200 danske folkeskoler har ubrugeligt internet

Hver syvende skole kan ikke bruge internet i undervisningen, og hver tredje kan ikke afspille video via nettet. Det kan simpelthen ikke passe, lyder det fra Dansk IT.

Selvom der har været fokus på at få it til at fungere i folkeskolerne i årevis, er der stadig store mangler. Det viser undersøgelsen IT i Praksis, som blandt andet dokumenterer, at 15 procent af skolerne ikke har brugbar netværksadgang i klasserne.

Og det skal der gøres noget ved, lød det fra Rambøll Management og Dansk IT, som står bag undersøgelsen.

»Det kan simpelthen ikke passe, at vi stadig skal høre om, at netværket ikke virker. Det er ikke rocket science, det her. Man taler om, at der skal være adgang til internettet til eksamen, hvad vi synes er en god idé, og så har man ikke styr på noget så basalt som netværk - det kan ikke passe,« lød det fra Carsten Nørgaard, næstformand i Dansk IT, da årets IT i Praksis-rapport blev præsenteret.

Læs også: Københavnske skolebørn får Wifi for tocifret millionbeløb

Han blev suppleret af Tony Franke, direktør i Dansk IT, som sidestillede internetadgang med at have blyant og papir i skolen.

»Der ville lyde et ramaskrig, hvis 200 skoler ikke havde adgang til papir og blyant i undervisningen. Og it er i dag lige så vigtigt som papir og blyant,« sagde han.

Der er blevet afsat i alt halvanden milliard kroner af stat og kommuner til at forbedre it-situationen i folkeskolen, og det er et godt tegn, lød det fra Dansk IT. Men det må heller ikke blive en sovepude.

Læs også: Folkeskole-it for 1.500 millioner: e-bøger, skabe, stikkontakter og wifi

»Det er positivt, at vi har fået flyttet debatten fra, at der slet ikke er råd til ny teknologi, til at der nu er en milliard kroner. Men dimser er ikke nok. Når teknologien er opgraderet, skal menneskerne, der bruger teknologien, også opgraderes,« sagde Carsten Nørgaard, der til daglig er it-direktør hos VP Securities.

Hele organisationen - altså skolevæsenet - skal også være klar til at kunne bruge it for alvor, pointerede Ejvind Jørgensen, direktør i Rambøll Management.

»Det handler også om infrastrukturen i organisationen. Hvor ringer læreren hen og får hjælp, hvis udstyret ikke virker? Det kræver nogle kompetencer at kunne give denne hjælp, men det kan sagtens centraliseres,« sagde han.

At 15 procent ikke har en brugbar netværksadgang i klassen er en forbedring i forhold til sidste år, hvor det var 20 procent af de danske skoler, der svarede, at de ikke kunne bruge internet i undervisningen. Men det er altså stadig langt fra godt nok.

Læs også: Hver femte kommune har ubrugelig wifi i klasselokalerne

At der er en internetforbindelse, som kan bruges i undervisningen, betyder heller ikke altid, at der er frit spil for læreren til at bruge det. Næsten en tredjedel af de danske skoler kan således ikke bruge videostreaming fra for eksempel Youtube i undervisningen, fordi der ikke er hurtigt nok internet.

I den store digitaliseringsstrategi for den offentlige sektor lyder målet i øvrigt, at alle skoler skal være dækket ind af brugbart internet inden 2014.

Læs også: 4 ud af 5 lærere klager over dårlig netforbindelse

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Per Rønne

At internetadgangen ikke fungerer kan næppe komme som en overraskelse.

Selv på Københavns Universitet, HC Ørsted Instituttet og Rockefellercentret, fungerer det ikke som det skal, i hvert fald ikke når vi taler om det trådløse. I hvert fald før sommerferien var det svært at logge på.

Netværket er tydeligvis underdimensioneret, og en del undervisningslokaler er slet ikke dækket.

Men det kunne jo tænkes at der er gjort noget ved det i løbet af sommerferien. Som der nu kun er en enkelt uge tilbage af ...

  • 1
  • 0
Cristian Ambæk

det jo klart at tingene ikke virker. Skolerne får 50 AC's smækket op og så regmer de med at det virker. Det er ikke rocket science men det er lidt mere end bare at smække udstyr op. Og hvis man læser hvordan nogle af de IT kyndige / eksperter / konsulenter har båret sig af, så vidste man jo godt at det ville fejle på forhånd.

Re de to sidste "også på ITU". Det jo bare sørgeligt. I DK har vi flest netværksuddannede i Europa baseret på indbyggertal. ved ikke hvorfor det er så svært for skolerne. Læser selv CCNP og jeg ryster jo bare på hoved.

  • 0
  • 0
Henrik Hausner

Som nogen overraskelse kan det jo næppe komme, at netværk/internet på folkeskolerne skulle være underdimensioneret. Det skal jo passe sammen med resten, af det i forvejen ringe uddannelsessystem og manglende midler til at forbedre.

edit: 20 min efter denne post kan jeg så læse på dr.dk, at der vil være færre penge til uddannelse de næste par år suk
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/08/28/031436.htm?rss=true

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere