KL jubler over 5.000 'likes' på kommunale Facebook-sider

Selvom det kun er en marginal andel af borgerne, der udnytter muligheden for at kommunikere med deres kommune via Facebook, vurderer KL, at det er en succes.

Fem kommuner har siden foråret givet borgerne mulighed for at følge dem via det sociale netværk Facebook, og det har cirka 5.000 borgerne benyttet sig af. Det er ifølge Kommunernes Landsforening, KL, en succes, skriver Danske Kommuner.

Det er Frederiksberg,Gladsaxe,Bornholm, Kolding og Aalborg kommuner der har deltaget i KL's pilotprojekt og med et samlet indbyggertal på 497.260 giver 5.000 "likes" på Facebook et borger-engagement på lige omkring 1 procent.

Selvom det kun udgør en lille del af borgerne, så giver Facebook kommunerne mulighed for at komme i kontakt med grupper af indbyggere, som ellers ikke følger med i kommunernes øvrige kommunikationskanaler.

»Normalt har vi borgere kontakt til kommunen i nogle bestemte livsfaser, men ellers har vi en relativt anonym kontakt kommunen,« udtaler chefkonsulent Jesper Brieghel fra KL's kontor for kommunikation og presse, som har været tovholder for projektet med de fem kommuner.

Samtidig kan kommunerne også oplyse om eksempelvis kulturarrangementer og inddrage borgerne i dialog om arrangementerne.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Kristian Lund

For det første gad jeg godt se tallene, når ansatta (som Uffe påpeger) og "jeg-klikkede-for-at-vise-hvilken-kommune-jeg-hører-til"-klikkene er sorteret fra.

Herudover er konceptet helt tåbeligt - hvad skal jeg med kommunen på FB? Hvad skal den med mig? Hvis noget skal meldes ud officielt, skal det sgu ikke ske over FB. Og hvis jeg vil noget med kommunen kan og vil jeg da ikke bruge et unødvendigt mellemled.

Jeg kan måske til nød se fidussen i en RSS/Twitter-lignende (og måske mirror'ed) strøm af mindre og større updates om kommunen. FB er det helt forkerte værktøj her, men OK. Så skal successen bare måles på hvor mange de har fået med. Lige nu er tallene ikke imponerende :-)

  • 5
  • 0
#3 Michael Iversen

Hvad med dem der ikke ønsker at være på facebook ? Kan kommunerne så tilbyde et alternativ til dem ? For eksempel for dem der hellere vil bruge LinkedIn eller Google+ ? Pointen er at man indirekte risikerer at blive tvunget ind på en eller anden platform, hvis man ønsker at følge med i hvad der foregår i kommunen... ...jeg vil ikke gøre mig til herre over om det er smart eller ej; men mere rejse et spørgsmål om hvorvidt det overhovedet er rimeligt hvis det tager overhånd.

  • 6
  • 0
#4 Andreas Korsgaard

Herudover er konceptet helt tåbeligt - hvad skal jeg med kommunen på FB? Hvad skal den med mig?

du skal da tilføje dem som venner, så de kan snage i dit privatliv, hvis du bliver/er arbejdsløs ;)

iøvrigt, hvor mange offentlige ansatte er der i de pågældende kommuner? man kunne jo også dreje den over på at "kun x% af de offentlig ansatte støtter denne ide på facebook"

  • 3
  • 0
#6 Jette Hartmann

Er helt sikker på at jeg aldrig kommer til at oprette FB-profil. Hverken til privat, eller til arbejdsmæssigt brug. Vil min kommune i kontakt med mig, kan de sende nyhedsmail, og i øvrigt benytte kommunens egen hjemmeside.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere