9 ud af 10 forbrugere aner ikke, hvad forretningerne bruger deres persondata til

Og størstedelen af borgere har ikke har tillid til, at virksomheder passer ordentligt på data, viser britisk undersøgelse.

92 procent af befolkningen har ingen ide om, hvad virksomheder bruger deres persondata til. Det viser en undersøgelse foretaget af Chartered Institute of Marketing (CIM), skriver BBC.

Læs også: Spotify siger undskyld efter brugerstorm mod nye privacy-vilkår

CIM spurgte mere end 2.500 forbrugere i et forsøg på at hjælpe virksomheder med at sælge mere over internettet. Resultatet viser imidlertid, at virksomheder har et problem, når det handler om at informere om brugen af data og vinde forbrugerens tillid.

57 procent af de adspurgte indikerede, at de ikke har tillid til den måde, som selskaber håndterer deres persondata. Hele 51 procent oplyste, at de var blevet kontaktet af selskaber, der havde sløset med deres data.

Læs også: Har du styr på organisationens persondata og din DPO? Gigabøder ved datalæk er på trapperne

»Folk er nervøse over at dele personlig data. Frygt for datalæk og misbrug har fået dem i højeste alarmberedskab,« fortæller Chris Daly fra CIM.

Senest har Yahoo måttet bekende, at et ældre datalæk har ledt til, at data på 500 millioner brugere blev kompromitteret.

Læs også: Læser app-betingelser op i 32 timers live stream-protest

Forbrugerne i undersøgelsen var heller ikke tilfredse med den brug af data, de trods alt kendte til. 71 procent var utilpasse over at få tracket deres position gennem telefonens GPS, og de fleste kunne ikke lide at dele data fra sociale medier - noget, som indsamles af 44 procent af virksomheder.

Trods forvirring er der ikke en stor lyst til at læse de alenlange brugsbetingelser. Blot 16 procent indikerede, at de trofast læste sig igennem vilkårene til en tjeneste.

Virksomheder er nødt til at gøre deres datapolitikker mere gennemskuelige, hvis tilliden skal forbedres, vurderer CIM.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
kenneth krabat

Jeg smykkede mig med en sjov titel (kunne ikke købe uden at vælge mellem mr, mrs, miss, osv.), da jeg for nyligt købte noget i Boots.co.uk, webudgaven af en temmelig stor Britisk altmulig-kæde. 10 dage senere fik jeg min første Boots-urelaterede spammail på den anvendte købs-email - Dear Dr. Kenneth Krabat...

Tilfældigt, at jeg fik lavet forbindelsen. Kan således kun opfordre til ved netkøb at indføre små fejl eller lign.

Log ind eller Opret konto for at kommentere