To år efter go-live: Skoleledere revser Aula i ny undersøgelse

16. november 2021 kl. 12:561
To år efter go-live: Skoleledere revser Aula i ny undersøgelse
Illustration: Kombit.
En ny undersøgelse foretaget af Kombit og KL blandt danske skoleledere giver folkeskolens onlineplatform, Aula, en middelmådig vurdering to år efter lanceringen
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Mere end to år efter udrulningen af Aula fungerer løsningen stadig langt fra optimalt.

Det viser en brugertilfredshedsundersøgelse, som kommunernes it-fællesskab, Kombit, har lavet sammen med Skolelederforeningen.

544 skoleledere har deltaget i undersøgelsen, der blev foretaget i september måned i år. De er blevet bedt om at vurdere en række funktioner i Netcompany’s platform til folkeskolen på en skala fra 1-5.

Der er ikke nogen af funktionerne i den udskældte erstatning for Forældreintra, der har scoret højere end skoleledernes tiltro til, at platformen passer forsvarligt på personoplysninger. Den ringest vurderede funktion er søgefunktionen på platformen, der får en vurdering på blot 1,8 af skolelederne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Blandt de bedst vurderede aspekter ligger blandt andet Aulas udseende, der scorer 3,4.

Den samlede tilfredshed blandt respondenterne lander på blot 2,3.

Problemramt fra starten

På Version2 har man tidligere kunnet læse om, hvordan der allerede inden lanceringen var problemer med Aula-løsningen, og at forældre til skolebørn mener i stort omfang mener at løsningen enten er dårligere eller på linje med forgængeren, Forældreintra.

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
17. november 2021 kl. 18:15

Nu har jeg kun prøvet Aula, og ikke forgængeren. Men kan det virkelig passe at det skal være så langsomt som det er? Det er jo i naturen et system hvor der kommer beskeder af forskellig vigtighed og forskel i hvor meget de haster at reagere på. Men fordi systemet er så langsomt som det er, så bliver det en ret stor forstyrrelse hver gang der kommer en besked. Og det har man så forstærket ved at tage det valg at Reply-All er default.

Note: det er Aula app jeg snakker om da det i 2021 er den primære indgang til den slags systemer. Jeg målte det lige nu, hvor jeg målte at det tog 15 sekunder fra jeg trykkede på Aula ikonet til jeg havde trykket mig ind på den første besked. Og subjektivt mærkede det til at være hurtigere end det plejer, måske fordi beskeden allerede er cached i dette tilfælde.

Problemet et at der engang imellem er beskeder af den slags hvor ens barn er nærkontakt til en COVID-19 smittet, og man skal i gang med at booke tider til test ASAP, så man kan heller ikke slå notifikationer fra