40 procent af de ansatte utilfredse med Sundhedsplatformen

Illustration: Morten Egedal
To ud af tre mener ikke, at platformen er brugervenlig.

10.700 medarbejdere ud af 28.000 i Region Hovedstaden har givet deres dom over Sundhedsplatformen: 40 procent er utilfredse, mens 27 procent af de ansatte er tilfredse. 32 procent er hverken tilfredse eller utilfredse.

Det fremgår af en undersøgelse, som Region H har fået udført af Epinion.

Brugerundersøgelsen har til formål at afdække brugernes samlede oplevelse af Sundhedsplatformen, og den har givet et mere nuanceret indblik i systemets styrker og svagheder, skriver Region H i en pressemeddelelse.

Læs også: ‘Arrogant’ sagde overlæge, da chef for Sundhedsplatformen fremlagde resultater

Undersøgelsen viser også, at to tredjedele er uenige i, at platformen er brugervenlig.

Har ikke lyttet til frustrerede medarbejdere

Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) tager brugerundersøgelsen meget alvorligt, siger hun i pressemeddelelsen:

»Vi har ikke altid været gode nok til at lytte til de hårdtarbejdende, men også frustrerede medarbejdere, der kaldte på konkrete forbedringer af systemet. Forbedringer, der nu enten er ført ud i livet, eller som er på vej til det med bl.a. fastholdelsen af flere lægesekretærer, forbedringer af arbejdsgange, samt oprettelsen af et nyt dialogforum med politikere, medarbejdere og ledelse om Sundhedsplatformen.«

Blandt lægerne er utilfredsheden endnu større. Her er to tredjedele utilfreds med det Epic-baserede system.

»Det understreger kun behovet for optimering af systemet og forbedring af uddannelsen – og det bliver der knoklet med. Vi skal have en mere optimal udnyttelse af systemet, og det skal blive lettere for lægerne at behandle patienterne,« mener Sophie Hæstorp Andersen.

Brugerundersøgelsen skal anvendes til at udvikle systemet.

»Men jeg ser ikke noget alternativ til Sundhedsplatformen,« fastslår regionsrådsformanden.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jan Heisterberg

Det er naturligvis dårligt nyt, men det rejser også noge spørgsmål af objektiv karakter - de subjektive, polemiske, har vi hørt de sidste to år.

  1. Hvad var det i den oprindelige proces som har gjort, at dette spørgsmål om brugervenlighed ikke blev erkendt ?

  2. Hvilke andre, store og totalt indgribende, systemer er indført i Danmark og hvad var svaret på de samme spørgsmål ?

Måske er det sådan (tænk på Amanda, PolSag, deMars), at det IKKE er muligt at lave en radikal, indgribende, ændring i de daglige rutiner og arbejdsgange OG opnå mindre end 40% modvilje og utilfredshed ?
Hvis det er tilfældet, så ligger systemet (tekniske fejl og mangler ufortalt) måske på linie med alle de andre ?
Vi taler så istedet om mennesker og menneskelig afærd ?, og ikke "systemproblemer" i noget programmel .......

Jeg håber denne debat kan fortsætte i dette forklarende, undersøgende spor - og ikke gentage den tidligere, men væsentlige, følelsesmæssige debat om samme emne.

P.S.: Jeg har prøvet, i en stor virksomhed, at få krænget et time-sags-system (fra udlandet) ned over hovedet; det gik ikke så godt, og det blev i sidste ende fjernet. Også her var system, udruldning og brugervenlighed væsentlige spørgsmål - som endte med at medføre en no-go (stop) beslutning. Men det var anderledes simpelt og mindre indgribende.

  • 1
  • 0
Rune Frandsen

Brugeruvenligheden er direkte farlig for patienterne. Når systemer er så dårlige øger der risiko for fejl og der bliver lavet mange fejl.

Det er et under at der ikke bliver gjort noget ved det. Basal sikkerhed ville kræve en fundamental ændring i systemet.

Kan i forestille jer et fly hvor de tre vigtigste instrumenter (feks højde, fart og retning) var placeret langt fra hinanden og mellem 300 andre instumenter som ligner til forveksling. Ikke alene det, men når man fløj mod nord byttede nogle af instrumenterne plads, og når man skulle til at lande blev rattet i øvrigt inverteret så højre betyder venstre.
Man kunne jo i denne situation sige at det bare var et spørgsmål om at piloten skulle lærer at bruge systemet og at det jo virkede fint.
Vi ved bare at det øger risikoen for fejl når systemerne er bygget ulogisk op. SP er utroligt dårligt bygget op. Det er bysantinsk i sine kringelkroge og multiple veje frem til ting der næsten er det samme, men så alligevel ikke.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize