150.000-200.000 netbankkunder mangler stadig at få NemID

Et par hundrede tusinde netbankkunder har stadig ikke fået NemID, selvom planen var at få alle med inden udgangen af 2010.

Har du endnu ikke modtaget et velkomstbrev til danskernes nye logon-løsning og digitale signatur, NemID, er du ikke den eneste.

Et sted mellem 150.000 og 200.000 netbankkunder har nemlig endnu ikke fået tilsendt nøglekortet til NemID, selvom det oprindeligt var målet at udrulle NemID til samtlige netbankbrugere i Danmark inden udgangen af 2010.

Det bekræfter DanID, der står bag udviklingen af NemID.

»Vi arbejder lige nu med at få det, vi kalder 'den lille hale' af netbankkunder, over på NemID,« siger kommunikationschef i DanID, Jette Knudsen, til Version2.

Det sker efter aftale med bankerne i løbet af januar og måske et stykke ind i februar, fortæller hun.

Svært at opgøre antal brugere

Lige nu har lidt flere end tre millioner netbankkunder modtaget NemID-velkomstbrevet, der indeholder aftalevilkår og et nøglekort med 148 engangsnøgler. Af dem har 2,3 millioner aktiveret deres NemID.

Når der stadig mangler i størrelsesordenen 150.000-200.000 netbankkunder, skyldes det ifølge kommunikationschefen, at det er svært at bestemme det præcise antal netbankkunder herhjemme.

»Det skyldes dels, at der løbende kommer nye netbankkunder til, samtidig med at der findes et ukendt antal dobbeltgængere blandt netbankbrugerne,« siger Jette Knudsen.

De nye netbankkunder er for eksempel yngre bankkunder, der i takt med udrulningen af NemID er blevet gamle nok til at få en netbank og derfor også skal have tilsendt velkomstbrevet fra NemID.

Dobbeltgængerne er eksisterende bankkunder, der har konti og netbank i flere forskellige banker.

»De skal selvfølgelig kun have ét NemID-brev tilsendt, selvom de er kunder flere steder,« siger Jette Knudsen.

I 2009 fortalte administrerende direktør i DanID, Johnny Bennedsen, til Version2, at succeskriteriet var at have udrullet NemID ved udgangen af 2010. Det har så ændret sig siden?

»Vores kalkuler har gået på at nå de tre millioner netbankbrugere i 2010, og det har vi gjort. Vi kunne godt have kørt flere brugere igennem, men det er ikke en beslutning, DanID selv tager. Det besluttes sammen med banksektoren, og vi har hellere ville køre udrulningen i et tempo, hvor supporten også kan følge med,« forklarer Jette Knudsen.

Læs også: Forsinket igen: Ny digital signatur først udrullet i slutningen af 2010

Konkret foregår overflytningen til NemID ved, at bankerne gradvist sender oplysninger om deres netbankkunder til DanID i klynger - eller 'batches' - hvorefter DanID fremstiller nøglekort og velkomstbrev. Herefter skal netbankkunden selv aktivere NemID online.

DanID undersøger i samtidig, om kunderne allerede har fået tilsendt et velkomstbrev, fordi de også er kunder i andre pengeinstitutter.

Jette Knudsen oplyser, at netbankkunder, der endnu ikke har modtaget NemID-velkomstbrevet, kan henvende sig til deres bank og dermed komme foran i køen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (22)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anonym

DanId har tilsendt mig en Nemid-adgang, men jeg har afvist denne overfor alle mine banker, så det er ikke med mit samtykke.

Af hensyn til Probable Deniability skal den - som jeg tilkendegav i Tænk for et år siden - betragtes som publiceret.

For god ordens skyld er her de vigtigste data

NemId --nummer 860-880-100
De første koder (jeg finder et sted at lægge resten op)
0149 773906
0246 728103

Jeg vil kort sagt under ingen omstændigheder give PBS adgang til at disponere på mine konti og kan IKKE regnes med i gruppen af NemId "brugere", selvom de gør deres bedste for at tvinge borgerne over.

Hele projektet er desideret magtmisbrug af både embedssystemets omgåelse af lovgivningen og bankkartellets overtrædelse af konkurrencelovgivningen med samordnet virksomhed. Tilsvarende overholder det ikke Persondatalovgivningen, Lov om Digital Signatur eller Grundlovens (f.eks. bestemmelser om den personlige friheds ukrænkelighed samt brug af offentlige midler - Folketinget bevilgede penge til en Digital Signatur - det er NemID IKKE).

Men min største anke mod magtmsibruget er at det vil skade Danmarks økonomi og konkurrenceevne alvorligt på et tidspunkt, hvor vi har et alarmerende behov for det stik modsatte.

I stedet for at give PBS monopolkontrol med borgernes identitet, så skal vi tværtimod have PBS ud af den monopolsituation som de har etableret på betalingssiden og få understøttet markedets evne til at tilpasse sig borgernes faktiske behov fremfor at fokusere på at indhegne kunder og bekæmpe konkurrencen for at øge profitten. Det kan f.eks. ske via P2P digital cash modeller, så infrastrukturen ikke kan vide hvem som betaler til hvem.

Omkring datamisbrug tror jeg tror danske PBS i dag er helt så slemme som mange udenlandske betalingsproviders, hvor disse data sælges uden blussel.

Men det er kun et spørgsmål om tid førend man undergraver lovgivningen yderligere som det sker på alle andre områder, så det haster at få styrket sikkerheden mod gatekeepernes misbrug. PBS-modellerne betyder også at man lækker persondata til alle sider og tvinger systemerne til at være pivåbne for identity-theft angreb.

Sikkerheden i PBS-modellerne er IKKE i nærheden af at være tilstrækkeligt til den digitale verden, men den kommercielle agenda kombineret med planøkonomernes mistillid til borgerne er en dræbende kombination.

Kort sagt - misinformationen og spin-retorikken fortsætter, mens de politiske institutioner og tilsynsmyndigheder dokumenterer deres impotens og arrogante ringeagt for retssamfundet og samfundsøkonomien.

  • 0
  • 0
Jesper Utoft

Hmm de kunne jo starte med at sende brevet.
Jeg har ikke set noget til et sådan brev.

Gad vide hvad de har tænkt sig at gøre når man skal udstationeres i udlandet. Sende det?

  • 0
  • 0
Kenn Nielsen

...netbankkunder, der endnu ikke har modtaget NemID-velkomstbrevet, kan henvende sig til deres bank og dermed komme foran i køen.

Også bekymrende at bankerne har en særlig indgang til et 'sikkert' system.

Har i øvrigt, - når talen er faldet på nemID, og jeg har underholdt med historien om at 'nogen' har haft adgang til andres konti - hørt flere som siger noget i retning af:

"Vi kan også se nogen værdipapirer som ikke er vores, - vi har ikke sagt noget, for det retter de jo nok"

Så længe folk kan 'se' værdier der ikke er deres, er de nok ligeglade.
Det er først hvis de bliver opkrævet penge for noget som ikke er deres at de ryger ud af starthullerne.

Derfor er en af mine påstande, at der er meget-meget mere 'kaos' i nemID end vi hører om.

K

  • 0
  • 0
Keld Sørensen

>> Stephan Engberg
Jeg er langt hen ad vejen enig i disse ord - men dog for en ordning med betydelig mere sikkerhed og nemmere tilgang end GlemID - at nogen overhovedet kan få løn for at foreslå noget som pap-kortet - man skulle tro det var et "offentligt" IT-projekt ... nå, det er det måske ....

  • 0
  • 0
Flemming Jacobsen

Skifter ikke selv til NemID før at de indfører GRATIS apps på mobilen til at genererer nøgler. Gider ikke til at skal slæbe endnu mere lort med i min pung end det allerede er påkrævet.

Ville dog stadig til en hver tid foretrække det gamle Digitale Signatur og nøglefil til netbank da jeg altid har det på mig i form af at det ligger på den USB nøgle som altid hænger i mit nøglebundt som jeg ALTID hat med mig.

Og inden folk begynder at skrige sikkerhed så kan jeg forsikre jer om at selve USB Sticken er sikret med 256 bits MilSpec Kryptering og tillader kun 3 forgæves password forsøg før at man er TVUNGET til at slette alt på nøglen.

  • 0
  • 0
Jens Fallesen

Gad vide hvad de har tænkt sig at gøre når man skal udstationeres i udlandet. Sende det?

Jeg fik lige pludselig et brev fra DanID på min adresse i udlandet med et nøglekort osv. til min netbank, så ja – det sender de bare til den adresse, der er registreret.

Interessant nok blev jeg ved første login til min bank ved samme lejlighed tilbudt at tage den i brug som »digital signatur« også.

Dette er interessant, fordi det hidtil kun var muligt for mig at få »signaturen« ved personlig henvendelse til ambassade/konsulat og mod betaling, for alt andet var ifølge DanID slet ikke sikkert nok …

  • 0
  • 0
Anonym

Keld

For god ordens skyld, så er min faglige bekymring for planøkonomiens dræbende nedfrysning af Danmarks konkurrenceevne mange gange større end min frygt for en eller anden russisk malware tømmer min konto.

Det sidste er vi forsikret imod men kan aldrig helt forhindre - det første ødelægger hele velfærdssamfundet fordi medløberne og de dysfunktionelle demokratiske institutioner lader det ske.

Dem som tror at NemId-problemet drejer sig om oppetider, mobile apps eller java applet ser efter min opfattelse ikke skoven for bare træer.

Når man engang vågner op med tømmermænd, så er velfærdssamfundet og den høje danske levestandard historie - vel og mærket dem som vågner op i Danmark og ikke de kompetente som er flygtet for længe siden.

  • 0
  • 0
Lars Lundin

Med henvisning til denne artikel i Tænk:

http://www.taenk.dk/artikler/eksperter-kritiserer-nyt-digitalt-register/
om de fundamentale problemer der er med nemid, må jeg bede
om en alternativ mulighed for at tilgå min konto.

Jeg har iøvrigt ikke modtaget noget brev om nemid og finder det helt uacceptabelt at jeg ved login får en besked om at jeg kun kan tilgå min konto med min nuværende nøgle i yderligere 5 dage.

Jeg har min lønkonto i en tysk bank, og hvis ikke jeg kan få adgang til at disponere over mine egne midler i Lån & Spar så må jeg lukke min konto der og nøjes med f.eks. paypal til transaktioner i Danmark.

PS. Denne email bringes også som indlæg i debatten på version2.dk:
http://www.version2.dk/artikel/17484-150000-200000-netbankkunder-mangler...

  • 0
  • 0
Carsten Pedersen

...er, hvor nemt folk oplever at nemID er.

Og jeg mener ikke følelsesladede udbrud, men hårde tal: Det må være muligt for bankerne at lave en optælling af, hvor mange gange en kunde i snit går på netbank nu, ift. tidligere.

Selv oplever jeg, at mine login til netbank er faldet fra næsten dagligt til 1 gang om ugen: I stedet for at regninger mv. bliver ordnet med det samme de lander hos mig, bliver de nu samlet i en bunke og klaret i batch mode. Næsten som "i de gode gamle dage", hvor jeg samlede girokortene og sendte dem til banken en gang hver 14. dag.

Hvem har glæde af det?

  • 0
  • 0
Anonym

Omkring datamisbrug tror jeg tror danske PBS i dag er helt så slemme som mange udenlandske betalingsproviders, hvor disse data sælges uden blussel.

Der mangler et væsentligt "IKKE er helt så slemme".

Selvfølgelig kigger PBS i betalingstransaktionerne, men jeg tvivler på at de sælger eller direkte misbruger data.

Det gør andre derimod. Hvis man bruger udenlandske betalingskort som promoveres for at omgå pris-styringen, så er disse data til salg.

Hvorfor blande betalinger ind i sagen?
2 årsager

a) Du kan ikke sikre en transaktion, hvis betalingen kobler parterne af bagdøren

b) Bankerne prøver at flytte deres kontrol over betalingerne over til at kontrollere telekommunikationsmarkederne - både for profit men også defensivt for at undgå at teleselskaberne går efter bankerne hold på kunderne.

Det kritiske ved Digital Signatur er at man skal have egenkontrollen tilbage til borgeren som vi havde i den fysiske verden.

Vi står overfor et radikalt og kritisk valg på samfundsplan

ENTEN laver vi IT som tilpasser samfundsprocesserne til hver enkelt borgers individuelle behov og dermed skaber mere og mere værdi

ELLER også laver vi IT som tilpasser borgerne til interesserne, f.eks. som når offentlige bureaukrater tror at de skal tvangstandardisere offentlige services i stedet for at sikre at samfundet får velfærd ud af skattekronerne.

Som det er i dag er Nemid det kritiske led i planøkonomernes underminering af den offentlige sektors produktivitet som - afhængig af de politiske valg - voldsomt øger skatterne, sænker velfærden eller mest sandsynligt BEGGE dele.

Og det er vel og mærket EFTER at både it-sikkerheden og retssikkerheden er sløjfet på Finansministeriets mission for at at misbruge og sammenkøre alle dataregistre og overvåge alle aspekter af samfundet.

NemId er ganske enkelt uforenelig med et demokrati og en fri markedsdannelse som er kritisk nødvendig for velfærdens finansiering.

  • 0
  • 0
Baldur Norddahl

Og inden folk begynder at skrige sikkerhed så kan jeg forsikre jer om at selve USB Sticken er sikret med 256 bits MilSpec Kryptering og tillader kun 3 forgæves password forsøg før at man er TVUNGET til at slette alt på nøglen.

De stjæler nøglefilen efter du selv har låst din USB-nøgle op. Det kan ske på mange måder, men et eksempel er at du indsætter din USB-nøgle i en fremmed computer, som uden din viden har malware installeret, som lige snupper en kopi og i øvrigt også lige bruger en keylogger til at få fingrene i dit login og kodeord.

Det der skal til er en dedikeret USB-kryptotoken, som har den egenskab at nøglen slet ikke kan udlæses fra token.

  • 0
  • 0
Jan Ulrich Jensen

Jeg har med interesse læst historien om Lån & Spar Bank. Den ligner til forveksling min oplevelse med Nykredit Bank, som blot var lidt hurtigere til at spærre adgangen. Det betyder nok, at jeg lukker mine konti hos den bank.

Problemet er slet ikke det lille papkort! Problemet er, at Folketinget har oprettet et nyt monopol, der bliver i stand til at foretage alle mulige transaktioner på borgerens vegne. Samtidig kan det digitale Danmark lammes ved et enkelt angreb på den nye monopolist!

  • 0
  • 0
Kai Birger Nielsen

Min foreningsnetbankløsning har lige fortalt mig at jeg kun har 31 dage tilbage med den løsning. Så ud ryger en velfungerende cryptotokenløsning og ind kommer NemID.
Denne bank havde ellers ingen viden om at jeg også havde konti i en anden bank.

Jeg havde med stor omhu valgt een bank til mine private bankforretninger og en anden bank til foreningen.

Stor tak til NemID for at koble de to ting sammen igen :-(

  • 0
  • 0
Kenn Nielsen

Godt for dig.

Folk der købte biler med startspærre, var også tilfredse indtil bilen blev stjålet og der ikke manglede nogen nøgler.

Så kom ræsonnementet, at når bilen ikke kan køre uden nøgler og begge nøgler haves, så må der være tale om forsøg på forsikringssvig.

Frem til denne melding var der sikkert også nogen som var godt tilfredse med både forsikringsselskab og startspærre.

K

  • 0
  • 0
Anonym

For at alt ikke skal være brok, så vil jeg blot sige at jeg er tilfreds med NemId...

Det er omtrent så seriøst som at sige at man er tilfreds med at betale skat. Eller rettere at betale skat er seriøst - det er nemid ikke.

Forskellen er at jeg betaler skat fordi det er nødvendigt for at nogen kan behandles på et hospital, at børn kan blive uddannet, kriminelle kan blive straffet eller min svigermor kan få sin Folkepension. NemId derimod tjener intet formål som man ikke kan få meget bedre på en anden måde, samtidig med at det primitivt forsimplende syn på samfundsprocesser skader alle de processer, den kommer i nærheden af.

  • 0
  • 0
Michael Olesen

(for at holde til artiklens emne ser efterfølgende bort fra de grundlæggende fejl så som implementeringen af PKI og DDOS angreb på NemId's sølle 2 servere).

Lige nu har lidt flere end tre millioner netbankkunder modtaget NemID-velkomstbrevet, der indeholder aftalevilkår og et nøglekort med 148 engangsnøgler. Af dem har 2,3 millioner aktiveret deres NemID.

»Vores kalkuler har gået på at nå de tre millioner netbankbrugere i 2010, og det har vi gjort

Jeg må så være en af de 700.000 som har fået "velkomst breve" tilsendt, smidt det i skraldespanden, og stadig ikke bruger SlemId.

Nu kan det godt være at vi er flere her på v2, der har pc'ere der er blokeret (undskyld udrykket) i hoved og røv, end "hr og fru danmark", men PAP-KORT der skal sendes med posten, opbevares, og læses hver gang, for at kunne betale et giro-kort!!?

Nej tak. 99,9% af mine aktiviteter i netbanken omfatter betaling af giro-kort, og med betalingsservice hælder jeg mest til at droppe den gratis netbank pga NemId (samt NemId), da det snart er ved at være nemmere at gå ned i banken og betale de få regninger der kommer sjældent.

Besparelsen for det offentlige rager mig en høblomst, og de kan ikke forvente at at alle har adgang til en pc med internet, eller over hovedet kan bruge en pc, så de er tvunget til at have et alternativ.

PS Måske skulle man skifte bank! Er der nogen der ved hvilke danske banker som fortsætter med anden login end NemId?

  • 0
  • 0
Jesper Lund

PS Måske skulle man skifte bank! Er der nogen der ved hvilke danske banker som fortsætter med anden login end NemId?

Ingen, så vidt jeg ved.

NemID mafiaen har tænkt sig at indføre systemet med vold og magt. Det er ikke kun hos bankerne at der er denne sammenspiste holdning.

Hos e-Boks kan man fra 28/2-2011 kun bruge NemID eller den gamle digitale signatur (sålænge det varer). Adgang via KMD pinkode lukkes, nærmest fra den ene dag til den anden. Det er et groft monopolmisbrug, når 25% af alle netbank kunder med NemID har fravalgt OCES delen og dermed tilkendegivet at de kun ønsker at bruge NemID til netbank.

ATP, hvor vi alle sammen er tvangskunder næsten lige som hos e-Boks, nedlægger ligeledes deres egen password løsning (der minder om KMD pinkoden, eller i virkeligheden bedre fordi den kun kan bruges hos ATP).

I løbet af 2011 vil SKAT (tvangskunder igen igen) droppe deres egen TastSelv kode. Dette på trods af at hovedparten af de dumme tasteabe kunder hos SKAT bruger TastSelv koden i dag. Arbejder SKAT ud fra devisen at de vil genere flest mulige danskere? Åbenbart.

Jeg håber at tilpas mange danskere vil gøre oprør mod denne digitale tvang. Mit eget bidrag er desværre ikke så radikalt som Stephans, men jeg har fravalgt OCES på NemID (kun netbank), og min brug af e-Boks bliver fremover reduceret til de breve, som jeg reelt ikke kan få lov til at fravælge fordi afsender ikke giver mig noget valg (sådan er det i stigende grad, selvom e-Boks bliver ved med at skrive på deres webside at e-Boks er helt frivillig blah blah blah). Selvangivelse og al anden kommunikation med det offentlige bliver på papir fremover.

Død over digitaliseringen, når det skal være på den måde!

  • 0
  • 0
Lars Christensen

Ved afmelding af netbank er der ikke noget til hinder for at afmelde e-boks - selvom det er temmelig besværligt og kræver ganske mange henvendelser til bl.a e-boks og egen bank.

Umiddelbart vil jeg tro at såfremt 700.000 NemId nægtere via afmelding af e-boks skal have tilsendt papirkvitteringer etc. Så batter det mere end så mange andre tiltag - hele ideen med digitaliseringen var jo at spare på papirfrådseriet.

Mvh Lars plbrake.dk

  • 0
  • 0
Michael Olesen

Surt show med netbank uden nemid.
Men så har jeg da vist adgang til eBoks i er par år endnu (hvis de ikke blokere den inden).

Selvbetjening til eBoks, Skat, selvangivelse, ATP osv. rager mig et langt stykke - dem som ikke vil lege med os, der kan se problemerne med NemId, kan få en omgang papir i stedet.

Netbank er en anden side af sagen. Mine penge-sager skal IKKE blandes sammen med min adgang til alle mulige andre ting.

At bankerne går sammen om at lave et fælles login-system til alle netbank'er har jeg intet problem med (hvis der ses bort fra de tidligere problemer, som er debatteret her på v2).

Vil det offentlige have en fælles LogIn/eBoks/m.m. til deres egne ting så skal det være udviklet og drevet at det offentlige - ikke et firma (PBS) der har som hovedformål at tjene penge på det.

Velkommen til stenalderen!

  • 0
  • 0
Anonym

At bankerne går sammen om at lave et fælles login-system til alle netbank'er har jeg intet problem med (hvis der ses bort fra de tidligere problemer, som er debatteret her på v2).

For god ordens skyld, så er problemet i denne forbindelse IKKE at der er tale om et fælles loginprojekt.

Der er stærkt begrænset værdi i at have flere CA-enheder - vi har brug for konkurrence på funktionalitet for at drive udviklingen fremad, ikke bare på pris for at skabe illusionen af marked.

Problemet er
a) At der er tale om et monopoliseringsprojekt hvor bankerne misbruger deres kartelsamarbejde til at tvinge en stavnsbinding ind i infrastrukturen. Dvs. at der ikke er konkurrence.

b) At modellen indebærer at SAMME nøgle genbruges på tværs - det må man sikkerhedsmæssigt og markedsøkonomisk ikke, fordi det flytter magten fra kunden til gatekeeperen. Det er præcis her at det er kritisk at man har en fler-lags nøglestruktur.

c) At man spilder statens ressourcer på bankernes monopoliseringsmagtprojekt uden at skabe en digital signatur som der var bevilget penge til.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere