40 kvinder kan have fået livmoderhalskræft efter it-fejl på hospitalerne

Ved en fejl fik 27.000 kvinder i årevis ikke tilbudt screening for livmoderhalskræft. Det har kostet liv og omkring 40 ekstra tilfælde af kræft, lyder vurderingen nu.

I mindst seks år blev 27.000 danske kvinder forbigået, når hospitalerne sendte indkaldelser ud til en screening for livmoderhalskræft. Ved en fejl ved overgangen fra et gammelt til et nyt it-system var de nemlig røget ud af databasen. Og det har haft alvorlige konsekvenser, vurderer regionerne nu i en redegørelse til Folketingets sundhedsudvalg.

Omkring 40 kvinder har fået livmoderhalskræft, som kunne have været undgået, hvis de var blevet indkaldt til screening som alle andre, lyder meldingen. Det skriver Politiken.dk.

I forvejen har regionerne udbetalt 800.000 kroner i erstatning til en døende kvinde, som kunne have været helbredt med en ukompliceret operation, hvis kræften var blevet opdaget i tide. Og indtil videre har 103 patienter klaget til Patientforsikringen over skader, der opstod på grund af den manglende screening.

It-fejlen blev opdaget i oktober 2013 ved et tilfælde, og det viste sig, at 27.000 kvinder på et tidspunkt mellem 1981 og 2007 blev frameldt screeningordningen ufrivilligt. Da regionerne i 2007 samlede flere forskellige ældre it-systemer til ét fælles system, der sørger for at indkalde til screeninger, blev de mange falske frameldinger overført sammen med en mystisk kode, ’WN’, der endnu ikke er fundet en klar forklaring på.

Læs også: Mystisk ‘WM-kode’ afslørede fejl i kræftscreeningssystem

Selvom regionerne siden 2007 har modtaget 8.000 henvendelser fra kvinder, der undrede sig over, de ikke blev indkaldt, var det altså først i 2013, at fejlen blev opdaget. Det har it-lektor Erik Frøkjær fra Københavns Universitet tidligere kritiseret kraftigt. Han fortalte Version2, at man ikke blot kunne skyde skylden på de gamle it-systemer, der blev skrottet i 2007, når det nye system videreførte fejlen og ikke slog alarm trods henvendelserne. Dermed er det nuværende it-system til formålet også dumpet, når fejlen har så alvorlige konsekvenser.

»Andre steder, hvor man arbejder med safety-critical-systemer, ville man indsamle disse såkaldte ‘incidents’. Med lidt simpel datamining ville der lynhurtigt tegne sig et billede af et problem,« sagde Erik Frøkjær dengang til Version2

Læs også: Ekspert: It-system burde have fanget fejl i kræftscreening

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jacob Hansen

Historien udlægges sådan, at kvinder har fået kræft pga en IT-fejl. Pga manglende indkaldelse, så har kvinderne fået kræft.

Det giver jo anledning til lidt filosofi: Tænk hvis der sker et IT-koks, og en bil ikke bliver indkaldt til syn. Herefter falder et hjul af bilen, og føreren omkommer. Er det da Trafikstyrelsens skyld, at personen omkom? Kan man søge om erstatning for manglende indkaldelse?

Man kan vist godt slå fast, at sygehusenes computere ikke har givet kvinderne kræft lige som Trafikstyrelsen ikke har været årsag til at hjulet faldt af bilen. Men hvordan kan man så argumentere sig frem til, at det er sygehusenes IT-system, der er skyld i, at kvinderne har fået kræft?

I et vist omfang må man antage, at patienter selv er ansvarlige for deres helbred lige som bilister er ansvarlige for bilens duelighed på vejene. Der har været snakket rigtigt meget i pressen om scanninger for kræft. Burde man da ikke undre sig over, at man ikke selv er blevet indkaldt? Eller tilfalder hele ansvaret det offentlige system?

Andre gode spørgsmål er: Af de 27.000 kvinder, hvor mange af dem ville have undladt at få scanningen foretaget? Det er antageligvis ikke alle kvinder, der ønsker at blive scannet. Hvis disse kvinder får kræft, er det så deres egen skyld, mens hvis de ikke fik et brev om indkaldelse, så er det systemets skyld?

Hvor langt rækker det offentlige systems ansvar? Hvis man kan forvente en erstatning for en manglende indkaldelse til en forebyggende scanning for kræft, hvorfor kan man så ikke også forvente den samme erstatning for manglende indkaldelse til forebyggende scanninger for diverse sygdomme, blodtryk, osv osv?

Uanset hvad, så er kræften helt urimeligt og sørgeligt opstået af sig selv. Og kommer ikke af det onde IT-system. Hvis bare det var så vel, så kunne man debugge sig ud af det (eller dunke de tosser oven i hovedet, der ikke reagerer på så mange henvendelser.)

  • 5
  • 1
Camilla Bang

Egentlig er jeg ret enig. Patienterne har hovedansvaret selv og ihverfald ikke computeren.
Men Regionerne og sygehusene gør sig ikke klart, at ikke alt, hvad en computer siger, er rigtigt. Der er masser af registreringsfejl i sygehusenes IT-systemer, men det ignoreres, også når der forskes og skrives artikler. Det er fx fejldiagnoser (de kan ikke fjernes!) og notater på forkerte patienter. Men der er også mange systematiske fejl, fx afdelinger, der registrerer forkert; de tror, at de gør det rigtigt. Osv. I det mindste burde væsenet have lavet kontroller, da de skiftede system i 2007.
27.000 kvinder i den relevante alder er meget at overse.

  • 1
  • 0
Lars Bækdal

Enig. Meget besynderlig og sprog fattigt at it giver livmoderhalskræft, som mange overskrifter har antydet og nu igen hos Version2. Og lidt træls at gøre sig undrende sarkastisk når årsag og virkning kan have medført kræft. Har heller ikke rigtig forstået, hvorfor kvinderne ikke selv har reageret. Som mand har jeg da været vidende om, at der skete periodiske indkaldelse til screening for livmoderhalskræft og jeg er da ikke just i målgruppen.

Mon jeg nu som mand, lige fyldt 50, skal læne mig tilbage og satse på at jeg ikke blive indlemmet i den screening, der nu skal ske for tarmkræft, nej vel, ligesom hvis jeg læser eller hører at mit bilmærke har opdaget alvorlige bremsefejl på min bilmodel ikke får mig til at køre videre uden lige at have konsulteret mit værksted.

Under alle omstændigheder så er datakontrol og validering vigtig som artiklen også slår fast. Og væsentligt at "systemet" havde mod til at melde ud om fejlen, at "systemet" lærer at forholde sig kritisk til data grundlaget for en befolkningspopulation og statisk validere summen af indkaldte i forhold til populationens størrelse..

  • 1
  • 0
Camilla Bang

Der var faktisk 8000 kvinder, der havde henvendt sig, fordi de ikke var blevet indkaldt. Alligevel reagerede "systemet" meget trægt og opdagede først fejlen i 2013.
Egentlig kun fordi nogle fagpersoner undrede sig over de mange henvendelser. Men de dataansvarlige havde ikke set det.
Se henvisningerne i teksten.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder

Call to action

I mindst seks år blev 27.000 danske kvinder forbigået, når hospitalerne sendte indkaldelser ud til en screening for livmoderhalskræft. Ved en fejl ved overgangen fra et gammelt til et nyt it-system var de nemlig røget ud af databasen. Og det har haft alvorlige konsekvenser, vurderer regionerne nu i en
redegørelse til Folketingets sundhedsudvalg. Omkring 40 kvinder har fået livmoderhalskræft, som kunne have været undgået, hvis de var blevet indkaldt til screening som alle andre, lyder meldingen. Det skriver Politiken.dk. I forvejen har regionerne udbetalt 800.000 kroner i erstatning til en døende kvinde, som kunne have været helbredt med en ukompliceret operation, hvis kræften var blevet...