500 kontakter Rejsekortets kundeservice om dagen

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Fra juli til september i år har 43.475 rejsende kontaktet Rejsekortets kundeservice. Ok statistik, mener Rejsekort. For dårligt, mener Forbrugerrådet.

Ekstra Bladet kan i dag fortælle, at mens klippekortet er på vej mod at blive udfaset til februar 2015, så har 43.475 rejsende fra juli til september i år kontaktet Rejsekortets kundeservice. Ifølge avisen enten fordi for at klage, fordi de har haft en eller anden form for bøvl med kortet eller, fordi de simpelthen er forvirrede og mangler vejledning.

Det svarer til knap 500 henvendelser om dagen i perioden.

»Hvis disse tal er korrekte, bekræfter det opfattelsen af, at brugerne oplever udbredte og talrige problemer med rejsekortet, der på mange måder er indrettet til ulempe for brugerne og til fordel trafikselskaberne,« siger seniorrådgiver i Forbrugerrådet Asta Ostrowski til Ekstra Bladet og fortsætter:

»Derfor må selskaber og politikere få gennemanalyseret samtlige problemer med rejsekortet og tage initiativ til at få dem løst. Målet er nemlig, at det skulle være enkelt og brugervenligt.«

Direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten mener ikke tallene for kundehenvendelser er alarmerende.

»Hvis man sætter det op mod antallet af rejser, der er foretaget, så hver gang, der er foretaget 100, så er vi nede på 0,8 kundekontakter, og det ser man altså ikke andre steder i den kollektive trafik,« siger han til Ekstra Bladet.

Bjørn Wahlsten erkender dog også, at der er plads til forbedringer:

»Når du har et produkt, hvor 60 procent af brugerne anbefaler det til andre, så synes jeg godt, man kan sige, at kunderne har taget godt i mod rejsekortet. Det betyder ikke, at der ikke er ting, vi arbejder på at forbedre. For det er der, men generelt har folk taget godt i mod det.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (22)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lýsa Gabriel

Mon det kunne være at alle os der ikke vil finde os i dårlig service, snagen i privatlivets fred og fri adgang til vores bankkonto har fundet andre transport- og betalingsmuligheder og derfor ikke figurerer som kunder? Så jeg ville ikke betragte de 60% som en valid tilfredshedsfaktor, ikke at en tilfældig udslynget procentsats uden dokumentation er valid til at starte med...

Ja mon ikke der er plads til forbedringer.

Thomas Larsen

Bjørn Wahlsteen laver det klassiske surveytrick med at medtage den meget skeptiske midtergruppe som kun "i nogen grad" vil anbefale kortet til andre.

Hvis han ikke havde medtaget denne gruppe ville han være nødt til at sige at andelen af rejsekort-brugere som i høj eller meget høj grad vil anbefale kortet til andre er faldet fra 46% i 2012 til 41% i 2013.

Se tallene her i brugerundersøgelsen fra 2012 (side 15):

http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/pdf/Pressemeddelelser/Rejsekor...

Og her i brugerundersøgelsen fra 2013 (side 13):

http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/pdf/Pressemeddelelser/Bilag-3e...

Prøv at se et interessant Wahlsteen-citat her hvor han prøver at bortforklare hvorfor antallet af rejsekortbrugere der vil anbefale kortet falder:

»To tredjedele har allerede anbefalet rejsekortet til andre. Det er jeg er stolt af. Antallet falder jo, fordi man ikke anbefaler et produkt til folk, der har det i forvejen,«

http://ing.dk/artikel/uigennemskuelige-takster-forvirrer-rejsekort-passa...

Esben Damgaard

»Hvis man sætter det op mod antallet af rejser, der er foretaget, så hver gang, der er foretaget 100, så er vi nede på 0,8 kundekontakter, og det ser man altså ikke andre steder i den kollektive trafik,« siger han

Nej det ser man ikke andre steder, for der handler det ikke kun om betaling, men om hele rejsen. Rejsekortet handler udelukkende om den lille del af rejsen der hedder betaling. Derfor er næsten 1% et ret højt tal.

Jan Sørensen

En almindelig tur for mig: På bussen. Tjek-ind virker trægt, men efter et par forsøg lykkedes det.
På Køge Station havde man flyttet fodgængerovergangen og den nærmeste tjek-ind vendte væk fra publikum og mod et byggehegn, så man ikke kunne aflæse displayet. Tjek-ind fungerede dog.
På næste bus samme morgen: Træg tjek-ind, der dog virkede.
Da jeg skulle tjekke ud gjorde en venlig medpassager mig opmærksom på at automaten var gået ud (Det kan man ikke se når man står trængt i bussen og bussen larmer med over 85 dB under acceleration så man kan ikke altid høre bing'et). Jeg løb gennem mængden i bussen til den anden, der heller ikke virkede. Først den tredje virkede.
-------- senere, hjem igen.
Sædvanligt bøvl i bus og tog, men det virkede dog.
I den sidste bus var jeg blevet ekstremt mistroisk af dagens oplevelser og tjekkede displayet, da jeg tjekkede ud. Det sagde "God rejse". Det viste sig at terminalen var fejlprogrammeret så den ved udgangen også tjekkede ind. Jeg forsinkede bussen til det var omprogrammeret. (Hvor mange mon fik dummebøde af den grund?)

----- Alle oplevelser på samme dag...

Rejsekortet er måske snart klar til at komme i betatest. I hvert fald slet ikke klar til fuld udrulning

Christian Rasmussen

»To tredjedele har allerede anbefalet rejsekortet til andre. Det er jeg er stolt af. Antallet falder jo, fordi man ikke anbefaler et produkt til folk, der har det i forvejen,«

En naturlig forlængelse af denne logik må vel betyde, at deres ultimative successkrav må være at opnå at 0% svarer, at de vil anbefale det til andre.

Det synes jeg er prisværdig virksomhedsledelse.

Peter Kyllesbeck

@Jan Sørensen
Du klager ikke over de fejl og uhensigtsmæssigheder Rejsekortet har, men dit indlæg ovenover refererer til to. Den ene, at man åbenbart i forbindelse med en oprettet byggeplads ikke har vendt/flyttet en stander. Det kunne jo være nogen havde 'glemt' at melde det. Den anden, at en chauffør ikke have kodet læseren ved udgangen til check-ud. (Linje 4A har omvendt på-/afstigning af andre busser i hovedstaden og derfor læsere kodet anderledes.)
Er det fejl i Rejsekortet?

(og nu kommer der sikkert thumbs down ;-) )

Jesper Jepsen

Ja det er en fejl i rejsekortet at en stander ikke kan begge dele uden at den manuelt skal kodes om. Selv de mest simple tjek ind systemer til en virksomhed går ud fra at du tjekker ind der efter ud derefter ind osv. Ingen tjekker ind to gange uden at have været ude og sker det så er logikken at var sidste et ind så er næste et ud og omvendt simplet og logisk. Men rejsekortet er så for skruet og designet at skrivebords tumper der kun evner at fedet rundt i et regneark og rædselsfulde powerpoints at noget SÅ simpelt overgår deres fatteevne. Lig dertil magtsyge regionspolitiker, trafikselskaber og landspolitkere så har du rejsekortet. Alt krydret med statens våde drøm om endnu mere overvågning

Hans Schou

Er det fejl i Rejsekortet?

(og nu kommer der sikkert thumbs down ;-) )


Klippekort har mange fejl, og burde snart udskiftes med noget bedre. Ville Jan Sørensen have oplevet samme bøvl og problemer med klippekort? Undskylde det retoriske spørgsmål, nej det ville han ikke.

Der er kun en vej frem: Behold klippekortet endnu og udvikle en helt ny erstatning for både klippekort og rejsekort. Noget der ikke giver dummebøder. Noget der ikke gør at folk skal bruge en masse tid på at klage, som de intet får ud af. Noget som ikke unødigt overvåger borgerne. Noget... og alle de andre fejl rejsekortet har.

Hans Schou

Og det var altså den gamle bager, der blev afrettet, da smeden var for vigtig.


Så vi har et gammelt klippekort og et nyt rejsekort. Og her vil man så rette klippekort for rejsekort, til trods for at det er rejsekortet der er det onde?

(Analogien holder ikke helt. Der var to bagere, og den ene var gammel og ham kunne man undvære. Og så kun én smed, der havde begået vold med døden til følge, men byen kunne ikke undvære en smed.)

Peter Kyllesbeck

Du blander pærer og bananer. Jesper kritiserer ikke selskabet Rejsekortet A/S, men deres produkt Rejsekortet.


Nu skrev jeg, at Rejsekortet A/S have løst opgaven (underforstået: ved at implementere rejsekortet med back-end), så jeg blander ikke noget sammen.

Og det var altså den gamle bager, der blev afrettet, da smeden var for vigtig.

Du har ret, smeden var skyldig og der var to bagere:
Den oprindelige tekst. Der står at dommeren "bladrer i sin Lov omhyggelig/ men finder intet der for sig/ hvorved forbuden er, for Smed at rette Bager"
http://sproget.dk/raad-og-regler/artikler-mv/sprogbrevet-dr/sprogbrev-nr...

Min sammenligning med "for Smed at rette Bager" gik på, at de(n) skyldige er regionspolitikere og trafikselskaber, og de to (uskyldige) systemer, klippekort og rejsekort.

Benny Tordrup

Ja det er en fejl i rejsekortet at en stander ikke kan begge dele uden at den manuelt skal kodes om. Selv de mest simple tjek ind systemer til en virksomhed går ud fra at du tjekker ind der efter ud derefter ind osv. Ingen tjekker ind to gange uden at have været ude og sker det så er logikken at var sidste et ind så er næste et ud og omvendt simplet og logisk.

Hvis din logik bliver implementeret, så vil det blive langt mere besværligt at rejse, da du så skal checke både ud og ind, når du skifter transportmiddel.

Det betyder så samtidig, at hvis du på en enkelt rejse har checket mere end 1 person ind, så skal du for hvert skifte sørge for at checke mere end 1 ind igen.

For mig at se er problemet her, at en chauffør ikke har fulgt sin checkliste ved overtagelse af en bus. Den kunne jo have kørt på en af de specielle ruter, der har vendt om på check ud og check ind.

Log ind eller Opret konto for at kommentere