300.000 3-kunder uden netværk i 10 timer på grund af en strømforsyning

Omkring 300.000 kunder hos teleselskabet 3 var tirsdag uden netværksdækning i op til 10 timer, på grund af en fejl i en strømforsyning i Sverige. 3 undskylder og kompenserer med en times gratis tale.

Nedbruddet på 3’s netværk tirsdag, der berørte 300.000 3-kunder på Sjælland og store dele af resten af Danmark og Sverige, skyldtes en fejl i en 48 volts-strømforsyning.

Omkring kl. 13.30 tirsdag forsvandt strømmen i det område, hvor 3’s såkaldte kernenetværk står, fordi et kraftværk i området havde et udfald. Men da det ikke er ualmindeligt, at strømmen kan forsvinde, har 3 nødstrøm til deres anlæg. Derfor var der også to diesel-nødstrømsgeneratorer til den MSC, der håndterer Sjælland. MSC står for Mobile Switching Center og kan sammenlignes med en telefoncentral.

Læs også: Svensk strømsvigt sender 3's net i sort

Strømforsyningen på 48 volt er sluttet både til elnettet og til nødstrømsgeneratorerne, og skiftede altså uden problemer til nødstrømsgeneratorerne. Men da strømmen omkring kl. 14 kom tilbage, og strømforsyningen skulle skifte tilbage til elnettet i området, skete der en fejl, så MSC’en gik ned.

Kim Christensen er netværksansvarlig for Danmark hos 3. Han forklarer, at det ellers ikke er typisk, at strømforsyningen står af.

»Normalt er 48 volts strømforsyningen meget stabil og fejler ikke. Men af en eller anden grund stod den af i går. Det var det, der gik lang tid i går med,« fortæller han til Version2.

De reservedele, der skulle bruges til at reparere strømforsyningen, var ikke på lager. Herefter skulle der fjernes moduler og meget andet i strømforsyningen. Da 3 endelig havde fået strømforsyningen til at virke, kunne de omkring kl. 18.30 genstarte MSC’en og fejlsøge. Omkring klokken 19.30 var fejlsøgningen færdig og problemerne løst.

»Klokken 19.30 kunne vi starte nettet stille og roligt op. Det skal gøres gradvist for at undgå en overbelastning. Det var derfor, der var nogle kunder, der havde forbindelse klokken 19.30, hele København klokken 23 og de sidste dele af Sjælland klokken 01.40,« siger Kim Christensen til Version2.

Men hvordan forklarer det så, at nedbruddet også ramte kunder på Fyn og Jylland? Ifølge Kim Christensen skyldtes det en overbelastning af det, der hedder interconnections. Interconnections gør, at 3’s kunder, der ikke har dækning, ryger over på TDC’s net. Noget, der måske er bedre kendt som roaming. Men med en så stor mængde kunder, der var uden dækning, blev det system, der håndterer skiftet, så overbelastet, at selv kunder i resten af Danmark blev berørt.

60 minutters plaster på såret

Eksisterende 3-kunder husker måske et lignende nedbrud i oktober sidste år. Dengang var det en fejl i en softwareopgradering, der lagde mobilnettet ned i op til 16 timer. Det førte til en undskyldning fra teleselskabet i form af 60 minutters gratis tale til mobilkunder og gratis musik i en måned til datakunderne.

Denne gang, hvor nedbruddet varede i næsten 10 timer, kan de 300.000 kunder, der blev berørt at nedbruddet, se frem til at få en kompensation i form af 60 minutters gratis tale til mobilkunder, hvor datakunderne til gengæld får fem gigabyte ekstra data. Datakunder vil automatisk få lagt den ekstra trafik på deres abonnement, mens mobilkunder skal logge ind på 3’s selvbetjeningsportal, Mit3, og indløse minutterne. Det vil de kunne fra kl. 12 i morgen.

Men nogle kunder har flatrate-abonnementer, andre har en masse taletid inkluderet i deres abonnement, og for dem, er en times ekstra taletid eller fem gigabyte surf måske ikke så attraktivt. Det er Stine Green Paulsen, kommunikationschef hos 3 Danmark, forstående over for:

»Selvfølgelig vil der være nogen, der ikke synes, det er super attraktivt at få ekstra data, hvis man har en kæmpe datapakke. Men det var vigtigt for os, at vi kunne sige undskyld til kunderne og komme med en kompensation her og nu. Hvis vi skulle til at tilbyde den enkelte kunde en valgfri kompensation eller trække noget fra abonnementsprisen, ville det kræve bedre forberedelse,« siger Stine Green Paulsen til Version2.

Og hvad siger du så til jeres slogan ”Danmarks bedste netværk” i dag?

»Det er ikke sjovt at have et godt netværk, der ikke virker. Det er vi rigtig kede af. Det er sådan noget, der ikke må ske. Vi gør alt, hvad vi kan for at sikre, at det ikke sker igen. Det var nok ikke Danmarks bedste netværk i går, men det er det normalt.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Per Schmidt

Det er alt sammen inkluderet i abonnementet. Der må bare ikke gå 12 timer, som var min oplevelse (ca 14 til 2)!

Kan man ikke have en roamingaftale, der bare virker i tilfælde af totalt nedbrud, som det aktuelle eller det i oktober sidste år? (Teknisk skal det fremmede selskab jo nok kunne kontakte ens eget teleselskab for at roaming-aftalen kan verificeres - og det er nok det problem, der nævnes i forbindelse med Fyn og Jylland.

For mig ville det være bedre at kunne skifte helt over til en alternativ forbindelse på mit sædvanlige nummer til fx TDC, om jeg så skulle betale en ekstratakst for det er det bedre end totalt afskårethed i 12 timer.

Har i øvrigt oplevet ikke at kunne sende SMS fra udlandet fra min 3-HTC Desire. De bliver tilsyneladende sendt (ingen fejl), men ikke modtaget, før jeg var tilbage i Danmark (5 dage senere). Dataroaming er slået fra, men SMS burde ikke høre under dataroaming (eller?)

Vi testede det samme med en HTC på et Telmore abonnement - her kunne SMS sagtens modtages, mens afsender befandt sig i udlandet.

  • 0
  • 0
#3 Deleted User

Dataroaming er slået fra, men SMS burde ikke høre under dataroaming (eller?)

Ikke simple SMS-er ... men du kan fx vælge at du sætter overskrift på dine SMS'er, og så er de ikke simple mere (mener at de så bliver sendt lidt stil med MMS'er, men er ikke sikker) -- det kan være sådan noget der driller

  • 0
  • 0
#4 Christian Nobel

Hvorfor i alverden har man ikke altid en ekstra strømforsyning på lager når man driver infrastruktur af den skala? Vandvid…

Fordi den 48V strømforsyning der sidder i en telefoncentral måske ikke lige kan sammenlignes med strømforsyningen i en Bambus computer.

Man kan altså ikke have 2 af alt her i tilværelsen, og når det så går galt, så har Murphy en fantastisk evne til at stå klar på sidelinien.

Men klart det er enormt nemt bare at pege fingre, men nogen gange må man acceptere at uheld sker - ellers ville der heller ikke være nogen trafikulykker, flyvere ville aldrig skvatte ned, tog altid køre til tiden osv. osv.

Jeg tvivler på at 3 synes dette har være morsomt!

  • 0
  • 0
#5 Per Schmidt

Tror bestemt, det var en simpel SMS (endda under 160 tegn). Men en Smart-phone kan nogen gange være mere smart, end man ved af. SMS fra udlandet skal bare helst virke da, det alt andet lige, er en relativ billig kommunikationsform.

  • 0
  • 0
#7 Per Møller Olsen

3 har ved en tidligere lejlighed fortalt mig, at når deres egen dækning ikke slår til, så bruger de TDC's netværk (jeg bor i et dårligt dækningsområde). Så hvorfor kunne jeg heller ikke koble til på TDC's net.

Jeg synes det er at pisse på kunderne, at tilbyde en times ekstra taletid. Sidst de lavede det nummer fik jeg endda sendt et brev om det ... men jeg havde ubegrænset taletid i mit abonnement.

Hvis 3 skulle redde æren, skulle de som minimum sløjfe sidste måneds faktura. På den måde kunne de måske også få lidt incitament til at få deres gjort deres netværk mere hårdført. To totale udfald indenfor et år er ikke godt.

  • 0
  • 1
#9 Christian Nobel

3 har ved en tidligere lejlighed fortalt mig, at når deres egen dækning ikke slår til, så bruger de TDC's netværk (jeg bor i et dårligt dækningsområde). Så hvorfor kunne jeg heller ikke koble til på TDC's net.

Læs artiklen Johny linker til.

Hvis 3 skulle redde æren, skulle de som minimum sløjfe sidste måneds faktura. På den måde kunne de måske også få lidt incitament til at få deres gjort deres netværk mere hårdført. To totale udfald indenfor et år er ikke godt.

I modsætning til f.eks. NemID så er der andre udbydere her i landet og hvis du er utilfreds står det dig helt frit at flytte - og hvis du primært benytter roaming, så er du nok heller ikke en kunde 3 vil savne!

Jeg syntes da også at det var overmåde uhensigtmæssigt at vare afskåret fra omverdenen i næsten 12 timer, men man kan altså ikke gardere sig mod alt.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere