Aarhus-udviklere bruger spilmotor til at visualisere data fra bagagesystemer i 3D

Sådan ser bagagesystemet ud i visualiseringsværktøjet, Crisplant har udviklet. De hvide brikker repræsenterer de plastikbakker, kufferterne transporteres i. Foto: Crisplant
Når der er problemer med bagagesystemet i lufthavnen kan teknikerne følge med hos Crisplant i Aarhus ved hjælp af et værktøj, der viser systemet i 3D.

At lade kameraet følge en kuffert rundt i en virtuel kopi af et bagagesystem i en lufthavn lyder måske ikke som det næste Minecraft, men spilteknologi bliver brugt hos Crisplant i Aarhus til at hjælpe teknikerne med support af de systemer, der skal sørge for, at alle kufferter kommer med de rigtige fly.

»Vi laver altid i den indledende fase af et projekt en 3D-simulering for at vise, at anlægget yder det, det skal. Vi har derfor altid haft en 3D CAD-model, og så tænkte vi, om ikke det kunne være sjovt, hvis vi kunne få det rigtige flow ind i realtid,« fortæller senior softwarearkitekt Anders Lildballe fra Crisplant til Version2.

Crisplant, der er en del af den tyske koncern Beumer Group, udvikler systemer til håndtering af bagage, post og pakker, og firmaet står selv for softwareudviklingen, hvor alene afdelingen til de overordnede kontrolsystemer beskæftiger 110 udviklere.

Mens styringen på maskinniveau programmeres i C, skrives kontrolprogrammerne i Java og C#.

Høj oppetid er vigtig for forretningen

Bagagesystemer er vigtig del af lufthavnenes infrastruktur, hvor et driftsstop kan være dyrt, fordi det forsinker flyafgangene i travl lufthavn.

Ved at indsamle data fra systemerne og vise dem i en 3D-model bliver det muligt på en ny måde at finde frem til, hvad der er galt, og hvordan et problem er opstået.

Læs også: Vejdirektoratet vil generere 3D-vejmodeller i bedste SimCity-stil

»Vi generer en del gigabyte. Det er primært positionsdata om, hvor hvert eneste emne befinder sig, og så er det også kontekstinformation, som eksempelvis hvem det tilhører, og hvilket fly det skal med,« forklarer Anders Lildballe.

Det er ikke alle data, der bruges i modellen. De fleste data sorteres fra ude ved selve systemet, hvor en specialudviklet dataopsamler sørger for at sende de relevante data i realtid tilbage til Crisplant.

Dataene kan så præsenteres i et værktøj, som giver en visuel gengivelse af, hvordan systemet ser ud i virkeligheden, og hvor kufferter og pakker kan vises. Det er ikke en model med CAD-nøjagtighed, men derimod et værktøj, der bygger på spil-frameworket jPCT.

»Vi har taget en spil-engine og selv bygget værktøjet op fra scratch. Det er en letvægtsmodel, så selv for et stort anlæg kan det sagtens køre på en ganske almindelig pc. Vores fokus har ikke været på at have naturtro grafik, men at have noget der kører let og have en masse værktøjer til at søge i modellen, få kameraet til at følge en kuffert eller farve alle kufferterne ud fra nogle kriterier,« forklarer Anders Lildballe.

Foreløbig har otte bagagesystemer i lufthavne fået en model og dataopsamler til visualisering i værktøjet. Ud over at vise situationen i realtid er det også muligt at gå tilbage i tid og se, hvad der eksempelvis skete lige før et driftstop.

»Vi kan se i realtid, hvordan anlægget kører lige nu, men hvis der har været et problem, kan vi også afspille det i værktøjet. Hvis der har været et mekanisk stop, så kan vi se, hvorfor det skete og korrigere,« siger Anders Lildballe.

Indsamlingen af data fra de forskellige anlæg betyder også, at det er muligt at se på, om data fra ét anlæg kan bruges til at imødegå problemer i et andet anlæg.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer