40 mio. dollars i bøde til T-Mobile USA: Forsøgte at skjule dårlig mobildækning med falske ringetoner

Illustration: T-Mobile
T-Mobile USA er netop blevet idømt en bøde på 40 mio. dollars for ikke at levere den ønskede dækning. I stedet for at udbedre manglerne forsøgte selskabet at skjule den dårlige dækning med falske ringetoner.

T-Mobile har ikke været i stand til at levere den lovede mobildækning. I stedet for at udbedre denne svaghed har firmaet forsøgt at dække over det ved at implementere falske ringetoner. De skulle narre forbrugerne til at tro, at en telefon uden dækning, bare ikke blev taget. Derfor er T-Mobile USA blevet idømt en bøde på $40 mio.

Det skriver Ars Technica

De falske ringetoner har været praksis for T-Mobile siden 2007. Selv efter FCC, som er den amerikanske telemyndighed, i 2014 forbød brugen af falske ringetoner har T-Mobile ufortrødent fortsat sin praksis.

»Falske ringetoner får den der ringer til at tro, at telefonen ringer på den telefonerede parts område, selv om det ikke er tilfældet. Den der ringer kan så lægge på, og tro at der ikke er nogen tilstede til at besvare opkaldet. Falske ringetoner skaber også et vildledende indtryk af, at tjenesteudbyderen ikke er ansvarlig hvis opkaldet ikke går igennem,« skriver FCC i sin afgørelse.

T-Mobile indrømmer at falske ringetoner er blevet brugt under hundredevis af mio. opkald hvert eneste år. Ifølge FCC er det uvist, hvor mange af de opkald der ikke gik igennem. Det har nemlig været praksis ved T-Mobile USA, at anvende falske ringetoner under mange opkald, hvor der var forsinkelse på linjen.

»Vores handlinger har altid været målrettet mod bedre at tjene vores kunder og ringetone fejlen, som vi udbedrede i 2017, var utilsigtet,« bekendtgør T-Mobile i forbindelse med dommen.

Sagen startede omkring seks måneder efter FCC begyndte at modtage klager fra kunder i Wisconsin.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Hans Nielsen

Man kan håbe at kunder reagere ved at finde nyt selskab, og/eller sagsøge dem. Så det bliver så dyrt at firmas eksisten reelt er truet.

Straf for sådan svindel, ligesom svindel med udledning fra bilerne, kølevæske i vin, læk af password, og lignende, bør være så hårde, at selv ikke trump i sine velmagtsdage turde gøre dette. Og det burde også includere mulig fængselstraf, til ledelse og de ansvarlige.

Log ind eller Opret konto for at kommentere