Sådan får Carlsberg it-arkitekturen til at hænge sammen med asset management

Samspillet med Enterprise Architecture og Asset Management kan være svært. For det bagved liggende spørgsmål er: Hvor meget skal it fylde i en stor, global virksomhed? Carlsbergs it-direktør giver her et bud på svaret.

Hvordan får man samspillet mellem Enterprise Architecture (EA) og Asset Management (porteføjlestyring, kontrakthåndtering m.m.) til at fungere, når man er et af verdens største bryggerier som Carlsberg? Man kan også spørge, hvor meget it skal fylde i en kæmpestor international virksomhed?

Allan Cheng, der er it-direktør og produktmanager i Carlsberg Group, mener, at det kan være udfordrende balancegang.

»Vi kan desværre ikke bygge eksempelvis vores ideelle EA op fra bunden – det skal ske løbende. Vores sammensmeltning af business, strategiplanlægning og teknologi er jo noget, der er sket gennem mange år. Vores it-landskab et jo også et resultat af en virksomhedsopkøb, hvilket gør tingene lidt komplekse,« fortæller Allan Cheng til Version2.

Mange parter ved forhandlingsbordet

Carlsberg har løbende udvidet gennem opkøb af andre bryggerier, og her kan forhandlingsbordet godt være fyldt op med mange forskellige meninger.

»Enterprise Arkitekturen bliver udfordret hver gang, man skal foretage et opkøb. For arkitekterne er det ofte integrationsproblematikker, der er de vigtige for at sikre en god overgang. Men et opkøb bremses meget sjældent, fordi arkitekturen er 'grim' eller ufærdig,« fortæller Allan Cheng til Version2.

Allan Cheng uddyber Carlsbergs erfaringer med samspillet mellem EA og Asset Management på Dansk IT's konference EA 2012, der finder sted 1. november på Radisson Blu Falconer Hotel.

Carlsberg erfaring bygger blandt andet på, da bryggeriet opkøbte Scottish & Newcastle tilbage i 2008. Her sad der en række it-afdelinger i England og Frankrig, som brugte en anden arkitektur, end Carlsberg selv.

Hvor meget skal it fylde?

Et andet af de emner, som Allan Cheng kommer ind på, er vægtningen af, hvor meget it egentlig skal fylde, også hvis Carlsberg står over for opkøb. Han understreger, at de rette it-platforme er strategiske for en virksomhed som Carlsberg, der på verdensplan beskæftiger 45.000 mennesker og er til stede på 150 forskellige markeder. Men nogle gange kan nye it-platforme være svære at sælge ind.

»It-arkitekterne tænker ganske naturligt i platforme, som eksempelvis understøttes af SAP, Microsoft, IBM. Men det er nogle gange svært at 'sælge' en ny it-platform til et forretningsprojekt stykvis,« siger Allan Cheng til Version2.

Den tunge arv

Allan Cheng fremhæver også, at Carlsberg på grund af bryggeriets historie og størrelse trækker på en arv, når det kommer til EA.

»Netop fordi, vores arkitektur er udvidet markant de seneste år, besværliggør det naturligvis også EA-udrulningen. Det er ganske enkelt på grund af den arv, vi har med os. Set fra et EA-perspektiv kan den være udfordrende, og det kan den selvfølgelig også være ud fra porteføljevinklen,« siger Allan Cheng til Version2.

Version2 er mediepartner på Dansk IT's konference EA 2012, der afholdes på Radisson Blu Falconer Hotel den 1. november. Læs mere og tilmeld dig konferencen her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere