40-årig mand svindler Google og Facebook for mere end 700 millioner kr.

Hvor mange falske regninger, de to selskaber har betalt, vides ikke.

Ingen kvaler, it-giganterne betaler. Facebook og Google er blevet bombarderderet med regninger fra en 40-årig litauisk mand. Regningerne var det rene fup, men alligevel har it-giganterne gladeligt betalt dem.

Læs også: 10.000 brugere henter dansk app, der skal bekæmpe it-kriminalitet

I alt løber de mange regninger op i godt 100 millioner dollars, og dermed er der tale om omfattende svindel for rigtig mange penge udført af en enkelt bagmand. Det skriver digi.no.

Gennemskuer procedurer

Når én mand er i stand til at snyde to internationale selskaber for så mange penge, er det sandsynligt, han ved meget om virksomheden for at fremstå troværdig i selve svindleriet.

Man ser også i andre it-svindelsager, hvordan svindleren nøje udvælger sit mål og finder ud af så meget som muligt om både virksomheden, medarbejderne og den chef, man vil foregive at være.

Læs også: Falske direktørmails i kraftig stigning: Danske virksomheder malkes for millioner

Ifølge direktøren i Norsk center for Informationssikring, Peggy S. Heie, kan denne nøje kortlægning ikke foretages af software.

»Ofte ser man, hvordan selv svindlerens ordvalg minder om den direktør eller mellemleder, han udgiver sig for at være. Omvendt er der også nogle svindelforsøg, der er meget lette at gennemskue,« siger Peggy Heie til digi.no.

Penge i flere banker

For at gøre det endnu sværere at finde pengene igen har litaueren deponeret de mange penge i en lang række forskellige banker i Østeuropa.

Det skriver den amerikanske avis Fortune,der ligeledes hævder, at det er lykkedes de to selskaber at få nogle af de mange penge tilbage igen.

Læs også: 10.000 brugere henter dansk app, der skal bekæmpe it-kriminalitet

De to amerikanske giganter kæmper nu med at få manden udleveret til USA, men den sigtedes advokat stritter imod. Ifølge ham ser hans klient næppe frem til en retfærdig rettergang på den anden side af atlanten, lyder det fra advokaten.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mads Lorenzen Editor

Hej Jakob - tak for opmærksomheden.

Dollarkursen i forhold til den danske krone var i omegnen af 0,149 i morges. Der er blevet svindlet for 'mere end 100 millioner dollars'.

Jeg retter til 'mere end 750 millioner', men fremover må du gerne stile rettelser direkte til journalisten per mail i stedet.

Mvh

  • 1
  • 1
Bente Hansen

Jeg retter til 'mere end 750 millioner', men fremover må du gerne stile rettelser direkte til journalisten per mail i stedet.


Hvorfor det ?
Er det for ikke at se dum ud, eller er der andre begrundelser* ?
Hvis det er det første, så kan du slå kursen op og læse korrektur inden du poster din artikel.
Det ser også pænere ud, rent presseetisk, hvis man i kommentar til artiklen, skriver at der er ændret, i forhold til originalen, samt hvad. - Hvis nogen linker til indhold, er det vigtigt.

  • Jeg kan finde gode begrundelser for at skrive det i kommentarfeltet.
    Det er nemmere hvis man er oprettet på v2, at skrive det her, end at sende en mail.
    Hvis fejl er op til weekenden eller i ikke lige får læst jeres mail, så artiklen bliver retter. Så kan læse se faktuel fejl, indtil i har tid til at rette dem.
    Muligheden for at bliver "trukket gennem sølet" i kommentaren, især når sprogfasisterne virkelig får foldet sig ud, virker måske også lidt opdragende på journalist, blogger og kommentatorer, så man i det mindste tage en gennemlæsning, inden man poster.
  • 7
  • 0
Jan Heisterberg

Efter min erfaring er journalisterne på ing.dk og version2.dk mere følsomme end andre professionelle.
Der forekommer både faktuelle fejl i artikler, hvor journalisten åbenlyst ikke har gjort en indsats for at forstå emnet eller ikke kan forstå emnet.
Der forkommer sjuskefejl, hvor journalisten ikke har udvist omhu, herunder lavet en dårlig oversættelse.
Der forekommer sproglige, tekniske, fejl, hvor lidt omhu havdet været passende, men sprogfasisterne/teknikfacisterne kunne jo også vise lidt tollerance.

Af hensyn til læserne, og kun dem, kan kommentarer jo sendes til journalisten. Så bliver debatten ikke fyldt med trivia.
MEN, der er også en tollerancetærskel hos os læsere, hvor vi måske konkluderer, at "nok er nok"; jeg betaler mange penge for produktet, og så er der altså en en nedre grænse for kvaliteten.

Sammenfattende, så synes jeg som hoveregel læsernes kommentarer er berettiget i forhold til den forventning vi har til kvalitet af disse tekniske produkter.

Hvis ing.dk og version2.dk ønsker "redaktionelle kommentarer" adskilt fra Debatten, så kan de da bare lave en "knap" til formålet. Hvorfor skal jeg, en betalende læser, bruge tid på at klikke rundt efter journalistens e-mail ?
Der skal da bare være en knap som hedder: "Journalistisk kommentar".
Hvor svært kan DET være ?

Men det her er vel bare / måske en prototype på Sundhedsplatformen ?

  • 8
  • 0
Bente Hansen

Efter min erfaring er journalisterne på ing.dk og version2.dk mere følsomme end andre professionelle.


Nej de fleste såkaldte digitale medie har en meget lav tærskel før de føler sig fornærmet. Mange tager sig selv meget højtideligt, eller tror at de mister klik og reklamepenge, ved de mindste fejl og mangler. De tror at de er et gammel papir medie, og kræver lidt respekt. Måske mangler de facebooks anmeld knap :-)

Men hvis de vil have en debat, og bruger som gider at bruge tid på deres side, så må de også acceptere at tonen på online medie er noget hårde , end på de skriven medier. Ifølge naturen af Internet. De har jo selv haft artikler om hvordan AI udvikler sig i Chatrum.

Så synes at tonen, faktisk er god her på siden, mellem kommentarerne. Selv med mange uenigheder, så går der lang i tråden før den bliver personligt, og lederen af NSDAP kommer på banen.
At Journalisterne nogen gange bliver lidt fornærmet, når der kommer kommentar om fejl i deres oversatte artikler må de tage med. Eller så må de læse noget bedre korrektur, selv om "for de professionelle" ikke længere er den del af deres logo, så er de jo stadig en del af IDA, og bør holde en standart efter det.

De kan jo også prøve at søge et job på et papirmedie, men jeg tror, at de der vil opleve at tolerancen over for fejl i artiklen er særdeles meget lavere end her. Desuden vil deres fejl jo også været fast naglet på papir til "evighed". De kan bare læse bagsiden af Ing. hvis der er tvivl om hvad jeg mener.

  • 3
  • 0
Martin Hoffmann

så kan de da bare lave en "knap" til formålet. Hvorfor skal jeg, en betalende læser, bruge tid på at klikke rundt efter journalistens e-mail ?

Som f.eks. den linje du finder i bunden af artiklerne hvor der står:
"Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk" ?

Jeg synes da det er fair nok at udbede sig den slags på mail, snarere end i offentligt plenum.
For det første synes jeg ikke det kan forventes at journalisten sidder og overvåger kommentarsporet hele tiden (selvom det ville klæde dem). Det må alt andet lige være mere effektivt at få den slags direkte i en mailboks.
Skal vi også begynde at rette almindelige stavefejl? Jeg gør det meget gerne, for jeg får ticks af at læse dem, men jeg ved også at det meget hurtigt bliver meget trættende at læse et kommentarspor igennem hvor halvdelen af kommentarerne diskuterer brugen af nutids-r.
Det er naturligvis ikke det samme som en forkert valutaomregning, men det kunne ligeså godt have været en slåfejl så der var kommet et nul for meget eller for lidt.

  • 1
  • 0
Jan Heisterberg

Det er fuldstændig korrekt, at der er en "tip"-knap under artiklen.
MEN nu sidder jeg altså i bunden af tråden, som jeg har læst for ikke at sige det samme som andre, og DER kan jeg KUN vælge GEM.

Og så lige en sprogfasistisk kommentar: uanset følgeteksten, så er "tip" og "kommentar til artiklen" ikke det samme i min ordborg.
Så web-designet mangler en "tip" og en "journalistisk kommentar" knap under "Ny kommentar".

Jeg har ikke lige checket ing.dk, hvor problemerne ellers er de samme.

  • 0
  • 0
Martin Hoffmann

uanset følgeteksten, så er "tip" og "kommentar til artiklen" ikke det samme i min ordborg.
Så web-designet mangler en "tip" og en "journalistisk kommentar" knap under "Ny kommentar".

Det vil jeg gerne give dig ret i. Jeg har tidligere sendt et korrekturforslag til tip-mailboksen og følt at det var lidt underligt.

Personligt havde jeg nok lavet separate mailadresser til tips og korrektur (også selvom de landede i samme mailboks). Det øger brugervenligheden.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere