Efter en succesfuld testfase af en ny adblocking-teknologi har 3 netop annonceret, at de er klar til at tilbyde tjenesten til alle deres kunder.
»Irrelevante og overdrevne reklamer til mobilplatformen generer kunderne og påvirker deres samlede oplevelse af at bruge vores netværk,« udtaler Tom Malleschitz, marketingchef hos 3. »Vi mener ikke, at kunderne skal betale for dataforbrug drevet af reklamer.«
Systemet er udviklet i samarbejde med en mindre Israelsk virksomhed Shine. Det vil være op til kunden at tilvælge adblock-service på deres abonnement, og dermed mener mobilselskabet ikke at være i strid med europæisk lovgivning om netneutralitet.
»Vores mål i samarbejdet med Shine er ikke at fjerne alle reklamer på mobilplatforme, som ofte kan være interessant eller gavnligt for kunderne, men vi ønsker at give vores kunder større kontrol og transparens og flere valg i forhold til, hvad de modtager,« skriver 3 i en pressemeddelelse.
Der er dog ingen tvivl om, at en udvidet brug af adblocking vil være hårdt for medier og andre gratis tjenester, der afhænger af reklameindtægt. Reaktionen er overvejende negativ hos handelsorganisationen Internet Advertising Bureau, som i en udtalelse til Financial Times advarer mod, at adblocking fundamentalt vil ændre internettet og pålægge forbrugerne flere omkostninger.