500.000 borgere risikerer at miste adgang til deres netbank

27. oktober kl. 09:1515
MitID, App, Digitaliseringsstyrelsen
Illustration: Pr-Foto.
»Det er jo helt vildt mange borgere, som fuldstændig er ladt i stikken og får det virkelig svært fra på tirsdag,« lyder det fra lektor ved IT-Universitetet.
Artiklen er ældre end 30 dage

Mellem 300.000 og 500.000 borgere står til at miste adgangen til deres netbank, hvis de ikke får oprettet sig med MitID inden tirsdag 1. november.

Det skriver Ritzau på baggrund af en historie fra Politiken.

Indtil denne dato er det muligt for borgere at logge på både offentlige tjenester som borger.dk, sundhed.dk samt e-Boks og private serviceydelser som netbank og forsikrings- og forsyningsselskabernes selvbetjeningssystemer, men fra tirsdag skal man være oprettet med MitID for at få adgang til sidstnævnte.

»Det er jo helt vildt mange borgere, som fuldstændig er ladt i stikken og får det virkelig svært fra på tirsdag. Når de ikke er på MitID, står de enten uden adgang til deres egne penge eller er overladt til, at pårørende måske kan hjælpe dem. Man har fra samtlige ansvarlige organer undervurderet alvorligheden i det her«, siger Morten Hjelholt, der er lektor ved IT-Universitetet og mangeårig forsker i relationen mellem den digitale stat og borgeren, til Politiken.

15 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
13
3. november kl. 10:49

Man har undervurderet behovet for at blive holdt i hånden og hjulpet. For det er en kompleks syvtrins-ting, man skal igennem for at identificere sig selv, siger han.

Der konplicerer også sagen, at fejlmeldingen fra systemet kun kommer, når samtlige dele (brugernavn, kodeord, pinkode) er oplyst og ikke som tidligere evalueres enkeltvis.

14
3. november kl. 12:19

Der konplicerer også sagen, at fejlmeldingen fra systemet kun kommer, når samtlige dele (brugernavn, kodeord, pinkode) er oplyst og ikke som tidligere evalueres enkeltvis.

Ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er det vel ret fornuftigt?

Hvis en forbryder får oplyst at "Pinkode er forkert", må kodeordet jo vær korrekt, og at det "kun" er pinkoden der skal gættes.

Der sker i øvrigt en validering af brugernavnet i MitID, jeg har et par gange oplevet at få en fejlmeddelelse, hvis jeg har indtastet et forkert brugernavn --- hvilket gør det muligt at afprøve en stribe brugernavne for at se, hvilke der eksisterer.

12
2. november kl. 21:07

Okay, jeg forstår heller ikke, hvorfor jeg skulle ind til byen for at svare på 4 enkle spørgsmål, som banken kunne have spurgt mig om. Da jeg ringe til dem (banken) i sommers satte de mig på pause og da det i oktober blev annonceret at 31. oktober var sidste frist var der kun den dato tilbage.

Mit vidne fik dog ikke brug for sit pas, måske fordi hans fødselsdag var et af spørgsmålene?

Så mit løfte her om, at være en af de sidste, er vist opfyldt?

Der var vildt mange i BS (BorgerService) i mandags; da man også kunne møde op uden forudbestilt tid.

Der kan ikke sættes fingre på BS optræden!

9
2. november kl. 14:00

Hvad med os der kan bruge MitId og har skiftet for måneder siden, efter besøg på kommunen, eller efter telefonkontakt med banken. Måske vi bare ikke sov i timen, men tog imod en kollektiv besked, og gjorde som jeg/vi ble bedt om. Hvis adgang med MitId er så vigtig for alle, hvorfor har mange så sovet i måneder.

11
2. november kl. 14:16

For lige at give dig et hint om, hvad det drejer sig om, siden du ikke har forstået det:

"Thomas Hildebrandt, der er professor på Datalogisk Institut ved Københavns Universitet, måtte ty til de sociale medier for at få hjælp, da han skulle oprette sit eget NemID. Og han er vel at mærke professor i softwareudvikling.

Ikke at jeg tror, at du forstår det af den grund, for det er vist viljen, der mangler.

10
2. november kl. 14:11

Der er vist ikke andet at sige her, end at du overhovedet ikke har fulgt med i samfundsdebatten det seneste år...

8
2. november kl. 13:22

Opdatering

Det var idag (2. november) muligt for mig for at logge ind på e-boks.dk med NemID. Netbank derimod kræver MitID.

Konklusion: hvis man kun har NemID, så prøv at ringe til bankens kundeservice; måske kan de hjælpe?

7
2. november kl. 13:17

NemID med papkort virker stadig på borger.dk.

Godt vi er mindst 500.000 uden MitID, så det stadig er muligt at være borger uden at have MitID.

5
29. oktober kl. 17:21

Jeg skal have optateret mine identittetsoplysninger i borgerservice på mandag (31. oktober) jeg håber det er nok til at oprettelsen forløber gnidningsfrit. Det afhænger selvfølgelig af, at BS kan udleverer kodeviser/oplæser på stedet. Om det så kan bruges til noget er en anden sag. Jeg er optimist.

Der var ikke ledige tider før. På den lyse side, kan min tillid til dansk IT ikke falde, så jeg kan kun blive glædeligt overrasket;-) Det har til gengæld fortilfælde.

6
31. oktober kl. 17:41

Alt i orden - utroligt nok. Om det skyldes fejl eller feature vides ikke. Aflange besøg i Nyropsgade 7 og fik oplysninger opdateret, oprettet ID og testet på stedet; blev blokkeret i 55 min, da jeg forsøgte det hjemme-( Fik god tid til at slå mulige fix op, men ventede de 55 min; alt i orden - utroligt nok.

Men man bør vise nåde og trøste de sagesløse; der skal gennem turen. Flere penge havde næppe hjulpet, men planlægning, kommunikation og (frem for alt) testning med alm. dødelige havde været umagen værd.

BS har også åbent i MitID-cirkus i november og december. Og hvis folk har fornuftig bank, går det nok?

4
28. oktober kl. 15:45

"Thomas Hildebrandt, der er professor på Datalogisk Institut ved Københavns Universitet, måtte ty til de sociale medier for at få hjælp, da han skulle oprette sit eget NemID. Og han er vel at mærke professor i softwareudvikling."

Og: "Da Gorm Jakobsen endelig kommer op til skranken på Borgerservice, får han at vide, at han ikke kan få hjælp, fordi han hverken har et gyldigt pas eller kørekort. Begge dele er udløbet - Gorm Jakobsen har efter eget udsagn ikke haft brug for hverken det ene eller andet i 15 år."https://www.dr.dk/nyheder/indland/fra-paa-tirsdag-kan-gorm-og-tusindvis-af-andre-borgere-ikke-komme-paa-netbank

Blev vi ikke lovet at man ikke behøvede at skaffe nyt pas eller kørekort? 800 kr. er mange penge for mange mennesker.

Hele processen har simpelthen været noget svineri overfor borgerne.

15
7. november kl. 15:04

Mit pas er udløbet og kørekortet.. jeg har både skiftet navn sidenhen og det er af den gamle type - det store der er foldet.. Har ikke kørt bil selv i mange år ;) Så jeg mødte op med dåbs/navneattest - dvs - jeg bestilte et nyt for navneskifte tidligere og forsvundet i flytning blabla... men det er også en af de ting man kan bruge. Så hvorfor lige den BS har bedt om de 2 ting skal jeg ikke sige

2
27. oktober kl. 22:08

Her i landet er myndighederne næsten lige så stor en trussel som hackerne.

Mon ikke der vanker en bonus, hvis MitId kan fejres som en "triumf" på tirsdag?

1
27. oktober kl. 15:07

Det er en helt utrolig skandale.... Det kalder på hastelovgivning, eller en eller anden form for indgreb fra højere sted.

Situationen viser med al tydelighed, hvor helt utroligt med-hovedet-under-armen, vi har digitaliseret. Digitalisering for pengemændenes skyld - ikke for borgernes.