10 it-nyheder, der burde være aprilsnar

Nokias ægteskab med Microsoft og Intels opkøb af McAfee er blandt de it-historier, som er så langt ude, at de burde have været en aprilsnar. Det vurderer britiske it-journalister.

I dag skal man være ekstra forsigtig, før man tager en nyhed for gode varer. Men it-branchen byder hele året på mange historier, der er så tåbelige, at man egentligt ville ønske, der bare var tale om en aprilsnar.

Sådan lyder det hos det engelske it-medie V3, som har vendt bøtten på hovedet og fundet sande historier, som er så spøjse eller hårrejsende, at de kunne have været skrevet for sjov.

Øverst på listen havner en britisk lov, der skal begrænse piratkopiering. The Digital Economy Act gør det blandt andet muligt at fratage folk retten til at have en internetforbindelse, hvis de bliver taget i piratkopiering, samt at sætte internetudbyderne til at blokere websider, der bliver brugt til at distribuere for eksempel musikfiler. Loven blev vedtaget i april 2010, men teleselskaberne er gået til modangreb og reglerne behandles derfor nu i den engelske Højesteret.

Apple får et ordentligt fur med hele fire placeringer på top 10-listen, hvoraf den ene dog er en ægte aprilsnar fra V3 selv, nemlig nyheden om, at der var ti procents rabat på en iPad til alle, der hedder Steve.

Men den katastrofale fejring af firmaets 20-års jubilæum i 1996 med en særlig computer, der både blev forsinket og vanvittig dyr, er med, ligesom folk, der venter i kø i 34 timer på en iPad 2 og Steve Jobs arrogante afvisning af antenneproblemerne med iPhone 4.

Ærkekonkurrenten Microsoft går heller ikke fri. Et forsøg på at peppe firmaets image op med en dyr reklamekampagne i 2008 faldt til jorden med et brag, selvom man havde betalt komikeren Jerry Seinfeld over 50 millioner kroner for at medvirke. Og at Nokia binder sig til Microsoft ved at satse på Windows Phone 7 fremover, får heller ikke pæne ord med på vejen.

Derudover bliver Intel mobbet for at hyre Black Eyed Peas-musikeren Will.i.am som direktør for kreativ innovation, og for at købe antivirusfirmaet McAfee for over 40 milliarder kroner i efteråret 2010. Det indkøb er der stadig ingen, der kan se ideen med, lyder vurderingen.

Endeligt var Palms lancering af produktet Foleo i 2007 så grotesk, at det snildt kunne have gjort det ud for en aprilsnar, mener V3. Her forsøgte Palm at forbedre brugen af en smartphone, hvilket til sidst endte med lanceringen af en hel bærbar computer, man kunne tage med sig rundt, så man nemmere kunne arbejde med dokumenter på telefonen.

Se hele listen hos V3.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere