For 90 millioner kroner skal eksterne konsulenter redde Skats kriseramte EFI-system

19. januar 2015 kl. 10:2516
Skats system til inddrivelse af danskernes gæld til det offentlige er endnu ikke klar, og det betyder, at staten går glip af et trecifret millionbeløb hvert år. Nu skal der ekstern hjælp til.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Skats store it-system til inddrivelse af danskernes gæld til det offentlige fungerer stadig ikke efter hensigten. Nu skal der hentes eksterne konsulenter ind for at nå i mål, fremgår det af et nyt udbud fra Skat.

Skats EFI-system (Et Fælles Inddrivelsessystem) gik i luften i 2013 efter flere års problemer, men det er stadig kun dele af systemet, som fungerer som planlagt.

Forsinkelserne har betydet, at Skat har måttet opgive at inddrive gæld svarende til 900 millioner kroner.

Selv efter ibrugtagelsen af visse dele af EFI, har der været problemer med fejl i opkrævninger og rykkere. EFI har de sidste år ligget i det røde felt i opgørelserne over offentlige it-projekter i vanskeligheder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nu vil Skat altså forsøge at bringe EFI på ret køl ved at hente eksterne leverandører ind, efter først IBM og siden CSC, KMD og Capgemini har prøvet kræfter med Skats inddrivelser.

Rammen for udbuddet er mellem 20 og 90 millioner kroner, som skal dække over fire områder af projektet. Først skal Skat have hjælp til at sikre en effektiv projekt- og driftsorganisation. Det dækker over at få styrket ledelsen og styringen af udvikling og idriftssættelsen.

Dernæst skal der bruges teknisk bistand til hurtigt at få forretningskritiske dele af EFI til at fungere. Der skal således både hentes teknisk og analytisk ekspertise samt ledelseskapacitet til at få disse dele til at virke.

Det tredje led er en tilbundsgående analyse af EFI-systemet. Her handler det om at finde ud af, hvilke dele af EFI der kan sættes i drift, og hvor lang tid det vil tage, og hvad det vil koste. Denne del skal skaffe grundlaget for en handlingsplan, som Folketingets finansudvalg skal præsenteres for i marts 2015.

Endelig skal handlingsplanen implementeres i samarbejde med de nuværende leverandører.

Skat forventer, at de konsulentfirmaer, som byder på opgaven, har erfaring fra andre store, udfordrende it-systemer baseret på 'kompleks SOA-arkitektur'.

16 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
15
19. januar 2015 kl. 21:49

Og den overskrift skal læses både sarkastisk og alvorligt!

Udbud Punkt 1 - Flere personer til at lede projektet

Udbud Punkt 2 - Flere personer til at lede projektet - og nogle til LIGE HURTIGT at kode en brugbar løsning

Udbud Punkt 3 - Flere personer til at: lede efter fejl de forgående ledere har lavet, lige lave en analyse af systemet, lige se hvem der ikke samarbejder, lige se hvilke kode-elementer der er uhensigtsmæssige, lige se om platformen er egnet, lige se... etc...

Udbud Punkt 4 - Punkt 1+2+3 lader sig mirakuløst smelte sammen, og ud kommer den forgyldte løsning...

Enhver der byder på opgaven ved at det bare er penge lige ned i lommen. De er kloge nok til at sikre sig at de ikke får brugt bare een enkelt konsulenttime uden der er betaling.

Det er ALTID ledere der kobles på, og der skal altid LIGE HURTIGT laves en brugbar løsning...

En hurtig løsning virker ALDRIG! Uanset hvor sur/tvær/truende du er, kan dårlige løsninger ikke løses med trusler.

Tag nu udviklerne med ind i processen - LYT TIL DEM - ellers ender det som det gør hver gang, i een stor fiasko!

Og ellers god Mandag

14
19. januar 2015 kl. 21:31

har et mindre jysk pengeinstitut igennem mange år haft en helt anderledes tilgang til at løse, og det så effektivt og simpelt, at de har tjent gode penge ved decideret at opkøbe fordringer og være lidt bedre til at hente pengene hjem. Det dertil hørende system var simpelt workflow baseret på enkle principper, som man vidste virkede. Ingen avancerede scoringsmodeller, ingen ubehjæpsomme integrationer til ukontrollable systemer. Blot en registrering af fordringen og derfra den effektive proces, de ved virker rigitg godt.

10
19. januar 2015 kl. 12:58

Er det mon ikke et restancesystem ? Ikke et debitor- system .....

9
19. januar 2015 kl. 12:53

Det er svært for en person at forstå noget, når vedkommendes løn er betinget af at han ikke forstår det --Upton Sinclair

5
19. januar 2015 kl. 11:39

.. at man i et latterligt lille land som Danmark med 5,5 millioner indbyggere (hvoraf hovedpartens skatteforhold er meget simple) ikke kan holde størrelse på en økonomi der mindre end en storby, eller et stort firma.

Hvor mange sager drejer det sig egentlig om, og kunne man ikke bare, i stedet for at hyre dyre IT konsulenter ind for at prøve at redde noget der ikke kan reddes, ansætte et antal vikarer til skrive regningerne?

Så vil der sikkert komme alle mulige søgte undskyldninger om at det er meget komplekst og blah, blah, blah, men så må man måske tage fat om nældens rod i stedet, nemlig vores håbløse skattesystem, og det at man tillader Skat at agere som en stat i staten.

8
19. januar 2015 kl. 12:44

".. at man i et latterligt lille land som Danmark med 5,5 millioner indbyggere (hvoraf hovedpartens skatteforhold er meget simple) ikke kan holde størrelse på en økonomi der mindre end en storby, eller et stort firma."

Det skal vel retfærdigvis siges, at Skats "indtægter" fra skatteyderne ca. svarer til indtægterne hos det 30. største firma i Verden. Og så vidt jeg kan se har f.eks. New York skatteindtægter som er ca. halvt så store som de danske skatteopkrævninger.

Men det er naturligvis ingen undskyldning for at have et defekt opkrævningssystem. Tværtimod.

2
19. januar 2015 kl. 11:04

Hvem kan forklare hvad problemet egentlig er ?

  • er systemet simpelt, men bare smæk fuldt af fejl ?
  • er systemet overdrevent kompliceret og derfor ikke virker ?

Debitor-systemer findes jo hos ethvert firma - hvad er sagens kerne her ?

11
19. januar 2015 kl. 16:44

systemet skal erstatte en række gamle specialiserede inddrivelses systemer så der er ét konsolideret system med fælles overblik. Det fungerer så vidt jeg har hørt for nogen af de mange 'føde' systemer - men ikke for alle.

1
19. januar 2015 kl. 10:53

"Nu vil Skat altså forsøge at bringe EFI på ret køl ved at hente eksterne leverandører ind, efter først IBM og siden CSC, KMD og Capgemini har prøvet kræfter med Skats inddrivelser."

Sindsyge er at prøve det samme igen og igen mens man forventer et andet resultat.

12
19. januar 2015 kl. 16:47

..jeg synes nu det lyder som der er en rimelig plan her. Alle de mange leverandører må vel være på de tidligere systemer - de kan jo ikke alle have været i gang efter driftsstart i 2013..

6
19. januar 2015 kl. 12:31

Med mindre man kalder det erhvervsstøtte.

4
19. januar 2015 kl. 11:27

Jeg er begyndt at tro Politikere er af en støbning som ligger fjernt fra normalen.... "insanity is doing the same thing over and over and expecting a different result."