Over 300.000 Android-brugere har - ved at besøge almindelige nyhedssites på nettet - uforvarende hentet en trojaner, der har til formål at aflure brugerens bankoplysninger.
Det skriver The Register.
Bagmændene bag malwaren har købt sig ind i Googles reklamenetværk, AdSense, der bruges af en lang række hjemmesider - herunder mange nyhedssites.
Alene ved at besøge en side, hvor malware-reklamen blev vist, har Chrome-browseren hentet den ondsindede .apk-fil ned på Android-brugeres enheder - uden yderligere klik, skriver Kaspersky i en blog om svagheden.
I alle øvrige browsere lykkes angrebet ikke. Men ved at bryde filen op i mindre dele omgår malwaren det almindelige sikkerhedstjek i Chrome.
Apk-filen præsenterer sig selv som en browser-update eller skjuler sig under titler som Skype og WhatsApp.
Hvis brugere har godkendt filer fra andre end Google-play og installerer app'en, vil den skjule sig fra listen over installerede apps og anmode om admin-rettigheder til enheden.
Derefter kan den såkaldte Svpeng-trojan stjæle informationer om kreditkort gennem phishing-vinduer og læse, sende og slette sms'er for at angribe bank-systemer, der bruger sms som transportlag.
Google har ifølge sikkerhedsforskerne været hurtige til at blokere reklamerne, der spreder trojaneren. Men de forventer samtidig, at malware-bagmændene vil forsøge at sprede angrebet til andre lande.
Det forventes, at Google lukker hullet i Chrome-browseren næste patch-cyklus, der ifølge The Register lander den 3. december.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.