9 typiske fejl, du begår, når du skal lave søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering eller Search Engine Optimization, også blot kaldet SEO, handler om at sikre sig en topplacering i for eksempel Googles søgeresultater. En placering der kan være den direkte vej til flere kliks, flere besøgende og i sidste ende en højere omsætning.
SEO består af en lang række elementer lige fra den tekniske optimering af websiden til opbygningen af indholdet og arbejdet med eksterne relationer. Det er en opgave, der kan være fyldt med faldgrubber.
Vi har derfor talt med SEO-ekspert Lars Skjoldby fra Skjoldby & Co om en række af de typiske fejl indenfor SEO, som du kan tage fat om.
SEO skal tænkes ind i skift af platform
»En af de hyppigste fejl, jeg ser i forhold til SEO, er der, hvor virksomheder skifter website eller platform, og derfor designer en ny indholdsstruktur, men glemmer at få tænkt SEO ind i skiftet. Dermed risikerer de at miste deres placering i søgeresultater.«
»Virksomheden har så travlt med at bygge en bedre webside, at de ikke tænker over, hvad der skal ske med alt det gamle indhold, hvad der kommer i stedet for og ikke får sørget for at sende brugere videre til det nye indhold. Jeg har set virksomheder miste mellem 40-50 procent af deres synlighed efter et sådan skifte – de er blevet stort set usynlige.«
»Det er vigtigt at vurdere gammelt indhold mod nyt indhold, finde match og lave en redirect, så brugerne ikke ender på døde sider men de nye sider. Det er også vigtigt at prioritere de sider, som Google ser som de vigtigste – de sider andre linker til, og sørge for at de links ikke mistes. Det skal der være styr på, før det gamle website tages ned.«
Dine gæster kommer ikke ind via hoveddøren
»En typisk fejl er, at virksomheder tænker meget mere på navigation, fremfor hvor brugerne lander på websiden. De tror, at alle kommer ind via forsiden. Men sådan hænger det slet ikke sammen – brugerne kommer ind alle mulige steder.«
»Det er vigtigt at kigge på landingssider og undersøge, hvad brugerne søger på for at lande netop der. Hvis du for eksempel har en webshop, så vil brugerne typisk søge på brand-navne eller produkttyper samt en kombination af de to. Det er vigtigt at samle op på de kombinationer og tænke det ind i websidens struktur for ikke at misse potentiale.«
Dobbelt indhold forvirrer Google
»Det primære problem ved dobbelt indhold er, at det forvirrer Google i forhold til, hvilken side der skal ’rankes’. Hvis dobbelt indhold overdrives, kan du også opleve at blive straffet i din placering i søgeresultaterne. Ofte er det teknikken på hjemmesiden, der er skyld i dobbelt indhold og en løsning kræver teknisk hjælp fra enten SEO ekspert eller webudvikler.«
Skyd ikke med spredehagl efter søgeordene
»Virksomheder har en tendens til gerne, at de gerne vil findes på det hele, og så sker der ikke rigtig noget. Der skal ikke skydes med spredehagl. I stedet skal du finde nicherne og gå all-in på dem, inden du flytter fokus til det næste område.«
Dans ikke efter Googles pibe
»Når Google siger noget skal være rødt, så laver folk det rødt. Det har vi seneste set med mobile websites. Intentionen er god nok ud fra en bedre brugeroplevelse, men at gøre det ud fra SEO-forudsætninger er helt skævt.«
»Du skal tænke lidt længere end hvad Google siger, og hellere kigge på om en ændring, du laver, gør dig bedre end konkurrenterne eller ej. Hvis du for eksempel har dobbelt indhold, fordi dine produktbeskrivelser stammer fra dine leverandører, bevarer du så status quo eller bliver din webside bedre ved at lave nye gode beskrivelser.«
Optimeret HTML er ikke så effektivt som tidligere
»Dine valg af overskrifter og ord i overskrifter har stadig betydning. Men betydningen er mindre end tidligere, og i vores opfattelse skal indholdet på en side være mere bærende end teknikken. Vi ser færre positive ændringer ved at optimere HTML-koden, som f.eks. optimering af H1- og H2-overskrifter, end tidligere. Til gengæld kan der skabes en markant hastighedsforbedring ved overordnet HTML optimering, og et hurtigere website kan være medvirkende til bedre placeringer.«
Gode links er stadig afgørende for gode placeringer
»Indgående links til din webside er stadig den vigtigste faktor i forhold til gode placeringer i søgemaskinerne – og det skal være links med power og autoritet bag.«
»Et super godt link kan være fra en webside, som beskæftiger sig med relaterede emner. For en IT-virksomhed er det for eksempel godt at have et link på Version2. Det er måske knap så interessant for en producent af hårplejeprodukter, med mindre artiklen, der linkes fra, har relevans i forhold til at handle om en ny IT-platform for virksomheden.«
»Dårlige links er dem, der stammer fra websider uden trafik, og som handler om alt og intet. De såkaldte Splogs (spam-blogs … red) der ikke har noget reelt indhold, men bare er fyldt med lånemuligheder, kasinoer med mere.«
»Hvis en webside pludselig har 100 eller 1.000 links fra ikke relevante websider, kan de have en negativ effekt. Jeg har set cases, hvor det har været forsøgt gjort mod konkurrenter, men hvor der er blevet nået at tage affære, inden det er blevet et problem. Jeg har ikke set cases, hvor det for alvor er lykkedes, måske fordi man ikke har været OBS på ugerningen, som selvfølgelig er i strid med markedsføringsloven. Det er altså en god idé at holde øje med tilgangen af links til sin hjemmeside. Det kan man gratis gøre i Google Search Console.«
Husk at optimere sidetitler og meta-beskrivelser
»Mange virksomheder går mere op i at løbe om hjørner med søgemaskinernes algoritmer frem for at kigge på, hvad der ligger lige for. Sidetitler og meta-beskrivelser er fortsat noget af det vigtigste at optimere, da det er dem, brugerne ser i søgeresultaterne. Så det er der, vi plejer at starte.«
SEO kræver ressourcer
»Det lyder som et rigtig konsulentråd, når jeg siger at virksomheder skal kigge på budgettet. Det kræver ressourcer at løfte en opgave som SEO, og det bliver ofte halvhjertet. Mit råd er at satse hårdt på SEO til at starte med, og så stille og roligt arbejde sig videre gennem websiden. Du behøver ikke tage det hele på en gang.«

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.