19 kritiske fejl i e-Boks på én måned: »Helt uvant dårlig driftstabilitet«

Illustration: e-boks
Problemerne fortsætter for e-Boks, der stadig er plaget af hyppige nedbrud og ustabilitet.

E-Boks har været hårdt ramt af nedbrud og ustabilitet i en længere periode, og i januar måned alene blev der registreret 19 kritiske fejl i den digitale postkasse, virksomheden leverer til det offentlige.

Det fremgår af den seneste statusrapport fra e-Boks til Digitaliseringsstyrelsen, som Version2 har fået aktindsigt i.

»Januar 2020 har desværre fortsat den uheldige tendens fra de foregående måneder med en helt uvant dårlig driftstabilitet. Vi nåede derfor ikke i januar vores SLA-mål (serviceniveauaftale, red.),« skriver e-Boks i statusrapporten:

»Der overvåges stadig tæt for at samle data til de ongoing problemer, der arbejdes på, samt for at sikre, at der hurtigt kan sættes ind over for uhensigtsmæssigheder i miljøet.«

Kabler og kø-systemer

Tidligere på måneden kunne Version2 fortælle, at en del af e-Boks signifikante problemer med nedbrud og stabilitet ser ud til at skyldes blandt andet et fejlende kø-system.

»Da logs bl.a. har vist, at der kan være problemer med måden, løsningens kode benytter kø-systemet på, har der været fokus på at få rettet disse udfordringer (...). Derudover har log-gennemgang også vist, at der har været behov for at tilrette konfigurationen af kø-systemer for at håndtere belastningsfordeling,« hedder det i en såkaldt ‘problem management rapport' fra e-Boks.

Derudover har virksomheden efter eget udsagn haft problemer med både et overgravet kabel i Norge, en fejlbehæftet ændringsgennemførsel, kapacitetsplanlægning og konfigurationsfejl.

Betaler bod igen

I sidste måned kom det frem, at e-Boks seks gange i 2019 måtte betale en bøde til Digitaliseringsstyrelsen for misligholdelse af kontrakten, og også i januar måned i år har e-Boks været nødt til at punge ud.

Digitaliseringsstyrelsen oplyser ikke størrelsen på bøderne, men af statusrapporterne kan man læse, at e-Boks i januar 2020 er blevet tildelt 53 såkaldte ‘bodspoint’.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anne-Marie Krogsbøll

"»Da logs bl.a. har vist, at der kan være problemer med måden, løsningens kode benytter kø-systemet på, ..."

Hvorfor nu? Er det ikke et gammelt system?

" Derudover har log-gennemgang også vist, at der har været behov for at tilrette konfigurationen af kø-systemer for at håndtere belastningsfordeling"

Står der ikke bare det sammen en gang til her?

"kapacitetsplanlægning"

Er det det, vi andre kalder "underbemanding"? Det var der jo nogen, der har gættet på er fulgt med med tabet af kontrakten. I givet fald: Bevidst eller utilsigtet underbemanding?

"53 såkaldte ‘bodspoint"

Hvor mange er der tildelt i henholdvis 2017, 2018, 2019 og 2020?

  • 6
  • 0
Kenneth Dornhoff

...her til morgen. Hverken app eller web virker. :-(

Er der ikke snart grundlag for at sagsøge Digitaliserings(for)styrelsen for ikke at levere varen til borgerne? Vi har vel ret til uhindret adgang til vores postkasse (fysisk såvel som digital) 24/7? :-D

  • 15
  • 0
Jan Gronemann

>...her til morgen. Hverken app eller web virker. :-(

Jeg tror dig ej for deres Driftsstatus er "All Systems Operational", og jeg kan ikke forestille mig at de ville være så amatøragtige at have misvisende grønne cirkler på deres hjemmeside ;-)

Bonus: Imens jeg tastede ovenstående fik jeg en SMS om at jeg bør logge ind at læse e-boks-besked om Feriepenge...

  • 5
  • 0
Christian Nobel

Når nu de ikke har styr på driften, så kan man da også blive ret så bekymret over om de har styr på sikkerheden.

Hvor ville det dog have været rart hvis ikke Frelle & Sander havde bombet landet 30 år tilbage, og vi i stedet havde en ægte digital signatur, så borgerne frit kunne vælge postleverandør.

  • 12
  • 2
Chris Bagge

løsningens kode benytter kø-systemet på, ..."

Kunne det være sådan at systemet som det er konfigureret er ved at nå "loftet" for systems kapacitet. Og når køerne bliver for store så ... Det kan også være at man har reduceret den tilgængelige kapcitet og brugt den til andet når man ikke skal drifte systemet fremover.

for at håndtere belastningsfordeling".

Hvis en ud af N servere går ned så stiger belastningen tilsvarende på de andre.

lå på dansk infrastruktur

Generelt er det vist ikke et krav at den skal køre på dansk infrastruktur men derimod at den skal være indenfor EEA. Andet ville vist give problemer i EU.

  • 3
  • 0
Benjamin Balder

Sendte e-Boks Brugersupport en meddelse om, at de fleste breve i min indbakke ikke kunne åbnes. Medsendte JavaScript exception og screenshot.

Svar 1: Slet dine browserdata og prøv igen
Svar 2: Skift browser
Svar 3: Prøv via borger.dk

Eftersom problemet blev udbedret dagen efter, har de sikkert været klar over det; men det virkede som tidsspilde at forklare dem fejl.

Der er tusindevis af borgere, som er it-fagkyndige nok til at kunne sende tekniske fejlmeldinger til e-Boks mv., og det virker useriøst, at man ikke (lige som alle Open Source projekter) har en issue tracker, hvor folk kan overlevere tekniske fejlmeldinger.

Deres diftisinformation har ingen historik, hvilket gør det ret svært som bruger eller afsender at vurdere historiske udfordringer.

Og som en lille 2020-wtf, bliver der sågar loadet ukrypteret indhold fra skat.dk i min indbakke, mens jeg er logget ind.

Når Netcompany laver deres nye løsning, kunne det være fornemt, hvis den opfører sig mere som et transparent, Open Source projekt med offentligt tilgængelige fejlrapporteringer og driftsinformation. Det kan ikke være rigtigt, at journalister skal lave agtindsigter og borgeres fejlmeldinger på support-emails bare bliver smidt ud.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere