Åbne APIer skærper sikkerhedskravene i Saxo Bank: »En smule bureaukrati kan være hensigtsmæssigt«

Åbne APIer skærper sikkerhedskravene i Saxo Bank: »En smule bureaukrati kan være hensigtsmæssigt«
Illustration: Saxo Bank.
Når man som Saxo Bank sælger åbne API-services til tredjepart, bliver informationssikkerhed næsten et konkurrenceparameter. Ifølge bankens ledende sikkerhedsarkitekt er standardiseringer og automatiserede kontroller en del af opskriften på sikkerhedssucces.
14. september 2021 kl. 03:45
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

I starten af 2010’erne begyndte en ny forretningsidé at spire i ledelsen hos Saxo Bank.

Åbne API’er var ved at vinde indpas i en lang række internationale virksomheder, imens finanssektoren stadig var ganske lukket.

Her lå en mulighed for den dansk funderede investeringsbank for at blive frontløber på et helt nyt marked.

Kort efter formulerede Saxo Bank en egentlig API-strategi, der gør, at banken i dag har mere end et årtis erfaringer med at give sine kunder adgang til bankens software og it-infrastrukturer.

Det sker gennem bankens salg af åbne API-services som FIX og Saxo OpenAPI, der enten tilbyder digitale platforme til handel med en lang række finansielle aktiver direkte til bankens egne kunder eller understøtter lignende platforme udbudt til tredjepart, såkaldte White Label Clients.

Når Saxo Bank i dag har banklicens i fire forskellige lande, andre licenser i yderligere seks nationer og brugere af deres åbne API’er fordelt på flere kontinenter, har banken høstet en lang række erfaringer med, hvad såkaldt open banking giver af udviklingsmæssige fordele, men også stiller af krav. Ikke mindst i forhold til sikkerhed.

Log ind og få adgang
Du kan læse indholdet ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger