30-dobling af sidevisninger stoppede fodboldsultne seere ved havelågen

Meget lange svartider var resultatet, da TV2 Sputniks hjemmeside fik 30 gange flere sidevisninger under optakten til mandagens landskamp midt i arbejdstiden.

Under optakten til mandagens landskamp mellem Holland og Danmark forsøgte mange flere brugere end normalt at logge ind på TV2's web-tv-kanal Sputnik. Det resulterede i meget lange svartider.

»Vi havde cirka 30 gange flere sidevisninger, end vi havde samme dag ugen inden. Vi vidste godt, der ville komme mange, men vi vidste det åbenbart ikke godt nok,« siger Magnus Rask Detlif, chef for on demand-teknologi og udvikling hos TV2.

TV2 Sputnik havde allerede inden mandagens kamp forventet, at login- og betalingssystemet kunne vise sig at være en flaskehals. Det viste sig også at være tilfældet.

**Læs også: **Nyt storage-system hos TV2 Sputnik skal stå sin prøve ved VM-kamp.

»Video og streaming blev ikke presset. Vi havde rigtigt mange, cirka 10.000, som så kampen. Når først folk var kommet ind, så kørte det fint,« siger Magnus Rask Detlif.

Problemerne opstod på det system, som alle Sputnik-brugere skal forbi for at komme ind og se indholdet. Det er et websted, som skal kontrollere, om brugeren er logget ind, om brugeren har de nødvendige rettigheder, og hvis ikke skal brugeren omstilles for at få mulighed for at købe adgang.

Det betyder, at hver gang en bruger skal sluses gennem systemet, bliver der foretaget en masse kald til de bagvedliggende systemer.

»Det skal vi ind og optimere og se, om vi kan få folk sluset gennem betalingen på en smartere måde,« siger Magnus Rask Detlif.

Det kan eksempelvis være, at reklamer for Sputnik på andre sider skal skrues anderledes sammen, så brugerne ledes ind på forskellige sider. Eksempelvis er det muligt, at mange brugere klikkede sig ind på Sputnik i forventning om at finde en gratis tekstbaseret livereportage fra kampen i stedet for en betalingstjeneste med live-tv.

»Vi ville godt have haft flere ind. Vi havde streaming-kapaciteten, hvis brugerne havde været spredt lidt mere ud. Men det er os, der har problemet. Der er en masse servicekald, som skal dimensioneres bedre,« siger Magnus Rask Detlif.

Situationen mandag var speciel, fordi der var tale om en VM-landskamp, der blev spillet i arbejdstiden, hvor mange ikke havde adgang til et almindeligt tv, og derfor forsøgte at se kampen via internettet.

**Læs også: **Her ser piraterne landskampen på nettet.

TV2 Sputnik viser imidlertid også både Wimbledon-turneringen i tennis og cykelløbet Tour de France denne sommer, som ligeledes foregår i arbejdstiden.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Sebastian Vibe-Petersen

Når man først var inde, gik det lige så langsomt. Jeg sad på en hutig forbindelse, jeg havde logget ind i god tid og trykket på "LIVE" linket og den stod og snurrede i 30 minutter (!!!) før den kom igang - altså 30 minutter inde i kampen kom der billede..

Hvad havde de lige regnet med?? Utroligt....

  • 0
  • 0
#3 Jørgen Larsen

Ubegribeligt at nogen tror at forbindelseshastigheden er eneste faktor for en god streamingoplevelse. Jeg sad i på en rasteplads med mobilt bredbånd og havde absolut ingen problemer med at logge på eller at se selve kampen. Så jo dårligere forbindelse i sidste led, jo bedre. Q.E.D.

Streaming via http, tcp/ip vil altid være ramt af fejl hos nogle uanset hvor god forbindelsen er ud fra streamingserveren.

At Sputnik kan optimere deres set-up er selvgivent måske skulle de overveje: http://www.version2.dk/artikel/14965-noedhjaelp-til-roedgloedende-server...

  • 0
  • 0
#7 Jørgen Larsen

Jeg behøver ikke at forklare dig hvordan trafikken routes ud til dig?

Sputnik oplyser at de havde kapacitet i overskud på streamingdelen og det passer fint i tråd med hvormange der så med og de relativt få klager som er dukket op.

At du kan tage det som en "selvfølge" at fejlen ligger hos dem og beskylde dem for løgn, skræmmer mig på et teknologi site af version2s kaliber.

  • 0
  • 0
#8 Jonas Larsen

Øhhh undskyld jørgen men er du helt væk?

Det er alment anderkendt at de havde kæmpe problemer under kampen, flere har rapportert om at være nummer 117 i deres telefonsystem hvis man ringede ind. Det er bare tilfældigvis en masse mennesker der har samme problem med sputnik, men hvor nettet ellers virker fint?

Naturligvis er det sputnik der har kapacitets problemer, og det indrømmer de jo også.

At det største problem er deres "indslusnings del" (dejlig betegnelse ) er en anden sag, men det ville undre mig om de ikke var generelt presset.

De har jo uden tvivl ikke testet deres setup med et tilsvarende antal brugere før, derfor er det næsten uundgåeligt de vil opdage flaskehalse.

Derudover så skal de godt nok fyrer noget trafik af. Jeg ved ikke hvilken bitrate de bruger, men hvis vi går udfra det er min. 1mbit streams.

Så har de 10000 * 1mbit = ♀10gbit/sec som skal sendes ud. Ikke just en typisk opgave i dk, så jeg synes det er fair nok at de fejler de første par gange.

/Jonas

  • 0
  • 0
#9 Loke Dupont

Det er alment anderkendt at de havde kæmpe problemer under kampen, flere har rapportert om at være nummer 117 i deres telefonsystem hvis man ringede ind. Det er bare tilfældigvis en masse mennesker der har samme problem med sputnik, men hvor nettet ellers virker fint?

Jørgen bestrider jo ikke der har været problemer. Det gør sputnik jo heller ikke. Det han bestrider er at der har været problemer med selve videostreamen. Når man først har fået playeren frem med streaming i, så har den sådan set kørt fint. Hvilket også passer med hvad Sputnik udtaler jvf:

»Video og streaming blev ikke presset. Vi havde rigtigt mange, cirka 10.000, som så kampen. Når først folk var kommet ind, så kørte det fint,« siger Magnus Rask Detlif.

  • 0
  • 0
#10 Jørgen Larsen

Det er alment anderkendt at de havde kæmpe problemer under kampen, flere har rapportert om at være nummer 117 i deres telefonsystem hvis man ringede ind. Det er bare tilfældigvis en masse mennesker der har samme problem med sputnik

Hvad er definitionen på et kæmpe problem? At 117 (underligt tal?) ud af 10.000 havde problemer som ikke er defineret ser jeg som en pæn succes.

men hvor nettet ellers virker fint?

Igen omtales nettet som en homogen størrelse men prøv at visualisere de punkter dataens vej har fra sputnik.dk til brugerens pc. Kunne der være 5 til 20 fejlkilder? Sputnik har ansvaret for at deres streaming setup kan klare opgaven og ikke sælger flere streams end deres max. output kan klare og alt hvad jeg selv har oplevet og hørt, så gik det fint. At der var lange svartider ved oprettelse og betalingstransaktionen, er naturligvis en fodfejl.

Jeg svarede blot på Sebastians beskyldninger om at det var løgn når Sputnik påstod at selve streamingen forløb uden problemer.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere