7.419 svindelsager ny rekord: Net-misbrug af Dankortet fordoblet

Antallet af sager om misbrug af Dankort på nettet blev fordoblet sidste år, hvor de kriminelle blev bedre til at rekruttere muldyr og kastede sig over nye varer. Netbutikkerne vil have bedre sikkerhed.

Svindlen med Dankort i forbindelse med internethandel steg dramatisk sidste år. Faktisk var antallet af sager i første halvår 2010 mere end dobbelt så stort som i første halvår 2009. Det fremgår af tal fra Nets, det tidligere PBS, der administrerer Dankort-systemet.

»Som noget nyt har de internationale kriminelle også kastet deres kærlighed på Dankortet,« siger pressechef Søren Winge fra Nets til Version2.

I konkrete tal var stigningen fra 3.207 sager i første halvår 2009 mod 7.419 i første halvår 2010.

Det sker, efter der de seneste år er sket en stigning i misbruget af de internationale betalingskort på nettet, hvor de kriminelle får kortoplysningerne fra eksempelvis netbutikker eller de firmaer, der håndterer betalingerne, som ikke har tilstrækkelig styr på sikkerheden.

Hidtil har de kriminelle primært anvendt de store betalingskort som Visa og Mastercard, men nu er Dankort, som eksempelvis er blevet brugt til handel i udenlandske netbutikker, også kommet i søgelyset.

De seneste måneder har Danmark også været ramt af en stigende aktivitet i rekrutteringen af såkaldte muldyr. Det vil sige privatpersoner, som lokkes til at modtage pakker fra danske butikker og videresende dem til udlandet. Det sker under dække af, personen ansættes i et tilsyneladende helt legitimt firma. Pakkerne er imidlertid købt med stjålne kortoplysninger.

»Svindlerne er også blevet bedre til at gøre det svært for netbutikkerne. De studser ikke over det, når der bliver betalt med et dansk Dankort og sendes til en dansk adresse,« forklarer Søren Winge.

Samtidig har de kriminelle fundet ud af, hvordan de kan holde sig under radarhøjde. Hvor svindlen tidligere var rettet mod mærkevarer og elektronik, som var dyrt og relativt let at omsætte, så er de nu også begyndt at se på billigere varer og nye varegrupper som eksempelvis køkkenudstyr.

Det betyder også, at selvom antallet af sager er steget kraftigt, så er stigningen ikke så dramatisk, hvis man ser på omsætningen, hvor svindlen steg fra 9,5 millioner kroner i 2009 til 12,5 millioner kroner i 2010. I samme periode steg omsætningen på det samlede brug af Dankortet imidlertid også fra 21 milliarder kroner i 2009 til 27,3 milliarder kroner i 2010.

Det er netbutikkerne, der ender med regningen i svindelsagerne, og hos Foreningen for Distance- og Internethandel, FDIH, er man derfor nu i dialog med blandt andet Nets om, hvordan sikkerheden kan øges.

»I dag bruger vores medlemmer meget tid på at kontrollere ordrerne. Det er jo digitale butikstyve, så hvad gør vi som modtræk? Det har vi bare ikke helt fundet ud af endnu,« siger kommunikationschef Henrik Theil fra FDIH til Version2.

FDIH håber inden for de næste måneder at kunne fremlægge et idékatalog med forslag til, hvordan sikkerheden ved nethandel med Dankort kan forbedres.

»Bolden ligger lige nu hos Nets. Vi skal også have fundet en løsning, der hænger sammen prismæssigt og omsætningsmæssigt, for vi ved, at vi ikke får det gratis,« siger Henrik Theil.

Han peger på eksempelvis de systemer, som de internationale betalingskortfirmaer har indført, Verified by Visa og Mastercard SecureCode, som mulige forbilleder.

Det kunne også være en løsning som i Holland, hvor kunderne skal verificere et køb gennem deres netbank. Det minder dermed også om det system, der findes i det danske eDankort, som dog aldrig har opnået nogen stor udbredelse.

Det er tiltag, der skal gøre det sværere at misbruge kortene, men hidtil har det været forholdsvis risikofrit for de kriminelle at misbruge Dankortet til nethandel, mens politiet har gjort en større indsats for at stoppe svindel ved blandt andet hæveautomater.

»Vi har også skubbet lidt til politiet. De lokale kredse det svært, fordi de ikke har ressourcerne, så sagerne ligger centralt, hvor det mest har været en registrering,« siger Henrik Theil.

FDIH vil dog også forsøge blandt dets medlemmer at få større indsigt i, hvordan svindlen foregår ved at få medlemmerne til at oplyse mere om de konkrete sager for at få eventuelle sammenhænge frem, som ikke fremgår af statistikken.

Hos Nets arbejder man på at finde mulige måder at gøre nethandlen mere sikker på, men selskabet understreger, at det skal være en løsning, som man tror på, at danskerne rent faktisk vil benytte sig af, før man vil indføre den. Derfor vil selskabet på kort sigt fokusere på at oplyse danskerne om risikoen ved at blive rekrutteret som muldyr.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Lars Balker

7419 er et tal, ja.

Men hvis det skal gøres mindre ved at skrue på kompleksiteten af selve handelen, så vil forretningernes omsætning tage skade, det siger al forskning og sund fornuft.

Hvor meget, det kan FDIH jo selv eksperimentere sig frem til, men mit gæt er at et ekstremt gavmildt tab på 1% af omsætningen vil koste markant mere end de 7419 svindelsager.

Vil FDIH virkelig det?

  • 0
  • 0
#2 Lars Balker

7419 er et tal, ja.

Men hvis det skal gøres mindre ved at skrue på kompleksiteten af selve handelen, så vil antallet af transaktioner tage skade, det siger al forskning og sund fornuft.

Hvor meget, det kan NETS jo selv eksperimentere sig frem til, men jeg er stensikker på at et ekstremt gavmildt tab på 1% af transaktionerne vil koste markant mere end den reelle risiko på 0 kr som NETS har på de 7419 svindelsager.

Vil NETS virkelig det?

  • 0
  • 0
#3 Jesper Fj

Som nethandlende er det dybt frustrerende, at NETS ingen risiko eller ansvar vil tage for mistænkelige overførsler. Når vi en sjælden gang har mistænkt en betaling for at være gennemført med et stjålet kort har vi kontaktet NETS. De fortæller at kortet ikke er meldt stjålet, men kan i øvrigt ikke hjælpe. Hvis kortet senere meldes stjålet beregner NETS et gebyr på 250 kr og tilbagefører i øvrigt beløbet fra vores konto til kortets retmæssige ejer. Varen er jo væk, idet den er afsendt. Uanset hvor proaktiv man er som butik, hvad dette angår, er man chanceløs hvis kortet senere meldes stjålet. Det er ikke rimeligt at alt ansvar ligger hos butikken for brug af et system som NETS tager betaling for at man bruger, og de ydermere ikke behjælpelige selv når man selv mistænker svindel.

  • 0
  • 0
#4 Thomas Kjeldsen

NETS vil helt sikkert gerne sælge flere transaktioner.

Hvordan kan de det? De kan overbevise befolkning og politikere om at svindel er et stort problem, så der må gøres noget. Hvilke løsningsmuligheder er der? E-dankort, 3DSecure som teknisk minder meget om e-dankort, og alternativt NEMID.

Det er rent gætteri, men lur mig om ikke NETS ender med at konkludere at 3DSecure ikke duer med henvisning til e-dankortet[1]. Den eneste rigtige løsning - ifølge NETS - må da være at beskytte alle internetbetalinger med identifikation ved hjælp af NEMID.

Dermed får NETS potentielt indtægter fra n korttransaktioner og n NEMID-transaktioner, og så er et lille fald i n vel til at overleve for monopolet :-)

[1] http://www.computerworld.dk/art/114111/dankortets-internet-bror-ligger-i...

  • 0
  • 0
#5 Deleted User

men selskabet understreger, at det skal være en løsning, som man tror på, at danskerne rent faktisk vil benytte sig af, før man vil indføre den

Det er mig en gåde at der stadig ikke kommer bedre udmeldinger fra Nets omkring dette. Problemet er ikke nyt – tværtimod. Jeg håber ikke de lader sig inspirere af 3d-secure løsning, men heller ikke at de vil opfinde den dybe tallerken igen.

  • 0
  • 0
#6 Deleted User

Allerede nu står der et navn på kortet. Jeg ved ikke om butikken kan spørge om navn på modtager og navn på kortet passer?

Evt. så kunne man jo også indføre en eller flere adresser tilknyttet kortnummeret, og så kunne webbutikken spørger om den oplyste forsendelsesadresse passer med en adresse som er tilknyttet kortnummeret?

  • 0
  • 0
#8 Deleted User

Jeg har en del gange skrevet og kommenteret på kreditkort svindel - fx. med indlæget

"PBS skader nethandel" http://www.mortenlarsen.net/pbs-skader-nethandel.html

Jeg er fuldstændig enig med holdningen om, at det er peanuts hvis man ser det store overordnede billede for branchen, men husk nu på at der findes mange mindre webshop ejere (eller større) og det kan i perioder ramme rigtig hårdt med både svindel og indsigelses gebyr. Hos JustEat oplever vi massere af svindel og det er lige frustrerende hver gang.

Så svindel er en ting, der er kommet for at blive og det vokser jo kun i takt med, at e-handelen vokser.

Hvor er NETS? Jeg har ladet mig fortælle dels via medierne og via mine kontakter hos NETS, at der (selvfølgelig) bliver arbejdet på en løsning, men der findes blot ingen deadlines for hvornår vi ser udbyttet at deres forhåbentlige store indsats.

En journalist fra fortalte mig NETS havde udtalt 4. kvartal 2011, men det vil NETS ikke bekræfte.

Jeg er meget spændt på at se hvilke værktøjer der dukker op - der må jo udvikles nogle fælles værktøjer som kan hjælpe branchen og derudover bør NEM ID eller andre markant udbredte systemer bane vejen til en bedring på dette område.

Vi må se - jeg er personlig ret spændt og følger dette område med stor interesse.

  • 0
  • 0
#9 Michael Thomsen

Det kræver, at kunden køber en chiplæser. De koster få hundrede kr og lidt software. Hvis man fjerner o/oo gebyret ved chipbetalinger, og evt. sætter det højere ved kortnummer/cvc betalinger, så har kunden et incitament til at købe en kortlæser.

Hvis PBS ikke var lige så bagstræberiske som musikbranchen, så ville de kunne udvikle en fin løsning som kan sælges over hele verdenen, hvor man kan betale med visa/mc/etc.

Desværre er PBS's force ikke udvikling med gebyropkrævning. (Bare hør deres udtalelser om udvikling af NFC løsninger)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere