Tre år efter deadline: 36 offentlige myndigheder stadig uden Digital Post

Mens digitale postkasser er obligatoriske for private virksomheder og snart bliver det for borgerne, så har adskillige offentlige myndigheder stadigvæk ikke oprettet Digital Post, tre år efter deadline.

Virksomheder er fra 1. november blevet tvunget til at skifte papirbreve ud med Digital Post - ellers får de ikke post fra staten. Og næste år kommer samme tur til borgerne.

Men tre år efter at Digital Post blev et krav i den offentlige sektor selv, er der stadig 36 offentlige myndigheder og institutioner, som ikke har har taget Digital Post i brug. Det fremgår af en ny undersøgelse, der er foretaget af professor Kim Normann Andersen fra Aalborg Universitet og Jesper Bull Berger, der er ph.d.-studerende ved Roskilde Universitet.

Det drejer sig for eksempel om Udenrigsministeriet, og steder med høj grad af kontakt med borgerne, som Politiklagemyndigheden og Tinglysning, er heller ikke er at finde på Digital Post.

Har man som virksomhed taget Digital Post til sig, og forsøger at kommunikere digitalt med de 36 myndigheder uden Digital Post, vil man altså støde mod en mur.

De offentlige myndigheder står derved selv i vejen for udbredelsen af den kanal, der skal gøre digital kommunikation mellem borger og myndighed sikker og spare samfundet for en milliard kroner om året. Tilsyneladende konsekvensfrit.

Jesper Berger, den ene af forskerne bag undersøgelsen, mener, at det er på tide at kigge Digital Post efter i sømmene.

»Dette her viser jo, at det ikke er noget, som myndighederne tager tilstrækkeligt alvorligt. Der er ingen central styring af dette her, og vi har brug for nogen, der med it-briller på kan kigge på dette her og vurdere, om det er godt nok i forhold til den service, man kan være bekendt at byde borgeren,« siger Jesper Berger til Version2.

Tre år lang overgangsperiode

Hos Digitaliseringsstyrelsen mener man, at der trods den tre år gamle deadline er tale om en proces, der stadig er i gang. Og ifølge Lone Berglykke, der er kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, ligger ansvaret hos den enkelte myndighed.

»Myndighederne er selv forpligtede til at gå ind og oprette sig, og de er også selv forpligtede til at kunne svare på de digitale postmeddelelser. Lige nu er det en overgangsperiode, der kan jo også være nogle myndigheder, der er opstået i denne her periode, der er jo sket meget på de tre år. Og i virkeligheden er det ikke så vigtigt, om det er 39 eller 25 eller 15. Det interessante er, at vi er i en overgangsperiode. Og vi er i stadig i dialog med disse myndigheder,« siger Lone Berglykke til Version2.

Hvem har ansvaret for, at myndighederne kommer på Digital Post?

»Det er myndighedernes eget ansvar. Vi har påtaget os et hjælpeansvar for at få skubbet lidt til processen.«

Hvad gør I konkret?

»Vi tager simpelthen fat i dem, holder møde og spørger, om der er problemer. Og så må de jo svare på det.«

Hvis man som virksomhed ikke har oprettet sig på Digital Post, så har det den konsekvens, at man ikke får sin post. Det samme gælder alle borgere fra næste år. Hvad er konsekvensen for de myndigheder, der ikke opretter sig?

»Det er jo ikke sådan, at vi kan lukke dem ned eller give dem bøder. Men vi kan tale med dem og sige, at de skal være klar. Og det kan også blive kørt op i systemet.«

Bliver det det?

»Ja, det gør det, og der er kommet klart mere fokus på det. Helt klart.«

Hvordan synes du, at balancen er mellem det, man kræver af borgere og myndigheder, og det, der leveres af det offentlige i forhold til Digital Post?

»Vi vil gerne levere en hundrede procents løsning, men der er som sagt en overgangsperiode her. Det er en kæmpe omstilling, og man skal kommunikere på en helt ny måde med hinanden. Det er en længerevarende proces, og det tror jeg, at de fleste har en accept af. Hvis man vil kontakte en myndighed, der ikke er på Digital Post, så kan man jo kontakte dem på gammeldags vis. Men det er selvfølgelig ikke det, der er meningen.«

Denne her overgangsperiode er startet i 2010. Hvad er tidshorisonten for den?

»Jamen det er da også rigtigt, der var nogle krav med Edag3, men det der jo har været situationen er, at der ikke er nogen, der har benyttet den indgang. Det er derfor, den er sandet til ude omkring, for der har ikke været noget post. Der har borgere bare brugt den gode gammeldags metode. Og når man ikke bruger en kanal, så sander den let til. Men nu er det virkelighed, og den skal tages alvorligt.«

Har du nogen idé om, hvor lang tid denne her overgangsperiode vil tage?

»Nej, det er jo umuligt at spå om, hvor lang tid der går. Men det sker jo i hvert fald ikke i løbet af 14 dage. Det er en proces.«

Så der er ikke nogen skæringsdato for myndighederne?

»Jo, de skal være klar den 1. november. Så dem, der ikke er klar, de er forsinkede. Og dem prøver vi at hjælpe på vej. Så der er den dato, der hedder, at man skulle være klar. Og det har de sådan set skullet være længe. Og vi gør vores bedste for at få dem med,« siger Lone Berglykke til Version2.

Du kan se undersøgelsen fra de to forskere her

Der er debatmøde om digital kommunikation med det offentlige ved de to forskere på Aalborg Universitet i København 27. november 2013

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
John Foley

Ja, det er tankevækkende, at borgerne trues med "bål og brand" og straffes mens myndighederne slipper fri, jf. kontorchefen i Digitaliseringsstyrelsen, Lone Berglykke. Hun fortæller, at der vil være en overgangsperiode, og kan ikke sige noget om, hvornår alle myndighederne er på Digital Post. Så befolkningen må have forståelse for at myndighederne ikke selv overholder egne bestemmelser.
Hvis en borger siger det samme "falder der brænde ned" fra første dag, hvor staten kræver, at den enkelte borger har en digital postkasse. Kravet og forpligtelserne går(som sædvanlig)kun den ene vej fra Staten til borgeren, og desværre ikke omvendt. Bjarne Corydon og Margrethe Vestager, der for nylig roste sig af deres nye Digitaliseringsstrategi og Digitaliseringsstyrelsen, burde have "røde ører" og skamme sig. Det er magtfuldkommenhed af værste skuffe. Ordet borgerservice findes ikke i deres ordbog.

Tommy Bell

Og så vi brokker os igen.

Men hvad kan vi reelt gøre? Ikke en ping lad skidtet brænde sammen, når de kommer for at anholde folk har de jo allerede givet sig selv ret til det meste.

John Foley

Ansvaret for at læse digital post pålægges hele befolknngen. Hvilket i praksis vil sige, at vi alle dagligt bliver nødt til at logge ind med f.eks. NemID og derefter undersøge, om der ligger en besked fra offentlige myndigheder til os. I posten kan der evt. være tidsfrist, som - hvis den ikke overholdes - udløser en bøde eller i værste fald at politiet eller fogden står uden for døren med en arrestordre, fordi man ikke har svaret på henvendelsen via digital post. Vigtig post er hidtil sendt pr. "snail-mails" med såkaldt rekommanderet brev, hvor borgeren skal kvittere for modtagelsen. Er man ikke hjemme, så går posten retur til senderen, der så bliver bekendt med at posten ikke er nået frem til modtageren. Med digital post er der ikke den mulighed, og der kan være mange gode grunde og årsager til at den enkelte borger ikke kan få adgang til sin digitale post dagligt. Læse blot professor Kim Norman Andersens undersøgelse om myndighedernes svigt, hvor de ikke selv har oprettet en digital postkasse, selv om det er mere end tre år siden, det blev dem pålagt.

På borger.dk kan du endvidere bl.a. læse følgende:
Når du har oprettet en digital postkasse, vil du fremover få din post fra det offentlige digitalt. Det er derfor vigtigt, at du husker at tjekke din digitale postkasse, da der kan være vigtig post med en tidsfrist, som du skal overholde.

Ligesom hvis du fik et brev i din almindelige postkasse, er det dit ansvar at læse den post, der er sendt til din digitale postkasse. Den post, du får digitalt, betragtes som modtaget af dig, når den er leveret i din digitale postkasse.

Henrik Mikael Kristensen

Ansvaret for at læse digital post pålægges hele befolkningen. Hvilket i praksis vil sige, at vi alle dagligt bliver nødt til at logge ind med f.eks. NemID og derefter undersøge, om der ligger en besked fra offentlige myndigheder til os.

Nu er det så heldigvis muligt at få tilsendt en email fra Digital Post, endda med korte oplysninger om, hvem brevet kommer fra, og hvad det handler om. Det var jeg alvorligt bange for, ikke kunne lade sig gøre.

Man er altså ikke nødt til at logge på dagligt for at checke sin Digitale Post med NemID, men kun, når der er kommet en email fra Digital Post.

Den Digitale Post har også den mulige fordel, at posten markeres som læst, når du gør den aktive handling at åbne det, hvis afsenderen kan registrere det. Dermed kunne der sendes en påmindelse, hvis nødvendigt, hvis de kan se, du ikke har læst brevet. Spørgsmålet er om det kan bruges som bevis i en evt. disput eller en retssag, hvis du ikke har læst et brev. SKAT kan jo ikke se, hvis din postkasse blev sprængt i luften, nytårsaften, før du fik den tømt.

Ulempen er så, at du ikke kan få en anden til at hente posten for dig, hvis du f.eks. er syg og ude af stand til at bruge en PC.

Det er dog klart, at den tekniske udfordring for den almindelige ikke-IT-kyndige borger er langt ud over det acceptable, og derfor burde den analoge post ikke droppes så tidligt.

Mogens Pedersen

For 'aktive' brugere rummer digital post en feature, som kan sættes af brugeren, så man får advisering på en e-mail på via sin normale mail server; derved undgåes at man overser vigtig post fra myndigheder og andre. Noget andet er så hvad der sker, når inaktive brugere bliver kontaktet af myndighederne via digital post. Og hvad med ældre, handikappede eller andre, der slet ikke har adgang til en PC? Endnu værre bliver det, når man selv vil i kontakt med det offentlige. Det er rent KAOS, som politikerne ikke kan forlange borgerne skal forlade sig på, MAN KAN JO SLET IKKE STOLE PÅ HVAD DER SKER I DE SAGER DET DREJER SIG OM - endsige hvad der reelt udveksles af information i systemet! DETTE DIGITALE POST SYSTEM KAN SLET IKKE HAVE NOGEN SOM HELST RETSVIRKNING I ET RIMELIGT RETS SAMFUND SOM DET FUNGERER I ØJEBLIKKET!

John Foley

Til Jens Hansen

Nej Jens, det offentlige har haft mere end tre åt til at få myndighederne tilmeldt til digital post. Derfor er det en skandale, at så mange myndigheder og statslige institutioner stadigvæk ikke efterlever egne regler og bestemmelser. Bjarne Corydon og Margrethe Vestager, sammen med Digitaliseringsstyrelsen, svigter igen befolkningen. Borgerne skal adlyde, men politikerne og myndighederne gør hvad der passer dem, uden at det får konsekvenser.

Niels P Sønderskov

Det er selvfølgelig kritisabelt, at så mange offentlige myndigheder ikke engang er kommet så langt, at de har fået oprettet en postkasse i systemet, men i et større perspektiv kan man se, at både private og offentlige myndigheder har forsøgt at fjerne muligheden for e-mailhenvendelser i det hele taget. Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, men nok forståeligt, fordi de fleste skriftlige henvendelser fra almenheden vil medføre en stor administrativ byrde. Telefoniske henvendelser kan fx bedre styres ressourcemæssigt; og i mange tilfælde kan man også bedre starte en dialog.

Asbjørn Jensen

Det her kan jo kun gå galt. Har igennem mere end 1 år forsøgt at få et svar fra e-boks. En del af svaret var at jeg ikke kunne regne med at de som svarede for e-boks var kvalificerede (dermed at e-boks ikke ville stå inde for svaret)
Da jeg især spurgte om juridisk gyldighed for dokumenter, som jeg trak fra e-boks og enten lagrede eller printede direkte var svaret at der mangler en retspraksis til at afgøre om de er juridisk gyldige ( der skal måske en notarfunktion til at dokumentere autencitet)

Asbjørn Jensen

som en tidligere påpegede myndighederne har lukket webmaster og andre bruger rapporteringsfunktioner for fejl. Det personale man af og til kommer i kontakt med ved ikke hvordan fejl indrapporteres. Myndighederne undgår borgerkontakt med standard undskyldningen "system fejl" men de retter ikke konsekvenserne eller fejlene og lever højt på den mur ar dårligt fungerende IT systemer de lægger rundt om sig. FX svarer SKAT ikke på henvendelser om IT fejl

Log ind eller Opret konto for at kommentere