5 ting du skal vide om at lade medarbejderne bruge egne pc'er

Mange medarbejdere er i dag vant til bedre it-udstyr på hjemmefronten end på arbejdet, og derfor begynder flere virksomheder nu at se på, om medarbejderne selv skal stå for hardwaren.

Flere medarbejdere vil gerne bruge andet udstyr end den tunge Thinkpad bærbare pc eller billige Dell stationære pc, som firmaet stiller til rådighed. Derfor har mange kig på Bring-Your-Own-modellen, hvor medarbejderne selv står for at vælge og købe deres hardware. Men det er ikke uden faldgruber.

Med Bring-Your-Own-Device eller BYOD får medarbejderen store frihed til at vælge hardware og kan eksempelvis vælge Mac frem for Windows eller vælge en ultralet bærbar frem for en stationær pc. For it-afdelingen kræver det imidlertid en omstilling. CIO.com har opstillet fem ting, it-afdelingen skal være opmærksom på ved BYOD.

1. Det kommer, uanset om du vil det eller ej
For det første skal man være klar over, at ja, BYOD er noget, man skal tage alvorligt. En IDC-undersøgelse viste tidligere i år, at 95 procent af medarbejderne allerede anvender en enhed, de selv har købt, til arbejdsformål.

Disse enheder tilgår virksomhedens systemer og bliver sluttet til netværket eller sat i USB-stik. Derfor er det allerede et problem, man skal tage stilling til.

Samtidig skal it-afdelingerne på den ene side forsøge at spare penge og bliver på den anden side mødt af stigende krav fra brugerne til det udstyr, de benytter.

2. Hvem ejer hardwaren?
Man skal afgøre, hvorvidt medarbejderne selv skal stå for indkøbene og selv eje udstyret, eller om man skal vælge en mellemvej. Hos eksempelvis Atea i Danmark kan medarbejderne vælge mellem en række pc-modeller, men skal selv finansiere en del af prisen, hvis de vælger for eksempel en topmodel fra Apple.

Læs også: Atea virtualiserer egne desktoppe: Ny frihed under ansvar gav problemer

Andre virksomheder foretrækker blot at udstikke retningslinjer, som medarbejderne kan holde sig inden for.

3. Hvad får man ud af det?
Undersøgelser blandt amerikanske mobilbrugere antyder, at en medarbejder, som bruger den samme enhed til både arbejde og privat brug, lægger cirka 240 timers ekstra arbejde om året.

Samtidig kan man imødekomme, at ikke alle medarbejdere arbejder på samme måde og derfor kan have fordel af at bruge forskellige arbejdsredskaber. Nogle medarbejdere foretrækker eksempelvis i højere grad end andre at kunne arbejde mobilt.

4. Hvad er forbindelsen til virtualisering?
Desktopvirtualisering er næsten afgørende, for at det skal kunne lykkes. Problemet med at lade grænsen flyde ud mellem privatliv og arbejde er fra virksomhedens synspunkt, at data risikerer at havne steder, hvor de ikke skulle være havnet.

Med desktopvirtualisering bevarer it-afdelingen kontrollen med data og applikationer og slipper samtidig for eksempelvis at skulle supportere virksomhedens applikationer på både Mac og flere udgaver af Windows.

5. Hvad med sikkerheden?
Sikkerhed er den største hindring for virksomheder, som overvejer BYOD-modellen. Her hjælper desktopvirtualisering, men de konkrete sikkerhedskomplikationer ved at lade medarbejderne bruge eksempelvis en iPad er endnu ikke fuldstændig klare.

Har du og din virksomhed konkrete erfaringer med BYOD, så vil Version2 gerne høre fra dig. Kontakt os på redaktion@version2.dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere