Aarhus-professor får millionlegat til datamining af smartphones

Der er mange penge gemt i de enorme mængder data, vi efterlader, når vi for eksempel googler fra en smartphone. Professor Christian Søndergaard Jensen får nu 2,5 millioner kroner til sin forskning på området.

Hvordan kan man bedst muligt udnytte alle de data om brugerne, som de efterlader ved besøg på internettet? Finder man svaret, er der store muligheder ? og en god forretning i vente.

Det fortæller datalog og professor Christian Søndergaard Jensen til Berlingske Business, i anledning af, at han i dag mandag modtager landets største forskerpris: 2,5 millioner kroner fra Villum Kann Rasmussens Årslegat.

Professoren holder til på Aarhus Universitet, men har tidligere tilbragt et år hos Google, hvor man har en hel del erfaring med at trække mening ud af store datamængder.

For Christian Søndergaard Jensen er fokus på data, der kobler brugeren sammen med en lokation, for eksempel hvis man søger efter nærmeste restaurant på sin smartphone og derfor opgiver sin eksakte position.

Men dermed opstår muligheden også for, at brugeren efterlader så meget information i løbet af dagen, at privatlivets fred er i fare. Forskningen i datalogens gruppe er derfor også rettet mod at finde nye måder, der giver plads til begge dele. Altså at få besked om, hvor nærmeste restaurant er, uden at fortælle om sin position.

En anden kæphest er, at dansk it-forskning ikke kun skal arbejde i det videnskabelige miljø, men også blive brugt i kommerciel sammenhæng, så snart det er muligt. Den danske forskning er højt respekteret, men skal ikke leve sit i liv i en parallelverden, mener Christian Søndergaard Jensen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Olesen

Forskningen i datalogens gruppe er derfor også rettet mod at finde nye måder, der giver plads til begge dele. Altså at få besked om, hvor nærmeste restaurant er, uden at fortælle om sin position.

Er det bare mig, der tænker Google +/& Android i denne sammenhængen?

Smartphonen logger hvor du er, og google smider reklamer i hovedet af én, fra områdets lokale butikker?!

Nej tak.

  • 0
  • 0
Henrik Pedersen

Well, det sker jo allerede at vi får reklamer i vores applikationer... Jeg har det helt fint med det hvis man kan få små praktiske (og gratis) programmer og der så er et lille banner i toppen...

Så betaler man bare for en "fuld version" hvor der ikke er reklamer i.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere