menubaserede og ikonbaserede programmer,« siger Rasmus Kær, der har været lærer i syv år.

Det håber jeg ved gud er noget undervisningsmaterialet og undervisningen afgøre eller har de lavet alt det pedagogiske arbejde om til mso macros som de kan starte i hver time ?

snot for sig og kanel for sig

Underviser Undervis og lad dem der er ansvarlige for IT værktøjerne være det.

/Jakob

PS! årsagen til at konklusionen blev ændret er nok at den blev korrigeret til det den faktisk er... en beskrivelse af to klassers holdning og ikke en undersøgelse af hvilket office program der er mest egnet.

PPS! Hvorfor laver skolerne ikke bare en standard template hvor alt er defineret ? det er trods alt indholdet der er vigtigt ikke om du har et stor fint billede der er sakset fra wikipedia. Definer typografi, margen og dispositions format så har du alt hvad du skal bruge. Det er aligevel sjældent at nogen skal gøre noget ander i deres arbejdsliv.

  • 0
  • 0
John Vedsegaard

Det er så sandt som det er sagt. Problemmet er vel at de skal tænke selv, bare en lille smule.
Jeg bruger selv OpenOffice og ganske vist er der marginale forskelle i forhold til Ms.
Men hvis man ikke evner at sætte sig ind i nye programmer, skal man holde sig langt væk fra alt der har noget at gøre med IT.
Se bare på hvor meget designet har ændret sig i Windows, siden win95, det kan da kun være forvirrende. Af en eller anden grund er det gennerelt accepteret at Ms hele tiden ændrer på sit design. også selv om alt bliver mere besværligt at bruge.

  • 0
  • 0
Jesper Mørch

Se bare på hvor meget designet har ændret sig i Windows, siden win95, det kan da kun være forvirrende. Af en eller anden grund er det gennerelt accepteret at Ms hele tiden ændrer på sit design. også selv om alt bliver mere besværligt at bruge.

Hvilken udvikling og ændring er det du tænker på her?
Mig bekendt har du stadig en opgavelinje i bunden, en applikations-knap nederst til venstre og en flok ikoner på baggrunds-billedet, som repræsenterer genveje til applikationer, dokumenter etc.
At farverne har ændret sig og geometrien for knapper m.m. har ændret sig lidt, er altså småtterier.
Vi bruger stadig et kryds for at lukke vinduet, en firkant for at maksimere, en streg for at minimere og to firkanter for at skifte tilbage til den opr. vindues-størrelse.
Her er altså tale om et grafisk brugerinterface som er mere end 15 år gammelt nu...
På MacOS-X er opgavelinjen i toppen og du har en udvidelse af "startmenuen" i bunden af skærmbilledet.

Der er altså ikke tale om nogen nævneværdig omstillingsevne for at kunne skrive en dansk stil, højreklikke på ord med rød streg under, og enten tilføje ordene til ordbogen eller rette dem, rykke enkelte linjer ind med tabulator og afsnit med ikonet for indrykning.
Definere de enkelte typografier en gang for alle, så ellers gå i gang, indsætte lidt grafik (tabeller,figurer, billeder etc.) og gemme, udskrive og til sidst evt. eksportere til layout-tro filformat, altså PDF e.lign. (forskellige printeropsætninger ændrer jo alligevel i layoutet, selv med samme version af programmet installeret på forskellige lokaliteter).
Disse ting har så vidt jeg husker fungeret upåklageligt i pæn grafik siden Word 6.
Hvad har man behov for ud over de ting?
(Så vidt jeg husker kunne man faktisk også gøre de ting i Word Perfect 5.1 for snart 20 år siden.)
Hvad er for nye tiltag eleverne ikke forstår?

Det lugter altså lidt af danskernes yndlingsbeskæftigelse... ligegyldigt brok - og en næsten sygelig frygt for forandring.

  • 0
  • 0
Lars Kroll

Det er skægt at høre den glade Open office fløj angribe Rasmus Kær fordi hans undersøgelse er "uvidenskabelig", men samtidig behændigt ignorere det forhold, at den IT ansvarlige (Jens Kellerup) bevidst tvang igennem at den undersøgelse HAN var ansvarlig for, skulle skævvrides, ved at sammenligne nyeste version af openoffice med en fem år forældet version af Office. Der kan man da for alvor tale om en uvederhæftig "undersøgelse".

Det er skægt at høre openoffice folket snakke om, at alle de onde mennesker der bruger MS office dermed "tvinger" dem til også at bruge MS. Kan Open Office ikke læse word format ? (Svar: Jo den kan).

Det er rigtigt sjovt at høre openoffice folket snakke om "Det' gratis, det' gratis", når enhver IT ansvarlig med mere end fem minutters erfaring ved hvor lidt licensen fylder i det samlede IT budget, selv når licensen er fuldt smæk, hvilket den som bekendt ikke er for skolevæsnet (Kan du sige "Educational license" ?).

Ja, det er (som Rasmus Kær iøvrigt også nævner) politisk problematisk at eet firma, Microsoft, sidder så hårdt på landets, ja verdens, IT infrastruktur, men så angrib dog der, hvor problemet reelt er.

Open Office var engang en fin idé, der havde potentiale til at ændre verden, ligesom Linux havde. Men det tog er altså kørt nu d'herrer. Microsofts reelle konkurence (og about fucking time den kom) er ikke Linux. Det er Apple til en hvis grad, og Google / Android til en allerhelvedes større grad. Forhåbentligt ender den krig ikke, men vedbliver, med alle tre platforme i skarp konkurence, og fuldt ud istand til at kommunikere igennem fælles formater.

Og så er det sgudda svært at forsvare ikke at undervise eleverne i industri defacto standarden. Open Office fans kan sige hvad de vil, men det er altså ikke OO der er det mest brugte office produkt derude...

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

>Undersøgelsen, som Rasmus Kær selv pointerer ikke er et videnskabeligt arbejde, blev sendt til arbejdsgruppen i kommunen, men daværende it-chef Jens Kjellerup var ikke enig i konklusionen og ændrede den. Igen oplevede skolelæreren, at den pædagogiske vinkel på, hvilken software, der skal bruges af eleverne, blev ignoreret.<

Endnu et journalisme faux-pas fra version2.... det er ikke oplyst hvad den oprindelige "konklusion" var eller hvad den "nye" var.. så det er meget meget svært at ha en holdning til det ud over at den uvidenskablige undersøgelse var og er spild af papir/bytes da den absolut intet kan bruges til i en budget eller planlægningssituation...

Hvis der skulle kobles en i hvertfald halvvejs "videnskablig" eller bare i retning af almen fornuft konklusion på undersøgelse må det være at ungerne skal ha vasket deres mund med sæbe og følge med i it undervisningen, og i perspektiveringen bør man så gøre opmærksom på at det kunne være interessant at lave en rigtig undersøgelse af i hvilken grad skolebørns behov for skrive, regne og presentations applikationer bliver dækket af forskellige office pakker og hvilket der med bedst muligt resultat kan integreres i uddannelsesforløbet. Samtidigt kunne man undersøge om de udgifter der ved obligatiorisk køb af software for forældre, som visse valg af software i skolerne vil medføre, er i konflikt med loven om at vi har fri adgang til undervisning i Danmark.

Måske skulle nogen sætte en konsulent eller anden fagrelevant person måske 2 til at lave den undersøgelse ?

/Jakob

  • 0
  • 0
Jesper Mørch

Microsofts reelle konkurence (og about fucking time den kom) er ikke Linux. Det er Apple til en hvis grad, og Google / Android til en allerhelvedes større grad.

Øh, lige for at få tingene på plads: Android ER en Linux-variant, akkurat som Ubuntu, RedHat Enterprise Linux, eller for den sags skyld den der sidder i din router eller dit nye fladskærms-TV derhjemme.

Og så er det sgudda svært at forsvare ikke at undervise eleverne i industri defacto standarden. Open Office fans kan sige hvad de vil, men det er altså ikke OO der er det mest brugte office produkt derude...

Det håber jeg ikke du mener seriøst!
Da jeg blev student, var det fremherskende operativsystem DOS, men det er måske også derfor jeg ikke er bange for en konsol.

Hvis vi skal undervises i det slutprodukt som flertallet benytter sig af lige pt., kan vi lige så godt lære kinesisk alle sammen.
Skal vi alle så også tvangsudskrives til at høre P4, se hjernedøde reality-shows, æde junkfood og på alle andre måder ensrettes??

Det er vel meningen at undervisningen tager udgangspunkt i de bagvedliggende mekanismer fremfor modefænomener, så de også kan bruge deres undervisning i fremtiden.
Hvis vi kun undervises i at bruge eksisterende brugerflader, i stedet for at undervises i at bruge mekanismer, er vi prisgivet, når brugerfladerne ændres.
På skoleniveau er der INTET som ikke kan klares med tekstbehandleren i de gratis kontorpakker (AbiWord, OOo-Writer, kWord etc.). Selv præsentationer kan principielt laves her, selvom det er lettere at bruge andre programmer til det.

Hvis ungerne virkelig skulle lære at skrive rapporter, stile, projekter etc., skulle de måske i stedet tvangsudskrives til at benytte LaTeX indtil 9. klasse.
På den måde ville de i al fald fokusere på det væsentlige, fremfor at beskæftige sig med unødvendige features.
Det største problem ved kontorpakkerne på skoleniveau er, at de kan alt for meget unødvendigt.
I øvrigt er det ikke optimalt at benytte eks. Word som baggrund for at udveksle dokumenter, hvis man faktisk kan finde ud af at bruge programmet rigtigt. Så bruger man jo et væld af person-specifikke datafelter, automatiske datoer etc., som du risikerer bliver opdateret med modtagerens data, når dokumentet åbnes.

Eleverne skal IKKE lære hvordan man specifikt gjorde i 2010, når de engang skal være innovative... Nej, så skal de lære de bagvedliggende mekanismer som ligger til grund for hvordan man gjorde i 2010, og så er programmets navn underordnet, så længe man kan håndtere brødtekst, overskrift, figurtekst, tabelindhold etc. Til gengæld kan man langt lettere hoppe mellem de enkelte programmer, når man har styr på koncepterne - OG får samtidig også langt færre konverteringsproblemer, fordi man netop benytter standardkonventionerne for layout.

  • 0
  • 0
Lars Kroll

"Hvis der skulle kobles en i hvertfald halvvejs "videnskablig" eller bare i retning af almen fornuft konklusion på undersøgelse må det være at ungerne skal ha vasket deres mund med sæbe og følge med i it undervisningen,"

Meget videnskabeligt ja.

" det kunne være interessant at lave en rigtig undersøgelse af i hvilken grad skolebørns behov for skrive, regne og presentations applikationer bliver dækket af forskellige office pakker og hvilket der med bedst muligt resultat kan integreres i uddannelsesforløbet."

Det er jeg så til gengæld helt enig med dig i. Som jeg forstår historien, var det præcist det Rasmus Kær forsøgte. Eftersom han så måtte gøre det på egen regning, fordi ingen andre åbenbart var interesserede i at gøre det, blev den undersøgelse ikke specielt videnskabelig. Hvilket han så også gør opmærksom på. Pointen er, at han faktisk forsøgte at undersøge det.

" Samtidigt kunne man undersøge om de udgifter der ved obligatiorisk køb af software for forældre, som visse valg af software i skolerne vil medføre, er i konflikt med loven om at vi har fri adgang til undervisning i Danmark. "

Jeg mener ikke at loven siger at alle elever skal have en computer udleveret. Jeg mener i samme åndedrag at det er oplagt at diverse software dermed heller ikke er dækket. Børnene har adgang til (Iøvrigt forældet) hardware og sofware på skolen.
Men: Jeg er bestemt ikke ekspert i folkeskole loven.

"Måske skulle nogen sætte en konsulent eller anden fagrelevant person måske 2 til at lave den undersøgelse ?"

Enig. en håndfuld pædagogisk kompetente personer bør klart lave en undersøgelse af hvilke kontorpakker der bedst kan integreres i undervisningen. Måske med backup fra en enkelt teknisk orienteret (datalog el. lign.) hvis en sådan kan bidrage med noget fornuftigt i den snak.

  • 0
  • 0
Anonym

Det er skægt at høre openoffice folket snakke om, at alle de onde mennesker der bruger MS office dermed "tvinger" dem til også at bruge MS. Kan Open Office ikke læse word format

Drop lige "openoffice folket", det lyder nedladende.

Det du åbenbart ikke forstår er, at det tvinger brugere af folkeskolen til at anvende ikke bare Microsoft Office, men også Windows. Eller har du en version af kontorpakken der kan afvikles på andre operativsystemer ?

Dit argument med at man bare skal undervise i det der nu er det mest anvendte produkt giver jeg ikke en pind for. Jeg er mere til velovervejede beslutninger taget med både økonomi og funktionalitet for øje. Og det er her jeg ikke fatter at folkeskole elver kan have så svært ved at anvende andet end Microsoft Office. Hvis eleverne fra Skovvangsskolen er repræsentative for danske folkeskole elever, vil jeg godt nok til at indbetale noget mere til min pension !

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

>" det kunne være interessant at lave en rigtig undersøgelse af i hvilken grad skolebørns behov for skrive, regne og presentations applikationer bliver dækket af forskellige office pakker og hvilket der med bedst muligt resultat kan integreres i uddannelsesforløbet."

Det er jeg så til gengæld helt enig med dig i. Som jeg forstår historien, var det præcist det Rasmus Kær forsøgte. Eftersom han så måtte gøre det på egen regning, fordi ingen andre åbenbart var interesserede i at gøre det, blev den undersøgelse ikke specielt videnskabelig. Hvilket han så også gør opmærksom på. Pointen er, at han faktisk forsøgte at undersøge det. <

Tjoe...

jeg forsøgte også at rejse til månen her tidligere på morgenen.

Det lykkedes ikke særlig godt, men jeg må indrømme at min metode var at strække mig højt på tå og række ud efter den men mine arme var for korte så jeg vil derfor konkludere at det er ikke muligt for mennesket at nå månen.

Jeg siger chop chop til undervisningsministeriet og forskningsministeriet.

At spørge to klasser er ikke at prøve, han kunne lige så godt ha rullet en terning og skrevet det resultat i sin "rapport".

Som sikkert ville være spændende læsning. Kommer den snart på wikileaks lige ved siden af jægerbogen og rapporten om PETs natur undersøgelser ?

/Jakob

  • 0
  • 0
Lars Kroll

"Øh, lige for at få tingene på plads: Android ER en Linux-variant, akkurat som Ubuntu, RedHat Enterprise Linux, eller for den sags skyld den der sidder i din router eller dit nye fladskærms-TV derhjemme."

OK, så er Android en Linux variant. Pointen er, at Android er backet af et firma der har en reel chance for at bryde microsofts monopol. Android har en reel chance for at blive et levedygtigt alternativ til windows, og Google Office har en reel chance for at blive et levedygtigt alternativ til MS Office.

At Linux bliver brugt en helvedes masse andre steder, er i denher kontekst ret uinteressant.

"Hvis vi skal undervises i det slutprodukt som flertallet benytter sig af lige pt., kan vi lige så godt lære kinesisk alle sammen.
Skal vi alle så også tvangsudskrives til at høre P4, se hjernedøde reality-shows, æde junkfood og på alle andre måder ensrettes??"

Suk. OK, jeg bider på, og lader som om du argumenterer.
Kinesisk er så vidt jeg ved ikke det mest udbredte sprog i Danmark, hvilket jeg kunne forestille mig er en af de væsentlige grunde til at vi lærer Dansk og Engelsk istedet.
P4 behøver man som sådan ikke at "lære" at høre, ejheller hjernedøde realityshows: Det lærer folk helt af sig selv, uden vi behøver at blande folkeskolen ind i det.
Junkfood har visse uheldige helbredsmæssige side effekter, og så vidt jeg ved, er sundhed og ernæring faktisk på skoleskemaet. Netop for at modvirke den uheldige tendens.

Nå. Kan vi komme tilbage på sporet ?

"Det er vel meningen at undervisningen tager udgangspunkt i de bagvedliggende mekanismer fremfor modefænomener, så de også kan bruge deres undervisning i fremtiden."

Næ. det er meningen at børnene skal lære at læse og skrive. Det er også meningen at børnene skal lære at arbejde med moderne IT baseret tekstbehandling. Hvis de senere starter på datalogi eller lignende, kan du begynde at spekulere på bagvedliggende principper, men vi snakker altså folkeskolen her.
Og så er det altså flot klaret at kalde microsoft et "modefænomen". uanset om du kan lide dem eller ej, så har de faktisk været her et stykke tid efterhånden.

"Hvis vi kun undervises i at bruge eksisterende brugerflader, i stedet for at undervises i at bruge mekanismer, er vi prisgivet, når brugerfladerne ændres."

Arhvad ? prisgivet alligevel ? Iøvrigt er det lidt svært at undervise i at bruge andet end "eksisterende brugerflader": De andre eksisterer nemlig ikke....

"På skoleniveau er der INTET som ikke kan klares med tekstbehandleren i de gratis kontorpakker (AbiWord, OOo-Writer, kWord etc.). Selv præsentationer kan principielt laves her, selvom det er lettere at bruge andre programmer til det."

Det er muligt du har ret. Kan du evt. pege os i retning af en undersøgelse der underbygger det udsagn ? Hvis den undersøgelse så samtidigt indeholder en saglig, velfunderet pædagogisk undersøgelse, der konkluderer at OpenOffice er bedre skruet sammen rent pædagogisk, så bliver det jo rigtigt interessant.

"Hvis ungerne virkelig skulle lære at skrive rapporter, stile, projekter etc., skulle de måske i stedet tvangsudskrives til at benytte LaTeX indtil 9. klasse.
På den måde ville de i al fald fokusere på det væsentlige, fremfor at beskæftige sig med unødvendige features."

Du fredsens. det håber jeg da ikke DU mener seriøst ?
LaTeX ? til skolebørn ? arj... vel ?

"Til gengæld kan man langt lettere hoppe mellem de enkelte programmer, når man har styr på koncepterne - OG får samtidig også langt færre konverteringsproblemer, fordi man netop benytter standardkonventionerne for layout."

Du er sgu interessant at debattere med: Du hopper fra det rene vås (LaTex ? seriously ? ) direkte til en stump som denher der faktisk giver rigtigt meget mening. På mange måder tror jeg også at det kunne være en vigtig pædagogisk læresætning for børnene at skifte imellem programmer undervejs: lære at der er mange alternativer, og at de deler en masse grundprincipper. Det kunne også være en god måde at undgå at folkeskolen kommer til at fungere som marketings kanal for Microsoft.
På den anden side kune jeg forestille mig at det ville give diverse IT ansvarlige på skolerne en hel del ekstra hovedpiner de sikert ikke har brug for (eller budget til).

  • 0
  • 0
Lars Kroll

" Det er skægt at høre openoffice folket snakke om, at alle de onde mennesker der bruger MS office dermed "tvinger" dem til også at bruge MS. Kan Open Office ikke læse word format""

Ups. du glemte vist lige en stump da du citerede mig. Open Office kan godt læse word format.

"Drop lige "openoffice folket", det lyder nedladende."

OK. Det var nu ikke ment nedladende.

"Det du åbenbart ikke forstår er, at det tvinger brugere af folkeskolen til at anvende ikke bare Microsoft Office, men også Windows. Eller har du en version af kontorpakken der kan afvikles på andre operativsystemer ?"

Næ, men det har microsoft. Office kører fint på Mac.
Iøvrigt kan man sagtens læse og skrive .doc format imellem office til Mac og Windows, og Open office.
Open Office er ikke skide god til at læse .doc format, men den kan dog. Nåja, og Google docs (gratis, afvikles i en browser, fungerer fint på ihvertfald mac og windows, har ikke testet med Linux, men mon ikke det virker der også ?) klarer også fint word format.

"Dit argument med at man bare skal undervise i det der nu er det mest anvendte produkt giver jeg ikke en pind for."

Det erindrer jeg ikke at have skrevet. Jeg har sagt at man selvfølgelig også bør undervise i industri standarden. også, ikke nødvendigvis udelukkende.

" Jeg er mere til velovervejede beslutninger taget med både økonomi og funktionalitet for øje."

Det er jeg også. Men mange i denne tråd kaster sig frådende over en, der netop har forsøgt at belyse funktionalitets vinklen, hvor ingen andre ville gøre det. Man kunne mistænke enkelte postere for at have lavet deres egen konklusion, og simpelthen angribe enhver stemme der kunne mene noget andet.

" Og det er her jeg ikke fatter at folkeskole elver kan have så svært ved at anvende andet end Microsoft Office. Hvis eleverne fra Skovvangsskolen er repræsentative for danske folkeskole elever, vil jeg godt nok til at indbetale noget mere til min pension !"

Som jeg læser det, klager eleverne bare over ringe funktionalitet og manglende brugervenlighed. Det gør de af mine kollegaer der er henvist til Open office faktisk også, så jeg kan godt nikke genkendende til elevernes klager. (Baggrund: Jeg sidder i et lille firma, der ikke har råd til Office licenser til hele flokken endnu. blandet Mac, Windows og en smule linux)

  • 0
  • 0
Lasse Reinholt

Som jeg læser det, klager eleverne bare over ringe funktionalitet og manglende brugervenlighed

Hvis man ser på http://img69.imageshack.us/img69/1838/matqt.png så er det ikke noget, man kan byde Pia fra 7. klasse, som om 3 år vil få "Akkurat bestået" i karakter i matematik.

Den slags 1-dimensionelle udtryk (som alt skal skrives i) vil få elever som disse til at råbe "Jeg lærer det aldrig og jeg gider ikke det lort" mens de løber på toilettet. Og eneste råd fra sidekammeraten vil være "slet det hele og begynd forfra, det plejer jeg at gøre". Der vil i hvert fald være en del fingre i vejret og spildtid som kunne have være brugt på mere fornuftige ting.

Men Jens Kjellerup (IT-chefen) er en nørd, som lever i sin egen lille osteklokke og ikke kan se noget problem. Og politikerne har ingen jordforbindelse og sætter højst deres fødder i en skole, når en ny præstigeskole skal indivdes.

Godt jeg ikke er lærer (eller elev) som skal prøve at forklare hverdagsproblemerne i klassen.

  • 0
  • 0
Lars Kroll

"Hvis man ser på http://img69.imageshack.us/img69/18... så er det ikke noget, man kan byde Pia fra 7. klasse, som om 3 år vil få "Akkurat bestået" i karakter i matematik.

Den slags 1-dimensionelle udtryk (som alt skal skrives i) vil få elever som disse til at råbe "Jeg lærer det aldrig og jeg gider ikke det lort" mens de løber på toilettet."

Så skulle du bare se det tilsvarende eksempel i LaTeX som en eller anden ovenfor foreslog som alternativ :-)
Jeg har oplevet folk på datalogi på universitet råbe "Jeg lærer det aldrig, og jeg gider ikke det lort" om LaTeX. (inkl. mig selv, selvom jeg dog trods alt endte med at lære det)

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Lasse,

Den slags 1-dimensionelle udtryk (som alt skal skrives i)

Selvom jeg er enig i, at specielt formel-editoren i Microsoft Office 2007 er markant bedre end OOo's, så er ovenstående ikke korrekt.

Der er intet, der forhindrer dig i ikke at bruge den én-dimensionelle indgang til formlen og udelukkende bruge brugerfladen.

For noget tid siden skrev jeg selv om dette på

http://idippedut.dk/post/2008/01/25/Do-your-math-ODF-and-MathML.aspx

Her skrev jeg bla.:

"Also, look at the usage of the <semantics> and <annotation>-elements. This is actually really cool. The <semantics>-elements are used to provide "meaning" to the MathML-markup and the content in the <annotation>-elements directly maps the MathML markup to the corresponding expression tree. Also, OpenOffice.org allows you to type in the annotation directly, thereby enabling some of the ease of writing LaTeX directly by hand. "

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

det kaldes en parabel...

og sidst jeg så efter var det stadig i bogen med ok retoriske finurligheder.

Så hvis du er uenig i at der ikke var et specielt godt forsøg på en undersøgelse så kan du sige det men at påstå at en lille parabel er dårlig debat manere så skal du lidt længere ud på landet med (NB! jeg undskylder for ordsproget da det muligvis vil forvirer yngre læsere der aldrig har set "landet" og derfor ikke forstår det ordsprog, det betyder at det der refereres til ikke er sandt, i dette tilfælde at parabler er dårlig debat maner.

NB! der bruges også et næsten umåleligt indhold af sarkasme og ironi i dette indlæg se eventuelt wiki for definitioner af disse begreber hvis du kære læser ikke er bekendt med disse begreber (jeg må krybe til korset indser jeg for at klebage af at jeg anvendte den meget forkætrede direkte tiltale af læseren i ovenstående, det er jeg ked af ligsom min anvendelse af ordet forkætrede: til folk der ikke er minimalt bevandret i det danske sprog er det et udtryk der implicere ugudelighed (en troløs eller ugudelig person er en kætter. Noget man kunne blive brændt på bålet for at være i gamle dage) men lad nu det ligge)).

Fanger du pointen eller skal du ha et par nye briller ?

PS! wiki for parabel (ikke den matematiske type)
En parabel er inden for litteratur en betegnelse for en lignelse, dvs. et digterværk, der gennem et billede hentet fra menneskelivet illustrerer en almen sandhed.

  • 0
  • 0
Lars Kroll

"det kaldes en parabel...

og sidst jeg så efter var det stadig i bogen med ok retoriske finurligheder.

<SNIP>
Fanger du pointen eller skal du ha et par nye briller ?
"

Vi takker endnu engang for det høje debat niveau.
Og ja, jeg ved godt hvad en parabel er. Det kunne så være lidt mere konstruktivt, hvis du beviser at du ved hvad et "argument" er, og begynder at bruge et par stykker af dem.

  • 0
  • 0
Lars Kroll

Hej Jesper

"Der er intet, der forhindrer dig i ikke at bruge den én-dimensionelle indgang til formlen og udelukkende bruge brugerfladen.

For noget tid siden skrev jeg selv om dette på

http://idippedut.dk/post/2008/01/25...&quot;

Du skriver i den posting, at du har en baggrund som ingeniør. Din posting er henvendt til andre med en teknisk stærk baggrund. Du bruger adskillige sider, på at forklare hvordan man skriver en relativt simpel formel, og selv du, der tydeligvis ved hvad du snakker om har problemer med at indsætte tegnet for PI i din formel.

Helt ærligt, det kan man sgudda ikke byde folkeskole elever.....

  • 0
  • 0
Lars Kroll

@Jakob: Hvorfor ? fordi den gav et andet resultat end det du gerne vil høre, eller fordi den formaster sig til at spørge brugergruppen ? (Jeg spørger, fordi jeg kan se at du muligvis har problemer med at skelne imellem "subjektive udsagn" og "argumenter", du har ihvertfald ikke leveret et eneste argument endnu)

Pointen er, at der i sørgelig grad mangler en decideret videnskabelig undersøgelse. Uanset om Kærs undersøgelse er videnskabeligt signifikant eller ej, er den dog et skridt i den retning. Uformelle undersøgelser har også en værdi, men selvfølgelig skal de tages med et gran salt, hvilket den ansvarlige bagmand bag en sådan undersøgelse også skylder at nævne. Som han gjorde.....

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

Prøv at læse tidligere indlæg og du vil blive oplyst.

Fordi den (hvis man tar de mest venlige briller på) udelukkende siger noget om to skoleklasser i Århus. Så mm du gerne vil diskutere de 50-60 elever så er den ubrugelig og der kan kun uddrages de meget begrænsede konklusioner som jeg tidligere kom ind på fra den.

En faktisk undersøgelse er vi meget enige om ville være fantastisk men det er åbentbart ikke blevet lavet så derfor er der ingen generel relevans i hverken den oprindelige "undersøgelse" eller artiklen.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

Den er spild af tid papir og bytes.

og argumenterne har være opført tidligere så hold op med at trolle.

og det eneste "undersøgelsen" er værd er at den skal ignoreres og tages som et forslag til at lave en faktisk undersøgelse. Det er end ikke prisværdigt, da han burde ha hørt bedre efter i statestik mm han hørte for meget efter i kioskbasker forfatter kurset for undersøgelsen er intet andet en trollbait... en desvære meget anvendt praksis, hvor man tar ingenting og polere det til det er udgivbart, men som et gammelt ordsprog siger "det er nytteløst at polere ekskrementer.

  • 0
  • 0
Lars Kroll

"Fordi den (hvis man tar de mest venlige briller på) udelukkende siger noget om to skoleklasser i Århus. Så mm du gerne vil diskutere de 50-60 elever så er den ubrugelig og der kan kun uddrages de meget begrænsede konklusioner som jeg tidligere kom ind på fra den."

Yay. et argument.
ja. det er jo det problem han selv påpeger: Han har ikke haft adgang til, eller mulighed for, at lave en undersøgelse der dækker et større statistisk grundlag. 50-60 elever er klart ikke nok til at lave en klar konklusion. Men det at 50-60 elever oplever MS Office som bedre end Open Office synes jeg da personligt er lidt mere end "ubrugeligt". Om ikke andet, peger det da i retning af at en lidt bedre undersøgelse bør laves. (Den er så åbenbart lavet indenfor psykiatrien, men det er unægteligt lidt sært at ingen har fundet frem til den undersøgelse da man skulle vælge office pakke i århus).

Og hold nu op med at kalde mig en troll. Vær endelig uenig, men gå venligst efter bolden hvis du faktisk er interesseret i en debat.

  • 0
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Jakob:

Som jeg skrev i den anden tråd, så har du stadig misforstået komplet, hvad det drejer sig om.

Der er ingen, der har snakket om en videnskabelig repræsentativ undersøgelse (udover dig!). En skolelærer har testet OO mod MSO med sine elever og ud fra det konkluderet, at OO ikke er brugbart i hans klasser.

Lars K.:

Jeg tror, du snakker for døve øren. Havde samme diskussion med Jakob i den anden tråd (den med "fucking lorteprogram").

Per H.:

Har du læst rapporten?? Det lyder ikke sådan.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

Se der er der noget at ta og føle på.

Men den rapport kan ikke bruges til at vurdere skolebørns behov.

Ved spørgsmålene:

Hvor let synes du, at kontorpakken var/er at lære?

Hvor tilfreds er du med kontorpakkens opbygning (står de samme ting fx de samme steder og hedder det samme overalt i kontorpakken)?

Hvor godt understøtter standard arbejdspladsen (PC'en) som helhed dit arbejde?

Hvor tilfreds er du overordnet set med PC’ens fleksibilitet i forhold til løsningen af dine arbejdsopgaver?

Hvor godt hjælper PC'en dig med at kommunikere med kolleger?

Er der ingen signifikant forskel mellem OO og MSO...

Og i tabellen:
Slutbruger-ressourcer – tidsforbrug
Tabel 5.4

Formel uddannelse [Antal dage pr. år pr. person] Tid brugt på (formel) uddannelse (fx kurser) i brugen af PC’en og kontorpakken

Sidemandsoplæring [Antal timer pr. uge pr. person] Tid brugt du på at støtte andre i forbindelse med brugen af PC’en og kontorpakken

Egen tid på it [Antal timer pr. uge pr. person] Tid brugt på egen udvikling af ”it-hjælpe-systemer” samt manuel håndtering af dokumenter

”Nedetid” [Antal timer pr. måned pr. person] Tid spildt i forbindelse med nedetid? (planlagte eller ikke-planlagte tid, hvor der ikke er adgang til PC’en)

Viser tallene at OO er mindre tids omkostnings tungt end MSO i de fleste parametre.

Hvilket man må sige er i kontrast til svarene på spørgsmålet om hjælpe funktionen er hjælpsom... Hvis du bruger mindre tid på oplæring og support så må man antage at du enten bliver hjulpet af hjælpefunktionen eller du finder ud af problemet selv.

I sammenlignings tabellen hvor brugere der har begge office pakker (dog uden indikation af hvor meget de bruger hver pakke og en evt vurdering af om der er et bias relateret til dette i deres svar).

Her er der igen en uforklaret forskel, hvis man spørger brugerene om de foretrækker mso 2003 eller mso 2007 så er der ikke en signifikant forskel (af dem der bruger begge). Men hvis man ser på den score mso 2007 får er den generelt højere end mso 2003... og med den medfølgende tekst...

"For tekstbehandlingens vedkommende vurderes Word 2007 som lidt bedre end Word 2003, der igen er lidt bedre end OpenOffice Writer; men forskellen har en meget svag signifikans."

med en p værdi på 0,18 eller 0,12 er denne sætning et falsum. Den korrekte konklusion ville være "Der er i brugeren øjne ikke forskel på tekstbehandlings funktionen i mso 2003, mso 2007, og OO, der er ikke nogen målbar forskel"

Hvis man vil kommentere på p-værdier over 0,05 er det tilrådeligt at inkludere en transponerings analyse af signifikansniveauet så man kan argumentere for at der er basis for at konkludere en forskel mellem de to grupper selv om p-værdien er højere end de normalt accepterede grænseværdier.

Så hvad er det rigtige ? er der forskel eller er der ikke forskel ? (mellem mso 2003 og mso 2007)

Men der er ikke en sammenligning af de forskellige OO versioner ?

For som personlig annektdote må jeg sige at nyere versioner af OO har fungeret væsentligt bedre end de tidligere...

De data der forligger i den undersøgelse viser at brugerene har en bedre oplevelse af powerpoint og excel, men her oplyses det ikke hvor stor del af deres arbejdsdag de bruger i hvert program (eg. en der bruger excel hver eneste dag ha et bias, hvis de er dygtige så de kan omstille sig hurtigt eller hvis de benytter nogen specifikke funktioner der kun findes i den ene eller den anden officepakke).

Samtidig er det bemærkelsesværdigt at der i tabel 4.1 (Kontorpakkens funktionalitet) kun forefindes data for "Psyk 2008 OO" og ikke "Nye 2008 OO" i rækkerne med regneark og presentations kolonner. Svarede folk ikke da de svarede på tekstbehandlings spørgsmålet ?

Men man har kun de data man har, men det gør analysen ukomplet.

Men der er jo også det de små poder i Århus svare... excel og impress skal forbedres virker det som...

Der er dog et stort problem med alle data i undersøgelsen.... Hvor er usikkerheden ?

Hvis du har 3,2 og 3,5 men med en usikerhed på 1,1 (SE eller SD) så vil det være ret uforsvarligt at beskrive det som en forskel, men hvis den er 0,01 så er det jo en anden sag.

ALT I ALT så er det en interessant analyse og det type analyser er klart vejen frem. Men the devils in the details og som den selv påpeger flere steder er der ikke normalfordelt data (fx support time antallet) i undersøgelsen og når man ikke har det så er der meget der ikke virker som det skal.

Spørgsmålet er om den forskel der er vist mellem de to office pakker er stor nok til at den kan bruges til at forsvare at bruge tusinder af skatte kroner på office licenser ?

Hvis man ikke bruger regneark og presentation er svaret klart NEJ.
Hvis man bruger regneark og presentation er svaret mere uklart hvis man udelukkenden sammenligner office med office.

Men hvis man nu så på de regneark og eller presentations programmer der findes så vil man måske finde et andet svar for hvorfor skal man absolut bruge ALLE programmerne i office ?

mvh
Jakob

Vil gå tilbage til min nuværende darling i office programmer. Apples iWork lean, mean and just plain easy. Specielt Keynote der får powerpoint til at græde hver gang jeg starter det.

PS! Sorry der var nogen der kom en 5er i mig.

  • 0
  • 0
Jesper Mørch

Suk. OK, jeg bider på, og lader som om du argumenterer.
Kinesisk er så vidt jeg ved ikke det mest udbredte sprog i Danmark, hvilket jeg kunne forestille mig er en af de væsentlige grunde til at vi lærer Dansk og Engelsk istedet.
P4 behøver man som sådan ikke at "lære" at høre, ejheller hjernedøde realityshows: Det lærer folk helt af sig selv, uden vi behøver at blande folkeskolen ind i det.
Junkfood har visse uheldige helbredsmæssige side effekter, og så vidt jeg ved, er sundhed og ernæring faktisk på skoleskemaet. Netop for at modvirke den uheldige tendens.

Nå. Kan vi komme tilbage på sporet ?

Kinesisk er klodens mest udbredte sprog
P4 er Danmarks mest aflyttede radiostation
Realityshows lader til at være det der giver flest seere på TV
Junkfood lader til at være den mest populære type fødevarer.
Jeg argumenterer ikke for at man skal undervises i det i skolen, nej, jeg foreslår sarkastisk at man indfører det ved lov i Danmark, når nu flertallet alligevel ved hvad der er bedst for dem... eller hvordan det nu er...

Vi kan blive helt enige om at junkfood som primær fødekilde er meget sundhedsskadeligt.

Kan vi mon også blive enige om at monopolisering, vendor lock-in og tvang er skadelige størrelser (Jo, MSO kan køre på MacOS-X, men så kan du mig bekendt bl.a. ikke få ODF-import/eksport-filtre med og der er i det hele taget tale om en amputeret version af MSO).
Vi kan tilsyneladende ikke blive enige om at læreprocessen er vigtigere for skoleelever, end det færdige resultat. Derfor er det også vigtigere at børnene lærer hvad der er hvad i en tekst, end at de kan finde ud af at håndtere et bestemt produkt, som med garanti er forandret flere gange inden de kommer til at skulle bruge det erhvervsmæssigt.

Du fredsens. det håber jeg da ikke DU mener seriøst ?
LaTeX ? til skolebørn ? arj... vel ?

Det jeg mener er, at eleverne lærer at skelne mellem en grafisk og en indholdsmæssig repræsentation af deres dokumenter.
En tekst skal ikke ses som et grafisk billede, men som indhold nedfældet med ord.
Ved at holde fokus på indholdet fremfor det grafiske layout, vil eleven lære at benytte sproget som værktøj og argumentation, fremfor blot at indsætte billeder fra internettet når argumenterne slipper op.
Derfor var mit kontroversielle forslag med LaTeX ikke helt så uovervejet som du måske gerne vil have det til at lyde. Eventuelt kunne man benytte sig af LyX, så man i det mindste får en grafisk fremstilling af sit dokument, selvom det faktisk ikke er vigtigt imens man skriver.
Jeg fristes til at tro at man får bedre indhold ved at skrive al tekst i en tekst-only tekstbehandler, fordi man netop får fokus på indhold og typografi, fremfor de grafiske muligheder.
Bagefter kan man så hive sin tekst over i et DTP-program hvis man virkelig ønsker et layout i en kvalitet som den konsolbaserede tekstbehandler ikke kan håndtere.

I folkeskolen skal man lære at bruge IT som en integreret del af hverdagen. Men, undervisningen skal være på en måde så den ikke bliver forældet.
Derfor er det utrolig vigtigt at undervisningen tager udgangspunkt i indholdet og de ting der ligger til grund for det færdige resultat, i stedet for kun at være orienteret omkring hvordan det pågældende program kan lave en smart effekt.
Hvis eleverne bliver undervist så de faktisk forstår koncepterne bag layoutet af deres skriftlige arbejde, vil de uden problemer kunne skifte programmet ud med et andet.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

"Der er ingen, der har snakket om en videnskabelig repræsentativ undersøgelse (udover dig!). En skolelærer har testet OO mod MSO med sine elever og ud fra det konkluderet, at OO ikke er brugbart i hans klasser."

Det er der vist ingen der er i tvivl om og jeg mener at det er et waste of space.

Det siger intet i bedste fald og leder til fejlagtige konklusioner i værste fald.

Har du hans rapport ? det ville være rart at læse original oplæget...

  • 0
  • 0
Lars Kroll

"En tekst skal ikke ses som et grafisk billede, men som indhold nedfældet med ord."

Javel ja. Jeg vil vove den påstand at der kan være en del holdninger til det udsagn der. De forfattere jeg kender, er alle temmeligt æstetiske mennesker. De bruger aktivt det værktøj de arbejder med, som inspirationskilde. Det midlertidige layout de laver undervejs, hjælper dem til at strukturere teksten, og beholde overblikket. Har du hørt begrebet "The medium is the message" ?

"Ved at holde fokus på indholdet fremfor det grafiske layout, vil eleven lære at benytte sproget som værktøj og argumentation, fremfor blot at indsætte billeder fra internettet når argumenterne slipper op."

...eller de vil opleve det at værktøjsgangen fra tanke til færdigt produkt er så frustrerende at de mister lysten til at skrive kreativt.

"Derfor var mit kontroversielle forslag med LaTeX ikke helt så uovervejet som du måske gerne vil have det til at lyde. Eventuelt kunne man benytte sig af LyX, så man i det mindste får en grafisk fremstilling af sit dokument, selvom det faktisk ikke er vigtigt imens man skriver."

OK. Jeg troede faktisk helt ærligt og redeligt at du nævnte LaTeX i spøg. Jeg vil lige vove pelsen, og gætte på at du ikke har børn. Prøv at huske tilbage il dengang du selv lærte LaTeX: Var du ældre end 10 år gammel ? Tog det mere end 5 minutter at skrive "hello world" ? Måtte du gribe til manual / dokumentation ? Var den på engelsk ? Hvor brugervenligt oplevede du LaTeX ?

For mit eget vedkommende, er svarende på ovenstående: Ja, jeg var 20. Ja, det tog en halv time. Ja gu faen måtte jeg læse dokumentation. Ja, på engelsk. Brugervenligt ? Omtrent så brugervenligt som en pil i øjet.

Dit udsagn om, at man ikke behøver en "pæn" version af teksten imens man skriver, vil jeg lade stå fuldstændig for din egen regning, og bare konstatere at det har jeg ihvertfald brug for, og jeg kender en del andre der også har.

"Jeg fristes til at tro at man får bedre indhold ved at skrive al tekst i en tekst-only tekstbehandler, fordi man netop får fokus på indhold og typografi, fremfor de grafiske muligheder.
Bagefter kan man så hive sin tekst over i et DTP-program hvis man virkelig ønsker et layout i en kvalitet som den konsolbaserede tekstbehandler ikke kan håndtere."

Jeg fristes til at tro at ovenstående i bedste fald er super subjektivt, og i værste fald rent ævl. Det jeg mener med det, er at der bestemt er folk der foretrækker tekster som f.eks. rfc'er i IETFs text-only format. Og ja, hvis jeg skal implementere en routnings algoritme er jeg helt nede med det format. Men hold da kæft hvor har jeg ikke lyst til at læse romaner i det format.

  • 0
  • 0
Lars Kroll

"Kan vi mon også blive enige om at monopolisering, vendor lock-in og tvang er skadelige størrelser (Jo, MSO kan køre på MacOS-X, men så kan du mig bekendt bl.a. ikke få ODF-import/eksport-filtre med og der er i det hele taget tale om en amputeret version af MSO)."

Som nævnt i en tidligere posting: Jo. Jeg er vældigt enig i at microsofts monopol er et kæmpe problem.
Løsningen er bare ikke at satse på et døende produkt. Løsningen er måske at satse på både Mac, Windows og webbaserede produkter (Google office).
Jeg nævner de tre, fordi de alle tre er store og stærke nok, til at jeg personligt tror på deres chance på hjemmemarkedet. (Windows oplagt, Mac er små, men stormer frem, Google er store, og på vej ind på markedet).

"Vi kan tilsyneladende ikke blive enige om at læreprocessen er vigtigere for skoleelever, end det færdige resultat."

Jeg tror bare ikke vi er enige om, hvordan læreprocessen bedst understøttes. Jeg føler ikke selv at jeg er kvalificeret til at svare på det spørgsmål, og dit LaTeX forslag får mig bestemt ikke til at tro at du er. Det skal selvfølgelig ikke forhindre os I at have en mening :-)

" Derfor er det også vigtigere at børnene lærer hvad der er hvad i en tekst, end at de kan finde ud af at håndtere et bestemt produkt, som med garanti er forandret flere gange inden de kommer til at skulle bruge det erhvervsmæssigt."

Enig. Derfor mener jeg, at værktøjet i den proces (at lære hvad der er hovede og hale i en tekst) skal være så usynligt og let at bruge som overhovedet muligt, så eleverne kan fokusere på at lære at skrive og producere tekster.

  • 0
  • 0
Jesper Mørch

OK. Jeg troede faktisk helt ærligt og redeligt at du nævnte LaTeX i spøg. Jeg vil lige vove pelsen, og gætte på at du ikke har børn. Prøv at huske tilbage il dengang du selv lærte LaTeX: Var du ældre end 10 år gammel ? Tog det mere end 5 minutter at skrive "hello world" ? Måtte du gribe til manual / dokumentation ? Var den på engelsk ? Hvor brugervenligt oplevede du LaTeX ?

Jeg har faktisk ikke lært LaTeX, men benytter det her som et eksempel på hvad du kan opnå ved at forstå begrebet typografi, selvom du ikke umiddelbart sidder og kigger på det færdige resultat. Jeg har til gengæld benyttet LyX flere gange, da jeg så netop kan koncentrere mig om indholdet fremfor hvordan det står på siden.

"En tekst skal ikke ses som et grafisk billede, men som indhold nedfældet med ord."

Javel ja. Jeg vil vove den påstand at der kan være en del holdninger til det udsagn der. De forfattere jeg kender, er alle temmeligt æstetiske mennesker. De bruger aktivt det værktøj de arbejder med, som inspirationskilde. Det midlertidige layout de laver undervejs, hjælper dem til at strukturere teksten, og beholde overblikket. Har du hørt begrebet "The medium is the message" ?

Det jeg mener er selvfølgelig at teksten skal tale for sig selv og på den måde visualisere indholdet.
Hvis du er nødt til at kigge på den indsatte grafik for at teksten giver mening, er teksten formuleret forkert.
Så kan du være enig med mig eller lade være, men jeg kan altså sagtens få en masse godt ud af at læse en bog helt uden billeder. Omvendt får jeg sjældent et lignende udbytte ved at kigge i en bog som er fuld af billeder, men med sparsom tekst.

Jeg fristes til at tro at ovenstående i bedste fald er super subjektivt, og i værste fald rent ævl. Det jeg mener med det, er at der bestemt er folk der foretrækker tekster som f.eks. rfc'er i IETFs text-only format. Og ja, hvis jeg skal implementere en routnings algoritme er jeg helt nede med det format. Men hold da kæft hvor har jeg ikke lyst til at læse romaner i det format.

Jeg foretrækker at læse tekster som er sat pænt op. Når de er færdigskrevet!
Jeg tvivler på at jeg er den eneste i Danmark, som ind imellem tager sig selv i at ændre på et ellers godt indhold, for at få det til at fremstå visuelt pænere.
Hvis jeg derimod fokuserer på indholdet i stedet for det grafiske layout, kan jeg altid tilrette det visuelle udtryk bagefter. Og det giver altså en langt bedre helhedsfornemmelse af det færdige produkt.
Det er ikke så vanskeligt at skifte fra 12pkt til 11pkt, ændre knibningen en smule eller måske ændre linjeafstanden mellem de enkelte afsnit en smule (eks. 6pkt i Word, eller 0,20cm i OpenOffice).
Til gengæld vil indholdet blive langt mere sammenhængende og være mere konsistent med den evt. benyttede grafik.
Hvis man sidder og roder med at flytte grafikken rundt imens man skriver, opnår man i bedste fald at blive distraheret fra det man prøver at skrive. I værste fald risikerer man at tabe tråden i jagten på æstetik.
Set i det lys, er det komplet lige meget hvad din tekstbehandler hedder. Til gengæld er det langt lettere at miste fokus på selve indholdet, hvis du bruger en applikation hvor det visuelle har topprioritet.
Især hvis du ikke er vant til at abstrahere fra overflødigt snask - og det er børn kun sjældent i samme grad som voksne.
Men, for at kunne benytte en konsolbaseret tekstbehandler kræver det at man kan abstrahere fra det visuelle resultat imens man arbejder med teksten. Til gengæld vil den resulterende tekst alt andet lige også blive langt mere helstøbt.
Alle kan benytte en grafisk orienteret tekstbehandler uden at tænke sig om. Desværre benytter en meget stor del så netop også deres tekstbehandler uden at tænke sig om. I stedet redigeres indholdet visuelt, med flere linjeskift imellem afsnit, ændret skrift for at indikere overskrifter etc.
Den slags er mildest talt et helvede at arbejde videre med, for du kan f.eks. ikke generere en automatisk indholdsfortegnelse på baggrund af den slags. du kan heller ikke definere homogeniteten en gang for alle, skifte skriftstørrelse eller skrifttype for de enkelte typografier etc.
Nu ved jeg ikke hvor meget du selv har arbejdet med tekster, men min erfaring er at det er mange gange lettere at styre med gode typografi-definitioner.
Jeg har flere gange været nødt til at tage flere siders tekst fra andre og konvertere ALT til uformatteret tekst og derfra tildele typografier, for at kunne reparere et kollapset layout.
Det kan du så udlægge som du vil.

  • 0
  • 0
Jesper Mørch

Enig. Derfor mener jeg, at værktøjet i den proces (at lære hvad der er hovede og hale i en tekst) skal være så usynligt og let at bruge som overhovedet muligt, så eleverne kan fokusere på at lære at skrive og producere tekster.

Der er det så at min erfaring advarer mig om de risici der er forbundet med at benytte en grafisk orienteret tekstbehandler fremfor en tilsvarende tekstbaseret - så længe det KUN drejer sig om selve tekstens indhold.
en tekst bliver jo ikke vanskeligere at læse bare fordi skærmbilledet ikke ligner en papir-udskrift, vel?
Til gengæld minimeres risikoen for at blive afsporet af grafiske funktioner imens man skriver.

  • 0
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

100.00% ubrugelig ingen kvantificerbare eller sammenlignlige parametre bare børn plus tomt text felt.

FAIL... Selv om den var 100% for OO ville den stadig være ubrugelig for den er bare ubrugelig generelt.

Så du mener ikke at børnenes erfaringer er relevante?! Det er da noget pjat.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

Børnenes erfaringer er skam relevante, bare ikke for nogen andre end deres IT underviser.

Hvis man skulle ha brugt det til noget så skulle undersøgelsen have brugt standardiserede spørgsmål der ikke indeholdt et bias med en pointskala så man kan lave statestik og faktisk uddrage en generel holdning fra de små poder.

Jeg mener helt klart at deres IT underviser burde se på disse anekdoter og udlede hvor han bør forbedre sin gennemgang af office suiter for at sikre at han tilbyder de børn han underviser en dækkende gennemgang af materialet.

ellers ligegyldigt mm du har et barn i den klasse.

mvh
Jakob

  • 0
  • 0
Jørn Hedegaard Povlsen

Math-afsnittet i undersøgelsen:

22 elever besvarer.

Af disse 22 elever ses det, at 9 elever ikke kan finde udaf at skrive +/-

Det drejer sig om
Elev:
1, 3, 9, 10, 12, 13, 15, 18, 20

Så har nogle elever også svært ved at lave en kvadratrod. Dette gælder
Elev: 2, 3, 4, 15

Så man konkluderer, at mindst 10 ud af 22 elever ikke kan finde ud af
at bruge math-editor i openoffice

I undersøgelsens baggrundsmateriale læses der:

"Eleverne fik løbende hjælp når de sad fast"

Så spø'r jeg eksperterne i Århus: Fik de hjælp med +/-?. Undrede det ikke eksperterne, at det her med +/- var svært?
Kom I, (alså lærerene, der hjælper) nogensinde til kvadratrodsmatematiken?

Lad os høre mer om +/- problematikken!

Og lad os høre mere om jeres pædagogiske metoder.

mvh
jhp

  • 0
  • 0
Ayhan Binici

Disse artikler om de stakkels børn er efterhånden ret trættende.

Det kan ikke udelukkes at MSO er mere brugervenligt. Men det er et luksusproblem, når der tænkes på at OOo kan dække de fleste menneskers behov. Skal vi så også til at udstyre børnene med Macbooks, fordi de er meget "federe" end PC'er?

De penge der spares på licenser kan bruges bedre. Såsom undervisningsmateriale.

Listen over OpenOffice-installation vidner om, at OpenOffice er modent og kan anvendes i alle slags miljøer:
- Lille og stor skala
- Private virksomheder
- Skoler og kommuner

Listen:
http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Major_OpenOffice.org_Deployments

Lad os nu bare lære at bruge vores penge med mere omhu og komme videre i teksten.

  • 0
  • 0
Lars Kroll

@Jesper

Dine sidste to indlæg om hvordan "man" skal og bør skrive (typisk: tekst og indhold først, layout og polish bagefter) virker ikke for mig.
Sådan skriver jeg simpelthen ikke. Og ja, jeg skriver en masse i forbindelse med mit arbejde. (Og ind imellem på debatfora :-) ).
Jeg kender masser af andre, for hvem det heller ikke fungerer at skrive på den måde. Og jeg kender en del som dig, der foretrækker "først indhold, så form". Noget af det dejlige ved mennesker er, at de er forskellige, og har forskellige behov.

Jeg mener ikke, at folkeskolen bør ensrette os alle, til at tænke i "indhold først, form bagefter". Jeg mener at folkeskolen bør lære folk at finde den måde at skrive på, der virker for dem.

Forskellen på en wysiwyg tekstbehandling, og et system som f.eks. LaTeX, er at i LaTeX har du ikke noget valg: Der giver det ikke mening at tænke helheden af din tekst ind i processen.
Et program som Word, eller open Office varianten for den sags skyld, giver begge options.

Husk også på, at det betemt ikke KUN handler om tekstens indhold. Layout betyder en masse for det indtryk en tekst gør på læseren, og værktøjets brugervenlighed gør en masse for børn lyst til at bruge det.

  • 0
  • 0
Lars Kroll

"FAIL... Selv om den var 100% for OO ville den stadig være ubrugelig for den er bare ubrugelig generelt."

Jeg gad vide hvor mange gange jeg får lejlighed for at takke for det høje debatniveau, og de eminente argumenter i denne tråd :-)

  • 0
  • 0
Lars Kroll

@Ayhan

Jeg er uenig med din prioritering. Du siger at du mener at MSO er mere brugervenligt end OO, men at det kan være ligemeget, for OO er gratis.

Jeg synes personligt, at folkeskolen der jo som bekendt er basis for vores uddannelsessystem, bør være et prioritets område. Jeg synes at kvalitet bør være en langt større faktor end pris. Selvfølgelig er pris nødt til at være med i overvejelserne, men selv der, udgører licens omkostningerne altså en ret lille del af ethvert IT budget, og en endnu mindre del når man kan købe "educational licenses".
Men jo. OO er sandsynligvis det billigste alternativ.

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Lasse,

Helt ærligt, det kan man sgudda ikke byde folkeskole elever.....

Næeh - og jeg er enig med dig i, at netop formel-editor er ét af de mere grelle eksempler på skrækkelig GUI i OOo.

Jeg kan dog at jeres senere diskussion se, at jeg tog fejl, da jeg antog, at man kunne klare sig uden den én-dimensionelle editor. Min begejstring i artklen dengang skyldtes nok primært, at jeg havde opdaget, at det kunne lade sig gøre at indtaste formler sådan lidt LaTeX-agtigt og ikke via GUI selv. Jeg var ikke opmærksom på, at der var noget, som man ikke kan udelukkende i GUI men som kræver den én-dimensionelle indgang også.

  • 0
  • 0
Lasse Reinholt

Jeg kan dog at jeres senere diskussion se, at jeg tog fejl, da jeg antog, at man kunne klare sig uden den én-dimensionelle editor

Jeg vil da skrive et blogindlæg om det på engelsk et sted, for der er nok rigtig mange derude, som lader sig snyde af de peg-og-klik ikoner før de kaster sig ud i en omlægning. Og efter min mening er en formeleditor værd at tage med i sine overvejelser i skolesammenhæng.

  • 0
  • 0
Bjarne W. B. Petersen

Ribbon interfacet i office 2007 er markant anderledes end foregående versioner.. Svært at afvise.

I den grad... på vores arbejdsplads har vi det sidste års tid benyttet Office 2007... og jeg kæmper stadig med at finde de funktioner jeg skal bruge... og hjælpefunktionen peger på ikke eksisterende lokationer... gnargh...

  • Bjarne
  • 0
  • 0
Lars Remmen

Jeg vil da skrive et blogindlæg om det på engelsk et sted, for der er nok rigtig mange derude, som lader sig snyde af de peg-og-klik ikoner før de kaster sig ud i en omlægning. Og efter min mening er en formeleditor værd at tage med i sine overvejelser i skolesammenhæng.

Hvorfor dog i folkeskolen? Der findes altså bedre værktøjer, også nogle glimrende som er gratis, til folkeskolebrug. En formeleditor i et tekstbehandlingssystem er muligvis fin på en ungdoms- eller videregående uddannelse, hvor der skal skrives rapporter med matematiske udtryk. Det skal der ikke i folkeskolen.

/Lars

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere