Århus-politikere fastholder smartboards trods satsning på billigt alternativ

Det har hele tiden været meningen, at Århus Kommune ville investere 10 millioner kroner på interaktive tavler - Smartboards - til skolerne, selvom kommunen sideløbende har barslet med en prisbillig tavleløsning.

Investeringen af 10 millioner kroner i 150 Smartboards til de århusianske skoler har hele tiden været planen i Århus Kommune. Også før det blev besluttet at kigge nærmere på den prisbillige løsning den interaktive lærertaske.

Det fortæller konstitueret it-chef i Århus Kommune, Svend Andersen, til Version2.

Begge løsninger fungerer som en slags interaktive skoletavler, men planen med den interaktive lærertaske var oprindeligt at komme op med et prisbilligt alternativ til Smartboard i skolerne, som leverandøren af den interaktive lærertavle, MergeIt, tidligere har fortalt Version2.

Ifølge Svend Andersen har det dog hele tiden været meningen, at der skulle indkøbes 150 Smartboards uanset hvad.

»Beslutningen om at købe Smartboards for 10 millioner kroner er truffet i Børn og Unge-afdelingen med politisk opbakning, før idéen om den interaktive lærertaske blev fostret,« siger Svend Andersen.

Han siger, at de to produkter aldrig har udelukket hinanden. Det er derfor ikke utænkeligt, at der både kan bruges Smartboards og interaktive lærertasker på kommunens skoler.

Hvis altså den interaktive lærertaske overhovedet skulle blive indført på de århusianske skoler.

»Det er rigtigt, at den interaktive lærertaske er kommet dertil, hvor der er noget konkret i projektet. Men der er ikke truffet en endelig beslutning, om den interaktive lærertaske er velegnet til at rulle ud på alle skoler i Århus Kommune. Og det har hele tiden været beslutningen, at det kun skulle være et supplement til Smartboards, og ikke et alternativ,« siger Svend Andersen.

Løser samme problemstilling
Administrerende direktør hos leverandøren MergeIt, Claus Lavdal, bekræfter, at de to løsninger kan supplere hinanden, selvom de i sidste ende løser stort set den samme opgave.

»De to løsninger kan sagtens fungere sammen, og de har to meget forskellige fokuser. Den interaktive lærertaske er et mobilt og personligt værktøj, og Smartboard er et fastmonteret værktøj i klassen. Men de løser den samme problemstilling et langt stykke hen ad vejen,« siger Claus Lavdal.

Direktøren fortæller, at han ikke på forhånd var bekendt med Århus Kommunes beslutning om at købe Smartboards for 10 millioner kroner.

»Men det er jo en politisk beslutning, og der er det ikke så vigtigt, hvad folk med teknisk indsigt har at sige,« siger Claus Lavdal.

Svend Andersen kan ikke med den nuværende situation i kommunen oplyse Version2, om den interaktive lærertaske er lagt på is, hvad angår kommunens skoler.

»Vi står i den situation, at vores tidligere it-chef (Jens Kjellerup, der oprindeligt fik idéen til den interaktive lærertaske, red.) har valgt at søge nye græsgange, og indtil vi har fået en ny it-chef, har vi besluttet ikke at ændre på væsentlige, strategiske beslutninger,« siger Svend Andersen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Henrik Pedersen

Jeg står nu stadig ved min kommentar på den sidste post:

http://www.version2.dk/artikel/10959-aarhus-dropper-billig-skoleloesning...

Jeg syndes ikke det der er særligt gennemtænk fra politikernes side. De har ret at det er en politisk beslutning og det burde det ikke være! Jeg ved ikke hvor god "tasken" ville være, men uanset hvad så er det et massivt spild af penge fra kommunens side. Jeg sidder på min skole lige nu og skriver og tænker faktisk lidt på hvor dyr den ting der hænger 1½ meter fra mig har været.

Efter min mening burde de have nøjes med projekteren og i stedet sørget for bærbare til alle elever. Det ville være meget bedre hvis læreren have en bærbar (som de allerede har faktisk) som de så satte til projekteren, endten kablet eller med en trådløs netværksprojekter. Så kunne alle elever sidde med en bærbar og deltage i undervisningen på den måde. Og hvis man så også kunne koble sig trådløst på projekteren fra elevernes side ville det jo være suværent! Jeg siger ikke løsningen ville være billigere, men den ville både understøtte regeringens ønsker om bedre IT kundskaber, og samtidigt være langt mere effektiv, set fra mit synspunkt, end den tavle.

Faktisk er de der tavler heller ikke ligefrem gigantiske. Jeg har et billede her af vores tavle som var mindre end først anslået så vi har faktisk stadig nogle stumper af de gamle tavler som bare er blevet skåret over og har fået nogle lister på.

http://hsp.dk/tavle.jpg

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere