20.000 Air Canada-brugere kan have fået tappet pasdata af hackere
Hackere har haft succes med at trænge ind i flyselskabet Air Canadas systemer og kan dermed have fået adgang til til data, som passagererne har gemt på flyselskabets app – herunder pasnumre og øvrige pasinformationer.
Det skriver sitet standby.dk
Mindst 20.000 af selskabets appbrugere risikerer at have fået tappet data.
Selskabet er kritiseret for kun at kræve seks til ti bogstaver eller tal i passwords – men ingen tegnsætningstegn eller symboler som spørgsmålstegn, udråbstegn, parenteser mv.
»Dette får nogle kunder til at lave passwords, de selv nemt kan huske, men som kan være lette at gætte for hackere – mens kunder, der gerne vil lave et sværere password ved at bruge grammatiske tegn, ikke kan gøre det,« siger en ekspert i datasikkerhed fra Synopsys.com til BBC.
Passwords bør bestå af mindst otte bogstaver, tal og grammatiske tegn, siger eksperten.
Nu er selskabets krav til password ændret. Og samtlige 1,7 mio. brugere skal nu skifte det.
Kundernes kreditkort-informationer er krypterede og skulle derfor ikke være berørt.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.