15. februar filtrerer Chrome reklamer - ikke flere pop-ups eller reklamer der afspiller lyd

Illustration: Azri Suratmin, BigStock
Google følger nu op på et løfte fra sommeren 2017, hvor de fortalte, at Chrome-browseren i fremtiden vil kunne sortere alle irriterende reklamer fra.

Google lovede i juni, at Chrome i fremtiden ville filtrere irriterende reklamer fra, men der har ikke været mange opdateringer på området siden da.

Men Google har nu fastsat en dato - og det bliver 15. februar 2018, skriver VentureBeat.

Det betyder, at reklamer ikke bliver vist, hvis de er for irriterende eller ikke lever op til grundlæggende regler for god reklameskik. Det betyder dog samtidig, at standardreklamer stadig vil blive vist.

Opdateringen kommer ikke umiddelbart i forbindelse med en større opdatering til Chrome, da de kommende versioner allerede er fastlagt til at udkomme 23. januar for Chrome 64 og 6. marts for Chrome 65.

Fælles kamp mod irriterende reklamer

Google er gået ind i samarbejdet Coalition for Better Ads, der sætter en række standarder for, hvad reklamer må og ikke må.

Reglerne omfatter bl.a. pop-ups og reklamer, der spiller lyd - begge disse reklametyper vil blive blokeret med den kommende opdatering til Chrome.

Hvis reklamer ikke lever op til disse krav, så vil Chrome i fremtiden blokere for dem uanset hvad - også selvom reklamen er fra Google.

Læs også: Nu udkommer Microsoft Office til Chromebooks over en bred kam

Implementeringen lugter af, at Google ønsker, at brugerne holder op med at bruge tredjepartsapplikationer, der blokerer reklamer, da Google tjener mange penge på, når reklamerne bliver vist.

Det vil blive spændende at se, om Chrome-brugerne faktisk vil holde op med at bruge reklame-blokeringer fra 15. februar, når nu browseren selv vil holde de irriterende reklamer ude.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Morten Hansen

Pro: Interessant om den også vil filtrere på videoer og reklamer på Facebook ? Kons: Det cementerer bare endnu mere Googles koncentration af reklamekroner, i forhold til Chromes udbredelse. Liiiidt skræmmende.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere