20 år forsinket: Virtual reality der faktisk virker

Endelig ser 1990’ernes løfte om virtual reality ud til at blive indfriet.

Slår man op i ordbogen under ‘hype’, kunne der godt stå virtual reality. Men nu er teknologien, hvor brugeren kan se sig om i en computerskabt verden via et bevægelsesfølsomt display monteret på hovedet, langt om længe på vej i en udgave, der faktisk fungerer. Det giver nye muligheder for computerspil og simulatorer.

Virtual reality (VR) var stort i starten af 1990’erne, men datidens teknologiske formåen betød, at brugeren skulle have mere end almindeligt god fantasi for at opnå en følelse af at befinde sig i en kunstig virkelighed.

»Men nu sker det, de har lovet de seneste 20 år,« siger Miguel Sicart, lektor ved Games-linjen på IT-Universitetet.

Læs også: Nu kommer udstyret, der giver ’virtual reality’ for alvor

Han fremhæver i den forbindelse særligt én teknologi, nemlig Oculus Rift. Det er et såkaldt Head Mounted Display (HMD), altså et display monteret på hovedet, som er fællesbetegnelsen for den slags udstyr. Og i modsætning til tidligere forsøg på VR-teknologier har Oculus Rift, der er finansieret via crowdfunding-tjenesten Kickstarter, en række fortrin:

Den er let og opdaterer skærmbilledet forholdsvis hurtigt, når brugeren kigger i en ny retning. Ingeniørens udsendte har dog bemærket en vis forsinkelse i den nuværende udvikler-udgave af Oculus Rift, der i denne uge blev vist frem på en konference i Aarhus. Endelig er Oculus Rift billig i forhold til andre lignende løsninger.

»Virtual reality i den gammeldags forstand får et kæmpestort comeback lige nu – takket være Oculus Rift,« siger Miguel Sicart og henviser til den forestilling om virtual reality, som ikke mindst film har været med til at bygge op, hvor brugeren træder ind i en computerskabt verden.

Hans opfattelse bakkes op af teknisk direktør i 3D-softwarevirksomheden Unity Studios Lars Kroll, der også beskriver Oculus Rift som en revolution inden for virtual reality:

»Vi er blown away, fuldstændig. Det er virkelig overbevisende,« siger han.

Lars Kroll fremhæver Oculus Rifts brede synsfelt som en vigtig faktor i forhold til, hvorfor netop dette HMD fungerer – modsat de oprindelige VR-teknologier, der ifølge udviklingschefen virkede som at kigge gennem et paprør.

»Du har følelsen af, at det perifere syn er med. Du kan dreje øjnene til venstre og til højre, uden at du kigger ud over kanten af skærmen. Du har ikke følelsen af at se gennem en toiletpapirrulle,« siger han.

Flere forbinder måske virtual reality med ren underholdning og computerspil. Men teknologien kan også bruges ganske alvorligt i simulatorsammenhæng. Unity Studios har således justeret sin 3D-simulator Team Safety, der er et værktøj til at træne folk i sikkerhed til søs i et virtuelt miljø, så simulatoren fungerer med Oculus Rift.

Unaturligt med mus og tastatur

For at følelsen af at befinde sig i en anden verden skal være helt overbevisende, er det også nødvendigt med nye måder at navigere omkring i den virtuelle verden på. Det undersøger lektor ved Aalborg Universitet Rolf Nordahl i forbindelse med universitetets Multisensory Experience Lab i København.

»Det er ret unaturligt at sidde med tastatur og mus, så der skal ske noget i forhold til interaktionsmuligheder,« siger han.

Noget af det, forskerne eksperimenterer med, er såkaldte walking-in-place-teknologier. Det vil sige måder, hvorpå brugeren, som eksempelvis befinder sig i en dagligstue, kan få en virtuel figur til at bevæge sig ved selv eksempelvis blot at bevæge fødderne på stedet.

I den forbindelse arbejder Multisensory Experience Lab blandt andet med kameraer og særlige sko med indbyggede sensorer, der kan registrere bevægelser, så brugeren kan stå og trippe på stedet og derved simulere fremgang i et computerspil. Derudover kigger forskerne også på såkaldte haptic-teknologier. Det vil eksempelvis sige teknologi, hvor en bruger fysisk kan mærke en berøring i den virtuelle verden.

»Oculus Rift er et lysende eksempel på, at vi nærmest er nået til gennembruddet. Det kan godt være, det ikke ligger ude i alle hjemmene endnu, men det kommer,« siger han.

Når Oculus Rift bliver frigivet i en endelig version, bliver det også interessant at se, i hvor høj grad udviklerne har løst udfordringen med den transportsyge, som visse brugere oplever. Ellers kan der være alternativer til den tid. Eksempelvis går der rygter om, at Sony skulle være på vej med et VR-headset til spillekonsollen Playstation 4.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
s_ mejlhede

Nu skriver du ental, men der findes jo mange sanser som bruges til at kombinere ens balance, og når de ikke alle giver det samme indput kan det give søsyge.
Sanser som balance nerven i øre, synet, muskler og lemmers følelser placering og bevægelse.
Prøv at stå på et ben og "slå" synet fra.

Men du kan manipulerer man balansesansen ved at tage køresyge medicin,
Om det virker ved at lamme/dulme hjernen eller sanserne ved jeg ikke.

Men alkohol, det har en god indvirkning på det hele, både evnen og oplevelsen, det hele kan dreje rundt selv om man lægger ned :-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize