Registrering af danskerne tager til: 90.000 nummerplader ryger løbende ind og ud af ny p-database

Scannervogne og ny database med parkerede biler er resultatet af ny p-teknologi i København.

En database med 80-90.000 registreringsnumre på køretøjer, der er betalt parkering for, er resultatet af en ny teknologi i København, hvor den gammeldags printede p-billet erstattes af et digitalt system.

Registeringsnumrene forbliver vel at mærke kun i databasen i det tidsrum, der er betalt for - herefter slettes nummeret fuldstændig fra systemet.

Det oplyser centerchef for Parkering Jes Øksnebjerg, Københavns Kommune, efter at flere læsere af Version2 har undret sig over, om kommunen nu var ved at indføre et nyt overvågningssystem ad bagvejen i forbindelse med det nye p-billetsystem.

Men det afviser centerchefen:

»Det kan godt være, at vi har styr på, hvor befolkningen er henne, med registreringen af data fra rejsekort, mobiltelefoner og sundhedskort. Men vi skal ikke være med til mere af den slags. Det har politikerne i København også lagt stor vægt på – privacy-aspektet fyldte rigtig, rigtig meget i den politiske debat – stort set alle partier sagde, at vi skal ikke have mere 'big brother is watching you',« siger Jes Øksnebjerg.

Tre scanningsbiler overvåger gaderne for p-syndere

Teknikken fungerer som følger: Bilisten taster registreringsnummer og ønsket tidsperiode for parkeringen ind på nye p-automater - og betaler. Oplysningerne gemmes centralt og anvendes i to situationer.

Dels er kommunen ved at anskaffe sig tre scanningsbiler, som vil pløje gaderne igennem for – lidt som politiets nye kameravogne – at tjekke, om der er biler i gaden, som ikke har betalt for parkering. I givet fald varskos en p-vagt om, at der ud for bestemte gadenumre kan være et eller flere køretøjer parkeret, som ikke har betalt.

De nye kamerabiler kan aflæse nummerpladen, selv om bilen er parallelparkeret helt ned til 10 centimeter fra det næste køretøj. Kamerabilen genkender udelukkende tal-/ og tekstsymboler og kan videresende disse oplysninger til en vagt. Kamerabilen tager således ikke 'traditionelle' fotografier af køretøjer, som mangler at betale.

Også håndscannerne, som p-vagterne er udstyret med, kan på et givent registreringsnummer melde med et rødt kryds, hvis der ikke er betalt.

Det betyder, at politiet ikke kan få et udtræk over, i hvilket område en bil historisk har været parkeret. Men i en akut situation vil man godt kunne foretage et opslag om, hvorvidt der her og nu er betalt for parkering for et bestemt registreringsnummer til den givne takstzone (blå, grøn eller rød). Man vil dog ikke kunne få en præcis placering af køretøjet, da dette ikke er nødvendigt for parkeringsvagternes kontrol.

»Vores vagter har et device, hvor de kan slå et bestemt registeringsnummer op. Politiet vil selvfølgelig med det rette udstyr også kunne foretage et sådant opslag,« siger Jes Øksnebjerg.

Standardudstyr gemmer for meget

København har været nødt til at modificere det standardudstyr, der findes på markedet. Mange af systemerne og det kameraudstyr, der findes på markedet i dag, gemmer nemlig data i længere tid. I forskellige lande foregår udskrivningen og fremsendelsen af en parkeringsafgifter også helt maskinelt.

»Det bruger vi ikke. Vi kunne derfor ikke bare bruge en hyldevare. Vi har lavet systemerne om, så vi ikke gemmer data,« siger Jes Øksnebjerg.

Hvis en bil er ulovlig parkeret og får en parkeringsafgift, så gemmes data om parkeringen i tre år. Det skyldes, at borgeren i den periode har mulighed for at klage, og blandt andet af hensyn til klagesagsbehandling gemmer Center for Parkering altså alle oplysninger i den periode for ulovlige parkeringer. Det sker også i dag, så i den henseende medfører digitaliseringen ingen ændringer.

Et enkelt andet datasæt gemmes også. Det er en oplysning om antallet af køretøjer parkeret i gaderne på forskellige tidspunkter. Det er alene data om, at der har været et køretøj – ikke registreringsnummer, model el lign. Det anvender kommunen til at udregne belægningsprocenter for at kunne oplyse politikerne om presset.

Kommunen har indkøbt i alt tre kamerabiler til ibrugtagelse om et par måneder. Lige nu er den første bil i test.

Følg forløbet

Kommentarer (38)

Andy Fischer

Dette system giver gode muligheder for snyde med sin, eller andres placering. Enhver kan indtaste en hvilken som helst nummerplade i systemet, så længe de er villige til at betale for det. Det giver mulighed både for at placere sig selv i et givent område, mens man laver andre ting andetsteds, og ikke mindst at placere andre i et specifikt område, og dermed så tvivl om andre oplysninger som fx telefonmaster. Det er med garanti, at dette vil blive anvendt i kriminelle sammenhænge. Tillykke til Københavns Kommune med at gøre de kriminelles liv lidt lettere.

Bjarne Nielsen

Som ovenfor beskrevet (det er rimeligt gennemskueligt at det foregår, omfanget af oplysninger holdes bevidst nede (kun tal og nummer), oplysninger bruges kun til det indsamlede formål, og gemmes kun sålænge det oprindelige formål kræver det), så lyder det egentlig ganske fornuftigt.

Jeg vil så opfordre til, at man står fast og husker disse principper, når ideerne om at "nyttiggøre" de mange, rare data begynder at myldre frem - og det uanset om det er under overskrifter, som vores nuv. justitsminister og hans største støtteparti for tiden ynder, eller om det er under overskrifter som "smart-city".

Peter Jensen

Hvordan ved scannerne om man foretager en lovlig standsning vs en ulovlig parkering?

Hvordan ved scannerne om nummerpladen er den der faktisk tilhører den pågældende bil?

Hvordan kan man overhovedet bevise at man har registreret sig korrekt, når man med det nye 'smarte' system IKKE længere kan få en kvittering fra automaterne?

Som jeg ser det har man som bilist INGEN mulighed for at dokumentere at man har registeret sig korrekt på automaten. Dette er det rene guf for P-selskabet for nu har borgeren den værst tænkelige retsstilling over for P-selskabet ved en eventuel tvist.

I øvrigt kan man være sikker på at ens data bliver gemt - uanset hvor mange gange de siger de ikke gør det. Det viser historien gang på gang. Fristelsen til overvågning, profilering og datalogning er for stor til at den kan modståes af systemet - og så kan der endda også sagtens være love som påbyder at oplysningerne gemmes i mange år (regnskabsloven etc). Forvent også at selvom de rent hypotetisk skulle slette datene, så forbliver de liggende på gamle backups der er spredt rundt i øst og vest.

Jeg forudser også at andre myndigheder snarest vil få adgang til alle oplysningerne, og med tilbagevirkende kraft, jf den sædvanlige salami-taktik. Forvent at skat, politi og kommune vil få fri adgang til dine data. Der skal meget lidt til at du kan 'flagges' i systemet som havende en 'mistænkelig adfærd' for politi og skattevæsen.

Forvent endda at systemerne som sædvanlig vil blive hacket og dataene komme til at flyde rundt på internettet. Alle vil kunne se at du ofte har parkeret ved et bordel, selvom det bare er en praktisk placering i forhold til dine gøremål. Så er du måske utro og går på bordel?

Lars Jensen

Flot at de har kunne lave et system der opdatere deres 3 kameravogne med data løbende. Her tænker jeg på Politiet der skal omkring stationen for at få opdateret listen med biler der er efterlyst.

Jens Beltofte Sørensen

På Frederiksberg har de det sidste års tid benyttet en tilsvarende løsning, hvor p-vagterne scanner nummerpladerne med en håndscanner. Ved ikke om der stadig kan købes traditionelle p-billetter i papir, men scanning af nummerpladerne benyttes i hvert fald til p-licenser, og til betaling gennem forskellige apps.

Hvordan mon de håndterer privacy på Frederiksberg?

Anne-Marie Krogsbøll

Sorry, Peter Kyllesbeck - det var jeg ikke opmærksom på. Men jeg kan røbe, at lederen slår til lyd for at sige nej til sessionslogning.
Citat:
"Der er en grund til, at det er politikere og ikke politiet selv, som sætter grænserne for ordensmagtens arbejdsmetoder. Politikerne skal værne om privatlivets fred og den enkeltes rettigheder.
At et nyt redskab giver politiet nye muligheder, er ikke i sig selv et argument for at sætte det i værk. Det skal holdes op imod mange andre hensyn som borgernes retssikkerhed, risikoen for sikkerhedsbrist og politiets andre muligheder for efterforskning. "

Peter Kyllesbeck

Rolig nu, selvfølgelig kan du få en kvittering. Se den meget pædagogiske video her: http://video.kk.dk/video/12513590/digitale-parkingsautomater.


Bortset fra at man skal indtaste nummerpladen og ikke registreringsnummeret, og man skal ved betalingskort indlæse kortet og ikke indsætte det som der bliver sagt.
En næsten forventelig sproglig upræcis formulering i dagens Danmark.

Peter Kyllesbeck

På Frederiksberg har de det sidste års tid benyttet en tilsvarende løsning, hvor p-vagterne scanner nummerpladerne med en håndscanner.


Og de kører forsøg med scanning fra bil.
Men på Frederiksberg er der en særlig krølle, idet man kan holde de 2 første timer gratis (P-skive). Så en 'parkant' kan blive markeret "rød" (ikke registreret) men dog holde lovligt. Det kræver så et tjek af P-skiven.

Knud Larsen

Vil skal altsaa forts at betake for mere end vi faar.
Med betaling med kort have vaeret end klar mulighed for at stemple ud son I den offentlige trafik.
Med saadanne reelle for hold skal da ikke gives til bilisterne.

Thomas Pedersen

Muligvis ikke den rette tråd, men tilgiv mig.

Her er et forslag:

Lad os prøve at fjerne alle tiltag, der tromler folks privatliv i en periode, og så se, om kriminalitet og terrorisme skyller ind over landet som en flodbølge uden mulighed for at forhindre eller opklare det.

Hvis det værste skulle ske, så kan vi se på, hvilke former for overvågning vi så vil acceptere.

Eller; man kunne overveje at kigge på baggrunden for kriminalitet (ulighed, dårlig omsorg/uddannelse, m.m.) og terrorisme (gys) (fremmedgørelse, vestlig deltagelse i mellemøstlige konflikter, m.m.)

Christian Nobel

Det er faktisk fuldstændig tåbeligt, men sikkert fordi man kynisk kalkulerer med overbetaling og dummebøder, at man ikke kan indsætte kortet ved start og slut, så man kun betaler for den reelt parkerede tid.

Se det ville være en service, men ok det ord indgår nok ikke i Københavns Kommunes vokabularium.

Palle Due Larsen

Det er faktisk fuldstændig tåbeligt, men sikkert fordi man kynisk kalkulerer med overbetaling og dummebøder, at man ikke kan indsætte kortet ved start og slut, så man kun betaler for den reelt parkerede tid.


Jamen, det ville jo umuliggøre dobbeltbetalinger, hvor en bilist kører før tid og en anden tager pladsen og også betaler. Der må vel ske ca. 15% af tiden, ellers kan jeg ikke se rimeligheden i, at easypark forlanger 15% ekstra i betaling, hvis man bruger deres app, hvor man faktisk betaler for den tid man parkerer.
Ved nærmere eftertanke kan jeg stadig ikke se rimeligheden idet.

Peter Kyllesbeck
Michael Nordhild

Det viser jo bare, med al tænkelig tydelighed, at parkeringsafgifter og dummebøder blot er den store pengemaskine, mange mener de er, selvom kommuner og parkeringsselskaber afviser det.
Med denne løsning kunne man jo netop checke ind og ud på automater (som med Rejsekortet), eller app, så man kunne spare de dyre og vedligeholdelseskrævende automater, og kun betale for den tid man rent faktisk parkerer.
Det viser bare hvad monopoler og manglende forretningsforståelse kan føre til ;-)
De 15% kan easypark jo nok undskylde med udvikling af app, drift af infrastruktur og PBS betalingsgebyrer.

Michael Nordhild

Jeg har intet med Københavns kommune at gøre, men af artiklen fremgår det at
scannervognene ikke udsteder bøder, men blot adviserer en vagt, der så kommer efterfølgende og tager billeder mm for dokumentation.
På den måde dokumenteres nummerplade/bil på samme måde som tidligere, hvor der jo også kan sættes stjålne nummerplader på en bil.
Hvis det er stjålne nummerplader, må man gå ud fra de er meldt stjålet hos politiet.
Det ville være en smart feature, om politiet sendte lister over stjålne biler/nummerplader til kommunen, der så kunne sende en besked tilbage til politiet, på samme måde som til vagten, hvis der er spottet en stjålen bil/nummerplade på en adresse.
Omkring lovlig standsning tvivler jeg stærkt på, at parkeringsvagten kan være på stedet indenfor den lovmæssige grænse for 3 minutter (selvom de ofte står på lur, er er usædvanligt "ninja" agtige;-), og hvis de er der indenfor 3 minutter, er man jo i, eller omkring bilen, for ellers er det jo ikke standsning, men parkering ;-)

Peter O. Gram

Pudsigt at KK, der har fået lavet introduktionsvideoen ikke har rettet en af de mere basale misforståelser ifm parkeringer; nemlig at den slags sager kan ende i en bøde og ikke en afgift. De siger, at hvis man taster nummerpladen forkert risikerer man at få en bøde. Nej, man risikerer at skulle betale en forhøjet afgift. Man har nemlig ikke overtrådt nogen lov.

Troels Hansen

I Aalborg fungerer det find med ind og udtjek.
Kort i for at tjekke ind og du får en billet til at lægge i forruden.
Kort i for at tjekke ud.
Mener at, hvis man glemmer at tjekke ud betaler du for 24 timer og parkeringen og du kan så efterfølgende få en afgift.

Dernæst, kan KK reelt give dig en afgift hvis du kan bevise at du har betalt og du bare har tastet forkert nummerplade?
Der går næppe længe for vi finder ud af det ved en retssag.

Peter Naumann

Har man etableret noget af parkeringen med lysdioder i asfalten og tilhørende nummererede parkeringspladser.
På automaten betaler man altså for plads nr. X
Via lysdioden kan man så centralt se om der holder en bil der ikke bliver betalt for, hvis man altså holder det op imod hvad der er betalt i automaten, på app, eller lignende.
- Effektivt
- Billigt
- Anonymt.
Så det er ikke noget for KBH kommune.

Morten Pilmark

Ærgeligt at københavns kommune ikke har fået greb om privacy by design.

Uanset at der virker til at være gjort nogle overvejelser om privatliv i designet af denne løsning, er det beklageligt at man vælger en løsning som stiller brugerne ringere på privatliv en den løsning den erstatter.

Palle Due Larsen

Uanset at der virker til at være gjort nogle overvejelser om privatliv i designet af denne løsning, er det beklageligt at man vælger en løsning som stiller brugerne ringere på privatliv en den løsning den erstatter.


Det forstår jeg ikke. Din bils registreringsnummer kan henføres til bestemt område i den periode, der er betalt. Derefter er der ingen spor.
Scannervognene læser nummerplader på alle biler, men bruger dem kun til opslag, for at se om der er betalt og tilkalder så en parkeringsvagt, der tager sig af sagen præcist som idag. Hvis du holder ulovligt, udstikker vagten en afgift, som registreres i 3 år aht. klagemuligheden. Jeg forestiller mig, at det samme gør sig gældende idag.
Hvor er det brugeren er ringere stillet privacymæssigt?
Hvis politiets kommende nummerpladescannere fungerede på samme måde, ville jeg da være fuldt ud tilfreds. Så kunne de bruges til at fange lovbrydere, og ikke som de precrime-aggregater, der er lagt op til.

Jimmy B. Carlsen

Ja så kører taxameteret vel bare ind til man checker ud - men det kan ikke sammenlignes med Rejsekortet, da bilen jo ikke fjerner sig fra området mens man parkerer.

Så egentlig burde check ud kunne klares fra en vilkårlig automat, eller fra en app.

Det er meget muligt, at det er en bedre løsning... men for mig vil det uden tvivl betyde "dummebøder" á 300 kr oveni i rød zone for 23 timers ekstra parkering (forudsat at parkeringen stoppes efter 24 timer, hvilket også er noget bøvl) i forhold til den éne time man parkerede... Er glad for Easypark, men glemmer da ofte at stoppe parkeringen, når jeg kommer tilbage til bilen. Så kommer jeg i tanke om det, når jeg får en push-besked 15 min før den valgte parkeringstids ophør..

I mine øjne spiller forudbetaling glimrende sammen med de forskellige 3. parts apps, der også kan bruges.

Henrik Eriksen

Helt sikkert ikke den rette tråd, men tilgiv mig.

Jeg har selv tænkt på, hvad der ville ske hvis man stoppede overvågning og 'fotofælder', og prøvede at overlade det til bilisterne selv at overholde hastighedsbegrænsningerne (eller i det mindste 'køre efter forholdene', som dybest set ikke har meget med hastighedsgrænser at gøre).

Ville vejene fyldes med vanvidsbilister, som alle ræsede afsted med 180 km/t inde i byerne?

Mikael Kristensen

  1. Har jeg misforsået noget, er det ikke bare Easypark???

  2. Er det bare mig eller det offentlige konstant en del år bagud, når der skal implementeres det der for politikerne er helt vild extreme fremtidigssikrede smart teknologi, der allerede er forældet når det er implementeret. Men der er jo ikke noget humbuk og fidus i lille uskyldige Danmark...

  3. Jeg er mest bekymret for at kriminelle kan se hvor de efterspurgte biler holder.

  4. Hvorfor er det så vigtigt at registre nummerpladen? Der skal betales for pladsen, om jeg så har parkeret en elefant, lol.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen