257 fejl og mangler på Sundhedsplatformen: Uenighed om kravspecifikation

29. november 2017 kl. 04:008
257 fejl og mangler på Sundhedsplatformen: Uenighed om kravspecifikation
Illustration: Morten Egedal.
Ikke usædvanligt med konflikter på dette sted i processen, mener programchef.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Opdateret: Det fremgik tidligere af denne artikel, at tvisten mellem Epic og Region H sandsynligvis ender i voldgiftssag på baggrund af et interview med Sundhedsplatformens programchef. Efterfølgende er Version2 blevet kontaktet af Sundhedsplatformens ledelse, som oplyser, at dette alligevel ikke er korrekt.

Region Hovedstaden og it-leverandøren Epic er i flere tilfælde uenige om, hvornår kravene i Sundhedsplatformens kravspecifikation er opfyldt.

Der er fortsat godt samarbejde med leverandøren, skriver regionen i en såkaldt Perioderapport om det enorme sundhedssystem. Men:

»Det er dog tydeligt i det daglige, at implementeringsdelen af kontrakten nærmer sig sin afslutning. Perspektiverne på opgaveløsningnen bliver mere fokuseret, men også i visse tilfælde mindre fleksibel,« lyder det i statusvurderingen, der fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Det er sandsynligt, at der vil blive behov for at anvende kontraktens mekanismer om konfliktløsning,« fremgår det af rapporten, som er forelagt Region H's Forum for it og sundhedsteknologi, og som Version2 er i besiddelse af.

I første omgang kan det betyde en samtale med Carl Dvorak, der er COO i Epic, så vi kan have en dialog på de enkelte områder, hvor det er nødvendigt, fortæller Mikael Bay Skilbreid, der er programchef for Sundhedsplatformen.

»Derefter er det muligt at bringe det op på direktørniveau. Men det mener jeg ikke bliver nødvendigt.«

Herefter kommer muligheden for mægler og voldgiftssag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Jeg ser ikke for mig, at det kommer så vidt. Men det er en mekanisme, vi har, og vi vil bruge den, hvis det er nødvendigt,« siger Mikael Bay Skilbreid.

»Vi arbejder tæt sammen med Epic for at løse det sidste. Det er ikke usædvanligt med konflikter på dette punkt i processen.«

Oversættelse og dokumentation

I skrivende stund er der 257 åbne fejl og mangler ud af i alt 3.100 krav i kravspecifikationen. De skulle efter planen være løst inden nytår, men det forventer Rasmus Shermer, der er contract manager i Region H, ikke kommer til at ske.

»Vi gik live i weekenden i Region Sjælland, og nu er vi i hypercare. Så jeg forventer ikke, at alle manglerne bliver udbedret inden nytår. Men vi når at behandle alle manglerne i år,« siger han.

De 257 åbne fejl og mangler tæller blandt andet omkring 72 oversættelser fra Sundhedsplatformens modersmål, engelsk, til dansk. Fejl, som kan være væsentlige, men ikke betragtes som kritiske, understreger Rasmus Shermer.

Yderligere 96 mangler vedrører dokumentation.

»Der er vi lige nu er i en proces, hvor vi diskuterer den dokumentation, vi endnu ikke har godkendt.«

»Det har ikke indflydelse på driften af systemet, men det kommer til at være ekstremt vigtigt, når vi fra nytår selv skal videreudvikle på systemet,« forklarer Rasmus Shermer, der understreger, at antallet af fejl hele tiden skifter i takt med, at de bliver lukket på daglige møder.

Mere kompliceret end beskrevet

De resterende 89 fejl og mangler er funktionelle. Og her har parterne problemer med at blive enige.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Det er generelt symptomatisk for de fejl og mangler, som er tilbage, at man godt kan udføre funktionen, men det sker på en mere kompliceret måde, end vi mener er beskrevet i kravene,« fortæller Rasmus Shermer.

Et eksempel er, når en læge indskriver en primær diagnose for en patient i akutmodtagelsen, hvorefter patienten bliver flyttet til en anden afdeling.

»Der har vi en Use Case, der beskriver, at en kliniker skal kunne rette diagnosen i en enkelt arbejdsgang. Som det er i dag, kan man godt rette i diagnosen – men ikke i en enkelt arbejdsgang,« siger Rasmus Shermer og fortsætter:

»Vi ser en arbejdsgang som noget, en kliniker skal kunne gøre uden at ringe efter en supporter, åbne for en ny profil eller rette i en skabelon. Det svarer til, at du kan rette en artikel i jeres system uden først at hive fast i it-afdelingen.«

Hurtig affgørelse

Regionens opfattelse af, hvad der konstituerer en arbejdsgang, er ikke blevet defineret klart nok, erkender Rasmus Shermer.

Og selvom det er muligt, at tvisten skal afgøres i en voldgiftssag, er det ikke et udtryk for, at samarbejdet ikke fungerer, siger Rasmus Shermer.

»Ved at tage en voldgiftssag kan vi få det afgjort hurtigt og i mindelighed – frem for at bruge tiden på at diskutere frem og tilbage.«

8 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
8
2. december 2017 kl. 16:01

Krav i en kravsspecifikation skal være:

  1. Entydige (Kan kun forståes på én klar måde)
  2. Komplette (Der må ikke mangle information)
  3. Konsistente (aka ikke modstridende)
  4. Korrekte (Kræves der 3 hænder til en en-mands betjent maskine?)
  5. Verificerbare
  6. Modificerbare
  7. Sporbare

De må derfor ikke være åbne for fortolkning. Hvis de er det ryger vi ind i antagelser - og som vi (muligvis) alle ved: Assumption is the mother of all f***ups (Tommy Lee Jones i Kapring på åbent hav).

Den ekspertise du nævner, Frithiof Jensen, er leverandørens produktkendskab.

Eks.: Der skal laves en eller anden given alarmordning der reagerer på temperaturer, derfor skal man bruge temperaturfølere (der så naturligvis skal være specificeret nærmere af karakter). Så kan det være at leverandøren ved at til dette formål er temperaturføler XX-ZZZ bedre end XY-ZZZ og derfor vælger leverandør denne.

(Dit eksempel ville i øvrigt falde på pkt. 6 "Modificerbart" :-) )

7
29. november 2017 kl. 15:07

I debatten skal det huskes, at betegnelserne: en fejl, en mangel, en uhensigtsmæssighed er betegnelser uden objektiv definition - også når de nedbrydes i typiske kategorier for "alvorlighed".

Derfor er de tal som opgives en rettesnor, men om tallet er 7, 77 eller 777 er ikke en objektiv oplysning. Så lad os ikke falde om i bestyrtelse over tallene.

Og så er der jo ofte "mørketal" for "oplevelser" som er afvist og ikke registreret - fordi modtageren ikke forstod det, eller havde en kvota for fejl som skulle overholdes (for enhver pris). Så tallene i artiklen kan være forkerte med en faktor 10 eller 100.

6
29. november 2017 kl. 12:41

Måske der skulle bruges mere tid på at udforme kravene så de ikke kan fortolkes,

Jeg ville väre meget forsigtig med det.

Hvis krav slet ikke skal fortolkes, så annullerer man på en måde leverandörens expertise, som man forhåbentligt betaler for.

Med meget specifikke kravspecifikationer så ender man hurtigt med en "Zero-Fucks" leverance, hvor man får nöjagtigt hvad der står uanset om det giver mening eller ej:

  • "Jamen, kablerne kan ikke nå serveren!"

  • "De er 7,35 meter, nöjagtigt som beskrevet i materialelisten!"

  • "Enhver kan sige sig selv at de kabler er til serveren."

  • "Hvis de her kabler også skal nå serveren er det en scope-change."

  • "Jamen ...."

  • "Bare Betal, det er det du er her for, Ikke!?"

5
29. november 2017 kl. 09:59

"De resterende 89 fejl og mangler er funktionelle. Og her har parterne problemer med at blive enige. »Det er generelt symptomatiske for de fejl og mangler, som er tilbage, at man godt kan udføre funktionen, men det sker på en mere kompliceret måde, end vi mener er beskrevet i kravene,« fortæller Rasmus Shermer."

Det lyder så uskyldigt, men er det mon ikke netop den slags fejl, lægerne er ved at gå op i limningen over? Mon ikke disse netop har med den store forskel på det danske og det amerikanske sundhedsvæsen at gøre, som mange har advaret om i forbindelse med Sundhedsplatformen? Og hvis det var et enkelt problem at løse, mon man så ikke havde fået løst disse fejl og mangler for længe siden? Ville det så være nødvendigt at gribe til voldgift?

Så hvad nu, hvis det er problemer, der er rigtigt svære (og dyre) at løse - måske endda umulige? Skal vi og lægerne så bare leve med det fremover ("Det kan lade sig gøre - men er et helvede at bruge i praksis") - eller ligger potentialet til Sundhedsplatformens endelige endeligt netop begravet her?

3
29. november 2017 kl. 09:06

Der udestår ikke løsning af 3100 krav, men af 257. Der var 3100 krav fra starten. Hvis du som leverandør ikke har overblikket over kravene må du kræve uddybning eller også er du ikke den rigtige leverandør. Der er ikke tale om en enkelt udvikler der skal kunne overskue alle kravene, men organisationen. Det er et komplekst system, derfor koster det også mere end eksempelvis en webshop til strømper at lave.

2
29. november 2017 kl. 08:40

Måske der skulle bruges mere tid på at udforme kravene så de ikke kan fortolkes, der bruges milliarder på alt muligt pis men har man brugt en smule på en med forstand på tale og skrift til udformningen?

Jeg vil give dig helt ret, men samtidig kan jeg heller ikke lade være med at tænke at når der mangler 3.100 krav, hvor mange har der så været fra starten? Hvis jeg blev præsenteret for 15.000+ kravliste, så ville jeg nok også miste overblikket...

1
29. november 2017 kl. 08:30

Måske der skulle bruges mere tid på at udforme kravene så de ikke kan fortolkes, der bruges milliarder på alt muligt pis men har man brugt en smule på en med forstand på tale og skrift til udformningen?

Det er generelt symptomatiske for de fejl og mangler, som er tilbage, at man godt kan udføre funktionen, men det sker på en mere kompliceret måde, end vi mener er beskrevet i kravene

Alle disse IT problemer / skandaler med mere, er jo pinlige som land at blive ved med at signalere ud af til.