Årets højdespringer 2020: Fokus på velsmurte netværk løfter GlobalConnect

Mere end halvdelen af al datatrafik i Danmark går gennem Global­Connects net. Dermed har virksomheden fået en unik position med store faglige udfordringer for medarbejderne, fortæller adm. direktør Louise Hahn. Illustration: GlobalConnect
Virksomhedens ­ambitiøse vækststrategi med store faglige udfordringer kan sammen med coronatidens behov for gode dataforbindelser tage en del af æren for årets højeste hop, mener direktøren.

Med 22 trin op ad ranglisten i forhold til 2019 vinder datakommunikationsvirksomheden GlobalConnect titlen som årets højdespringer på IT Company Rank-listen.

Det vækker naturligt nok begejstring hos virksomhedens adm. direktør, Louise Hahn, der tiltrådte sin stilling i februar i år.

»Det er en rigtig glædelig overraskelse, at vi tager et så stort og markant spring, fordi det bekræfter den følelse, jeg selv sidder med, hvor jeg oplever, at mange henvender sig og gerne vil være en del af vores team.«

Årsagen til fremgangen skal findes mindst to steder, mener hun.

For det første i den vækststrategi som virksomheden har lagt, og som byder på både opkøb og fusioner:

»Vi er i rivende udvikling, og de fleste synes, det er sjovt at være et sted med ambitioner, et sted, hvor der sker noget.«

En anden årsag er det voksende behov for de produkter, GlobalConnect har på hylderne, og som bliver stadigt mere afgørende for, at virksomheder og samfund kan holdes kørende:

»I takt med at vore kunder bruger cloudløsninger og har brug for realtidsdata, får de også brug for en mere sikker og stabil datainfrastruktur. På den måde er det, vi leverer, utroligt afgørende for vores kunder og for hele samfundet. Og coronaen har med al tydelighed vist, hvor vigtigt det er, at datainfrastrukturen fungerer,« siger Louise Hahn.

Coronaen har sandsynligvis også en del af æren for, at der er kommet mere fokus på gode dataforbindelser, og det har igen givet GlobalConnnect mere taletid i medierne og øget kendskabet til virksomheden, vurderer hun.

»Endelig bliver flere og flere af de it-professionelle, som deltager i undersøgelsen, kunder hos os,« lyder endnu en forklaring.

Faglige udfordringer lokker

Ranglisten viser, at det i særdeleshed er udsagnet ‘Tilbyder gode faglige udfordringer’, der skubber virksomheden op ad listen – hele 31 pladser højere end i 2019 og dermed en samlet 9.-plads i denne kategori.

»Den eksterne feedback, jeg får, går på, at vi har hele paletten både backbone, service med connectivity og datacenter. Det finder folk attraktivt, fordi vi i disse år er i en omstillingsproces, hvor kundernes behov ændrer sig. Connectivity bliver mere og mere vigtigt, og dér er vi langt fremme teknisk set,« siger Louise Hahn.

Et af de områder, hvor virksomheden er langt fremme, er sammensmeltningen af it og teledata.

»Det er en industri i rivende udvikling, og det skaber store faglige udfordringer, og her har vi positio­neret os unikt, fordi vi kan tilbyde en samlet infrastruktur: Mere end halvdelen af al datatrafik i Danmark går gennem vores net. Samtidig leverer vi løsninger til erhvervskunder, vi har egne datacentre, og så tilbyder vi de forskellige cloudløsninger, som findes,« forklarer direktøren.

Intet tyder på, at de faglige udfordringer bliver mindre i de kommende år. Det skal kunderne nok sørge for:

»Når kundernes behov ændrer sig, skal vi matche dem. Når der kommer mere hjemmearbejde, flere cloudløsninger og større behov for realtidsdata, så har kunderne behov for, at deres connectivityløsning virker. De gider ikke diskutere, om det er det lokale LAN-netværk eller internetforbindelsen, den er gal med, når Teams lacker. Det skal bare virke,« understreger hun.

»I tele- og it-branchen er det meget opdelt, men det er kunderne ligeglade med. Den store data­hovedvej og det lokale netværk skal spille samme, og det skal både være sikkert og kunne fungere uden forsinkelserne,« siger hun og kommer med et eksempel:

»Vi har kunder, som sælger deres varer via en hjemmeside eller en app. Hvis deres forbindelse går ned, går deres kunder bare til konkurrenten. Den type problemer, man før overlod til it-afdelingen, har corona bare gjort så synlige – også for direktøren, fordi de nu er blevet forretningskritiske.«

Intelligent netværksløsning er en af de nye teknologier, som GlobalConnect arbejder med, hvor data går den direkte vej mellem bruger og applikation, og hvor det er muligt at prioritere f.eks. Teams over mails, så man kan rangordne de systemer, man bruger og dermed undgå huller i kommunikationen.

Hop på social ansvarlighed

Når det gælder ‘Social ansvarlighed og bæredygtighed’, har virksomheden også taget et gevaldigt hop fra en placering som nummer 58 til plads nummer 30.

Louise Hahn peger på, at det muligvis skyldes, at virksomhedens datacenter er blevet energieffektiviseret. Det her betydet en signifikant reduktion af strømforbruget og givet det en klasse A-certificering.

»Vi har nu det grønneste datacenter i Danmark, og vi er lige nu ved at installere mere strømbesparende måder at køle på. Indsatsen har været omtalt i medierne ad flere omgange, og vi er blevet fremhævet som et godt eksempel.«

Energieffektiviseringerne har været et ønske fra kunderne, men udspringer også af en ambition om at gå forrest:

»Dataprocessing er ganske omkostningstungt energimæssigt og har et betydeligt CO2-aftryk. Derfor er det en forpligtelse, vi skal tage på os, inden der kommer krav til det.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere