7 ud af 10 it-ansatte i SAS skal væk - CSC også truet
Da SAS blev reddet fra konkurs i november 2012, blev endnu en storstilet spareplan sat i gang, denne gang med navnet 4 Excellence Next Generation. Og på it-fronten blev lavprisselskabet Norwegians tidligere it-direktør, Hans-Petter Aanby, hentet ind til at føre sparekniven.
Nu er han klar til at melde ud, hvad der mere konkret skal ske på it-området, skriver norske Digi.no. Og det bliver ikke en nænsom hånd, han vil føre i det kriseramte flyselskab.
Syv ud af ti, der arbejder med it for SAS, skal væk. Det skal sammen med andre effektiviseringer give en årlig besparelse på 600 millioner kroner, når planen er gennemført i 2014, fortæller Hans-Petter Aanby.
»Det er omkostningsreduktioner, som vil ske gennem forenkling og standardisering. Vi skal have industristandarder på drift og applikation og bringe antallet af systemer og kompleksiteten ned,« siger han til Digi.no.
CSC står for meget af it-driften hos SAS, fordi CSC i 2004 købte SAS’s it-selskab Scandinavian IT Group. Men om CSC har en rolle hos SAS fremover er usikkert. Alt er i spil, fortæller den nye it-direktør, som ikke vil kommentere på CSC’s fremtid hos SAS.
I efteråret begyndte SAS forhandlingerne med fem it-leverandører, og nu er der kun to tilbage. En endelig aftale på potentielt milliarder af kroner skulle være klar allerede til marts.
Tanken er at outsource både drift og applikationsudvikling, lyder meldingen.
Version2 forsøger at få en kommentar fra SAS.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.