263 millioner kroner i GDPR-bøde: Grov overvågning af H&M-medarbejdere i Tyskland

Illustration: artmagination/Bigstock
Medarbejdere ved H&M’s servicecenter i Nürnberg har i årevis været udsat for en grov overvågning af ledelsen. Det har fået det tyske datatilsyn til at uddele virksomheden en kæmpestor millionbøde.

Det tyske datatilsyn smækker butikskæden Hennes og Mauritz (H&M) med en kæmpe bøde på 35,5 millioner euro, svarende til omkring 263 millioner danske kroner, skriver tilsynet i en pressemeddelelse.

Virksomheden har nemlig foretaget en gennemgribende overvågning af ansatte på H&M’s servicecenter i Nuremberg siden 2014 - måske endda tidligere.

Efter medarbejdere f.eks. havde været på ferie eller taget sygedage, inviterede ledelsen til ‘velkommen-tilbage-samtaler’, der blev optaget, gemt og brugt til at evaluere individuelle arbejdsindsatser. Med oplysningerne skabte ledelsen detaljerede medarbejderprofiler, som de kunne hente inspiration fra i beslutninger og overvejelser om medarbejderens ansættelse.

Nogle af de indsamlede informationer er “uskadelige”, mens andre har omhandlet f.eks. familieproblemer og religiøse overbevisninger.

»Optagelserne blev undertiden lavet med et højt detaljeringsniveau og optaget over længere tidsperioder for at dokumentere udviklingen af ​​disse problemer,« skriver tilsynet i pressemeddelelsen.

Ikke nok med at ledelsen optog de planlagte samtaler, de gemte også lydfiler med den personlige viden om medarbejdere, de havde samlet ved andre personlige samtaler og ‘kontor-snak’. De kunne tilgås af op mod 50 andre ledere i virksomheden. Konklusionen fra Tysklands datatilsyn er klar:

»Kombinationen af ​​at indsamle detaljer om deres privatliv og optage deres aktiviteter førte til et særlig intensivt indgreb i medarbejdernes borgerrettigheder,« skriver tilsynet i pressemeddelelsen.

Datatilsynet blev først opmærksom på overgrebet, da al dataen ved en fejl blev offentliggjort for hele virksomheden i et flere timer. H&M samarbejdede fra begyndelsen og overleverede 60 gigabyte data til tilsynet, som udførte samtlige interview med vidner, der alle bekræftede den dokumenterede praksis.

Virksomhedens ledelse har efterfølgende undskyldt og er efterkommet opfordringen til at kompenserer medarbejderne økonomisk. Derudover har de blandt andet ansat en databeskyttelseskoordinator og indført månedlige statusopdateringer om databeskyttelse for at forhindre lignede lovovertrædelser i fremtiden.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jørgen L. Sørensen

Når jeg læser sådan en artikel kan jeg ikke lade være med at tænke om det kun er for servicecenteret og/eller den tyske del af kæden at kæden er hoppet af ---

--- eller om det er en generel personalpolitik helt fra toppen koncernen, og dermed også praktiseres i andre lande...

  • 4
  • 0
#2 Dave Pencroof

Der har da været skrevet og talt om lignende hændelser i Amazon uk og de, måske flere afdelinger. BBC lavede en udsendelse om bla disse "hyggelige" sager ! Så håber H&M kun er starten !

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere