11 år og 1,5 mia. kr. spildt på it-problemer i Skat
Det har formentlig kostet omtrent 750 mio. kr. at udvikle Skats nye it-system til at inddrive de penge, danskerne skylder det offentlige, men selv ikke Skat kender det nøjagtige beløb.
Da Rigsrevisionen spurgte i juni 2014, havde Skat ingen budgetter eller regnskaber, som afspejlede de reelle omkostninger ved EFI (Et fælles Inddrivelsessystem). I stedet måtte Skat aflevere sit bedste bud: 608 mio. kr.
EFI er dermed på niveau med flere af de absolut dyreste offentlige it-systemer.
Til sammenligning kostede Polsag over en halv mia. kr. og endte med at blive skrottet. Skats estimat til Rigsrevisionen er også mere end dobbelt så meget som den sidste pris for projektet, offentligheden har kendskab til.
I et aktstykke fra juni 2009 blev prisen opjusteret til 277 mio. kr. fra 250 mio. kr. Det allerførste budget for EFI lød på 144 mio. kr. i 2006.
Siden 2009 har Folketingets finansudvalg fået yderligere tre aktstykker fra Skatteministeriet, som orienterede om projektets status og forventede pris. Disse tre aktstykker er imidlertid fortsat fortrolige.
Vi ved heller ikke, hvilke poster i budgettet der har fået Skat til i juni 2014 at fortælle Rigsrevisionen, at omkostningerne nok lå på 608 mio. kr.
Vi ved således ikke, om det er omkostninger til anskaffelse af hardware, drift af systemer, ekstra udvikling fra hovedleverandøren CSC eller eksterne konsulenter, der står for hovedparten af fordoblingen af prisen for EFI.
Gennem en aktindsigt har Ingeniøren fået kendskab til, at et enkelt konsulentfirma fra 2011 til 2014 har udskrevet regninger for 56 mio. kr. inklusive moms til Skat.
Det er ganske vist til hele Fase 2 af Skats såkaldte Systemmodernisering, hvor EFI er ét af i alt tre it-systemer. De to andre it-systemer var dog i drift i henholdsvis juni 2012 og september 2013.
Rigsrevisionens undersøgelse blev sat i værk, fordi EFI er fem år forsinket, og det betyder, at Skat ikke har kunnet inddrive alle restancer, inden de faldt for forældelsesfristen og dermed endte som et tab.
To konsulentfirmaer undersøger
Efter Rigsrevisionens undersøgelse af Skats problemer, er to konsulentfirmaer blevet hyret til at undersøge, hvorvidt det er muligt at få dele af EFI i drift. Til det formål er der afsat op mod 90 mio. kr.
Skats Systemmodernisering blev påbegyndt i 2004.
Af de aktstykker, der var grundlag for den oprindelige bevilling til projektet, fremgår det, at de eksisterende it-systemer skulle udskiftes for at undgå en situation, hvor de ikke længere kunne vedligeholdes.
Den første fase blev forsinket, og budgettet endte også med at blive fordoblet fra det første skøn. Det skete dog allerede, da de enkelte dele blev sendt i udbud. Forsinkelsen af Fase 1 betød imidlertid, at Fase 2 måtte udskydes.
Efter Fase 2 med to års forsinkelse blev sat i gang i 2006, var IBM leverandør på Det Digitale Motorregister (DMR) og En Fælles Skattekonto (EKKO), som var de to øvrige systemer ud over EFI i Fase 2. Men det ophørte i december 2008, fordi Skat og IBM ikke kunne blive enige om, hvorvidt IBM havde leveret systemer, der opfyldte de aftalte krav.
Skat opsagde kontrakten med IBM, og det betød, at udviklingen af EKKO blev sat i bero.
Det fik konsekvenser for EFI, som er delvist afhængigt af EKKO. Derfor måtte den del vente på, at en ny leverandør fik gjort EKKO færdigt. Samlet er Fase 2 blevet fem år forsinket, og prisen er vokset fra 395 mio. til knapt 1,2 mia. kr.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.