60 netbutikker får grønt lys til at foretage gruppesøgsmål mod Nets

Retten i Glostrup har netop godkendt et omfattende gruppesøgsmål mod Nets, hvor 60 netbutikker søger om tilbagebetaling af op mod 160 millioner kroner fra Dankort-firmaet, fordi butikkerne mener at have betalt for store gebyrer.

En mangeårig strid mellem danske netbutikker og Dankort-operatøren Nets rykker nu et skridt tættere på en egentlig retssag. Retten i Glostrup har netop godkendt et gruppesøgsmål bestående af 60 netbutikker, der kræver erstatning for 160 millioner kroner i for høje Dankort-gebyrer.

Det skriver Børsen.

Dermed er der åbnet for, at butikkerne formelt kan rejse erstatningskravet ved domstolene, men sagens kerne er endnu ikke færdigbehandlet i det danske retssystem.

Sagen er nemlig en udløber af en afgørelse afsagt af Konkurrenceankenævnet i 2013, som slog fast, at Nets havde opkrævet for høje gebyrer fra netbutikkerne og pålagde Nets at sænke gebyret for nethandel med 30 procent.

Læs også: Netbutikker kræver 28 millioner retur fra Nets for opskruede gebyrer

Det har Nets gjort, men ikke med tilbagevirkende kraft, hvilket i årene 2008-2012 altså skal have kostet netbutikkerne i omegnen af 160 millioner kroner i for høje gebyrer.

Samtidig har Nets flere gange anket dommen, som først i 2017 skal behandles af Landsretten. Før det sker, vil netbutikkerne ikke formelt lægge sag an. Hos Nets er man ikke bekymrede for det høje erstatningskrav.

»Vi afventer afgørelsen på hovedsagen omkring prissætning af dankort på internettet med sindsro. Vi mener, vi har en god sag, og vi ser frem til Landsrettens vurdering, når de behandler sagen i starten af 2017,« siger Søren Winge, pressechef i Nets, til Børsen.

Desuden er netbutikkernes brancheorganisation FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel, red.) nået frem til, at en femtedel af de ramte netbutikker har sendt regningen videre til forbrugerne, og at forbrugeren derfor har omkring 30 millioner kroner til gode hos Nets.

Forbrugerombudsmanden har dog ifølge Børsen opgivet at gå ind i sagen, da beløbet er fordelt ud på ‘uoverskueligt mange kunder’.

Følg forløbet

Kommentarer (1)

Bent Jensen

"Forbrugerombudsmanden har dog ifølge Børsen opgivet at gå ind i sagen, da beløbet er fordelt ude på ‘uoverskueligt mange kunder’"
Inddrive dem som erstatning for os alle sammen og give en bøde på 3 gange beløbet.

Hvis man bare laver noget ulovligt tilstrækkeligt mange gange, over for rigtigt mange, og det enkelt individs tab er lille.
Er det så lovligt eller ikke strafbart fordi man ikke lige kan håndtere og finde ud af det ?

EU og USA ser hvis ikke sådan på det i sagen mod folkevogn.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen