Aalborg køber 1.400 chromebooks til skoleeleverne: »Glæder mig til en maskine, der bare virker«

Først ville politikerne i Aalborg købe iPads til alle elever i 4. til 6. klasse. Nu er 1.400 Lenovo Chromebooks på vej i stedet, og dermed kan eleverne komme i gang på bare 20 sekunder, hvor det før tog op til 20 minutter.

Der er julegaver på vej til elever og lærere i Aalborg Kommune. Midt i december skulle 1.400 Lenovo x131e Chromebooks gerne ankomme, så eleverne i 4.-6. klasse i en del af Aalborgs skoler kan få hver deres maskine. Men da byrådet i Aalborg bevilgede pengene, var det slet ikke Chromebooks, de havde i tankerne.

»Den originale plan var, at alle fik en iPad, men så var vi nogle, som sagde, at vi gerne ville have Chromebooks i stedet. Det kunne man dengang ikke få med dansk tastatur, men så begyndte det at dukke op for et halvt år siden,« fortæller Kim Østergaard Christiansen, lærer og it-vejleder i Aalborg, til Version2.

Læs også: Kommune ekspres-indkøber Chromebooks til skoleelever

På grund af interessen fra Aalborg valgte Lenovo at byde ind med x131e-modellen med dansk tastatur, da indkøbet kom i udbud, selvom den ikke tidligere var planlagt til dansk lancering. Det blev også den, som vandt runden, med en stykpris på knap 2.300 kroner før moms.

»Den er virkelig robust, med stærke hængsler og så videre, så den er meget egnet til skolebrug,« vurderer Kim Østergaard Christiansen.

Fra 20 minutters ventetid til 20 sekunder

Han har selv haft en Chromebook i et års tid, og da skolerne i forvejen bruger Google Apps i undervisningen, kan han næsten ikke vente til, at de gamle Windows-maskiner med XP bliver udskiftet med de webbaserede Chromebooks.

»Jeg glæder mig allermest til, at vi får maskiner, der bare virker. Der er ikke alle mulige printerindstillinger eller forskellige netværksdrev. For mig, som tidligere har arbejdet i computerbranchen, er det simpelt at forstå konceptet med netværksdrev, men for en elev i 4. klasse kunne vi lige så godt tale latin,« siger it-vejlederen.

Ved at bruge en cloud-baseret løsning som Google Apps, har eleverne altid deres dokumenter, uden at blive stoppet af at have gemt et dokument på den lokale harddisk på en lånemaskine. Og så er der opstartstiden.

»Vi har nogle Lenovo R60-maskiner (fra 2006, red.) med Windows XP, som godt kan bruge 20 minutter på login på AD’et. Med Chromebooks tager det 15-20 sekunder, og så har eleverne alt det, de var i gang med, på deres personlige skrivebord med det samme. Går deres personlige computer ned, kan de få en ny og fortsætte fra præcist samme sted,« siger Kim Østergaard Christiansen.

Netværket virker fint

Meldinger om dårlige netværksforbindelser på landets folkeskoler tror han også meget handler om situationen, når alle elever skal logge på AD’et samtidigt. Men det skal selvfølgeligt grundlæggende være i orden.

»Vi er opmærksomme på, at det kræver et godt netværk, og vi har lige opgraderet vores bundswitche til gigabit. Men tidligere har det fungeret fint, når eleverne har haft deres egne computere med, så jeg vil skyde på, at det kommer til at forløbe rigtig fint med Chromebooks også,« siger han.

Ved at bruge Google Apps i stedet for traditionelle kontorpakker har lærerne også fået et meget bedre værktøj til skolebrug, mener Kim Østergaard Christiansen.

»Det er et helt fantastisk pædagogisk værktøj, som er meget behageligt at arbejde med. Eleverne kan dele deres dokumenter med dem, de vil, og jeg kan følge med i, hvad de laver, og hvor langt de er nået, uanset hvor de er på skolen. I stedet for at de afleverer et produkt, jeg så retter, kan jeg skrive kommentarer ind i dokumentet i et langt mere dynamisk samarbejde,« siger han.

Læs også: Billig 11-tommers HP Chromebook til 1.500 kroner får blandet modtagelse

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (47)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Tommy Bell

Det er jo en rigtigt fin ide og god løsning.

Altså lige bortset fra det med

Ved at bruge en cloud-baseret løsning som Google Apps, har eleverne altid deres dokumenter, uden at blive stoppet af at have gemt et dokument på den lokale harddisk på en lånemaskine.

Så nu er folkeskolen også med på at undervise børn at data det er noget vi skal give væk, og helst til en virksomhed som gør alt hvad det kan for at komme ind i hovedet på en, og målrette deres reklamer.

Så er det da en hamrende smart ide at få en Stat til direkte at undervise børnene i at det skal man da gøre.

Eller medfølger der undervisning for at lære børnene at det her er en dårlig ide?

Hvordan står de børn der har forældre der ikke mener de skal ligge alt ud til verdens skue? De bliver jo nærmest sat bagud, fordi de ikke vil give information væk. Så hvis man underviser ens barn i at passe på, så er man egentligt skyld i at barnet nu ikke kan passe ind i skolen.

Jeg synes godt version2 kunne stille lidt kritiske spørgsmål, specielt på baggrund af alt det her med NSA osv. der sidder og snooper i alt. Så mener jeg bestemt ikke det er en god ide at undervise børn i at ligge alt ud offentligt, de her børn skal jo også have et liv når de vokser op, forhåbentligt som noget andet end en Google-dukke.

  • 33
  • 23
Palle Simonsen

Interessant at x131e Chromebook kan fås med dansk tastatur. Specifikationer ser ganske interessante ud og man kan med lidt snilde ligge et andet OS på.

Desværre kan man frygte, at den for 'os andre' bliver prissat ihjel. Ihverttilfælde når man ser på US priser på alm. Win 7 baseret x131e vs. Danske priser på ditto. ~$ 500 vs ~ DKK 7.900.

@Tommy - Såvidt jeg er orienteret har alle US ejede virksomheder de samme forpligtigelser overfor NSA, FBI og andre. Uanset om det data de bestyrer befinder sig i US eller ej. Om man bliver Google dukke af at anvende ChromeOS, MS dukke af at anvende Windows eller IBM dukke af at anvende Notes må stå få din egen regning.

  • 9
  • 1
Jesper Jepsen

Hvor læser du de skal undervises i at give data væk? og hvor står det i loven at det er en dårlig ide?(må jo være lovfæstet siden de skal lære det)
De data du finder i skoleleleveres afleveringer er ikke voldsomt intersante, med mindre du er bekrymret for at NSA begynder at registre stavefejl m.m. hos de danske elever. Google apps må ikke benyttes når der er tale om personfølsomme oplysninger bare spørg Odense kommune om det.
Desuden er ansvaret for at lære børn om sikkerhed og risici på nettet forældrenes ikke skolen eller andre.

Nu nævner du Google dukker, tja er det være end Microsoft dukker som det offentlige har været i årtier? og hvor eleverne direkte blev(bliver) undervist i ET produkt ikke tekstbehandling men MS Word... og inden du himler op om 4 klasses danske stile så overvej lige forældrenes brug af f.eks Facebook, så ansvaret ligger hos forældrene.
Jeg ser med glæde at man har valgt et system der mindsker bøvlet for læren, giver mere tid til at producere og samarbejde og som mindsker presset på budgetterne. ( for ikke at nævne at der ikke er noget med at "glemme" opgaven hjemme mere)

  • 23
  • 7
Benjamin Andersen

Tja hvad er alternativet.
Ipads der sender alt til Apple plus de skoler der kører med dem har store udgifter på skifte dem da de går mere i stykker.

Så virker til de her faktisk har tœnkt sig om og taget mindst onde af alle mulighederne. Samt det billigeste i lœngden.

  • 18
  • 5
Torben Jensen

Jeg er ret sikker på at den undervisning ikke følger med. For skolen, eleverne og 99.9% af forældrene handler det om at det skal virke. Helst uden opstartsproblemer.

På mine ungers skole opgiver de næsten at bruge de klassesæt med bærbare de har: inden de er startet, har indlæst sikkerhedsprofiler / brugerprofiler etc, så er halvdelen af lektionen gået. Det er overraskende nok meget tæt på at være lige så ringe som i 1987 da vi var 4 personer om at dele en Piccoline og indlæste WP4.x fra en 5.25" fællesdisk. Og så brugte vi jo ikke engang tid på at gå på facebook når undervisningen så faktisk startede...

Et alternativ kunne være at skolen laver en (skole)central storage-løsning, som kunne tilgåes hjemmefra. Men igen: så skal ungerne til at lære at bruge det. I en tid hvor de alligevel deler alt på facebook/ instagram fra de er 11.

Jeg er OK tilfreds med løsningen. Forældre med teknisk viden kan jo evt lære ungerne at kryptere data. Men tror faktisk ikke nogen som helst i 4. klasse bekymrer sig om NSAs snagen i data.

  • 13
  • 1
Vilhelm Thorgny Hansen

"Vi er opmærksomme på, at det kræver et godt netværk, og vi har lige opgraderet vores bundswitche til gigabit."
Lad os håbe, at det/de trådløse netværk på Ålborg skolerne - for så vidt angår dækning og kapacitet - matcher den nævnte opgradering. Gigabit bundswitche er jo i sig selv ingen garanti mod overbelastede, trådløse netværk.
Anvendelsen af tablets - uanset om det er Pads eller Books - medfører nemlig et helt andet brugsmønster, end hvad er gældende med PC'er, og det stiller væsentlige højere krav til det trådløse net.

  • 6
  • 0
Tommy Bell

@Palle
Ja, men princippet er jo at børnene vokser op med at man bare smider sin data i cloud løsninger. Det er der jeg mener problemstillingen ligger. Jeg mener bestemt man bliver Google-dukke, hvis det kommer ind med navlestrengen, fordi når de her børn så vokser op, så er de endnu mere vant til at ligge deres data offentligt, end hidtil. Desuden, så hvis de nu brugte deres egen cloud løsning, så det lå internt og ikke hos en amerikansk virksomhed, så ville det da i det mindste gøre en smule.

Jeg er også meget tilhænger af at vi gør det nemt for både undervisere og elever, men det er vel heller ikke det samme som at skulle ligge data'en ud i skyen?

@Jesper Jepsen
Det læser jeg ikke, og det siger jeg ikke. Jeg siger de skal undervises i ikke at gøre det. Fordi, hvis de skal bruge chromebooks, og han som citeret siger.

Ved at bruge en cloud-baseret løsning som Google Apps, har eleverne altid deres dokumenter, uden at blive stoppet af at have gemt et dokument på den lokale harddisk på en lånemaskine.

Så bliver de jo netop undervist i at ligge det på et Google drive. Så deres data ligger offentligt, jeg betragter ikke en google-drev eller lign. som privat. De snager og snager, og det er de forpligtet til. Det er deres forretningsmodel baseret på, og det er de jo sikkert så også forpligtet til i følge deres aftaler med NSA osv.
Selvfølgelig har forældre et ansvar, det har de jo altid. Men skolen har også et.

Det handler ikke om 4. klasse stile, det handler om de vaner og mennesker de her 4. klasser elever bliver til. Når de direkte bliver bedt om at ligge det offentligt, som 4. klasser, så når der her børn er 25-30 år og har i 15-20 år lagt alt deres information offentligt, så fortsætter de nok med det. Det er det koncept jeg tordner imod, og som jeg direkte synes folkeskolen nu er med til at promovere. Facebook er ikke et hak bedre, men nu bruger folkeskolen vel heller ikke facebook i undervisningen?

@Benjamin Andersen
Jeg synes bestemt ikke Ipads er bedre. For min skyld kan vi godt bruge chromebooks, vi skal bare ikke tvinge børnene, eller opfodrer dem til at ligge deres information offentligt, så vi skaber en trend og kultur hvor alt skal ud og ligge.

@Torben Jensen
Det har du ret i, de bekymrer sig ikke. Men det bør vi gøre, børn burde ikke bekymrer sig om det. Men jeg ville da være ked af at et barn, gør noget som ung, og så det bliver foreviget og brugt til at forfølge dem resten af livet. Min kommentar går på at det er farligt, mener jeg, at skabe en kultur hvor alt bare skal online. Det kan godt være de deler billeder osv. i forvejen, men skal vi blå-stemple det ved at føre det ind i folkeskolen?

@Thorvald Johannes Pedersen
Ja, og? Google snager jo stadig, og de her services er jo kun så sikre som brugerne gør det til. Det er ikke så meget selve metoden jeg tordner imod, det er resultatet.

  • 14
  • 3
Allan S. Hansen

Nu nævner du Google dukker, tja er det være end Microsoft dukker som det offentlige har været i årtier?

Nej- det er ikke værre, men man vil mene at med alle de (meget) kritisk (anti-)Microsoft røster der har været, at "man" havde lært bedre efterhånden, end blot at gå til den næste mere eller mindre ukritisk, blot fordi det så er 'ikke-Microsoft'.

Så hvorfor det skal stilles op på den måde er egentlig ret underligt, og hvorfor eks. Microsoft (eller Apple for den sags skyld) altid skal bringes ind som et slags modargument hvis man er kritisk overfor eks. Google og deres omgang med mere og mere af vores data og indflydelse på vores informations søgning.

Jeg synes også dette er et rigtig fint initiativ, og jeg er også lidt .... mistroisk overfor blot at opdrage skoleeleverne til at smide endnu mere af deres data i grams, hvilket jeg er sikker på Facebook gør nok for allerede.
Det betyder ikke at man mener at hvad Microsoft har gjort er "godt" ;)

  • 5
  • 0
Ebbe Hansen
  • 3
  • 7
Hans Andersen

Godt sagt, det er som om når man er lille smule kritisk eller nuanceret omkring cloud eller outsourcing, så vælter det frem med trolde. Og man kan altså ikke argumentere ud fra en negation, altså at fordi man bruger facebook, at det legalisere brugen af chromebooks.
Og hvad gør de den dag de ikke kan få fat i skyen, eller at de er nødt til at flytte alle deres filer et andet sted hen, eller de ønsker at skifte leverandør fra Google til noget andet...... Held og lykke siger jeg bare

  • 11
  • 3
Anonym

Og hvad gør de den dag de ikke kan få fat i skyen, eller at de er nødt til at flytte alle deres filer et andet sted hen, eller de ønsker at skifte leverandør fra Google til noget andet...... Held og lykke siger jeg bare

Jeg bruger selv Google Docs til mine private ting, og offline mode fungerer ganske udemærket. Jeg har ikke selv prøvet Chromebooks men mon ikke de fra central hold af (skolens it) kan sætte dem til default at gemme data offline?

Mit umiddelbare gæt vil være at de kommer til at opleve færre data tab ved Google Docs/Drive end ved mere traditionel client/server opsætninger der i højere grad er afhængig af det netværk man er koblet på når det kommer til backup.

Og mht til at flytte data ud, så har google en rigtig god data eksport funktion (https://www.google.com/takeout/).

  • 6
  • 1
Thorvald Johannes Pedersen

@Thorvald Johannes Pedersen
Ja, og? Google snager jo stadig, og de her services er jo kun så sikre som brugerne gør det til. Det er ikke så meget selve metoden jeg tordner imod, det er resultatet.

Ja ok, på den måde. Jeg tænkte mere på andre elever og andre "almindelige" personer. Jeg ville nok også umiddelbart sige at de kunne gøre det på en anden måde. Nu ved jeg dårligt nok, hvad en Chromebook er (skal lige google (LOL) det om lidt), men man kunne måske lære eleverne at gemme sine data lokalt på den (og beskytte den med password) og så derudover have sin egen lokale server, hvor man så kan lære eleverne at tage "online" backup - og hvordan de kan hente det ned igen, i tilfælde af at deres Chromebook går i stykker. På den måde ville de lære noget om lokal lagring og online backup - ting som formodentligt er udmærket at lære.

  • 1
  • 12
Christoffer Kjeldgaard

Du kan jo som forælder sørge for at opdrage(!) dit eget barn til at vigtig information skal man ikke videregive på nettet.

Det er alt, alt for let at skyde bolden over på skolerne, der, uanset hvilken platform de vælger, har en eller anden form for sky-løsning tilknyttet. Det har Apple og Microsoft nemlig også.

Men ja! lad os da endelig få en masse Ubuntu PCere ind, der er dine private søgninger på nettet også helt anonyme og bliver slet ikke sendt til Amazon (Sarkasme kan forekomme).

Så istedet for at sige: Duer IKKE, VÆK - så kom lige med et reelt alternativ. Nåh nej, for det eksisterer jo ikke.

  • 2
  • 9
Tommy Bell

Så hvis jeg ikke har et alternativ, så har jeg ikke ret til at komme og sige, at jeg ikke mener dette er en god ide?

Arbejder du for Stasi eller hvad?

Jeg har ikke på stående fod et alternativ, udover PC'er der ikke smider alt hvad du gør op i Skyen. Søgninger og information er ikke det samme i min bog.

Selvom jeg heller ikke mener ens søgninger skal have en betydning, så mener jeg der er en verden til forskel på at kunne se hvad en søger på, og så kunne læse ens dokumenter.

Jeg ved godt jeg er en anelse paranoid, men jeg mener nu stadig, at det at smide alt i skyen ikke er vejen frem.

  • 8
  • 1
Claus Jacobsen

Præcist Lars

  • Mit umiddelbare problem er hverken at det er ipads eller chromebooks - og jeg kunne ærligt talt ikke være mere ligeglad med NSA nu (ulven kommer anybody hvad ville nsa egentlig gøre med en skoleelevs stile?). - Men de skal ikke lære om NSA - de skal bare lære kritisk tilgang til information - VI skal sørge for at løsningen er transparent og der bagved er taget hånd om de sager så de kan fokusere på at lære. Så må vi lære dem rigtig sikkerhed når de kommer lidt op i årene. De forstår ikke "driveby hijacking" eller 0-day attacks.

Men et skridt ad gangen, og den umiddelbare og meget presserende ting er i virkeligheden at de stakkels unger har måttet sidde med maskiner der er markant langsommere end en gennemsnits mobiltelefon i dag. Det er virkelig tragisk men som jeg har været inde på i andre artikler omkring det her, så er skolernes IT fuldkommen til rotterne over det meste af danmark, så stort set uanset hvad der kommer ind, så er det en fremgang. Og ja - jeg håber da virkelig ikke de stakkels elever skal plugges ind, men køre trådløst. hvis de skal være med kabel er vi jo stadig i de gamle undervisningsmønstre med rad og række og koblet op og man kan ikke være mobil. (men det er da altid noget at core netværket nu er blevet gigabit :-) - så det er nok et par dage siden det netværk kom ind i skolerne. Mit umiddelbare bud er at det nok er en sjat ældre end R60'erne. :-) )

  • 2
  • 0
Tommy Bell

Nu glemte jeg lige at kommentere på en ting i din kommentar.

Jeg kan godt opdrage mit barn, men når systemet stiller min barn til i en dårligere situation end andre, fordi jeg ikke mener mit barn skal smide omkring sig med personlig information, så er der ligesom noget galt. Så er barnet jo tvunget til at gå med til det, og dermed også jeg.

Det resultere så direkte i at folkeskolen, som system er med til at underminere børns, og dermed samfundets udvikling i forhold til retskaffen adgang til privat data. Fordi det starter med 4. klasses stile, men det slutter med dine private breve og papirer, og så er det ligesom for sent.

  • 4
  • 1
Gert Agerholm

»Vi har nogle Lenovo R60-maskiner (fra 2006, red.) med Windows XP, som godt kan bruge 20 minutter på login på AD’et. Med Chromebooks tager det 15-20 sekunder, og så har eleverne alt det, de var i gang med, på deres personlige skrivebord med det samme.

Det var måske på tide at undersøge hvorfor den er så langsom. Da den blev købt var den givet vis ikke så langsom. En komplet reinstallation ville nok gøre meget ved performance problemet om end den aldrig bliver en hurtigløber.

20 sek. tja, det kræver ikke en Chromebook. Det er 2 helt forskellige ting, men min 4 år gamle iMac er 17 sek. om at boote efter at have konverteret den normale harddisk til et fusion drev.

Jeg er så helt enig i at elever skulle forbydes at gemme ting udelukkende lokalt, ting skal selvfølgelig ud i skyen. Men udelukkende? Hvad hvis man befinder sig et sted uden internet? 3G? Tja, så lad os lige få et godt dækkende 3G net først. Ind til videre mener jeg at en online replikering som dropbox eller google drive er det rigtige. Men det gør Chrombook måske også.

  • 1
  • 1
Carsten Olsen

Måske skærmen 11,6" er lidt lille, dog stører end ipad. Men jeg tror sagtens de kan nøjes med at klappe skærmen ned når den ryger i tasken. Så er default (kan let ændres) at den er logget ind + klar til brug med det samme (ca 1 sek) hvis de er på samme wifi-ap som de var da de klappede ned. ca 10sek hvis de skifter wifi-ap. Den kan godt tåle livet i skoletasken uden at være "lukket ned" ,da den har SSD.

  • 1
  • 1
Christoffer Kjeldgaard

Du er fri til at synes det er skidt at alt ligger i skyen er en skidt ting, men uden et reelt forslag til hvad man ellers kunne gøre klinger det ret tomt.

Og jeg synes ærlig talt STASI analogien er skudt ved siden af. Kig på konteksten. Det er folkeskoleelever - det er ikke blueprints til den nye fusionsreaktor de gemmer. Du kan så passende opdrage børnene til at anvende forsigtighed på nettet, og ikke sprede om sig med sensitiv information. Det er, og bliver aldrig, skolens opgave og opdrage dine børn til at være fornuftige.

  • 3
  • 3
Christoffer Kjeldgaard

Jeg tror du har misforstået problemstillingen - det er fint den var hurtig da den blev købt. Men tvungne opgraderinger, servicepacks med videre gør at den heller ikke er hurtig selvom den bliver reinstalleret.

Og så er der management delen. Chromebooks er næsten vedligeholdsfrie for en IT-afdeling. Det koster meget mere at forsøge at gøre gammelt hardware hurtigt end bare at købe en ny PC/Tablet.

Og Chromebooks fungerer fint i Offline-tilstand, og den synkroniserer alt med skyen. Så ja, det er ligesom dropbox, bare autonomt.

  • 3
  • 1
Maciej Szeliga
  • 3
  • 0
Christoffer Kjeldgaard

"Ang din anden kommentar omkring personlig info"

Det ændrer ikke på noget. Du kan oprette en google-konto uden at give andet væk end dit navn og fødselsdato. Og dokumenterne er op til dig og barnet at forme, så de ikke indeholder vigtig personlig information - siden det er skolestile og andre folkeskoleopgaver er det nok ikke den største barriere at overkomme.

Derudover, står det dig frit for at anvende en hvilken som helst anden office-pakke online. Du kan også sætte en maskine op hjemme hos dig selv som tilgås via remote desktop med lige præcis den software som du ønsker. Du er absolut ikke dårligere stillet - du skal måske bare arbejde lidt mere for det, fordi du har nogle andre krav end gennemsnittet.

  • 1
  • 1
Henning Steen

Mig bekendt giver Google Apps setup eleven en særlig 'skole-google' konto. Det er så denne skoleGoogle-profil der indekseres og muligvis kan læses af NSA m.v.

Det problem knytter sig som sagt og gentaget ikke kun til Google, og "student data mining" optager i den grad også amerikanerne i forhold til andre tjenester, fx her -
http://goo.gl/2C1QJX

  • 1
  • 0
Kim Christiansen

Hej alle, det er mig som udtaler sig i artiklen.

Jeg vil da gerne smide lidt ekstra informationer, dog...

Hele debatten omkring personfølsomme data springer jeg altså let og elegant over. Det er, for mig, en død hest, som jeg ikke gider sparke mere på. Vi holder personfølsomme oplysninger på skoleintra, som ikke er en del af Google Drev. Personligt ville jeg helst at vi kunne droppe det og bruge Google's tjenester fuldt ud, men loven er loven.

Det sagt, så er der gået rigtig mange overvejelser forud denne bestilling og satsning. Jeg har brugt næsten det meste af et år bare på "research". Mest fordi jeg var utroligt skuffet over den "IT" som skolerne havde. Jeg har selv brugt nogle år i grafikerbranchen, inden jeg læste til folkeskolelærer og er selvfølgelig super interesseret i IT på det personlige niveau. Derfor har alt denne research været mere eller mindre betalt af egen lomme, eller interessetimer, hvis man vil. Jeg vil mene, kort sagt, at jeg faktisk har været hele IT-verdenen rundt, inden jeg fik øjnene op for Chromebooks. Lige fra Mac OS X, til Ubuntu og var meget spændt på Windows 8. Selvfølgelig også kigget på op til flere mobile enheder.

Hvad er vigtigt når man skal implementere IT i en folkeskole?

  • Først og fremmest skal det være nemt at vedligeholde.
    Skolerne har jo ikke nogen "IT" afdeling, som lige rykker ud og servicere. Vi kan dog "købe" os til det, men... Se punkt tre. Chromebooks - Der er ikke nogen vedligeholdelse. En gang i mellem har den opdateret sig selv og melder at den vil opdatere ved næste genstart, når du er klar. Jeg har selv brugt en et års tid og har på intet tidspunkt bevidst "opdateret" den. Det er sket helt naturligt når jeg slukkede den eller den løb tør for strøm. Ellers kan maskinen gendannes fabriksindstilling på noget der ligner et minut eller to. Klar som ny.

  • Fokus skal være på kerneydelserne.
    Undervisningen handler om et samarbejde og en feedback. Fra lærer til elev, elev til lærer, lærer til lærer og elev til elev. Alt fokus skal derfor også være på at gøre denne process så gnidningsfri som overhovedet mulig. Med Google Apps for Education får vi nogle helt igennem geniale værktøjer til at gøre dette samspil meget mere dynamisk og spontant. Arbejdet fra elevens side går fra at være produkt orientere med et "hammerslag" til sidst, til at være et processorienteret samarbejde. Hele elevens portfolio er automatisk gemt og du kan, som lærer, begynder at perspektivere til gamle opgaver, som førhen, bare endte i "skraldespanden".

  • Økonomi
    Man kan ikke sige folkeskole uden at tale økonomi, desværre. Der findes rigtig mange fede ting i IT-verdenen. Det er bare det sørgelig faktum at det ikke er ret meget som skolerne har råd til. Så den løsning man søger må heller ikke være for dyr, specielt hvis man kigger ud i fremtiden. For skolerne ved ikke hvad politikerne finde på næste skoleår. Måske hele projektet bliver smidt i graven og så kan man ikke forpligte sig til noget i ret mange år.

Google logins
Som en over mig rigtig nok har fanget, bruger eleverne ikke "Google" kontoer, som man kender dem fra nettet. Der bruges Google Apps for Education kontoer. Disse kræver ingen oplysninger fra eleven og de skal på intet tidspunkt indtaste noget som helst. Ud ad til, ja, så består deres konto af deres navn, slut. Det kan på ingen måde sammenlignes med en almindelig Google konto, et Apple-ID eller Facebook konto. Selvom hver elev får Gmail, Kalender, Drev, YouTube osv. adgang gennem sin konto. Det er ulovligt for personer under 13/15 år at oprette en sådan konto. (Det giver altså nogle helt igennem åndsvage problematikker omkring Apple-ID'er)

Levnovo maskiner
Da valgte så var faldet på Chromebooks, ja, så må jeg indrømme, at Lenovo's maskine bare er bedre rustet til skolelivet. Der er en super fed maskine, som også kan tage lidt tæsk. I mit hovede var der sådan set ikke noget valg, hvis vi kunne få den. Prisen er jo også fantastisk!

Hvis nogle er interesseret i at vide mere omkring emnet, så kan i fange mig på Google+ her:
https://plus.google.com/u/0/102014248120302686677

  • 16
  • 0
Henning Steen

Hej Kim, det lyder meget fornuftigt.. og SkoleIntra består jo lidt endnu.
Skolens elever har så bare ikke den store grund til at gå på ElevIntra længere, eller vil I stadigvæk bruge ugeplan osv. derinde, om ikke andet for at forældrene kan følge med i hverdagen?

  • 1
  • 0
Kim Christiansen

Eleverne hos os har aldrig rigtig brug elevintra. Så der vil helt naturligt bruge hovedsageligt Google Apps. Dog er et sådan skift jo ikke noget som sker fra den ene dag til den anden. Derfor vil vi gradvist udfase Intra til kun at omhandle de ting vi ikke "må" i Google Apps. Dog ved jeg at der stadig arbejdes med det juridiske omkring dette.

Forældre delen er stadig noget der arbejdes på, men indtil videre foregår kommunikation stadig gennem Forældre Intra, men med mere og mere ekstern brug af Google Apps. Jeg bruger eksempelvis links til drev dokumenter i beskeder til forældrene, såsom uge breve og planer.

  • 2
  • 0
Ole Bang

Tag lige en tur til psykolog eller tag tinhatten af.
Vi taler om børn i 4-6 kl. det er jo ikke sådan at de har adgang til "Top Secret" information som der bliver lagt i cloud.
Og hvad så hvis goolge kan læse deres danske stil?

  • 3
  • 13
Tommy Bell

Og jeg synes ærlig talt STASI analogien er skudt ved siden af. Kig på konteksten. Det er folkeskoleelever - det er ikke blueprints til den nye fusionsreaktor de gemmer. Du kan så passende opdrage børnene til at anvende forsigtighed på nettet, og ikke sprede om sig med sensitiv information. Det er, og bliver aldrig, skolens opgave og opdrage dine børn til at være fornuftige.

Alle der svarer ser ud til at tro at jeg ikke forstår konceptet i at børnenes data ikke er særlig vigtigt.

Det ved jeg godt. Det handler ikke om børnene, men om den kultur og de vaner som børnene får. Det her er med til at forme hvordan de betragter data, så uanset hvor meget man som forældre påvirker barnet, så hvis hele skolen står og siger "vi ligger det bare i skyen" uden en skygge af kontrol, så giver det nogen dårlige vaner på sigt.

Jeg er godt klar over skolen ikke skal opdrage, men de må godt være med til at fostre gode vaner, og ikke modarbejde alt fornuft. Plus, hvis jeg som forældre forsøger at skubbe nogen fornuftige data-vaner i barnet, så hjælper det ikke meget hvis hele skolen går i en anden retning. Så retter børn som regel ind, fordi "Det gør alle de andre, og de siger i skolen.."

  • 3
  • 1
Mads Larsen

Jeg kan se på debatten at data i dag tilsyneladende kun kan ligge hos Google, Microsoft eller Apple. Skyen er kommet for at blive, men friheden til at lægge data hvor man vil er da større end det bliver beskrevet. Elever og lærere kan jo stadig sagtens få de samme muligheder for dataadgang fra iPads, Chromebooks, Android enheder etc., til data der ligger lokalt på kommunens eller skolens eget datacenter.

De muligheder for elevsamarbejde som fx Google Apps giver, er helt fantastiske og må ikke undervurderes. Men som skole eller kommune skylder man vel at overveje om ikke man i det mindste skal give forældrene et valg i forhold til hvor deres børns arbejde bliver gemt, og hvem der skal have adgang til det. Det er jo i høj grad et spørgsmål om religion, om man ønsker at give NSA og andre lov til at snage i sine børns liv (selvom de endnu nok ikke har stor interesse i det), og skolen bør vel respektere at forældrene skal have et valg.

Her i ITX, hvor jeg kommer fra, har vi leveret en del kommunale data-adgangsløsninger der giver elever og lærere adgang fra any device til skolernes filservere, og dette kan fint gå hånd i hånd med også at bruge Google Apps eller Office365. Man har måske ikke Googles unikke muligheder for at arbejde i samme dokument samtidigt, men så kan forældrene i hvert fald vælge hvad der er vigtigst.

Pointen med dette er at skolerne/kommunerne har et valg når det gælder placering af data, og det er ikke nødvendigvis blot valget mellem Google, Microsoft og Apple. Er man som skole/kommune bemyndinget til at fratage forældrene dette valg?

  • 1
  • 0
Christoffer Kjeldgaard

Henning Steen: Har du læst det du linker til?

Fra dit link: "That's the PR spin, at least: with big data, Knewton engineers can now precisely identify a student's strengths and weaknesses and "learning styles" (ignoring, I should add here, the evidence that learning styles do not exist)".

Læringsstile er meget individuelle fra person til person, og det er flere gange blevet bevist, at generelle læringsstile ikke eksisterer. Nu skal vi huske på at NSA's formål ikke er at forbedre det amerikanske skolesystem, som forresten er ganske elendigt målt i forhold til det danske, men sikre sig imod "foreign and domestic threats".

Jeg vil stadig mene, at det ikke er op til skolen at opdrage børn til at passe godt på deres identitet online. Skolerne skal overholde loven, og jf. Kim bliver de juridiske problemstillinger betragtet og arbejdet med.

Jeg synes heller ikke det skal være op til forældrene at have indflydelse på hvordan skolen opbevarer data - Det er trods alt et ret kedeligt emne, og har absolut ingen indflydelse på børnenes trivsel i skolemiljøet - som i mine øjne er et langt vigtigere emne forældrene i stedet kunne bruge deres tid på.

Så længe skolerne overholder lovgivningen kan jeg vitterligt ikke se problemet.

  • 2
  • 0
Henning Steen

Jo Christoffer, jeg har da læst artiklen (og havde også sat mig ind i hvordan Google Apps for Edu egentlig fungerer i forhold til privatlivsdiskussionen, inden jeg udtalte mig om det oven).

Nu var det heller ikke den artikel, jeg som sådan henviste til - det var blot seneste læselink ind på bloggen. Men jeg vil gerne gentage opfordringen til at søge videre på emnerne 'privacy' og 'mining' derinde, hvis man er interesseret (søgeboksen sidder et stykke nede t.h. på Hackeducation.com)

Det er helt fint, hvis du er enig med Watters i at læringsstile ikke eksisterer, og dermed at Knewtons grundlag for adaptive learning systemets validitet er shaky. Det vil jeg lade læringsproffs om.

Til gengæld peger du med Knewton-eksemplet direkte ind i det, jeg opfatter som kernen i en aktuel diskussion på begge sider af atlanten, som ikke vedrører NSA så meget som den kommercielle adgang til (anonymiserede og ikke-anonyme) elevdata. Fx her:
http://digital.hechingerreport.org/content/tag/knewton

  • 0
  • 0
Andreas Blom

De fleste er vidst nogenlunde enige om Chromebooks er et fint værktøj i folkeskolen, hvor vi snakker relativ lavt niveau af tungt processorarbejde og den slags :-)

Så debatten går altså på skyen og personlog data osv. Som jeg forstår det, er der nogen, der er bange for den kultur vi fremmer, når vi lærer ungerne at lægge ting k skyen, men er det ikke omvendt?

Min erfaring er, folk, der ikke rigtig er inde i hvad det det der IT handler om, er mere tilbøjelige til at hoppe med - I kan ikke forestille jer hvor mange gange mine søde gamle bedsteforældre er blevet stoppet fra at lægge personfølsom data ud på nettet det ene øjeblik, for så kort efter være fuldstændig paranoide om hvad de nu må gøre eller ikke, fordi nogen kunne opsnappe noget.

Så hjælper vi i virkelighed en ikke vores børn, når vi introducerer dem for det relativt tidligt og vender dem til konceptet? På den her måde er det ikke kun unger af fanatiske IT-folk, der lærer, hvordan man bør forholde sig til data på nettet. På den her måde, kan det være vi kan lære hele generationen at forholde sig kritisk til, hvad der fint kan lægges mere eller mindre tilgængeligt i skyen og hvad der er en god ide at passe lidt mere på. Så i bund og grund, er dette en frenragende chance for at lære vores børn det, som mange af vores knap så IT-kyndige venner ikke har lært: At tænke sig om og bruge sin sunde fornuft op nettet.

  • 6
  • 0
Christian Nobel

Jeg tror du har misforstået problemstillingen - det er fint den var hurtig da den blev købt. Men tvungne opgraderinger, servicepacks med videre gør at den heller ikke er hurtig selvom den bliver reinstalleret.

Nu kan man jo også prøve at tænke lidt ud af boksen og så overveje noget andet end Windows (hvad de jo sådan set også har gjort)!

Min R50'er (bevares med SSD, og i alt 2G ram, men ellers original og 10 år gammel) booter fra kold til klart skrivebord på ca. 1 minut (afhængig af hvor hurtig jeg er om at logge ind.

Og hvis den bare skal vågne efter standby tager det 3-4 sekunder.

Men det er så også med en Linux Mint.

  • 0
  • 0
Gert Madsen

Så hjælper vi i virkelighed en ikke vores børn, når vi introducerer dem for det relativt tidligt og vender dem til konceptet?


Jo, absolut.
Man skal lære for livet, ikke for skolen.
En undervisning omkring håndtering af personlige oplysninger, og hvordan man opfører sig på nettet, er i højeste grad relevant.

Figenbladet med at det er forældrenes ansvar, blæser man væk i det øjeblik man forlanger at børnene gemmer deres data på nettet.

Det er symptomatisk (og trist) at Kim Christiansen betragter loven om personfølsomme oplysninger som en irriterende hindring.

Jeg forsøger at lære min datter at hun ikke skal "sælge sin sjæl til fanden", uanset i hvilket af livets forhold.
Det er der almindeligvis hjælp til fra skolens side, men når det gælder IT og nettet, så modarbejdes der.

  • 0
  • 1
Bruno Andersen

Et spændende emne -det kunne være interessant med uddybende artikel.
Hvad var kravene til setup'et? Hvad skal eleverne bruge maskinerne til? Hvad er det samlede budget, drift etc.?
Stil spørgsmål, kære journalister.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere