169.000 jægere indberetter døde dyr med cloud-baseret køsystem

It-udfordringen: Et nyt køsystem i skyen sparer Naturstyrelsen for vrede telefonopkald i hundredvis. Nu kan jægerne indberette, hvad de har skudt, uden at serveren går i sort.

Hvert år i marts måned var situationen den samme. De danske vildtjægere skulle forny deres jagttegn på nettet, og benyttede den anledning til også at indberette, hvad der var blevet nedlagt af vildt året før.

Men det webbaserede it-system til indberetningerne kunne ikke håndtere så mange brugere ad gangen, og resultatet var utilfredse jægere, der ikke kunne komme ind på hjemmesiden.

Her fortæller kontorfuldmægtig Riffat Ahmad fra Naturstyrelsen og Camilla Ley Valentin fra Queue-IT om løsningen.

Hvad går projektet ud på?

»Vi har haft en spidsbelastning på vores vildtindberetningsside hvert år i marts. Alle jægere skal indberette det vildt, de har nedlagt, hvert år, og alle ville gerne gøre det samtidigt med, at de betalte for et nyt jagttegn.

Når klokken blev fire, var der mange, der ville ind, og så gik systemet ned, selvom vi har prøvet at skrue op for, hvor mange der kunne komme ind. Det er et gammelt og lidt tungt system,« fortæller Riffat Ahmad.

»Vi hørte om, at vi kunne bruge en løsning fra Queue-it til at sætte folk i kø, og det prøvede vi så sidste år og brugte det i år fra 2. marts til 16. marts. Der er 169.000 i Danmark, der har indløst jagttegn, og der var 74.000 der indberettede via hjemmesiden i år. Det er mange flere end for to år siden, hvor det var 45.000, der indberettede digitalt,« siger hun.

Hvad er målet med projektet?

»Vi vil gerne give borgerne en god service. De forudgående år, når de forsøgte at komme ind, virkede det ikke. Nu kan de se, at de står i en kø, og det kan de bedre forstå. Det sparer os for rigtig mange telefonopkald,« siger Riffat Ahmad.

Hvilken teknologi indgår i projektet?

»Vores Queue-IT-løsning kører i Amazons sky, AWS, og er kodet i C#. Det fungerer ved, at Naturstyrelsen ændrer et link i deres CMS, så brugerne bliver sendt over til os først, og vi så sender dem tilbage. Vi sætter dem i en virtuel kø og sender det antal til Naturstyrelsens webside ad gangen, som de har bedt om.

Imens får brugerne i køen at vide, hvilket nummer i køen, de er, hvor mange der er foran og hvor lang ventetid, der cirka er. Man kan også få besked pr. mail, hvis der er lang ventetid. Man får et kønummer, man kan bruge fra andre computere eller telefoner, hvis man for eksempel først prøver på arbejdet, og så kører hjem,« forklarer Camilla Ley Valentin.

Hvilke udfordringer har der været i projektet?

»Vi har været meget glade for løsningen, og der har ikke været nogen problemer. Ellers kan man sige, at vores udfordring er, at det ikke er koncertbilletter, folk skal ind og købe. Det er normalt den slags, der giver overbelastning, og det er noget, som folk gerne vil have. Men at indberette vildt er mere en sur pligt, som jægerne skal igennem. Vi har ikke nogen gulerod til dem,« siger Riffat Ahmad.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Daniel Gertsen

Det er let at dele 169.000 brugere op i 10 segmenter, det er dog lidt mere besværligt at informere dem om det. Eftersom alle skal have besked, også selvom det ikke er alle der indberetter via nettet, så er man nødt til at bruge laveste fællesnævner: papir-post.

Jeg ved godt der er mængde-rabat at hente ved så mange forsendelser, men hvis vi siger 169.000 breve á 8 kr, så ender det på ca. 1,3 millioner kroner. Hvis den faktiske pris er bare halvdelen, kommer man relativt langt for de penge ved at bruge dem på en løsning i stil med den der er valgt her. Og når løsningen så er lavet, vil den nok være billigere at benytte de efterfølgende år.

I sidste ende tror jeg ikke den løsning vil være hverken billigere eller mere brugervenlig.

  • 0
  • 0
#3 Finn Christensen

"...Eftersom alle skal have besked, også selvom det ikke er alle der indberetter via nettet, så er man nødt til at bruge laveste fællesnævner: papir-post..."

Tror nok ikke du hverken kender 'branchen' eller hvad der i det hele taget foregår Daniel :)

Alle med jagtkort får fremsendt indrapporteringsskema samt girokort pr. post hvert år - så de kunne orienteres gratis.

Den elektronisk indrapportering er et tilbud, som også gavner Naturstyrelsen. Det her er er jo ikke Skat eller andre offentlige tvangssystemer.

Jægerfolket er nok ikke særlig edbfikseret - tværtom - så den brugte kø-løsning er både velgennemtænkt og i tråd med kundernes forventede adfærd. De er kvikke i Naturstyrelsen, og andre offentlige systemer skulle måske snakke lidt med dem i stedet for de vanlige teknikfreaks.

  • 0
  • 0
#4 Anders Christensen

Til gengæld var det en ikke synderligt positiv oplevelse at vente i kø i godt 50 minutter selvom jeg var nummer 1 i køen og ville komme til indenfor et par minutter, ifølge informationen fra køsystemet.

Det virkede til at køen blev slået fra på et tidspunkt, uden at de folk der stod i køen kom videre i systemet..

Men det lykkedes da at indberette da jeg prøvede igen senere, uden at ende i en uendelig kø.

  • 0
  • 0
#5 Nikolaj Brinch Jørgensen

Dette er ikke en IT nyhed, dette er markedsføring for Queue-IT. Det stinker!

Når det så er sagt, så er det dejligt at Naturstyrelsen har gjort noget for deres brugere, som skulle være positivt (selvom en bruger siger at hans oplevelse ikke er den som markedsføringskampagnen/nyheden beskriver, men meget dårligere). Jeg håber at de hos Naturstyrelsen er ved at finde ud af den langsigtede strategi for deres løsning, da kø-løsningen må betragtes som en midlertidig hack?

Og tillykke til Queue-IT med en ny kunde. Deres idé og koncept er godt, som en midlertidig løsning på skaleringsproblemer (så kan man nok diskutere hvor godt det er udført - 50 minutters venten for nummer 1 i køen???). Så jeg håber de får mere forretning, og så samtidigt sørger for at de IT systemer de enabler bliver lavet rigtigt skalerbare for fremtiden.

PS: Næste gang en sådan "nyhed" kommer frem, kan den så ikke blive krydret med præcist, hvad der er blevet bedre? Lige nu er det kun indtjeningen hos leverandøren af kø-løsningen som er blevet bedre (ifølge "nyheden").

  • 0
  • 0
#6 P. Snabe

Må indrømme, at jeg har svært ved at se det geniale i løsningen i dette tilfælde. Når man sætter sig til computeren for at indberette, ønsker man jo at gøre det nu og her – og ikke x antal minutter senere. Samtidig er der jo ikke en fælles ressource, man skal opdatere. Det drejer sig om at logge ind – og så angive et antal, hvad man har skudt af hver art.

Kunne man ikke i dette tilfælde have lagt selve løsningen op i skyen? I stedet for at benytte et kø-system der ligger i skyen?

  • 0
  • 0
#7 Anders Christensen

Mon ikke der er nogle revisionskrav til hvor data bliver opbevaret?

Jeg kunne forestille mig at der er ting omkring systemer hvor der svæver persondata (login er blandt andet knyttet op imod cpr-nummer) rundt i systemerne ikke er noget der bare lige må puttes i skyen for datatilsynet.

  • 0
  • 0
#8 Nikolaj Brinch Jørgensen

@Anders Jo der er sikkert nogle krav til dette. Men Peter har jo ret. Det er ikke fælles data, det er data der skal oprettes, altså man behøver f.eks. ikke distribuerede transaktioner ved create (forbehold: i de fleste tilfælde). Desuden burde løsningen jo kunne skalere, da netop de data brugerne opretter ikke er delte, og der derfor i teorien skulle kunne laves horizontal skalering uden de store problemer. Det man nok vil undgå er, at der så er server kapacitet, som kun bliver brugt een gang om året. Men der skal vi nok til at tænke som en anden foreslog: Det der "alle een gang om året", "om natten" osv. skal laves om, så systemer og procedurer indrettes med henblik på at udnytte de ressourcer vi har mest effektivt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere