22.000 siger ja til at gøre rent på offentlige toiletter fordi de ikke læser wifi-betingelser

Hvor tit læser du alle betingelserne, når du kobler dig op på et nyt netværk?

Internetselskabet Purple indsatte for nylig en noget krævende klausul i sine brugsbetingelser. Brugte man selskabets hotspots og markerede man, at man var enig i ‘Terms and Conditions’, indvilligede man i at udføre 1000 timers samfundstjeneste. Det skriver TheAge.

Læs også: Efter NotPetya: Sådan bruger du netværket til at stoppe hackerne

Under kampagnens forløb indvilligede 22.000 i at bruge 1000 timer på følgende opgaver;

  • Fjerne hundelorte fra offentlige parker
  • Uddele krammere til ejerløse hunde og katte
  • Manuel bortskaffelse af kloak-blokeringer
  • Rengøring af mobile toiletter på diverse offentlige festivaler
  • Farvelægning af sneglehuse for at opmuntre sneglene
  • Afskrabning af tyggegummi fra fortovene

Purple indsatte de ekstreme krav for at demonstrere, at de fra starten af næste år er godkendt til at overholde den europæiske GDPR-standard, der netop skal gøre det mere enkelt at overskue, hvad man siger ja og nej til, når man tilgår hotspots.

Læs også: Roskilde-app: Vil kigge ind i gæsternes fremtid

Derudover udlovede Purple præmier til dem, der informerede dem om de absurde krav i betingelserne. Kun én fik en præmie for at gøre det og det udstiller, hvor få der læser betingelserne.

Læs også: John McAfee lancerer ‘John McAfees Privacy Phone’: kill-switch til wifi, antenne og GPS

Tim Berners Lee, internettets fader, skrev en blog om, hvilke trusler han ser fra hans opfindelse og én af dem er netop de lange brugsbetingelser, ingen læser. Derfor kan internettet og adgangen til det bruges til at snyde folk.

Det er blandt andet Purple, der driver Legolands wifi-hotspots og selskabet har specialiseret sig i at levere wifi til store virksomheder, der vil give besøgende adgang til internettet.

Læs også: CPR-numre på elever lå frit tilgængelige fra skole-it på erhvervsskoler

Det er uvist, om Purple har juridisk ret til rent faktisk at få folk til at holde deres wifi-løfte, men selskabet lover, at det ikke vil forsøge.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (24)
Tauno Suikkanen

Hvem har tid til at læse alle disse betingelser og deres opdateringer, hvor det ikke kun er ændringer, der skal læses ?

F.eks kan man ikke starte en ny bærbar, hvis man ikke kender dansk og andre landes love. Det er vel grund nok til at blive fritaget fra digital post ?

Almindelig betaling som mobilpay er man udelukket fra på MS telefon, hvis man ikke vil give MS mulighed i at følge med i hvor og hvornår man handler (gælder også andre end MS ?)

Man udelukkes også fra meget, hvis man ikke vil dele med Facebook.

Ny mobiltelefoner der ikke kan startes uden man vil dele personlige oplysninger med producenten !!

Jo, det er et frit land, hvor man selv må vælge om man vil være med.....

Men mange af disse programmer er efterhånden en del af samfundet, som man burde have krav på at få adgang til, uden at skulle bekymre sig om andet end overholdelse af dansk lov.

Hvis det er nødvendigt med disse krav, så kunne man jo gøre det til et krav at adgangen til at sælge i EU er betinget af, at de betaler en uvildig kompetent instans til at gennemgå/godkende dem.

Steen Ehlers

Eneste fornuftige løsning var at EU udgav et sæt standardbetingelser for de mest almindelige tjenester og selskaberne derefter kun skulle beskrive afvigelser herfra.
Eventuelt kunne standardbetingelserne være opdelt i ufravigelige og anbefalede.
Det ville gøre det muligt for forbrugerne at sætte sig ind regelsættet.
Man skal i øvrigt huske på, at selskaberne har gjort det i praksis umuligt at sætte sig ind i de regler man erklærer sig enig i, fordi mange af dem kræver ny enighedserklæring ved hver opdatering.

Men generelt føler jeg mig nu ikke særlig utryg, da jeg dels normalt har gjort hvad jeg kan for ikke at udlevere telefonnummer og kreditkort/bankoplysninger med mindre der er tale om en service jeg betaler for. Og i sidstnævnte tilfælde er de pågældende firmaer jo interesserede i at forblive på markedet, hvilket kræver, at de opfører sig nogenlunde ordentligt.

Denny Christensen

Jeg har udover IT en forsikringsuddannelse og læser faktisk forsikringsbetingelser når jeg skifter selskab, til stor irritation for den person der langer mig dem. Har det på samme måde med bank, realkredit og pension, da jeg har lavet en det IT i det regi.

Til gengæld er selskaber blevet bedre til at skrive teksterne både kortere og mere forståelige for deres kunder. Hvilket så burde være et lovkrav, hvis det ikke er det. Forbrugerombudsmanden er jo jævnligt inde over uforståelige forhold.

Ved en tilmelding for nylig til en sportsbegivenhed skulle jeg opgive både email og mobil nr før jeg kunne trykke OK, der stod intet om hvad de skulle bruge informationerne til. OK det er en privat begivenhed men nu er der en arrangør der har mine informationer og jeg ved ikke hvad de vil bruge dem til udover denne ene turnering. Men mon ikke jeg modtager en del mails? Mit mobil nr 99999999 slap igennem...

Generelt orker ingen at læse de lange tekster, og de er tit skrevet i et lidt uforståeligt sprog, engelsk oveni kan drille mange, og en del henvisninger. Ergo må konklusionen være at de er skrevet for at ingen skal ende med at læse dem.

God humor at få folk til at lave samfundstjeneste, omend det juridisk nok skulle være muligt at afvise... leveren fra Monty Python er en klassiker :-)

René Nielsen

Det ikke kun "Terms of Service" der lange - kommentarsporet ebber af samme.

Kort og godt kan man dog sige, vi som borgere i det danske samfund har brug for en platform hvor disse ikke kun forenkles, men samtidig også kan overskues i samhørighed også på tværs.

Platformen er i fuld gang med sin udvikling, det skal være muligt at få push-beskeder såfremt terms ændre sig.
Ja vi ses om et par somre ;-)

Adi-ses!

Martin Sørensen

Jeg mener forøvrigt slet ikke at sådanne terms er juridisk gyldige her i landet da det at klikke på en 'ok' knap ikke gælder som en underskrift..

Jeg har også oplevet mange steder at få stukket en kontrakt i hånden med forventning om at jeg bare skriver under med det samme, og så kigger de meget underligt på mig når jeg rent faktisk vil læse hvad jeg skriver under på. Det sker ofte i USA f.eks. når man lejer bil, men har også oplevet det herhjemme da jeg skulle leje et depotrum. Der var så også lige to sider med betingelser som jeg gerne ville læse igennem inden jeg satte mit navn på det.

Tauno Suikkanen

@René Nielsen
Håber kun din "push" løsning kommer i programmer, som jeg umiddelbart kan slette.

@Martin Sørensen
"Jeg mener forøvrigt slet ikke at sådanne terms er juridisk gyldige her i landet"
Jo, men vis de vil have adgang til dine private oplysninger for at sælge dem videre, og de så gør det,fordi du har trykket OK ? Selv om det er ulovligt, så har du stadig problemet med at opdage det, "komme efter dem" og få skaden gjort "tilbage".

Henning Wangerin

F.eks kan man ikke starte en ny bærbar, hvis man ikke kender dansk og andre landes love.

Joda.

Det kan man sagtens. Jeg har siden årtusindskiftet ikke godkendt nogle af de absurde betingelser som maskinerne kom med.

Derimod røg der en linux af forskellig smag på maskinen med det samme.

Det virker fint.

/Henning

Tauno Suikkanen

For mange har du ret. Men vi er også nogen der er afhængig af programmer, der kun kører under Win. Dog har jeg ikke prøvet at køre disse win programmer på en Linux for nyelig.

Og jo, den med den værste præsentation af licens betingelser kørte jeg Knoppix på med en usb, indtil den røg retur.

Men vi røg vist lidt uden for emnet :-)

Simon Mikkelsen

Hvem gider læse 10 siders juristeri for at handle i Brugsen? Selvfølige læser ingen det. Alene den måde det er implementeret på viser med alt tydelighed, at det ikke er lavet til at blive læst men bare for at dække sig ind: Tryk her for at acceptere - og tryk her for at læse.

Jura er én ting, men i min verden gælder disse betingelser ikke, rent moralsk. Hvis jeg klager over noget og nogen henviser til betingelserne, får de vide at de godt kan glemme det. Jeg får muligvis ikke ret, men jeg forbeholder mig retten til at være en utilfreds kunde.

Jacob Mathiasen

For at anvende den skulle jeg vist installere noget iTunes eller lignende. Jeg læste rent faktisk det meste af de cirka 150 sider - det var ikke noget nogen velfungerende person med respekt for sig selv kunne klikke ja til. Det var faktisk skræmmende ulækkert at læse.

Jeg endte med at forære den væk.

Sune Marcher

Jeg har været i dialog med Danske Bank og Microsoft. Det kan ikke lade sig gøre at få mobile pay, hvis man ikke vil acceptere at Microsoft (deres krav tror jeg) få lokations data.


Hvorfor klonkluderer du at det er Microsoft, der vil have lokationsdata?

MobilePay anvender lokationsdata for at vise dig butikker i nærheden, hvilket umiddelbart virker som en mere sandsynlig forklaring... eller baserer du din konklusion på noget andet?

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 10:31

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017