6 kommuner vinker farvel til papirblanketter

Selvom borgerne i seks kommuner møder op på rådhuset, så skal de nu alligevel bruge den digitale selvbetjening.

Det er slut med at sørge for, at kuglepennen sætter aftryk på tre lag af papirblanketter på rådhuset i seks kommuner. Fra og med mandag den 6. februar vil det nemlig kun være muligt at bruge den digitale selvbetjening. Det oplyser de seks kommuner i en pressemeddelelse.

Kravet om digital selvbetjening gælder dog foreløbig kun udvalgte områder som flytning, bestilling af nyt sundhedskort eller at få skrevet sit barn op til pasning.

Til gengæld er kravet om at benytte den digitale løsning absolut, så borgerne også skal bruge den, selvom de møder personligt op på rådhuset. Personalet i borgerservice vil dog hjælpe borgerne med systemerne.

»Der er masser af hjælp at hente, hvis man synes det er svært eller utrygt. Medarbejderne kigger gerne med over skulderen og guider borgeren gennem systemet. Men borgeren skal selv på banen, selv være aktiv,« udtaler chef for Borger og Organisationsservice, Ole Lollike, fra Holbæk Kommune ifølge pressemeddelelsen.

De seks kommuner er Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Holbæk, København og Sorø.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jesper Lund

Med hvilken lovhjemmel vil de pågældende kommuner kræve at borgerne benytter NemID?

Vi har hele tiden fået at vide at der ikke er nogen lovgivning som regulerer NemID, og at det retslige grundlag alene er den aftale som borgerne "frivilligt" indgår med DanID. En aftale som indebærer et temmeligt vidtgående samtykke til et privat firma, vel at mærke.

Oven i dette er DanID kun i stand til at tilbyde borgerne den udgave af NemID som har central opbevaring af den "private" nøgle. Datatilsynet har udtrykt store betænkeligheder over den model.

Det er et lovkrav at man melder flytning, men borgere som ikke ønsker at afgive et "frivilligt" samtykke til DanID får at få OCES NemID, er de facto afskåret fra at overholde loven, hvis de bor i en af de seks kommuner.

Sidst, men ikke mindst, er der altså borgere i dette land som ikke bruger computere. Med de sikkerhedsproblemer som der med NemID, er det fuldstændigt vanvittigt at tvinge disse mennesker til først at afskaffe NemID og derefter bruge deres NemID på tilfældige computere som de kan få adgang til.

Disse borgere bliver lette ofre for kriminelle der vil begå identitetstyveri. Med OCES NemID er der fuld adgang til alt: personlige data i offentlige databaser, tinglysning af lån i fast ejendom, etc etc (man kan ikke begrænse OCES NemID til nogle få typer registreringer). Eksempel: kort tid før borgeren dør tinglyses et falsk pantebrev, og kriminelle bander stjæler en del af arven på denne måde. Pantebrevet er "underskrevet" med NemID, så det må jo have været den nu afdøde person som optog lånet.

  • 8
  • 0
#2 Christian Nobel

Det vil sige, at hvis man ikke vil underkaste sig en "frivillig" ordning (i følge Helge Sander, er der nogen der kan finde en reference til en officiel udtalelse?) der ikke er lovlig, så kan man ikke flytte?

Hvad hvis jeg bare flytter, slipper jeg så for kommuneskat?

Det her er jo fuldstændig grotesk, og udtryk for en kvalmende, uanstændig og elitær tankegang udruget i djØFFERnes magtsyge hoveder.

Kommunen er altså til for borgerne, tro det eller ej!

  • 10
  • 1
#4 Keld Simonsen

Hvad kan vi gøre mht denne tvangsdigitalisering? Kan man klage til forbrugerombudsmanden? Man er vel forbruger af kommunernes tjenester. Eller lave en demo ala wikipedias sorte skærme? Eller ringe til borgerrepræsentanterne og kommunalbestyrelsesmedlemmerne? Eller klage til menneskerettigedsdomstolen?

  • 0
  • 1
#6 Ole Jørgensen

Iflg http://www.kk.dk/Borger/Borgerservice/Selvbetjening/Flytning_ny.aspx kan man stadig klare flytningen via telefonen, i hvert fald i København:

Har du ikke NemID eller digital signatur?

Det er ikke længere muligt at bruge en papir-blanket til at melde flytning. I Borgerservice kan du få hjælp til at melde flytning over nettet. Husk din NemID eller medbring pas eller kørekort og få en NemID udstedt på stedet.

Kan du ikke benytte vores digitale løsning, så ring til 3366 3366 og meld flytning over telefonen. Det kan du først gøre, når du er flyttet, dvs. opholder dig på den nye adresse.

  • 0
  • 0
#7 Lars Smidt

Selvfølgelig skal vi sørge for ikke at tabe borgere som ikke har mulighed for digital selvbetjening, men ligefrem at forlange at vi skal blive ved med at leve som i oldtiden og bibeholde gamle procedurer... digitaliseringen skulle gerne være et fremskridt, og håbet er så at det lykkes at få det udført så borgerne også oplever det som fremskridt.

Der er heldigvis mange af os der synes det er et godt tiltag at digitalisere og måske endda spare nogle offentlige kroner der i stedet kan komme de gamle, de unge, børnene eller de syge til gavn i stedet.

  • 0
  • 2
#8 Jesper Frimann

@Lars Smidt

Det er jo netop det som NemId gør, altså forhindre fremskridt og innovation, grundet den implementering man har valgt. Det at du er nødt til, at begrænse dig i forhold til, hvilken software stack du kan køre er jo helt hen i vejret.

https://www.nemid.nu/support/tekniske_krav/

Hvis man ser på de computere der er her i mit hus, så er der RHEL med Firefox 3.X på min arbejdspc, så er der en iPAD med safari og sidst en Ubunto 10.4 med Firefox 7.

Der er ikke en af disse kombinationer der er 'officielt' supporteret. NemID er ikke fremskridt, det er en vederstyggelighed.

// Jesper

  • 1
  • 0
#9 Thomas Alexander Frederiksen

§ 32 a. Vedkommende minister kan fastsætte regler om ret til at anvende digital kommunikation ved henvendelser til den offentlige forvaltning og om de nærmere vilkår herfor, herunder fravige formkrav i lovgivningen, der hindrer anvendelsen af digital kommunikation.

Der er ordet ret der er det centrale i paragraffen. Kommunerne burde altså ikke med den nuværende forvaltningslov kunne stille krav om brug af digitale løsninger, og så længe der er mulighed for telefonisk betjening bryder de heller ikke forvaltningsloven. Disclaimer: IANAL.

  • 1
  • 0
#10 Christian Nobel

Selvfølgelig skal vi sørge for ikke at tabe borgere som ikke har mulighed for digital selvbetjening, men ligefrem at forlange at vi skal blive ved med at leve som i oldtiden og bibeholde gamle procedurer... digitaliseringen skulle gerne være et fremskridt, og håbet er så at det lykkes at få det udført så borgerne også oplever det som fremskridt.

Hallooooo, der er vist ikke nogen herinde der er modstandere af digital selvbetjening, nok nærmere det modsatte, og det der stråmandsargument med oldtiden er helt ude i hampen.

Men dels så kunne man jo fra det offentlige arbejde på at gøre selvbetjening attraktiv, det være ved at gøre det nemt, forståeligt, logisk, responsivt etc, etc, dels skal man tage borgernes bekymringer omkring sikkerhed seriøst, og sålænge man baserer selvbetjeningen på en ikke lovlig "digital signatur" hvor man heller ikke kan redegøre for løsningens sideeffekter så er det da uhyre vigtigt at der er nogen der råber vagt i gevær.

Herudover er det Ebberød bank at det offentlige skal bruge meget mere tid på at hjælpe borgerne med at lave selvbetjening - i mine øjne er det ikke specielt begavet at en "service medarbejder" skal bruge en halv time på at hjælpe en it-ukyndig (eller en ordblind, eller en funktionel analfabet, eller en person der bare ikke fatter kancellisproget, eller, eller,...), i stedet for at benytte 5 minutter på lige at knaste oplysningerne ind, når nu personen alligevel er der. Jeg vil æde min gamle hat på at når først regnestykket er gjort op, så bliver der brugt flere ressourcer på dette end der ellers ville have været, og borgerne føler sig hverken tilfredse eller sikre - men selvfølgelig giver det basis for at ansætte endnu flere i fedtlaget.

Og er der nogen der overhovedet har regnet på hvad det vil koste at lave alle disse fantastiske systemer, som med vanlig dansk elegance kommer til at koste milliarder, være forsinket i årevis, og aldrig rigtig kommer til at fungere som forventet?

At benytte tvang, fordi man ikke kan gøre tingene attraktive, og som kompensation for systemets inkompetance og backoffice systemernes uanvendelighed er i hvert fald ikke vejen frem, og husk tryk avler som bekendt modtryk.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere