70 procent af teenagepiger spiller computer

Illustration: pxhidalgo/Bigstock
Størstedelen af teenagere spiller computer for at slappe af og fordybe sig, viser ny rapport.

Teenagere er storforbrugere af computerspil uanset køn. Det konkluderer DR Medieforskning i en ny rapport, der offentliggøres i næste uge.

Rapporten viser, at 96 procent af alle 13-19-årige drenge spiller computer, mens 70 procent af piger på samme alder spiller. 49 procent af drengene spiller dagligt, mens det tal kun er fem procent hos pigerne.

Rapporten viser også, at teenagerne får dækket et behov igennem spil, som er unikt for mediet. Spillene giver dem nemlig mulighed for at gøre brug af taktik, strategi og sprog

»Spillene opfylder på mange måder de behov, som traditionelle medier også opfylder, men spillene kan derudover tilbyde de unge at deltage aktivt,« siger rapportens forfattere, Jakob Vikær Hansen og Allan Lyngsie Nilausen, til DR.

Socialt og afslappende

De to forskere har interviewet en række teenagedrenge for at finde ud af, hvad der får dem til at tænde gamer-pc’en i stedet for fjernsynet. Drengene fortæller, at det er, fordi det er en afslappende og social aktivitet for dem.

»At kunne tale med vennerne, samtidig med at man spiller mod dem, uanset om de sidder i sofaen eller i den anden ende af landet, og uanset om det er FIFA eller Counter Strike, er ifølge drengene sjovt og hyggeligt – og en vigtig faktor for lysten til at spille,« forklarer de to medieforskere til DR.

Størstedelen af drengene vurderer, at de bruger mindre tid på nyheder, film og serier end på at spille computerspil. Computerspil er til gengæld det medie, som brugerne fordyber sig mest i.

Sammenlignet med musik, tv, tablet og smartphone er computerspil nemlig det medie, hvor brugerne mindst har en anden skærm tændt og altså multitasker medieforbruget.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere