7 tips: Sådan lykkes du med it-outsourcing

Læs Banedanmarks CIO Kenneth Lau Rentius syv bedste råd til, hvordan du får den vellykkede outsourcing-aftale i hus.

Syv gode outsourcing-råd fra Kenneth Lau Rentius, CIO i Banedanmark:

Læs også: Banedanmarks it-direktør efter seks år med fuld outsourcing: Jeg har fået tid til at tænke strategisk

  1. Du skal kende dine egne processer og performance til bunds, før du outsourcer

  2. Kender du ikke egen performance, for eksempel oppetid på servere, kan du ikke sammenligne, og du kan komme til at stille for høje - og dermed dyre - krav til leverandørerne.

  3. Sørg for at følingen med it-driften ikke forsvinder, når opgaven bliver outsourcet. Behold driftskyndige i organisationen og mål på brugernes oplevelse af ydelsen.

  4. Har du outsourcet til flere leverandører, skal de kunne arbejde sammen. Går noget galt, så kræv at de sammen skriver en fælles incident report, i stedet for at få tre forskellige udlægninger af samme fejl.

  5. Tag dialogen med leverandørerne, inden kravspecifikationen bliver mejslet i granit. Det kan betale sig at vide, hvad der er dyrt for dem at levere.

  6. Læg lidt pisk ind i kontrakten med betaling af bod, hvis leverandøren ikke lever op til aftalen. Men vær ikke ublu - du kommer selv til at betale det hele gennem højere tilbudspriser.

  7. Behandl alle leverandørerne pænt og respektfuldt.

Denne artikel har tidligere været publiceret som en del af magasinet Version2 Insight, hvor du kan læse mere om outsourcing af it-drift. Se også det seneste Insight-magasin om Business Intelligence her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Peter Johan Bruun

Enig i den 8. regel.

Måske Pensam er et bevis der på: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/09/05/084556.htm Problemerne startede efter 2009, hvor man, efter min viden, startede for alvor på offshoring.

Var det ikke noget for version2 at undersøge det nærmere ? I stedet for at bruge spalteplads på ovenstående repeterede artikel.

Jeg har søgt i V2's artikeldatabase og kunne ikke finde noget der peger i den retning. Det tætteste var artiklen vedrørende finanstilsynets påbud til Pensam i starten af 2012. Men den artikel gik ikke det spadestik dybere, der kunne have gjort det til interessant læsning for IT Professionelle. Vinklingen kunne være: "Var det det gamle system der drillede det nye eller omvendt....eller noget helt tredje ?"

  • 3
  • 0
#4 Henrik Wivel

Jeg har lidt svært ved at se nyhedsværdien i det her indlæg. Der er intet nyt under solen og faktisk kunne alle punkter, med en lille smule omskrivning, ændres til "Sådan lykkes du med din IT-drift organisation". Jeg er enig i at har man ikke styr på de ting der listes, så vil man fejle, men får man styr på dem, så er spørgsmålet om man så i det hele taget har brug for at outsource?

Min erfaring er at man outsourcer for at spare penge. Penge man bruger for meget fordi man ikke har styr på hvad man laver, og desværre sparer man intet, men forøger bare sit overhead. Oftest med den side effekt at der stadig er folk internt bruger megen tid på at sikre at det man får nu også kan fungere, netop fordi man ikke har styr på det man laver.

Min holdning er at mange der outsourcer kunne komme langt ved at få styr på de interne linier og det rod der ofte er opstået over en årrække, men man vælger den nemme løsning ved at sende det ud af huset. Det er ikke kun på drift siden men generelt i danske IT-organisationer. Jeg ser frem til et indlæg der fortæller "Sådan ryddede vi op i vores IT afdeling så vi ikke behøvede at outsource".

Henrik

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere