3 grunde til at 4G mobilt internet er forældet om få år

4 kommentarer.  Hop til debatten
3 grunde til at 4G mobilt internet er forældet om få år
Illustration: Bjørn Godske.
Selvkørende biler og milliarder af nye forbundne dimser er blot nogle af grundene til, at 4G om nogle år skal erstattes af den kommende 5G-standard.
27. oktober 2015 kl. 15:12
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det er ikke mange år siden, at 4G blev rullet ud i dele af Danmark og gav et kæmpe boost til hastigheden på det mobile internet.

Nye standarder for mobilt internet

4G: Max. båndbredde: 100 Mbit/s. Latency: 50 ms. Forbundne enheder pr. mast: 1.000.

4.5G: Max. båndbredde: 1 Gbit/s. Latency: 10 ms. Forbundne enheder pr. mast: 100.000.

5G: Max. båndbredde: 10 Gbit/s. Latency: 1 ms. Forbundne enheder pr. mast: 1 mio.

Kilde: Huawei

Hvor det før var en pine at se Game of Thrones via HBO-appen på mobilen på 3G-nettet, så vendte 4G op og ned på det. Det er således ikke unormalt at opnå hastigheder omkring 30-40 Mbit/s med det nuværende 4G-netværk.

Alligevel er standarden godt på vej til at blive forældet. For en række teknologiske forandringer vil inden for de næste par år stille nogle krav til det mobile internet, som gør, at 4G ikke kan følge med længere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»4G er godt nok til personligt brug. Men inden for industrierne er der behov for både lavere forsinkelse, højere båndbredde og flere forbindelser,« sagde dansk landedirektør for den kinesiske netværks- og televirksomhed Huawei, Xiao Binbing, under Internet of Things-konferencen Embedded Everywhere 2015 i København i denne uge.

1. Internet of Things: Milliarder af nye dimser skal kobles op på nettet

Hver gang Internet of Things (IoT) bliver nævnt, er det efterhånden fast kutyme at smide en prognose på mange, mange milliarder oveni.

Konference Embedded Everywhere 2015 blev således markedsført på en forventning om »mere end 200 milliarder tilsluttede enheder, opkoblede elementer og maskiner« i 2020. Om vores køleskabe, senge, komfure, gadelamper, radiatorer, bænke og andre elementer kommer på nettet så hurtigt, er svært at spå om.

Andre har lidt mere konservative bud på mellem 25 og 41 mia. forbundne enheder i 2020.

Og når vi kommer til 2025, skal vi regne med omkring 100 mia. forbundne enheder på verdensplan ifølge Huawei.

Udfordringen for 4G-netværket kommer, når alle enhederne skal forbindes til de forskellige master. Hver 4G-mast har en kapacitet til at forbinde omkring 1.000 enheder ifølge Huawei. På verdensplan er 4G-kapaciteten i øjeblikket på omkring 5 mia. forbundne enheder, hvilket passer godt med Gartner’s forudsigelse om det samme antal forbundne enheder i 2015.

Men når vi kommer et par år ud i fremtiden, vil netværket ikke længere kunne følge med.

Derfor arbejder forskere og teknologi-virksomheder i øjeblikket på en 5G-standard, der kan håndtere omkring én mio. forbundne enheder pr. sendemast.

Huawei forventer at 5G-standarden vil blive rullet ud mellem 2020 og 2030. For at kunne leve op til efterspørgslen indtil da, satser selskabet på at tune 4G-standarden til den såkaldte 4.5G-standard, der kan håndtere op til 100.000 forbundne enheder pr. mast.

»4G er ikke længere nok. Vi er nødt til at have en ny generation af kommunikationsteknologier i 2020,« siger landedirektøren for Huawei, der regner med at investere over fire mia. kroner i forskning og udvikling af 5G-teknologien inden 2018.

2. Selvkørende biler skal reagere lynhurtigt

Selvkørende biler er på få år gået fra at være et utroligt science-fiction scenarie til virkelighed. Tesla har gjort nogle af selskabets biler selvkørende med software-opdateringer, Apple arbejder på en el-bil, der givetvis også vil blive selvkørende, og så har Google også allerede selvkørende biler til at køre rundt på vejene i San Francisco.

Hvornår selvkørende biler bliver mainstream er endnu svært at sige. Men for at det skal blive til virkelighed, kræver det også en overhaling af det mobile internet, ifølge Huawei-landechefen.

Når biler i høj fart skal kommunikere med servere og andre biler i netværket, skal de kunne reagere lynhurtigt. Derfor er det nødvendigt at dataoverførslen sker med så lille en forsinkelse som muligt.

Her er der en faktor 50 til forskel mellem 4G og den kommende 5G-standard. 4G har en forsinkelse på 50 ms ifølge Huawei, hvor 5G kan komme helt ned på 1 ms.

»Når vi kommer ned på 1 ms forsinkelse, så bliver selvkørende biler en realitet. Så er reaktionstiden hurtigere end menneskets. Hvis vores centrale computersystemer er stærke nok, og forbindelsen mellem skyen altid er pålidelig, så vil det blive til virkelighed. Forestil dig, hvordan det vil ændre verden,« siger Xiao Binbing.

De samme behov gør sig også gældende i luften. Huawei er således i øjeblikket ved at udrulle førerløse droner i Sydkorea baseret på 4.5G-standarden. For at dronerne kan reagere hurtigt nok, har de brug for en forbindelse med en forsinkelse på 10 ms, hvilket 4.5G kan levere.

3. Virtual reality og film i 8K-format kræver enorm båndbredde

Selvom 4G er hurtigt set med den nutidige forbrugers briller, så vil der ikke gå længe, før nye teknologier kan få 40 mbit/s til at virke som et gammeldags opkaldsmodem.

2016 bliver året, hvor virtual reality-briller for alvor kommer ud til forbrugerne, og med dem følger også krav til større båndbredde. Både Oculus Rift, HTC Vive og Sony’s Playstation VR kommer på markedet som nogle eksempler.

På sigt kan det også give mulighed for at streame 360-graders oplevelser direkte til VR-brillerne, hvis forbindelsen er hurtig nok.

Samtidig vil film i 8K-formatet erstatte 4K. Begge ting kræver en båndbredde på omkring 1 Gbit/s ifølge Xiao BinBing.

Denne båndbredde vil allerede kunne leveres fra 2016, når 4.5G bliver rullet ud kommercielt ifølge Huawei.

Ambitionen er at nå 10 Gbit/s med 5G-standarden. Dette er dog endnu ikke lykkedes under praktiske forhold. Nokia har ganske vist lykkedes med at opnå den høje båndbredde i lukkede forhold i et test-laboratorium. I virkelige omgivelser har Huawei imidlertid for nylig nået op på 3,6 Gbit/s i tests i stor skala i Japan.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
17. november 2015 kl. 15:30

Det er meget sandsynligt at IoT apparater ikke vil køre hverken via 4G eller 5G.

For mange af dem er båndbredde den mindst vigtige egenskab for deres netværk, hvormed de i stedet vil benytte sig af LoRa, Zwave, Zigbee og lignende "low bandtwidth, high latency" teknologier.

3
27. oktober 2015 kl. 20:42

Er jeg den eneste der gyser ved hans idé med at selvkørende biler skal på internet og i skyen? Så længe der ikke er producentansvar på software så lyder det som en pænt dårlig idé, med tanke på Fiat/Chrysler skandalen for nylig.

2
27. oktober 2015 kl. 15:49

til at IoT ikke skal køre på samme netværk som det, vi mennesker bruger, findes der mange af.

Fuldstændig korrekt, derfor vil det også ende med en katastrofe hvis man bevidstløst bliver ved med at proppe IoT ting på WiFi.

WiFi er allerede, især i urbane områder, en stor gang æterforurening af episke dimensioner, og det bliver værre for hver dag der går.

5GHz båndet er stadig nogenlunde rimeligt, men 2,4GHz er tabt.

1
27. oktober 2015 kl. 15:41

til at IoT ikke skal køre på samme netværk som det, vi mennesker bruger, findes der mange af. 1 båndbredde: ting får ikke lige lyst til at se en film mens de overfører data for køleskabets indhold og tilstand. 2 Sikkerhed: Der er kun et forsøg til at lave handshake med ting 3 Rækkevidde: Ting "vil hellere" have langsom overførsel end ingen forbindelse. Meget få ting kan søge op på nærmeste bakketop. etc Hvis G5 skal servicere både ting og mennesker vil nogle mennesker prøve at optræde som ting.